"Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18625
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Eli siis hevosen valjastuksessa ei tarvi mennä sormi suuhun eikä tappi takapuoleen, niin paljon on tietoutta sekunnin kymmenyksien päässä.


hevosen valjastaminen
säästellen sippiin
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Tässä videossa tulevia rak.alan ammattimiehiä kuramyllyn käyttöön perehtymässä, ilmeisesti yhdessä semmoisessa maassa, mistä on paljon ollut sittemmin rak.alan ammattimiehiä tekemässä Olkiluodon ydinvoimalaakin Arevan piikkiin!

Ekakertaa kuramyllyllä? http://www.youtube.com/watch?v=wNw1fYVm ... re=related
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Lister kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
Lister kirjoitti:
Manuel kirjoitti:

....
Monikohan nykynuori osaa edes valjastaa hevosen, puhumattakaan muusta hevosen käytöstä tai sen hoidosta. Varmaan monelle masinistillekin ollut ihan arkipäivää. Osaa se hevonenkin tehdä eri jekkuja.
Ilmeisesti minä kuulun johonkin alempaan kastiin, kun en osaa hevosta valjastaa. :cry: Toisaalta eipä ole kyllä tiedossa tarvettakaan. Paljon on sellaisia hommia, että niitä ei kertakaikkiaan tarvitse enää mihinkään, niin turha niitä on ainakaan kaikilla osata. Vaikka hevosta en osaa valjastaa, niin uskaltaisin sanoa osaavani sähkömoottorin käämiä.
Sekin kuuluu noihin katoaviin taitoihin. Yhteiskunta voi romahtaa, mutta hevonen kulkee silti. Erittäin ekologinen väline. co päästöt nolla. Ei mikään hassumpi työkaveri, vaikka ei oikein pärjää tuossa tonni suorite vertailussa. Ihan ajatteleva kaveri, oppii äkkiä kulkemaan suokenkienkin kanssa. Monessa hommassa olisi vieläkin käyttökelpoinen, mutta ei enää riitä nykyisessä tehoyhteiskunnassa.
Eihän se hevosen valjastaminen varmaan mitään rakettitiedettä ole, mutta kun ei ole hevosta millä harjoitella. Melko varmasti uskoisin sen oppivani, jos tarvetta tulee ja joku antaa hieman vinkkiä.
Ei ole mitään rakettitiedettä, mutta se hevonen ei aina ole valjastajan kanssa samaa mieltä. Voi olla haluton ottamaan kuolaimia ja voi pullistella kun kiristää mahavyötä. Eri hevonen, eri metkut. Piti aina olla hevosenleipää mukana kun haki niitä laitumelta. Oli vähän sääntö etteivät antaneet ottaa kiinni ilman lahjuksia.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

[quote="ihmehitsari"]Eli siis hevosen valjastuksessa ei tarvi mennä sormi suuhun eikä tappi takapuoleen, niin paljon on tietoutta sekunnin kymmenyksien päässä.


Mitenkä ne ennen on kädentaitoja siirtäneet sukupolvelta toiselle kun ei ollu quukkelia, ettei ne vaan puhuneet toisilleen :shock:
Minkä huollamme sen korjaamme.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18625
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

heijo kirjoitti:
ihmehitsari kirjoitti:Eli siis hevosen valjastuksessa ei tarvi mennä sormi suuhun eikä tappi takapuoleen, niin paljon on tietoutta sekunnin kymmenyksien päässä.

Mitenkä ne ennen on kädentaitoja siirtäneet sukupolvelta toiselle kun ei ollu quukkelia, ettei ne vaan puhuneet toisilleen :shock:
Aaa, ennen oli ennen, nyt on nyt, on polle pilttusta lähtenyt.
Tarkoitinkin lähinnä nykyisyyttä.

Mutta ennen osasivat "olla hengessä mukana" pakotettuna tai pakottamatta ja kysellä, mikäli ei puhe suomalaiskansalliseen tapaan olisi ollut vahvimpia puolia ja lähes joka tönössä oli valjastamistaitoinen henkilö.

Nykyään vaan sanotaan mää en osaa, mua ei kiinnosta, anna rahaa, osta mopo/auto, mää lähen meneen
säästellen sippiin
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

imppu kirjoitti:mites hevosen kengitys?
noin niiku normi- ei sairas- tms.

