On tuommonen 3x208 V (vastaa siis 120 V vaihejännitettä) olemassa, mutta nykyään taitaa tavallisempi jännite teollisuudessa olla 3x480 V, vaihejännite siis 277 V, jos nolla on käytössä.429 kirjoitti: ↑Ke Touko 01, 2019 2:32 pmSuunnilleen noin. Se talomuuntaja on yksivaiheinen jossa toisiokäämin keskeltä on otettu ulostulo joka maadoitetaan eli taloon tulee se 2x120V. Nämä jenkkien systeemit ja jännitteet juontaa aina jonnekin DC-aikakaudelle ja Edisoniin asti. Kolmivaihesähkö siellä on lähinnä teollisuudessa, 3x208V ilman nollaa on yleinen.mauri kirjoitti: ↑Ma Huhti 29, 2019 12:31 pmAinakin näkemieni filmien mukaan tavallinen omakotitalon sähkönsyöttö tulisi jokaisen talon kohdalla olevasta avojohtolinjan pylväästä missä on sellainen isoa maitokannua muistuttava pyöreä pönttö, siis talokohtainen muuntaja.
Siitä taloon tulee sitten 2 x 120 V/60 Hz syöttö, periaatteessa 240 V jossa keskipisteen molemmin puolin on käytettävissä 120 V valaistukseen ja muihin pieniin kuormiin. Näissä taloissa ei siis ole käytettävissä meillä tuttua kolmevaihesähköä.
Siitä muuntajan syöttöjännitteestä ei ole minulla varmaa tietoa, jostain olen kuullut että olisi 7200 V, olisiko kuitenkin kolmivaihesähköä josta kullekin yksivaihemuuntajalle otetaan yhden pääjännitteen syöttö.
Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 5316
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Riippuu varmasti teollisuudesta ja tehontarpeesta, itse olen törmännyt siellä tähän 208V, siihen saa kätevästi kiinni meikäläisiäkin 1-v kuormia vaiheiden väliin.tane II kirjoitti: ↑Ke Touko 01, 2019 3:21 pmOn tuommonen 3x208 V (vastaa siis 120 V vaihejännitettä) olemassa, mutta nykyään taitaa tavallisempi jännite teollisuudessa olla 3x480 V, vaihejännite siis 277 V, jos nolla on käytössä.429 kirjoitti: ↑Ke Touko 01, 2019 2:32 pmSuunnilleen noin. Se talomuuntaja on yksivaiheinen jossa toisiokäämin keskeltä on otettu ulostulo joka maadoitetaan eli taloon tulee se 2x120V. Nämä jenkkien systeemit ja jännitteet juontaa aina jonnekin DC-aikakaudelle ja Edisoniin asti. Kolmivaihesähkö siellä on lähinnä teollisuudessa, 3x208V ilman nollaa on yleinen.mauri kirjoitti: ↑Ma Huhti 29, 2019 12:31 pmAinakin näkemieni filmien mukaan tavallinen omakotitalon sähkönsyöttö tulisi jokaisen talon kohdalla olevasta avojohtolinjan pylväästä missä on sellainen isoa maitokannua muistuttava pyöreä pönttö, siis talokohtainen muuntaja.
Siitä taloon tulee sitten 2 x 120 V/60 Hz syöttö, periaatteessa 240 V jossa keskipisteen molemmin puolin on käytettävissä 120 V valaistukseen ja muihin pieniin kuormiin. Näissä taloissa ei siis ole käytettävissä meillä tuttua kolmevaihesähköä.
Siitä muuntajan syöttöjännitteestä ei ole minulla varmaa tietoa, jostain olen kuullut että olisi 7200 V, olisiko kuitenkin kolmivaihesähköä josta kullekin yksivaihemuuntajalle otetaan yhden pääjännitteen syöttö.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Olen tässä miettinyt että sähköautot Suomessa on vähän samanlainen juttu kun tuo paljon parjattu paskalaki. Eli sillä yritetään ratkaista ongelmaa jota täällä ei oikeasti edes ole sellaiseen hintaan jota kukaan ei vielä tiedä. Ja hyöty loppupeleissä täysin olematon.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Minusta kun sähköautoissa ei ole niinkään kyse mistään ilmasto-ongelman ratkaisusta vaan yksinkertaisesti paremmasta ja modernimmasta tekniikasta. Polttomoottori nyt vaan alkaa olla aikansa elänyt, sähkömoottori on ylivoimainen autokäytössä kun vaan sähkönsaanti ratkaistaan. Ei siihen siirtymisestä ole enää mitään epäselvyyttä.korjailija kirjoitti: ↑Ke Touko 01, 2019 5:42 pm Olen tässä miettinyt että sähköautot Suomessa on vähän samanlainen juttu kun tuo paljon parjattu paskalaki. Eli sillä yritetään ratkaista ongelmaa jota täällä ei oikeasti edes ole sellaiseen hintaan jota kukaan ei vielä tiedä. Ja hyöty loppupeleissä täysin olematon.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä se mullistavan akun tuleminen on yhtä epäselvää kuin ilmastonmuutos. Molemmat tulee vähän niinkuin harmageddon, päivää vaan siirretään eteenpäin.
