Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/6 ... 0745178b41

tehty on. pekko aikamiespojan unelma kunnon aurinkoflanelli mopo.. :lol: se pekolla ollu rimpula oo mitään tähän verrattuna :lol:
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Sähköautot tulee, halusi tai ei. Polttomoottori autoilun hinta nostetaan niin korkeaksi että sähköautoilu on halvempaa eikä se muuta tartte. Näinhän on ohjattu nykyautot pieniin bensakoneisiin ja siitä suunta jatkuu sähköön, isot bensakoneet ja dieselit on nyt jo kadonnut liikenteestä. En tiedä onko se paha juttu, ei tää vesitalvi ainakaan kivaa oo :x
VALLU ON PARAS!
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vuodenvaihteessa tuli meitin kesällä tulleeseen vaihto Leaffiin 15000 km mittarin. Sähköä oli tällä matkalla männy n.3950 kwh eli n.500 euroa?

Ongelmiakin on ollut. Latauskaapeli rispaantui kahvan vierestä niin että joku karva katkesi... no sähkäri lyhensi kaapelia ja taas pelaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Bj Andy kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 8:29 pm Vuodenvaihteessa tuli meitin kesällä tulleeseen vaihto Leaffiin 15000 km mittarin. Sähköä oli tällä matkalla männy n.3950 kwh eli n.500 euroa?

Ongelmiakin on ollut. Latauskaapeli rispaantui kahvan vierestä niin että joku karva katkesi... no sähkäri lyhensi kaapelia ja taas pelaa.
Paljonko yhdellä latauksella ajaa milläkin säällä ja kauanko lataus kestää normaalista pistokkeesta?
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Suomihan on lottovoittajien maa 8) Niin tuli mieleen että onko kukaan laskenut tai edes selvittänyt että josko fossiilisten polttoaineiden hinnat nostettaisiin vaikka ensi viikolla kolmeen euroon litralta ja oletetaan että keskivertoihmisillä olisi varaa ostaa uusi tai vähän käytetty täyssähköauto niin mistä sellaiset määrät sähköautoja olisi mahdollista saada tänne jolla nykyinen autokanta voitaisiin korvata edes suurinpiirtein? Sama kun toteutetaan vielä vaikka EU tasoisesti niin mistä ne korvaavat autot saadaan näiden pahojen saastuttajien tilalle.
Mitkään hybridit ei ole mielestäni mikään ratkaisu kun niissä ei ole sähköautoa kuin nimeksi ja markkinoinnin edistämiseksi.
Vähän luulen että taas ollaan päättämässä jotain sellaista jonka seurauksia ei ole viitsitty tai haluttu selvittää lainkaan.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Eihän ny mikään kerralla tapahdu, pikkuhiljaa polttomoottoriautolla ajo kallistuu ja samalla sähköautojen hinnat tulee alas, uusien myynti lisääntyy, alkaa tulla käytettyjä ja siitä se sitten alkaa. Miksi tuota muutosta pitää vastustaa. Jos kerran vuodessa pitää päästä 800km nii lataa välillä tunnin tai menee junalla, onhan sitä ennenki selvitty ilman autoja :roll: Uskon siihen että sähköllä ajo on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttomoottori 20% hyötysuhteeltaan.
VALLU ON PARAS!
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Siihen aikaan kun selvittiin ilman autoja niin maailma oli melko erilainen.
Hitaastihan muutokset tapahtuu, mutta aika kohtuutonta ja järjetöntä jos nyt vedetään kulut ihan tappiin muutosta vauhdittamaan vaikka sitä muutosta ei edes teoriassa voi tapahtua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Hazuu
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 12:06 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hazuu »

korjailija kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 9:48 pm Siihen aikaan kun selvittiin ilman autoja niin maailma oli melko erilainen.
Hitaastihan muutokset tapahtuu, mutta aika kohtuutonta ja järjetöntä jos nyt vedetään kulut ihan tappiin muutosta vauhdittamaan vaikka sitä muutosta ei edes teoriassa voi tapahtua.
Itse olen hieman eri mieltä. Millä perusteella muutosta ei voisi edes teoriassa tapahtua. Ei oo 2 vuotta sitten tässä meidän pihassa kukaan käynyt sähköautolla. Nyt 3 eri täyssähköä ja kaksi lataushybridiä käynyt kääntymässä. Asun kuitenkin Lapualla joten ei voi kun ihmetellä maailman menoa. Itse myös katsellut täyssähköä, käytettyä mutta ei oo vielä kukkarolle sopivaa. Olisi erinomainen tähän 13km työmatkaan