Itte olen omia putteja kenkitelly , mutta on kengättömyydessäkin puolensa.
Meillä emäntä hoitaa noi kengitykset yms.vuoluhommat,niin mä saan keskittyä kone hevosiin...
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Minä osaan hevosen valjastaa ja jopa kengittää.
Vaimo vei tytön ratsutallille ja nyt tuo kertoo opettavansa hevosta.
Turha luulo on hevosen opettaminen, elukka ei eläissään ole muuta tehnyt, kuin kiertänyt maneesia ja
seisonyt tallissaan, nuo se opettamatta osaa
ja silti kuittaa insinöörin tulot.
Rauassa ei oo raha hukassa..
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Kädentaitoja on hevosen kaataminenkin ns. paljain käsin! Silloin, kun armeijassakin oli vielä hevosia, ei ollut tietenkään mitenkään erikoista, että heppoja oli luonteeltaan hyvin erilaisia, hyvin lauhkeista melkoisen kovaluontoisiin! Yksi tuttu kertoi Niinisalon ajoiltaan, että uusille alokkaille "arvottiin nimikkohevoset" ja kuinkas sattuikaan, että tummalle pojalle (huom! heitä oli joskus todellakin muutamia varusmiespalvelustakin suorittamassa!!!) sattui erittäin kovapäinen ja äkäinen Lumo. Kun alokkaat komennettiin pilttuihin hevosten luo, tuli suikka ja tumma poika vauhdilla käytävälle Lumon pilttuusta. Tämä keräsi ns. romppeensa ja eikun vauhdilla takaisin Lumon pilttuuseen. Kuului taas hetki kovaa kolinaa mutta nyt oli hevonen hetkessä lattialla ja tumma poika istumassa päällä! Tämän jälkeen Lumo antoi jatkossa tumman pojan tehdä ihan mitä vaan mutta oli muille entistäkin äkäisempi!

Vanhat hevosmiehet vahvistavat myös väitteen, että hevosen saa määrätyillä nopeilla otteilla etujaloista hyvinkin äkkiä kaatumaan mutta pitää tietää mitä tekee! Se on kaiketi sitten samaa, kun koirahommissa, että jos on tarvetta, pitää välillä osoittaa, kuka se laumanjohtaja on! :lol:
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Juu kyl se hepo menee maahan että tanner tömähtää, joskus pikkupoikana nähny kun vieraisilla olleen äkimyshevostä naapurin vanhaisäntä pisti kuosiin...ja se tapahtui hetkessä, paljain käsin.
Sonneja olen itse kuskaillut keväällä laitumelle, ikää oli 12-17 vuotta. Siinä käytettiin hallintaan etujalkoihin sidottua narua, eihän sellaista elopainoltaan 300-800 kiloista muuten pidellyt millään....
Sonni kun yritti lähteä "loikalle" niin narulla vedettiin etujalat alta.
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Onkos masinistit seuraanneet tuota "Titanicin rakentajat" sarjaa teemalta?
Ihan mielenkiintoinen sarja mun mielestä.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Ferkku kirjoitti:Onkos masinistit seuraanneet tuota "Titanicin rakentajat" sarjaa teemalta?
Ihan mielenkiintoinen sarja mun mielestä.
Kyllä olen ja sanoin muijallekin että tulee juttu sen rakentamisesta johon se vastas että ei kiinosta. Minä vastasin että sinähän tykkäät käsityöstä ja siitä tässä on kysymys. Nyt hän ei jätä yhtään jaksoa katsomatta niin mielenkiintoista kuulema on. :wink:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

