Hyvä neliveto auto !

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Hervast kirjoitti:
Tuo "nelivetoisen hallittavuuden harjoittelu" oli kyllä uusi ja yllättävä vasta-argumentti :lol:
On monelle yllättävä!!!! Vrt nelivetoisille sattuneiden suistumisonnettomuuksien määrä. Tilastoja on aika ajoin julkisuudessa ja ovat aika murheellista luettavaa nelivetoisuuden kannalta.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

PuuhaPate kirjoitti:Löytäs vaan niitä jääratoja jostaki! :evil:
Eräässä keskustelussa ylistettiin sitä, että tuon kaltainen "häiritseminen" on tehty hyvin vaikeaksi.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Hervast kirjoitti: Tuo "nelivetoisen hallittavuuden harjoittelu" oli kyllä uusi ja yllättävä vasta-argumentti :lol: Autosta riippumatta soisin että jonkinlainen ääritilanneharjoittelu oman auton ratissa jääradalla olisi yleisempää. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sieltä jäisi aivoluuhun muutama hyödyllinen refleksi muhimaan arkiliikenteen ääritilannetta ajatellen.
Tuskin nämä uudet automaattinelivedot nyt hirveästi eroaa etuvetoisista, jos on kaikki luistonestot käytössä.

Tuommoiset vanhan tekniikan vehkeet on kyllä erilaisia ajettavia, riippuu onko lukkoja missään välissä ja minkälainen se voimanjako on. Mutkaan tullessa se ei välttämättä haluakaan kääntyä, kun polkaiset kytkimen pohjaan.


Töissä on kyllä tullut ajeltua tuhansia kilometrejä 4wd skodalla ja opel mokalla, qashqailla, hiluxilla, awd hiacella sekä terrano II:lla. Oktavia on matala eikä Mokkakaan korkeaksi voi maavaraltaan sanoa. Ja samoissa paikoissa on menty 2-vetoisilla. Välillä mennään pellolla, välillä metsässäkin. Pari kertaa on meinannut jäädä kiinni, etuvetoisella golfilla ja focuksella. Syksyllä oli peltotie jäätynyt mutta yhdessä kohti oli vähän syvempi lätäkkö, minkä jääkansi petti. Auto putosi alatukivarren varaan. Työkaveri ajoi siihen lätäkköön. Kilometrikaupalla lähimpään asutukseen.
Vähän aikaa siinä ihmeteltiin, että mitähän tekisi mutta eihän siinä mitään pyörät linkkuun vuoron perään suuntaan ja toiseen, sai kuopan reunoista sen verran pitoa, että raahasi itsensä viimein kovalle alustalle ja päästiin pois.
TOisen kerran keväällä oli peltotie niin pehmeä, että auto upposi siihen muutaman sentin. Kytkin luistoneston pois ja niin taas matka jatkui. Se luistonesto oli sitä mallia, ettei sallinut luistoa juurikaan yhtään ja pudotti koneen tehoja niin, että kone sammui.

Ai niin, 2005 oli sateinen silloin Konnevedelle tuli se monta metriä syvä kanjoni tien kohdalle. Ajelin siellä suunnalla silloin omalla buickillani (1983 farkku, takaveto lukolla), meinasin oikaista yhtä pienempää tietä peltojen välistä ja pari sataa metriä ajoinkin mutta kun se oli yhtä velliä se tie, 235/75-15 renkaan kumiosa painui kokonaan tiehen eikä se koventunut se tie, joten pakki päälle ja isommalle tielle. Ex-työkaverin pihassa ei myöskään kärsinyt ajaa hiekalla vaan piti ajaa nurmikkoa pitkin, se kesti, hiekoitus ei.
Viimeksi muokannut toyopet, To Tammi 21, 2016 3:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

toyopet kirjoitti: Nelikko , eikä se pysy mutkassa tiellä sen paremmin.

Neliveto on kuitenkin hauska peli ja kyllähän semmoisella uskaltaa paremmin huonoonkin paikkaan ajaa, vaikka samassa paikassa pärjäisi 2-vedolla.


Takavedon ja etuvedonkin sivuluisu on kohtuullisen helppo oikaista, nelivedon sivuluisun oikaisuun tarvitsee yleensä peltisepän.
Lienee jäänyt neliveto testaamatta.

Nelivetosen sivuluisut tapahtuvat muutaman kymmenen km/h suuremmassa nopeudessa vajaavetoisiin verrattuna, siksi ehkä peltivaurioihinkin on suurempi riski.