Muutos on jo tapahtumassa!
Hazuu
______________________________________
2.8t Unkauf kumitelakaivuri
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Hazuu kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 10:13 pm
korjailija kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 9:48 pm Siihen aikaan kun selvittiin ilman autoja niin maailma oli melko erilainen.
Hitaastihan muutokset tapahtuu, mutta aika kohtuutonta ja järjetöntä jos nyt vedetään kulut ihan tappiin muutosta vauhdittamaan vaikka sitä muutosta ei edes teoriassa voi tapahtua.
Itse olen hieman eri mieltä. Millä perusteella muutosta ei voisi edes teoriassa tapahtua. Ei oo 2 vuotta sitten tässä meidän pihassa kukaan käynyt sähköautolla. Nyt 3 eri täyssähköä ja kaksi lataushybridiä käynyt kääntymässä. Asun kuitenkin Lapualla joten ei voi kun ihmetellä maailman menoa. Itse myös katsellut täyssähköä, käytettyä mutta ei oo vielä kukkarolle sopivaa. Olisi erinomainen tähän 13km työmatkaan

Muutos on jo tapahtumassa!
Tuskin hetkessä tapahtuu. Liian uutta ja kallista tekniikkaa vielä suurimalle osalle ja moni ei vielä halua kun tottunut polttomoottori autoihin. Näkeehän sen rekisteröintimääristäkin että polttomoottorit vielä enemmistössä vaikka uusia ostavilla sitä rahaa olisikin valita usein sähköauto verrattuna 3000e autolla ajavaan. Enkä usko että 10 vuoden päästä suurinta osaa tänä vuonna ostettuja polttomoottoriautoja on romutettu vaan siksi että sähkö olisi niin paljon parempi.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Nuffield kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 9:33 pm Uskon siihen että sähköllä ajo on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttomoottori 20% hyötysuhteeltaan.
Tietäminen ja uskominen ovat aivan eri asioita.
Eikä tällä sähköauto vai polttomoottoriauto asialla ole mitään tekemistä hyötysuhteen kanssa.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Hidasta on kehitys, itse laitoin kolme vuotta sitten Ampperan ja silloin rupesin kirjoittaan tänne ja
aivan samaa jankkaamista on edelleen hyvä niin, tietää että halvat ajot jatkuu edelleen hyvä niin
omalle kohdalle, en valita.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Major58 kirjoitti: To Tammi 16, 2020 7:43 pm
Harri S kirjoitti: To Tammi 16, 2020 7:02 pm
Major58 kirjoitti: To Tammi 16, 2020 6:12 am Mitenhän se minun rahapussia lihottaisi niin että olisi varaa sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ostaa, jos polttoaineveroja nostetaan???Nämä kultalusikka suussa syntyneet ei tajua oikeasta elämästä mitään. Töissä kuitenkin joutuu käymään ja arkena tulee 70-80km päivässä keskimäärin ajettua, siihen on laskettu jo kauppakäynnit ja lasten kuskauksetkin, ei voi vähentää muuten kuin vähentämällä töissä käyntiä tai lapsilta pois jotain...luuleeko ne päättäjät että ihmiset huvikseen ajelee.
Yleensä ensiksi kultalusikasta puhuvat ne, jotka ovat perineet sukunsa tilat, maat ja mannut.
Jos lähtee kotoa itse maksetuin vaattein ja patja itse maksetun vanhan auton takakontissa. Ottaa riskin ja rakentaa elämänsä omin kätösin, ei tarvi kultalusikoista puhua, ne kun jäi sinne maalle sukulaisten kaapeja koristamaan.
Ne pelilikkeet pitää osata ennakoida myös asuinpaikan suhteen koska suunta oli ihan selkeä jo 70-luvulla maaseudun tappopolitiikassa.
Jos et itse uskaltanut tai kyennyt, älä syytä siitä kultalusikoita tai muita taruolentoja, sillä ne on vain sun omassa päässä.