V361 kirjoitti:Juu kyl se hepo menee maahan että tanner tömähtää, joskus pikkupoikana nähny kun vieraisilla olleen äkimyshevostä naapurin vanhaisäntä pisti kuosiin...ja se tapahtui hetkessä, paljain käsin.
Sonneja olen itse kuskaillut keväällä laitumelle, ikää oli 12-17 vuotta. Siinä käytettiin hallintaan etujalkoihin sidottua narua, eihän sellaista elopainoltaan 300-800 kiloista muuten pidellyt millään....
Sonni kun yritti lähteä "loikalle" niin narulla vedettiin etujalat alta.
Empä kehoittaisi ryhtymään hevosen kanssa painisille. Parempi pitää pari leipäpalaa varuilta taskussa ja sokeripaloja. Auttaa rauhoittamaan kummasti. Kun menee hevosta kohti, ei pidä myöskään tuijottaa sitä suoraan silmiin vaan pitää katse vähän alas ohi hevosen pään tähdättynä esim hevosen eteen maahan tai sen kylkeen mahan tienoille. Lähestyminen etu- tai takaviistosta. Rauhallisesti kävellen.
Vasta äsken humma heilui pihalla ja yritti kukkoilla juoksentelemalla laukalla pihan läpi. En anna sen tehdä sitä tarkoituksella, vaan menen keskelle pihaa seisomaan vaikka marhaminta (hevosen punottu talutusnuora) kourassa ja lähetän sen kiepiltä kohti hevon silmiä tai persuusta suopungin tapaan, kun se on tullut tarpeeksi lähelle. Aina se seisahtaa ja kiertää pihan ympäri jostain ja äskenkin tuo köpötteli lopulta itse talliin sisälle, kun seisoskelin vielä keskellä pihaa. Hevonen pitää sitä johtajana, joka saa sen esim. säikäytettyä liikkumaan tai muuten ohjattua sen liikkumista, kun se on vapaana. Tätä tulee joskus harrastettua ihan tarkoituksella pitkän narukiepin tai pitkän ajurinraipan kanssa, kuin mikäkin sirkustirehtööri. Ihminen on siinä etulyöntiasemassa, että pystyy hallitsemaan hermonsa ja horjuttamaan hevosen hermot nurin milloin vain haluaa.
Avatar
Suomela
Viestit: 1842
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Suomela »

TepaR kirjoitti:Ihan vaan tuli tän "jeesustelun" jatkoksi mieleen et kuinka moni oikeasti maksaisi kunnolla jostain käsityöläisen tekemästä tuotteesta? Eli mihin niitä kädentaitoja tarvitaan jos sillä ei elä? Raha kun pyörittää tätä maailmaa...
Kyllä tuon sepän tuotteet ainakin näyttää kaupaksi menevän :)
https://yle.fi/uutiset/3-10023675

Kuva
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: "Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Vielä tuntuu löytyvän niitä jotka ostaa vain laadukkaita ja toimivia juttuja, tavallisella "sukankuluttajalla" ne hankinnat jää usein haaveeksi juuri hinnan takia, mutta onhan niitä joille se raha ei ole tiukalla. Suutareille ainakin olisi kysyntää kun jotain erikoisia tuotteita olisi saatava. Samoin on nuo taitavat sepät. Pitää vaan niinä "luppo" aikoina tehdä jotain jolla ei välttämättä elantoaan saisi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: "Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

hevosista

taisin olla jotaki 10 tai 11 v
suuren sukulaisen pikku renkinä heinässä
toiset lähti ja mulle sanoivat
että haravoi nuo ja tule sitte kotiin
ruuna siinä kaverina

tehtiin mitä käskettiin
sitte riisuin haravan ja valjaat siinä saran päässä
kello oli kai jotaki 11 illalla

sitte tuli mieleen että jos niitä valjaita aamulla jossakin muualla tarvitaan
rupesin nostelemaan takasin selkään
ruuna siinä että ei enää

oli aika pitkä neuvottelu
että sain sen ymmärtämään
että ei enää töihin vaan kyllä tästä jo kotiin
kuitenki ymmärsi lopulta
kantoi valjaansa ja minäkin pääsin maate

jotenki jääny mieleen
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: "Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Tästä oli joskus illan istujaisissa puhe, pöydän ääressä ikäryhmittyämää muutama vähän joka vuos kymmeneltä, nuorin kaveri joka on sisäistänyt ja osannut hyödyntää monelaista oppia eri aloilta, tosin alkaa aina uuteen asiaan ennakko luulottomasti mutta tuumien... Oli minullakin työkokeilussa toista kuukautta... Eikä muuten ollut päivääkään työttömänä..

No itse asiaan, pohdinnan päätös oli että tekijä mies tekee huonomilmakin välilneillä, hyvät välineet sitten vain helpottavat ja nopeuttavat asiaa

Aikaan kun työkalut olivat kalliita ja harvinaisia oli pakko soveltaa ja kehitellä vaihtoehtoisia työt tapoja.. Nykyään lisääntynyt työkaluvalikoima ei ole huonosta mutta opettelu pitäisi lähteä perus asioista.

Pappa vainaa oli hyvä elukoiden kanssa ja osasi teurastuksenki, minä olin liiana nuori elin aikana asiasta ollakseni kiinostunut... Mutta nyt minulle homman perusteet näytti minua paljon nuorempi kaveri ja kyllä see alkaa käymään, tulee muutakin kuin jauhelihaa.

