Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
pice kirjoitti:Ihmetyttää vähän ympäristöjärjestöjen näkemykset kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Täällä on tilanne sellainen, että keskuslämmitystä voi lämmittää polttopuilla tai polttoöljyllä, ja kumpaakin tulee käytettyä. Nyt sitten sanotaan, että polttopuiden käyttö tuottaa 1,5-kertaisen määrän hiilidioksidia kuin kivihiili, ja 3-kertaisen määrän verrattuna maakaasuun. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/met ... i-1.389088
Olisiko siis ympäristöteko lopettaa puiden poltto ja siirtyä kokonaan polttoöljyyn? Polttopuina on meillä käytetty pystyynkuivaneita, tuulenkaatoja, harvennuspuuta ym tyypillistä rankapuuta. Jotenkin tuntuu järjenvastaiselta, että jos jättää nämä metsään lahoamaan ja polttaa sen sijaan kevytöljyä kattilassa, niin hiilidioksidipäästöjä tulisi puolta vähemmän.
Ennenkin on haiskahtanut että ympäristökysymyksiä käytetään bisneksen välineenä. Ison (mahd. punaisen värisenä pidetyn) konsernin(Valtion) agendaan sopivia "tieteellisiä" tutkimuksia syötetään ympäristöjärjestöille absoluuttisena totuutena eikä hihhulit tajua kyseenalaistaa mitään koska pahat ja ilkeät kapitalistipoliitikot on aina kusettamassa ja syöttämässä muunneltua totuutta. Itänaapurihan ei mihinkään propagandan syöttämiseen ole koskaan syyllistynyt...
Mutta mulle passais että kivihiilen hinta pudotettaisiin Viron tasolle. On se vaan niin helppoa lämmittämistä. Kerran sain pari säkkiä vanhaa antrasiittia kun isäntä ei uskaltanut uuteen kattilaansa laittaa. Sytytys oli hieman aikaavievää, mutta pesällisellä latasi varaajan täyteen. En vaihtaisi kattilaa mihinkään jos kivihiiltä saisi yhtä halvalla kuin Virossa.
Pattitilanne Linja-auto tarvitsee 5min käynnin jarrujen vapautumiseen, mutta laki ei "ymmärrä" moista, vaan pitäisi lähteä liikkeelle 2min kohdalla
Täytyy olla joku isolla 2-T moottorilla oleva kompura bussin vierellä, jota käryyttää joka aamu 20min ilman vaimentajaa ja oikein rasvaisella bensalla, että saa säiliön täyteen ja ilmaa bussin säiliöihin
Kyllä se aika toivotonta on noita tyhjäkäynti säädöksiä noudattaa, esim. 30 asteen pakkasessa kun sen iglun käynnistää missä kaikki lasit kuurassa, vaihteet jäykkänä, ja vielä sekin että nostaa huonosti paineet. Ei tahdo varttitunnissakaan syntyä sellaisia näkemäaukkoja että uskaltaa liikenteeseen ajokilla lähteä. On vaan niin helppoa asiaoista ymmärtämättömän noita pykäliä rustata, ja vielä että ne valvojat ymmärtäisi asiat miten ne käytännössä on.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Tiedän kyllä bussin käynnistämisen ongelmat, mutta voisiko ajatella asiaa toiseltakin kantilta.
"Jyskytys tapahtui todistajan ikkunan alla ja sitä kesti kovilla pakkasilla jopa 40 minuuttia.
– Muutenkin talvisin oli tavallista, että tyhjäkäynti kesti 30 minuuttia.
Todistajan huomautettua naapurilleen asiasta, tämä oli lyhentänyt tyhjäkäynnin 15 minuuttiin."
Miettikääpä itse, jos omakotitalon edessä joka aamu on tällainen melu ja käry operaatio. Ottahan se hermoille ja on kyllä jossain määrin piittaamatontakin. Satunnaisesti moisen toimenpiteen kyllä ymmärtäisin.
Miksi ylipäätänsä bussiyrittäjän oli pidettävä autoa omakotialueella. Käsittääkseni lähes kaikki bussit ovat jossakin bussitallien pihassa, jossa ne sitten käynnistetään.
MOP kirjoitti: ↑Pe Kesä 28, 2019 8:14 am
En tiedä, mutta ehkä tällä "liikennöitsijällä" on vain tänä 1 auto ja ei talleja missään. On näitä.
Niin, tai mukavuudenhaluinen.
Ei tarvitse käyttää työmatkaan muuta kulkuneuvoa. Tuskin istui sitä puolta tuntia lämpenevässä bussissa, vaan oletettavasti hörppi kahvia aamusella ja luki Turun sanomaa.
Tämä on vain mun ajatukseni, kun olen monen monta kertaa joutunut pakkasilla käyttämään kuorma-autoa. Tuollaisella toiminnalla vähän niinkuin kaivaisi verta nenästään.
