Sivu 1/1

Traktorin rekisteröinti

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 10:25 am
Kirjoittaja MF 135 vm-67
Kaveri omistaa kaksi vanhaa traktoria. Porscen, vuosimalli taisi olla -58, sekä Zetor 25 K vm-54. Hän haluaa saada molemmat kilpiin. Olen häntä avustanut hiukan "kirjallisissa" harjoituksissa. Porscheen tuli kilpi eilen, siihen riitti luovutustodistus edelliseltä omistajalta, sekä todistus trktorin omistamisesta kahdentoista vuoden ajalta. Sitten oli vielä tilattu AKE:sta traktorin tiedot valmistenumeron perusteella (ollut aikaisemmin rekisretissä).
Mutta Zetori. AKE:sta saadun tiedon mukaan ei ole ollut koskaan rekisterissä. Omistusaikaa on parikymmentä vuotta. Katsastusmies oli sitä mieltä, että pitäisi tuoda sinne nähtäväksi. Kuinka on, onko kokemuksia. Ei oikein viehätä, matkaa lähimmälle asemalle tulee viitisenkymmentä kilometriä ja on se traktorikin hiukka "puolikuntoinen" vielä. Siellä vanhalla palstalla oli jotain juttua tästä aiheesta ja ymmärsin, että olisi riittänyt kuva traktorista.

Re: Traktorin rekisteröinti

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 10:45 am
Kirjoittaja Customi
MF 135 vm-67 kirjoitti: Mutta Zetori. AKE:sta saadun tiedon mukaan ei ole ollut koskaan rekisterissä. Omistusaikaa on parikymmentä vuotta. Katsastusmies oli sitä mieltä, että pitäisi tuoda sinne nähtäväksi. Kuinka on, onko kokemuksia. Ei oikein viehätä, matkaa lähimmälle asemalle tulee viitisenkymmentä kilometriä ja on se traktorikin hiukka "puolikuntoinen" vielä. Siellä vanhalla palstalla oli jotain juttua tästä aiheesta ja ymmärsin, että olisi riittänyt kuva traktorista.
Riippuu katsastuskonttoristakin jonkin verran. Toiset konttorit kyllä vaativat traktorin paikalle, jos semmoisen täysin paperittomana yrittää saada kilpiin. Toisaalta kyllä senkin ymmärtää, että mistäs se katsastussetä tai -täti tietää, että joku yleensä omistaa (eikä esim. nykytyyliin ole varastanut jne.) jonkun vanhan traktorin, jota yritetään rekisteröidä, ja onko valmistenumero alkuperäisen näköinen jne. ja onko se lainkaan liikenteeseen hyväksyttävässä kunnossa esim. jarrujen ja valojen osalta jne. Katsastuskonttorihan siinä ottaa traktorin tieliikennekelpoisuudesta vastuun.
Soittamalla lähitienoon eri katsastuskonttoreille löytyy todennäköisesti sellainenkin konttori, joka hyväksyy rekisteröintiin pelkän todistuksen siitä, että traktori on ollut viimeisellä omistajalla yli kymmenen vuotta.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 3:22 pm
Kirjoittaja B-275
Mulla oli ihan sama tilanne ja traktori piti käydä näyttämässä katsastusasemalla. Katsastusmiehet vähän pällisteli sitä ja ottivat jotain mittoja papereihinsa. Turha reissu, mutta pakko oli tehdä. Eniten harmitti kun järjestelin paperiasioita, niin tietoa tuli tipoittain. Kolme kertaa joitui käydä asemalla ennenkuin kaikki tarpeelliset paperiasiat oli kunnossa. Olisivat voineet sanoa vaatimuksensa kerralla. No nyt on traktorissa kilvet.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 5:02 pm
Kirjoittaja SamiT
Sain noilla omistus/luovutustodistuksilla rekisteröityä 60-mallisen DB 950:n joka ei koskaan ollut rekisteröity. Piti viedä asemalle, katsoivat runkonumeron, ei tarvinnut edes käynnistää tai ajaa alas kärryn lavalta, joka olisikin ollut aikamoinen temppu kun olin ajanut koneen kotona ojaan peruutetun viljakärryn lavalle. Joillakin katsastusasemilla on katsastusmiehet käyneet kotonakin tällaiset koneet vilkaisemassa, mikäli ovat asuneet samalla suunnalla ja ovat omanneet hitusen masinistihenkeä itsekin.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 5:05 pm
Kirjoittaja Valdo
Ajatelkaan jos vielä olisi se vanha hyvä aika kun oli vain valtion katsatuslaitos.
Siinä kun olisit hiukaksen antanut palauttetta niin ei koskaan olisi papereita tullut!
Kyllä tästä kapitalismista jotain hyötyäkin on

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:15 pm
Kirjoittaja SamiT
Kyllä näitä asemia vieläkin löytyy joilla ei ole huomattu että asiakaspalvelualalla ovat hekin. Erot suuria esimerkiksi uitettujen käytettyjen traktorien katsastuksissa ja rekisteröinneissä. Oman kokemuksen mukaan kuorma-auton katsastuksessakin turhan niuhotustasossa selvää eroa havaittavissa ainakin ALB-testauksen osalta 2-akselisessa autossa jolla ei ikinä ole vedetty kärryä tai aiotakaan vetää kärryä.