Silmät saattavat aueta vaikka koittamalla nelikkoa ja vajaavetoista ihan vaan auraamattomalla tiellä.

Maavaran loppuessa loppuu meno millä tahansa: Ei auta, vaikka kaikki pyörät vetäisivät, jos auto makaa pohjastaan hankikannon päällä.

edit: Ajotavan harjoittelu nelivetosella sikäli tarpeen, että mutkaan hieman liian kovaa tullessa ei paineta kytkintä, vaan kaasua.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

OIU kirjoitti: Silmät saattavat aueta vaikka koittamalla nelikkoa ja vajaavetoista ihan vaan auraamattomalla tiellä.
Täällä peltoaukean takana kun asuu, niin noita on tullut koitettua. Pihassa on neliveto, takaveto ja etuveto. Tähän mennessä on kaikilla päästy isommalle tielle. :D

Tosin löytyy se aurauskalustokin, niin ei välttämättä tarvitse harrastaa extremeä.

Mutta onhan se nelivetoinen ihan kiva vehje ja jokainen saa semmoisen hankkia, eihän sitä kukaan estä. Minullakin on (siis muutenkin kuin traktori).
Mutta ihan oikeasti sitä ei hirveästi tarvitse. :D

EDIT: tai korjataan. Olen tarvinnut pari kertaa viime syksynä ihan laiskuuden takia. Kävin hakemassa kellarilta perunalootia ja en viitsinyt niitä kantaa 30 metriä vaan ajoin pellon kautta kellarin viereen. Oli sen verran pehmoista, että ei olisi mennyt etuveto eikä takaveto sinne, tiukkaa teki jeepilläkin, karkeampaa kuviota pitäisi saada renkaisiin. Mutta ei sinne olisi pakko ollut mennä autolla.
Ja takaveto-hilux on myynnissä, tavoitteena on kyllä hankkia 4-vetoinen lavavehje. Lava-autolle on käyttöä ja nelivedon kanssa voi sitten poiketa sinne, mihin ei välttämättä ole tarve mennä.
Viimeksi muokannut toyopet, To Tammi 21, 2016 4:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

OIU kirjoitti:
toyopet kirjoitti: Nelikko , eikä se pysy mutkassa tiellä sen paremmin.

Neliveto on kuitenkin hauska peli ja kyllähän semmoisella uskaltaa paremmin huonoonkin paikkaan ajaa, vaikka samassa paikassa pärjäisi 2-vedolla.


Takavedon ja etuvedonkin sivuluisu on kohtuullisen helppo oikaista, nelivedon sivuluisun oikaisuun tarvitsee yleensä peltisepän.
Lienee jäänyt neliveto testaamatta.

Nelivetosen sivuluisut tapahtuvat muutaman kymmenen km/h suuremmassa nopeudessa vajaavetoisiin verrattuna, siksi ehkä peltivaurioihinkin on suurempi riski.

Silmät saattavat aueta vaikka koittamalla nelikkoa ja vajaavetoista ihan vaan auraamattomalla tiellä.

Maavaran loppuessa loppuu meno millä tahansa: Ei auta, vaikka kaikki pyörät vetäisivät, jos auto makaa pohjastaan hankikannon päällä.

edit: Ajotavan harjoittelu nelivetosella sikäli tarpeen, että mutkaan hieman liian kovaa tullessa ei paineta kytkintä, vaan kaasua.
Perustelisitko miten nelivetoisen sivuluisut tapahtuvat muutaman kymmenen km/h suuremmassa nopeudessa vajaavetoisiin verrattuna?

Ihan edes pientä faktaa asiasta?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

NH kirjoitti:
Hervast kirjoitti:
Tuo "nelivetoisen hallittavuuden harjoittelu" oli kyllä uusi ja yllättävä vasta-argumentti :lol:
On monelle yllättävä!!!! Vrt nelivetoisille sattuneiden suistumisonnettomuuksien määrä. Tilastoja on aika ajoin julkisuudessa ja ovat aika murheellista luettavaa nelivetoisuuden kannalta.
Näytätkö vaikka yhden tällaisen tilaston?

Ja onko se Hilux neliveto, jos se ajetaan takaveto kytkettynä metsään? Tai haldex, jos sen ajaa kytkin pohjassa pöpelikköön?
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

NH kirjoitti: Perustelisitko miten nelivetoisen sivuluisut tapahtuvat muutaman kymmenen km/h suuremmassa nopeudessa vajaavetoisiin verrattuna?

