Sivu 157/645

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Pe Loka 18, 2019 11:41 am
Kirjoittaja vaniljacreme
kiitos harri s tätä haettiin. kyl se varmaan leaf on joka tulee, jos sähköauto on tullakseen. onhan se pieni mutta köyhällä ei oo oikein varaa edes tuohonkaan, katsoo nyt..

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 3:37 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
tane II kirjoitti: Su Loka 06, 2019 6:55 pm
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 06, 2019 2:06 pm Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Ilmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
Ilmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.html
Tuossa leväaltaissa stressataan kasvuvaiheen lopussa kasvustoa lopettamalla typpilannoitteen antaminen ja saadaan levä varastoimaan energiaa itseensä öljynä/rasvana.
Kahden viikon kasvatuksen jälkeen kuivamassasta jopa 73 % on rasvaa/öljyjä.
Sato on myös biomassaa ja hiilikuituja eli tuossa muodossaan lopullisesti ilmakehästä poistettua ja sidottua hiilidioksidia.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 7:22 pm
Kirjoittaja tane II
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 3:37 pm
tane II kirjoitti: Su Loka 06, 2019 6:55 pm
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 06, 2019 2:06 pm Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Ilmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
Ilmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.html
Tuossa leväaltaissa stressataan kasvuvaiheen lopussa kasvustoa lopettamalla typpilannoitteen antaminen ja saadaan levä varastoimaan energiaa itseensä öljynä/rasvana.
Kahden viikon kasvatuksen jälkeen kuivamassasta jopa 73 % on rasvaa/öljyjä.
Sato on myös biomassaa ja hiilikuituja eli tuossa muodossaan lopullisesti ilmakehästä poistettua ja sidottua hiilidioksidia.
No jos tuo on "polttoaineen tekemistä suoraan ilmasta", niin sitten samaan kategoriaan voidaan kyllä lukea kaikki bioenergia :lol:

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:04 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
Auringon valostahan tuossa pääasiassa öljy syntyy ja hiilidioksidista biomassa pääosin. Ei tuo kovin kummoista jalostusta tarvitse, että polttoaine käy vaikka suoraan auton tankkiin. Samalla hiilidioksidi sitoutuu biomassasta jalostettuihin hiilikuituihin. Niille on paljon käyttöä myös.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:21 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 8:04 pm Auringon valostahan tuossa pääasiassa öljy syntyy ja hiilidioksidista biomassa pääosin. Ei tuo kovin kummoista jalostusta tarvitse, että polttoaine käy vaikka suoraan auton tankkiin. Samalla hiilidioksidi sitoutuu biomassasta jalostettuihin hiilikuituihin. Niille on paljon käyttöä myös.
Tuo polttoaineiden valmistus kun tuntuu olevan sulle niin kauheen helppoa, niin ajeletko itse kotitekoisella- vai ostoaineella?

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:23 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:25 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 8:23 pm Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:42 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
Miksi minun pitäisi polttoainetta itse tehdä? Isossa mittakaavassa tuo on vasta kannattava järjestää. Onnistuisi varmaan rannikolla itsekin tehden, koska suolavesi pitäisi ottaa osittain merestä ja/tai kuljettaa sopivaa suolaa jostakin kaukaa leville kasvaa sopivassa suolavedessä. Niin kauan kuin Suomessa vain naureskellaan ja hihitellään nurkan takana uusille ideoille ei niitä kukaan ala vakavissaan toteuttamaan tai edes tutkimaan. Sitten kun on pakko, on jo myöhäistä.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Su Loka 20, 2019 8:48 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 8:42 pm Miksi minun pitäisi polttoainetta itse tehdä?
Mää ainakin tekisin itse jos se olisi helppoa.
Säästyis rahhaa.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Ti Loka 22, 2019 9:56 am
Kirjoittaja Superdextaaja
Tuossa on hyvä esimerkki siitä, mihin kaikkeen hiilikuituja voi käyttää: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tall ... 1571725505

Leväkasvatuksesta saatu öljy käy polttoaineeksi dieselgeneraattoreihin/-lämpövoimaloihin ja työkoneisiin. Miksei autoihinkin mutta noissa menee edelleen lämpötuotanto täysin hukkaan. Työkoneisiin voisi ehkä ympätä jonkinlaisen systeemin keräämään tuotettu lämpö hyötykäyttöä varten talteen.
Hiilikuiduista ja ohuesta graniittilevystä yhdessä pystyy saamaan rakennusmateriaaliksi sopivaa materiaalia, mainittiin myös aikaisemmassa jutussa.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Ti Loka 22, 2019 10:02 am
Kirjoittaja imppu
PuuhaPate kirjoitti: Su Loka 20, 2019 8:25 pm
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 8:23 pm Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?
eikö diesselikone keksitty just itetehtyä polttoainetta varten? mistä miulle tämmönen jääny päähän?