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos nykyinen 5-10 % paranemistahti jatkuu vielä vuosikymmenen pari niin ei tarvita sen kummempaa mullistusta.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 5316
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onko se mahdollista? Alkuaineet ja fysiikka tunnetaan, eivät ne muutu.
-
- Viestit: 2721
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Niinhän akkujen kehitys on mennyt viimeiset kolmekymmentä vuotta. EI ole syytä odotella mitään taianomaista kapasiteetin tuplaantumista ja kuten refy kirjoitti ei sitä tarvitakkaan. Mutta samalla tämä tarkoittaa sitä, että ainakaan itse en pidä kiirettä sähköautoon siirtymisen kanssa......
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sensijaan mikä muuttuu on tieto siitä miten niitä yhdistellään, kaikenlaisia yhdistelmiä kokeillaan ja opitaan uutta, graalin maljana tietysti löytää joku aineyhdistelmä joka sopivassa lämpötilassa/paineessa oikeissa suhteissa ja vielä halpoja materiaaleja olisi reilusti parempi kuin nykyiset, periaatteessa mahdollista, käytännössä neulan heinäsuovasta etsimistä, ilman magneettia.
Esimerkiksi vety on sopivissa olosuhteissa ns metallista, tuurilla voi löytyä joku aineyhdistelma joka tietyt äärimmäiset olosuhteet ylitettyään muuttaa muotoaan ja säilyttää uudet ominaisuudet normaaliolosuhteissakin, esim timantit.
Tuokin dieselautojen hiilidioksidi päästöjen vähäisyys jättää onnellisesti huomioimatta ne muut päästöt, joista dieseleitä aiemmin kovastikin kritisoitiin...aivan liikaa keskitytään hiilidioksidiin kun pitäisi kattavasti vähentää saastutusta.
Keväällä tuli mietittyä auton vaihtoa, harkitsin vakavasti käytettyä opel amperaa, olisi vielä siedettävän hintainen mutta käytetyn bensavehkeen joka minulle riittäisi saa jo n 2k eurolla... eipä oikein sähkövehkeet kestä hintavertailua vielä.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuo Nesteen käyttämä laskentamalli lähtee siitä että koska se biomassa josta polttis tehdään on väkisinkin sitonut tasan saman määrän hiiltä kuin mitä sen polttamisessa vapautuu, voidaan polttamisessa vapautuva hiili jättää huomioimatta kokonaispäästössä.
Eli reaalimaailmassa kun sillä MY-dieselillä ajaa, tulee joka kilometrillä edelleen se 100-200 grammaa lisähiilidioksidia ilmakehään mikä tuli ennenkin. Se on vaan ollut vähemmän aikaa pois ilmasta.
Moottorilehden versio:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... 9G5tOP3FO4
Motivan näkemys:
https://www.motiva.fi/ajankohtaista/blo ... SM_fVTKi00
Eli reaalimaailmassa kun sillä MY-dieselillä ajaa, tulee joka kilometrillä edelleen se 100-200 grammaa lisähiilidioksidia ilmakehään mikä tuli ennenkin. Se on vaan ollut vähemmän aikaa pois ilmasta.
Moottorilehden versio:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... 9G5tOP3FO4
Motivan näkemys:
https://www.motiva.fi/ajankohtaista/blo ... SM_fVTKi00
Viimeksi muokannut skuikka, Pe Touko 03, 2019 12:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re:
juha kirjoitti: ↑La Loka 06, 2012 9:26 am
Vai miten vaikka tämä pakollinen katsastustoiminta, joka yksityistettiin ja myytiin englantiin ja ranskaan. Sinne sitten voitot menevät.
Katsastustoiminta lienee niitä ainoita jossa yksityistäminen sekä pudotti hintoja, että paransi asiakaspalvelua. Tuossa lakskeskelin kun tuli tuon auton katsastus käsille, että 2km säteellä 8 katsastuspaikkaa josta on sitten vara valita.
Minulle sana "tuki" on kirosana joka paikassa, sillä joku sen tuen maksaa ja niitä maksajia kun on koko ajan vähemmän jäljelle jäävät maksaa enemmän.
Jos kaikenmaailman tuista luovuttaisiin saataisiin veroja alemmas ja se auttaisi tässäkin autoasiassa
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
- ihmehitsari
- Viestit: 18627
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
korjailija kirjoitti: ↑Pe Touko 03, 2019 9:36 am https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 48d3e177bd
"Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä."
