Re: Sähköautot tulevat
Lähetetty: Pe Loka 18, 2019 11:41 am
kiitos harri s tätä haettiin. kyl se varmaan leaf on joka tulee, jos sähköauto on tullakseen. onhan se pieni mutta köyhällä ei oo oikein varaa edes tuohonkaan, katsoo nyt..
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=51960
Ilmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.htmltane II kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 6:55 pmIlmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 2:06 pm Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
No jos tuo on "polttoaineen tekemistä suoraan ilmasta", niin sitten samaan kategoriaan voidaan kyllä lukea kaikki bioenergiaSuperdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 3:37 pmIlmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.htmltane II kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 6:55 pmIlmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 2:06 pm Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
Tuossa leväaltaissa stressataan kasvuvaiheen lopussa kasvustoa lopettamalla typpilannoitteen antaminen ja saadaan levä varastoimaan energiaa itseensä öljynä/rasvana.
Kahden viikon kasvatuksen jälkeen kuivamassasta jopa 73 % on rasvaa/öljyjä.
Sato on myös biomassaa ja hiilikuituja eli tuossa muodossaan lopullisesti ilmakehästä poistettua ja sidottua hiilidioksidia.
Tuo polttoaineiden valmistus kun tuntuu olevan sulle niin kauheen helppoa, niin ajeletko itse kotitekoisella- vai ostoaineella?Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 8:04 pm Auringon valostahan tuossa pääasiassa öljy syntyy ja hiilidioksidista biomassa pääosin. Ei tuo kovin kummoista jalostusta tarvitse, että polttoaine käy vaikka suoraan auton tankkiin. Samalla hiilidioksidi sitoutuu biomassasta jalostettuihin hiilikuituihin. Niille on paljon käyttöä myös.
Mutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 8:23 pm Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mää ainakin tekisin itse jos se olisi helppoa.
eikö diesselikone keksitty just itetehtyä polttoainetta varten? mistä miulle tämmönen jääny päähän?PuuhaPate kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 8:25 pmMutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 8:23 pm Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mahtaa olla kuitenkin aika tarkka systeemi palamisen puhtauden suhteen, ettei turhia karstoja saisi syntyä. Mielenkiintoinen ominaisuus myös tuo pyörien pyörittäminen vastakkaisiin suuntiin ja auton kääntäminen paikallaan kuin Bobcat konsanaan.Mitsubishin mukaan kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden. Se voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia.
Turpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 8:23 am https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.oju kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 9:46 amTurpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 8:23 am https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Teho-/koko-/painosuhde on toki merkittävä tekijä kun tilaa on vähän mutta tämä pätee lähinnä panssarivaunuihin ja muihin vehkeisiin joissa tarvitaan valtavasti tehoa. Yleensä näissä laskun maksaa lopulta joku muu kuin käyttäjä.
Mitä uusiin polttoaineisiin tulee niin kyllä niitä mäntäkoneellakin voi ajaa, uusia polttoaineita ei vain paljoa ole näkynyt uusilla polttoainespekseillä. Enimmäkseen jalostus on tapahtunut vanhojen polttoaineiden kaltaisiksi (E85, biodiesel ja jopa DME tietyssä mielessä).
Mäntäkoneelle ei vielä ole tullut voittajaa (kemiallisen energian muuttamisessa liike-energiaksi ajoneuvossa), vaikka sitä kiivasti odotetaankin.
Ymmärsin. Mäntäkone on parempi, myös sillloin kun kumpaakin ajetaan optimikierroksilla ja teholla. Lentokoneissa turpiineja käytetään teho/painosuhteen takia. Toki ne ovat myös erittäin luotettavia kunhan huollot tehdään ajallaan.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 3:23 pm Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.