Ihan edes pientä faktaa asiasta?
Tämä nyt on googlella löydetty, jonkun kielellisesti lahjakkaamman laatima peruste, mutta lienee se pyydetty pieni fakta:

Renkaan pitkittäispidon ja sivuttaispidon summa on vakio. Jos pitkittäispidosta käytetään suuri osa (kaksivetoinen), jää sivuttaispidolle vähemmän kapasiteettia. Kitkaympyrän käsitteeseen perehtyneet tuntevat ilmiön.

Koittamalla nelikkoa asia NH:llekin parhaiten selviäisi, mutta jos vakaumus estää, emme täällä pysty enempää auttamaan.

Ja kytkin pohjassa ei mutkassa ole maksimipitoa millään vetotavalla.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

OIU kirjoitti:
NH kirjoitti: Perustelisitko miten nelivetoisen sivuluisut tapahtuvat muutaman kymmenen km/h suuremmassa nopeudessa vajaavetoisiin verrattuna?

Ihan edes pientä faktaa asiasta?
Tämä nyt on googlella löydetty, jonkun kielellisesti lahjakkaamman laatima peruste, mutta lienee se pyydetty pieni fakta:

Renkaan pitkittäispidon ja sivuttaispidon summa on vakio. Jos pitkittäispidosta käytetään suuri osa (kaksivetoinen), jää sivuttaispidolle vähemmän kapasiteettia. Kitkaympyrän käsitteeseen perehtyneet tuntevat ilmiön.

Koittamalla nelikkoa asia NH:llekin parhaiten selviäisi, mutta jos vakaumus estää, emme täällä pysty enempää auttamaan.

Ja kytkin pohjassa ei mutkassa ole maksimipitoa millään vetotavalla.

Sinun googlauksessasi ei ajeta normaaleissa tieolosuhteissa normaalia ajonopeutta. Ralli, jäärata ym nopeusurheilu on toinen asia. Suosittelen joskus kokeilemaan niitäkin!
Silloin eroa on, mutta ei vetotapaa lukuunottamatta identtisillä autoilla montaa kymmentä kilometriä tunnissa.
Harva kaksivetoinen henkilöauto on niin huono ajettava tai kuljettaja avuton, että liukkaallakin ei olisi yritettävä rajoittaa ajonopeutta suurimpaan sallittuun suurimman osaa aikaan. Missä voi ajaa korttia menettämättä mutkissa veto olennaisesti päällä? Ei Suomen teillä ainakaan.

Miten monen nelikon ajaminen riittää asioiden selviämiseen? Itsellä on vasta kokemusta 80-luvulta saakka kymmenien ( olen pudonnut jo kauan sitten laskuista ) eri nelivetoisten ajamisesta, Nivasta nelospossuun.
Pitäisiköhän asiaa googlata? :wink:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

audiq kirjoitti:
NH kirjoitti:
Hervast kirjoitti:
Tuo "nelivetoisen hallittavuuden harjoittelu" oli kyllä uusi ja yllättävä vasta-argumentti :lol:
On monelle yllättävä!!!! Vrt nelivetoisille sattuneiden suistumisonnettomuuksien määrä. Tilastoja on aika ajoin julkisuudessa ja ovat aika murheellista luettavaa nelivetoisuuden kannalta.
Näytätkö vaikka yhden tällaisen tilaston?

Ja onko se Hilux neliveto, jos se ajetaan takaveto kytkettynä metsään? Tai haldex, jos sen ajaa kytkin pohjassa pöpelikköön?
Kas kun ei ole tullut tallennettua kaikenmaailman tilastoja mahdollisesti joskus masinisti-palstalla näytettäväksi.
Mikäli asia sinua kovasti kiinnostaa Liikennevakuutusyhdistys auttaa sinua varmasti asiassa.
Lasketaanko nelivetoauto nelivetoautoksi onnettomuustapauksessa, riippuen siitä onko neliveto kytketty/automaattisesti kytkeytynyt tapahtumahetkellä tai kytkin ollut irroitettuna?
Mikäli sinua asia kovasti askarruttaa niin uskoisin Liikennevakuutusyhdistyksen osaavan kertoa sinulle asiasta!
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tämmöistä leikkimistä jos harrastaa, niin paras on kyllä kunnon maasturi ja ei varmaan haittaa vaikka on halpa, esim. jeep.
https://youtu.be/kCj5hM8DobM
It has three speed: here, there and gone...
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

toyopet kirjoitti: Täällä peltoaukean takana kun asuu, niin noita on tullut koitettua. Pihassa on neliveto, takaveto ja etuveto. Tähän mennessä on kaikilla päästy isommalle tielle. :D .
Sama täällä, kaikilla on päästy!
On päästy 9-satasella Saabilla ja Toyotan Hiacella, ja vaikka millä. Ero on vain siinä, että nyt kun alla on 4WD, en tarvitse enää lumilapiota, vaijeritaljaa, enkä hinausta.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