Tuo my-dieselin raaka-aine eli jäte muodostuu jostakin. Mikä lie osasten hiilitase ennen jätteeksi tuloa? Käsittelyt, logistiikat jne ovat kai jollain tapaa laskettavissa?
säästellen sippiin
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Kun pottuviinatehdas tekee pottuviinaa ja jätteeksi jää potun kuoria ja mäskiä, niin kyllähän tuon jätteen hiilijalanjälkiihmehitsari kirjoitti: ↑Pe Touko 03, 2019 6:43 pm
Tuo my-dieselin raaka-aine eli jäte muodostuu jostakin. Mikä lie osasten hiilitase ennen jätteeksi tuloa? Käsittelyt, logistiikat jne ovat kai jollain tapaa laskettavissa?
pitää laskea viinan hiilijalanjäljeksi.
Eikä toiseen kertaan vielä My-tiisselille.
-
- Viestit: 5316
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Lienee kuitenkin niin, että aineiden sähkökemialliset ominaisuudet ovat hyvin tunnettuja, mahtaako sieltä löytyä mitään uuttasatunnainen kirjoitti: ↑Pe Touko 03, 2019 9:51 amSensijaan mikä muuttuu on tieto siitä miten niitä yhdistellään, kaikenlaisia yhdistelmiä kokeillaan ja opitaan uutta, graalin maljana tietysti löytää joku aineyhdistelmä joka sopivassa lämpötilassa/paineessa oikeissa suhteissa ja vielä halpoja materiaaleja olisi reilusti parempi kuin nykyiset, periaatteessa mahdollista, käytännössä neulan heinäsuovasta etsimistä, ilman magneettia.
Esimerkiksi vety on sopivissa olosuhteissa ns metallista, tuurilla voi löytyä joku aineyhdistelma joka tietyt äärimmäiset olosuhteet ylitettyään muuttaa muotoaan ja säilyttää uudet ominaisuudet normaaliolosuhteissakin, esim timantit.
Litium on kevyin metalli ja sillä on suurin sähkökemiallinen jännite, tämä on tiedetty kauan, mutta litiumakun epävakaus esti pitkään sen käytön.
Mistä voisi löytyä se 'reilusti parempi kuin nykyiset'?
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Saman hiilipäästön se tuottaa potunkuori maatuessaan mullaksi kuin palaessaan moottorissa. Oleellista lienee kuinka paljon energiaa kuluu kuorien muuttamisessa biodieseliksi. Ajaisiko kenties sillä suoraan sähköllä samat kilometrit?PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Touko 03, 2019 6:51 pmKun pottuviinatehdas tekee pottuviinaa ja jätteeksi jää potun kuoria ja mäskiä, niin kyllähän tuon jätteen hiilijalanjälkiihmehitsari kirjoitti: ↑Pe Touko 03, 2019 6:43 pm
Tuo my-dieselin raaka-aine eli jäte muodostuu jostakin. Mikä lie osasten hiilitase ennen jätteeksi tuloa? Käsittelyt, logistiikat jne ovat kai jollain tapaa laskettavissa?
pitää laskea viinan hiilijalanjäljeksi.
Eikä toiseen kertaan vielä My-tiisselille.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Noinhan se reaalimaailmassa on.
Kuitenkin nuo hiilivaikutukset, niiden laskenta perusteet on eri onko joku esimerkiksi tuotannon sivuvirrasta jalostettu polttoaineen osa vaiko jätteestä.
Tästä oli joku aika sitten lehtijuttu, tässä ihan Ruotsissakin on eri raaka aineille eri laskenta tapa.
Ja sitten se ero mihin tarkastelu ketju katkaistaan.
Muistaakseni se oli aamulehti ja siinä nimenomaan kirjoitus joka totesi ettei diesel ole vegaanin liikkuma väline koska kaikki biokomponentit Suomessa dieselissä sisältää eläinperäisiä rasvoja
Kuitenkin nuo hiilivaikutukset, niiden laskenta perusteet on eri onko joku esimerkiksi tuotannon sivuvirrasta jalostettu polttoaineen osa vaiko jätteestä.
Tästä oli joku aika sitten lehtijuttu, tässä ihan Ruotsissakin on eri raaka aineille eri laskenta tapa.
Ja sitten se ero mihin tarkastelu ketju katkaistaan.
Muistaakseni se oli aamulehti ja siinä nimenomaan kirjoitus joka totesi ettei diesel ole vegaanin liikkuma väline koska kaikki biokomponentit Suomessa dieselissä sisältää eläinperäisiä rasvoja
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Nesteen MY dieselin mainoksessa sanotaan että "vähentää päästösi" 90%. Tämä tarkoittaa ovelasti että valmistukseen muodostuvia päästöjä ei ole siihen huomioitu.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No eikö ne loput 10% ole sitä?
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
En tiedä, minä vaan lueskelen tiedelehtiä, kummasti ne akut on parantuneet vuosien myötä niin pidän mahdollisena jatkossakin.
Jossain dokumentissa esittelivät laboratoriossa kehitteillä olevaa akkua jota pystyi saksilla leikkelemään tai ruuvimeisselillä läpi lyömään ja silti toimi, se kaiketi hieman lyijyakkuja huonompi tehoiltaan mutta toisaalta ei vauriot haittaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot], tumpeloko ja 15 vierailijaa