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Ti Loka 22, 2019 11:20 am
Kirjoittaja vaniljacreme
kylhä noi dieselit toimii 50/50% diesel rypsiöljy sekoituksella aika ok. kesällä menee paremmallaki suhteella, kylmällä ilmalla rasvasta tulee liian paksua ja tukkii suodattimen. tietenkin lämmitettävällä suodattimella ja linjalla toimii varmasti ok.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 8:23 am
Kirjoittaja Superdextaaja
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Mitsubishin mukaan kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden. Se voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia.
Mahtaa olla kuitenkin aika tarkka systeemi palamisen puhtauden suhteen, ettei turhia karstoja saisi syntyä. Mielenkiintoinen ominaisuus myös tuo pyörien pyörittäminen vastakkaisiin suuntiin ja auton kääntäminen paikallaan kuin Bobcat konsanaan.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 9:46 am
Kirjoittaja oju
Superdextaaja kirjoitti: To Loka 24, 2019 8:23 am https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Turpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.

Teho-/koko-/painosuhde on toki merkittävä tekijä kun tilaa on vähän mutta tämä pätee lähinnä panssarivaunuihin ja muihin vehkeisiin joissa tarvitaan valtavasti tehoa. Yleensä näissä laskun maksaa lopulta joku muu kuin käyttäjä.

Mitä uusiin polttoaineisiin tulee niin kyllä niitä mäntäkoneellakin voi ajaa, uusia polttoaineita ei vain paljoa ole näkynyt uusilla polttoainespekseillä. Enimmäkseen jalostus on tapahtunut vanhojen polttoaineiden kaltaisiksi (E85, biodiesel ja jopa DME tietyssä mielessä).

Mäntäkoneelle ei vielä ole tullut voittajaa (kemiallisen energian muuttamisessa liike-energiaksi ajoneuvossa), vaikka sitä kiivasti odotetaankin.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 1:31 pm
Kirjoittaja tane II
Mäntäkoneitakin on montaa eri tyyppiä.. Aika hiljaista vaan on ollut stirling-moottoreiden suunnallakin, vaikka voisi ajatella, että hybridissä sähkömoottorin parina se voisi toimia autokäytössäkin.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 1:33 pm
Kirjoittaja Jammu
Stirlingmoottorissa on järkeä vain silloin kun on muutoin hukkaan menevää lämpöenegiaa hyödynnettäväksi.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 1:43 pm
Kirjoittaja tane II
Jammu kirjoitti: To Loka 24, 2019 1:33 pm Stirlingmoottorissa on järkeä vain silloin kun on muutoin hukkaan menevää lämpöenegiaa hyödynnettäväksi.
Perustelu, heikko hyötysuhdeko? Muutenhan external combustion moottoreilla on monia etuja, mm. pienet päästöt ja alhainen melutaso.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 3:23 pm
Kirjoittaja Superdextaaja
oju kirjoitti: To Loka 24, 2019 9:46 am
Superdextaaja kirjoitti: To Loka 24, 2019 8:23 am https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Turpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.

Teho-/koko-/painosuhde on toki merkittävä tekijä kun tilaa on vähän mutta tämä pätee lähinnä panssarivaunuihin ja muihin vehkeisiin joissa tarvitaan valtavasti tehoa. Yleensä näissä laskun maksaa lopulta joku muu kuin käyttäjä.

Mitä uusiin polttoaineisiin tulee niin kyllä niitä mäntäkoneellakin voi ajaa, uusia polttoaineita ei vain paljoa ole näkynyt uusilla polttoainespekseillä. Enimmäkseen jalostus on tapahtunut vanhojen polttoaineiden kaltaisiksi (E85, biodiesel ja jopa DME tietyssä mielessä).

Mäntäkoneelle ei vielä ole tullut voittajaa (kemiallisen energian muuttamisessa liike-energiaksi ajoneuvossa), vaikka sitä kiivasti odotetaankin.
Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: To Loka 24, 2019 3:24 pm
Kirjoittaja Refy
Teoriassa paras range extender sähköautoon olisi vapaamäntä-lineaarigeneraattori.

Re: Sähköautot tulevat

Lähetetty: Pe Loka 25, 2019 10:09 am
Kirjoittaja oju
Superdextaaja kirjoitti: To Loka 24, 2019 3:23 pm Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.
Ymmärsin. Mäntäkone on parempi, myös sillloin kun kumpaakin ajetaan optimikierroksilla ja teholla. Lentokoneissa turpiineja käytetään teho/painosuhteen takia. Toki ne ovat myös erittäin luotettavia kunhan huollot tehdään ajallaan.
Laivakäytössä painolla ei ole niin suurta väliä. Niissä turpiineja ole kuin muutamassa erikoissovellutuksessa, joissa kulutuksella ei ole merkitystä. Akkuja laivoihin tulee kovalla vauhdilla kulutusta pienentämään, turpiineista ei silti puhu kukaan.
Autossa tarvittavan alle 40kW latausmoottorin (mahdollistaa jatkuvan 120 km/h keskinopeuden) koko tai paino tuskin ovat kovin rajoittavia tekijöitä tässä asiassa. Ennemmin kyse on siitä miksi sellainen pitää ylipäätään olla akkuauton kyydissä, ainakaan tulevaisuudessa.

Verrokkina 4-tahti mäntäkone 51% hyötysuhteella (ilmoitetun kulutuksen perusteella):
https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uu ... tenkirjaan