Youtubesta välillä katsellut videoita ja ruhoa pyöritellyt että kuinkas ja mitenkäs...no pakkaseen olen saattanut pari nautaa, neljä lammasta sekä joulupossun. Possua lukuun ottamati muut taljottu ja saatu vielä ehjänäkin irti.
Mutta havaitsin että hyvän puukkosetin ostaminen teki hommasta huomattavasti helpompaa ja jälestä paljon parempaa.
vaikka ostohetkellä hyvästelinkin silmäkulma kosteana mutteria pakkasessa vääntäe tienatut setelit.

Hevosista en välitä edeleenkään, ainakin suomen versiot kovin puupäisiä..

Muiden elukoitten kanssa kyllä alkaa jo käytösmallin hahmoittamaan ja pienen evästyksen kera puhelimessa naapurin vanhalta isänältä onnistuttu saamanaa puhaltunut vasikka pörisemään

Ei monestakaan vuosien saatossa opetelusta taidosta ehkä elannoksi, mutta pitää muistaa että opittuja taitoja voi soveltaa monessa asiassa ja onhan joitain asioita ihan lysti omaksi ilokseen.
Puutyö verstas olisi mukava, korjaamo hallissa ne työt eivät onnistu, muutamia kaappeja ja hyllyjä tullut tehtyä vuosien saatossa ja minusta varsin mieltä rauhoittavaa puuhastelua vaikka ei myyntii tekisikään
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: "Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

t-40 kirjoitti:. Oli minullakin työkokeilussa toista kuukautta... Eikä muuten ollut päivääkään työttömänä..
No monihan moita työharjoittelu sun muita nollasopimus- ja pätkätöitä koittaa tehdä, mutta ei niillä paljon leivän syrjässä pysy, oli sitten kuinka pätevä tahansa! Itse lasken nämä em. työttömiksi, vaikka ne ei suoraan niissä tilastoissa näy!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: "Kädentaidot", katoavaa kansanperinnettäkö?

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Ajomies kirjoitti:
t-40 kirjoitti:. Oli minullakin työkokeilussa toista kuukautta... Eikä muuten ollut päivääkään työttömänä..
No monihan moita työharjoittelu sun muita nollasopimus- ja pätkätöitä koittaa tehdä, mutta ei niillä paljon leivän syrjässä pysy, oli sitten kuinka pätevä tahansa! Itse lasken nämä em. työttömiksi, vaikka ne ei suoraan niissä tilastoissa näy!
Ihte tuo koulun jälkeen halus tulla, kun ei kuulema sähkärin homma ollu ihan see oma ala...ol hetken aikaa teline miehen kun kyllästy ja nykyste sitten matkalaukku rakastajana kiertee nuita zampooneja muita jäänhoito konneita, eli toivonmukaa oli maatalous korjaamolla harjoottelusta jottai hyötyä

Ja kyä mitä on koulu aikasia tuttuja ja kavereita niin kyä niist tekijä miehet on töissä ja aikaas moni yrittäjän, eikä ole töistä pulaa ollut
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Helsingin_Herra
Viestit: 385
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:09 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Helsingin_Herra »

patskula kirjoitti: Joskus mietin, että mitä tapahtuu, jos joskus yhteiskuntamme romahtaa?
Jos raha lakkaakin pyörittämästä tätä maailmaa?
Jos kaupungeissa ei voikkaan enää asua?
Jos sieltä turvallisesta, rahalla hankitusta betonikennosta katkeaa sähkö, lämpö ja vesi ja sinunlaiset uusavuttomat kaupunkilaiset ryntäävät tänne maaseudulle hädissään.

Meille maaseudun asukeille tuskin hätä iskee ensimmäiseksi. Meillä on vielä kädentaitoja, joiden ansiosta pystymme pysymään hengissä. Osaamme kalastaa, metsästää, tehdä työkaluja, rakennuksia, kasvattaa ruokakasveja, ym ym.
Voisi kyllä nykypäivänä tehdä aika tiukkaa useimmilla maaseudun asukeillakin selviytyä pidempiä aikoja hengissä täysin omavaraisesti. Maanviljelykin taitaa olla vähän haasteellisempaa ilman polttoainetta ja mitenkäs se metsästys jos patruunat loppuvat, eikä kauppoja ole enää olemassa?
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Helsingin_Herra kirjoitti:
mitenkäs se metsästys jos patruunat loppuvat, eikä kauppoja ole enää olemassa?
Vaikkapa dieselöidyllä ilmakiväärillä itsevaletuilla luodeilla ja on noita konsteja, ansapyynti, raudat ym.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], juntunen, Pataässä ja 44 vierailijaa