NH kirjoitti:
Sinun googlauksessasi ei ajeta normaaleissa tieolosuhteissa normaalia ajonopeutta. Ralli, jäärata ym nopeusurheilu on toinen asia. Suosittelen joskus kokeilemaan niitäkin!
Silloin eroa on, mutta ei vetotapaa lukuunottamatta identtisillä autoilla montaa kymmentä kilometriä tunnissa.
Harva kaksivetoinen henkilöauto on niin huono ajettava tai kuljettaja avuton, että liukkaallakin ei olisi yritettävä rajoittaa ajonopeutta suurimpaan sallittuun suurimman osaa aikaan. Missä voi ajaa korttia menettämättä mutkissa veto olennaisesti päällä? Ei Suomen teillä ainakaan.

Miten monen nelikon ajaminen riittää asioiden selviämiseen? Itsellä on vasta kokemusta 80-luvulta saakka kymmenien ( olen pudonnut jo kauan sitten laskuista ) eri nelivetoisten ajamisesta, Nivasta nelospossuun.
Pitäisiköhän asiaa googlata? :wink:
Fysiikan lait pätevät niin ralleissa, kuin siviililiikenteessäkin.

Mutkat ajeltuna kytkin painettuna tai kaasu pois on varmasti jäänyt nelivedon eduista iso osa huomaamatta.

Yrityksestä huolimatta tämän enempää tästä enää itse provosoitumatta, muodostakoon kukin vaan näkemästään, lukemastaan ja ennen kaikkea kokemastaan omat johtopäätöksensä.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

OIU kirjoitti:
NH kirjoitti:
Sinun googlauksessasi ei ajeta normaaleissa tieolosuhteissa normaalia ajonopeutta. Ralli, jäärata ym nopeusurheilu on toinen asia. Suosittelen joskus kokeilemaan niitäkin!
Silloin eroa on, mutta ei vetotapaa lukuunottamatta identtisillä autoilla montaa kymmentä kilometriä tunnissa.
Harva kaksivetoinen henkilöauto on niin huono ajettava tai kuljettaja avuton, että liukkaallakin ei olisi yritettävä rajoittaa ajonopeutta suurimpaan sallittuun suurimman osaa aikaan. Missä voi ajaa korttia menettämättä mutkissa veto olennaisesti päällä? Ei Suomen teillä ainakaan.

Miten monen nelikon ajaminen riittää asioiden selviämiseen? Itsellä on vasta kokemusta 80-luvulta saakka kymmenien ( olen pudonnut jo kauan sitten laskuista ) eri nelivetoisten ajamisesta, Nivasta nelospossuun.
Pitäisiköhän asiaa googlata? :wink:
Fysiikan lait pätevät niin ralleissa, kuin siviililiikenteessäkin.

Mutkat ajeltuna kytkin painettuna tai kaasu pois on varmasti jäänyt nelivedon eduista iso osa huomaamatta.

Yrityksestä huolimatta tämän enempää tästä enää itse provosoitumatta, muodostakoon kukin vaan näkemästään, lukemastaan ja ennen kaikkea kokemastaan omat johtopäätöksensä.
Mistä sinä tuon kytkimen painamisen olet minuun yhdistänyt?
Ehkä muistat mitä sinulle yritettiin autokoulussa opettaa?

Kaasuttelemisiin, etenkin mutkissa....
50R
Viestit: 764
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 9:06 am
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 50R »

Kävin tänään tuolla kaupungilla. Säälin ja v.....ksen tunteet vaihtelivat, kun nuo etupyörällä raaputtajat koitti päästä risteyksistä liikkeelle. Täällä meilläkin on aika paljon risteyksiä, missä on hieman ylämäkeen lähtö. Voi herranen aika, kun ei tahdo valo riittää kun pari autoa kerrallan. Nelikko kitkarenkailla ei kertakaan lyönyt tyhjää. Kyllähän ne pääsi,mutta turhempaankin mukavuuteen näkyvät jotkut satsaavan, kuin nelivetoon.
Kaivuri Unto
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:53 pm
Paikkakunta: Lapinlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaivuri Unto »

Ajoin Toytota HJ-61 12vuotta, sitten Chevrolet Silverado 4x4 6.6 Duramax dieselillä pari vuotta...
Täytyy sanoa, että Tojota oli parempi minun käyttöön huomattavasti.
Kyseessä oli 3500kg perävaunun veto.
Nyt vedän kärryä 416 Mersulla ja minusta se on siihen paras tähän asti.