Kyllähän se vielä kun näitä pikkukylillä linja-autoja liikkui, oli tavallista että sitä autoa säilytettiin kuljettajan kotinurkilla. Nyt on usein tilausajoihin, joihin lähtö on aamuyöstä, auto on siellä kotikulmilla kuljettajalla. Ja monellako ne sitten on tallit tai pihat niin suuria että voisi omalleen ajaa? Nykyaikana vaan tuntuu että kaikki häiritsee, kun on valiteltu mm. auton valoista jotka osuu ikkunoihin ja häiritsee unta! Koita tässä nyt sitten elää ja olla, niin ettei ketään huomaisi tai närkästyisi tekemisistä? Voi elämän kevät.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑Pe Kesä 28, 2019 11:29 am
Kyllähän se vielä kun näitä pikkukylillä linja-autoja liikkui, oli tavallista että sitä autoa säilytettiin kuljettajan kotinurkilla. Nyt on usein tilausajoihin, joihin lähtö on aamuyöstä, auto on siellä kotikulmilla kuljettajalla. Ja monellako ne sitten on tallit tai pihat niin suuria että voisi omalleen ajaa? Nykyaikana vaan tuntuu että kaikki häiritsee, kun on valiteltu mm. auton valoista jotka osuu ikkunoihin ja häiritsee unta! Koita tässä nyt sitten elää ja olla, niin ettei ketään huomaisi tai närkästyisi tekemisistä? Voi elämän kevät.
Niin kai sitten.
Minä kun lähdin aamuyöstä tilausajoon, niin hain auton tallin pihasta. En sitä Turussa olisi ikkunan alle jättänyt seisomaan.
Näin tapahtui siellä kaikissa bussifirmoissa, missä ajelin.
Meillä on töissä nykyisin vanha paikkuri, joka on niin horo, että kostuu ja jäätyy sisätiloistakin. Siinä on pidettävä sähkölämmitteinen hallipuhallin sisällä päällä läpi yön, jotta aamusella tohtii sillä lähteä liikenteeseen. Sitäkään autoa ei seisoteta kenenkään makuuhuoneen ikkunan alla.
cardaani kirjoitti: ↑Pe Kesä 28, 2019 1:07 pm
Tiedättekö mitä eroa on joutokäynnillä ja tyhjäkäynnillä? Termit ilmeisesti sekoitettu.
En tiedä, olen olettanut, että on synonyymejä.
Mutta tuossakin kompressori tekee työtä, niin onko se sitten kumpaa edellä mainituista?
Tai jos ajoneuvo ei liiku, mutta otetaan voimaa ulos. Vaikkapa traktori klapikoneen edessä.
Tavallaan ymmärrän molempia. Eihän se ole kiva kuunnella joka aamu sitä rouskutusta. Jos jostain löytyisi hieman syrjäisempi paikka autolle, jossa ääni ei häiritse ketään.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies kirjoitti: ↑Pe Kesä 28, 2019 11:29 am
Kyllähän se vielä kun näitä pikkukylillä linja-autoja liikkui, oli tavallista että sitä autoa säilytettiin kuljettajan kotinurkilla. Nyt on usein tilausajoihin, joihin lähtö on aamuyöstä, auto on siellä kotikulmilla kuljettajalla. Ja monellako ne sitten on tallit tai pihat niin suuria että voisi omalleen ajaa? Nykyaikana vaan tuntuu että kaikki häiritsee, kun on valiteltu mm. auton valoista jotka osuu ikkunoihin ja häiritsee unta! Koita tässä nyt sitten elää ja olla, niin ettei ketään huomaisi tai närkästyisi tekemisistä? Voi elämän kevät.
Niin kai sitten.
Minä kun lähdin aamuyöstä tilausajoon, niin hain auton tallin pihasta. En sitä Turussa olisi ikkunan alle jättänyt seisomaan.
Näin tapahtui siellä kaikissa bussifirmoissa, missä ajelin.
Meillä on töissä nykyisin vanha paikkuri, joka on niin horo, että kostuu ja jäätyy sisätiloistakin. Siinä on pidettävä sähkölämmitteinen hallipuhallin sisällä päällä läpi yön, jotta aamusella tohtii sillä lähteä liikenteeseen. Sitäkään autoa ei seisoteta kenenkään makuuhuoneen ikkunan alla.
Tässä asustelee naapurissa koulu/tilausajoja kuljettava kuski ja auto on parkissa aina kotipihassa/tienvarressa 24/7 365, ellei sitten sattumoisin ole ajossa. Todettu varmasti paremmaksi vaihtoehdoksi, kuin ajattaa kuljettaja Jyväskylään autoa hakemaan ja viemään! Ja näin tuntuu olevan monessakin talossa tapana.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Meneekö läpi kun sanoo että minulla käy talvella auto tuntitolkulla pihassa siksi, että teen sisälle lämmintä, koska inhoan kylmää autoa? Epäilen, mutta kelpaisiko tuollaisen ammattikäytössä olevan joukkoliikennevälineen esilämmittämiseen, niin voikin olla toinen juttu?
Major58 kirjoitti: ↑La Kesä 29, 2019 4:16 pm
Eikö sitä voi lämmittää sähkölämmittimellä valmiiksi, vai tuleeko halvemmaksi tyhjäkäynnillä?
Jos tarkoitat bussia kadunvarressa, niin sähkön saanti taitaa olla ongelma.
Eikös se ollu pihalla, naapurin ikkunan alla. Ja onhan niitä kaasulämmittimiä, jotka ei pidä melua eikä savuta, vaikka samapa tuo mulle on, ei ole naapurit niin liki että en tietäis vaikka kaikki koneet olis yötä päivää käynnissä.
Linja-auton rohjaketta ei sitten lämmitetä millään Suko-pistokkeella.
Jatkojohtokin kuuluu hazardi-hommiin.
Ja kadulla olevan auton lämmitys tuvan seinästä?
Savuava Webasto lienee näyttävin ratkaisu.