Jos nyt nelivetoa laittaisin, olisi se Toyota Hilux ehdottomasti.
Ehkä Isutsu D-max kävisi... :roll:

Mutta kun tarvitsen sen 6- henkilön auton edelleen...
Ei sen niin väliä, minä kaivan vaan...
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

50R kirjoitti:Kävin tänään tuolla kaupungilla. Säälin ja v.....ksen tunteet vaihtelivat, kun nuo etupyörällä raaputtajat koitti päästä risteyksistä liikkeelle. Täällä meilläkin on aika paljon risteyksiä, missä on hieman ylämäkeen lähtö. Voi herranen aika, kun ei tahdo valo riittää kun pari autoa kerrallan. Nelikko kitkarenkailla ei kertakaan lyönyt tyhjää. Kyllähän ne pääsi,mutta turhempaankin mukavuuteen näkyvät jotkut satsaavan, kuin nelivetoon.
Kuulostaa ihan ökymaasturikuskilta, joka roikkuu takapuskurissa kesällä ja talvella. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

50R kirjoitti:Kävin tänään tuolla kaupungilla. Säälin ja v.....ksen tunteet vaihtelivat, kun nuo etupyörällä raaputtajat koitti päästä risteyksistä liikkeelle. Täällä meilläkin on aika paljon risteyksiä, missä on hieman ylämäkeen lähtö. Voi herranen aika, kun ei tahdo valo riittää kun pari autoa kerrallan. Nelikko kitkarenkailla ei kertakaan lyönyt tyhjää. Kyllähän ne pääsi,mutta turhempaankin mukavuuteen näkyvät jotkut satsaavan, kuin nelivetoon.
Joskus hamassa menneisyydessä opiskelin wärtsilän teknillisessä oppilaistoksessa, myöhemmässä jamissa. Osa tunneista oli Tonttulassa, eli Niinivaaran suunnalla. Kerran piti talvella sinne pyrkiä, mutta yritykseksi jäi yksien vihreiden valojen aikaan. Ei päässyt etuveto 80 Audi liikkeelle kun risteyksessä on ylämäki ja se oli liipattu liukkaaksi kuin linnunluu.

Silloin päätin että se on minun viimeinen vajaavetoinen auto...
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Jos kaupungilla näkee vitutukseen asti semmosia, jotka kaksvetosilla raapivat, niin luoja varjelkoon semmoselta että nuot saisivat nelivedon alleen. Vai meinasko joku että nuo käyttäis nelikolla kaasua järkevämmin...

Mut kun tilastoihin viittaa yks sun toinen, niin kelpaisko meitin jääradalla pidettyjen kilpailujen sijoitukset jonkinlaiseksi osviitaksi. Rata on päälle kolmekilometrinen jäärata, ja kisoja järjestetään tieliikenteeseen hyväksytyillä nastarenkailla, sekä ralleissa käytettävillä piikkirenkailla. Keskinopeudet piikkirenkailla nousevat sprinteissä max 55km/h. Varsinaiset kilpailut ovat kolmetuntisia.

Piikkirengaskisoissa nelivedot eivät pääse omille kierrosluvuilleen, oikeastaan harvoin on nelivetoinen voittanut. Samoille kierroksille pääsee kylläkin välillä useampi auto, joissa saattaa olla neli- ja kaksvetosia.

Nastakummikisoissa nelikot pärjäävät paremmin, mutta erot eivät ole selkeitä. Mutkissa saattavat nelikot jopa hävitä, etu tulee mutkanjälkeisessä kiihdytyksessä.

Ja tuolla ajetaan siis koko ajan kilpaa, ei mitenkään tieliikenteen tapaan. Näitä realiteetteja vasten väite, että nelikkojen suistumiset tieliikenteessä tapahtuisivat kymmeniä kilometrejä suuremmasta nopeudesta kuin kaksvetoisten, on melko naurettava. Kyllä ne sieltä yleisestä liikennevirrasta penkoilleen poistuvat, jopa hiljaisemmasta vauhdista kuskin ja auton yhdistelmästä riippuen. Tietenkin jos niile risteyksissäraapijoille antais ne nelikot, niin voihan se olla että ensmäsessä mutkassa sitä poistumisnopeutta olis, mut ei enää toisessa kun sinne ei edes pääsis.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belco, Bing [Bot], Mazaman, Smirkelimies, Tjsal, Tumppi 865 ja 29 vierailijaa