Ai mitä uskaltanut, asun just siellä missä olen päättänyt asua, joku vois sanoa että on rohkea asua maaseudulla, mulle elämä ei ole "peliliikkeiden" tekemistä, kultalusikka kommentti oli tarkoitettu ihan muualle, mutta näkypä se täälläkin johonkin kolahtavan. Ihan olen ostanut tontin talon alle, että siinä meni pieleen sinun arvio. Olisko sulla vastausta tuohon kysymykseen, miten keskituloisen mahdollisuudet parantuvat sähköauton oston suhteen, jos/kun polttoaineverotusta nostetaan nopeasti? Eikö sun mielestä joskus vois mielummin tarjota porkkanaa kuin keppiä?
Älähdykset ja kalahdukset on ihan sun omia tulkintojasi.
Kultalusikkajutut nyt vaan sattuu olemaan melko väsynyttä läppää sellaisen suusta, millä asiat on ihan kunnossa mutta pakko on vaan muiden valintoja arvostella sitäkin perusteena käyttäen.
Vanha sanonta. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä:
Niitä, jotka tekevät edellä ja saavat jotain aikaan ja niitä, jotka kulkevat perässä ja arvostelevat. Kun keskittyy siihen omaan tekemiseen saa jotakin myös aikaan.
Itse keskituloluokan alapäässä ostin elämäni ekan sähköauton ja samassa tilanteessa vaihdoin sen uudenkarheaan. Eikä muuten ole keskituloluokan alapään ihmiselle kallis, jos on vähänkään laskutaitoa ja osaamista talouden pidossa.
Se suurin este on juuri se oma päätös olla ottamatta riskejä ja kaikki muut jotka niitä ottaa, koetaan jotenkin vihollisiksi.
Mä nyt vaan satun olemaan se ”testihenkilö” ja se nykymuotoisen sähköautoilun alkuajan käyttäjä näissä, joka osallistuu uuden tekniikan kehittämiseen muutenkin kuin paskaa jauhamalla. Asia uuden teknologian kanssa on niin, että jos meitä alkukäyttäjiä ei ole, niin ei sitä edullista ja käyttökelpoista sähköautoa tule teille muillekaan uutena, saatikka käytettynä.
Ne autot ei itsestään parane siinä suunnittelupöydällä, saatikka kaiken maailman uskomuksia latelemalla.
Mä en muutenkaan ymmärrä sitä perusomalaista vittuilua ja kadehtimista uusien autojen ostajia kohtaan. Luuleeko ne tonnin pommien omistajat, että ne omatkin autot on tonnin pommeina taivaasta tippuneet. Omaa uskaltamattomuutta ja poterossa makuuta ei tarvi mulle perustella, se näkyy ihan sinä ittenään ilman perusteluitakin.
Jos sähkisten suurimpien kritisoijien perusteena on oikeasti se useasti nähty tekniikan yksinkertaisuus ja helppo korjattavuus, edullisuus jne. niin on se kumma että niitä 1920-30–40-luvun vehkeitä on aika vähän enää arkiliikenteessä tuolla tien päällä. Ihan nöyrästi sitä päästellään ja mutistaan jo 90-luvun tai uudemmalla käyttöautolla, missä on sitä sähköä ja saastelaitetta jne. ihan mielin määrin.
Ihan sama narina kuin tuli katit yms. ja nenästä pidettiin kii petrooliautojen perässä ajellessa.
Joku taannoin sanoi että me suomalaiset ei osata muuta tehdä kuin valittaa.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja imppu »

Eikä mikkään ole kallis, jos vaan on rahhoo.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kun on kaksi autoa, niin toinen vois olla sähköauto.
Mutta kumpiko? Kun on paku ja henkilöauto, niin niillä ajellahan eri ajot...ja kummallakin käyrähän välillä kaukanakin.
Ei siis kumpikaan, ainakaan hetkeen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Meillä tuon gti golffin voisi parin vuoden päästä vaihtaakkin käytettyyn hybridiin tai sähköautoon. En minä niiden tekniikkaa epäile,mutta omat rahat ei vaan nyt riitä ostamaan sellaista eikä edes uutta polttomoottoriautoa. Uutta tuskin ostaisin muutenkaan jos siihen juuri rahat riittäisivät,vähän käytetty ennemmin tai vaikka vähän enemmän käytetty.

Mitenköhän käy harrasteautoille vaikka 20-30 vuoden aikana kun veroja ja bensan hintaa vaan nostetaan? Ei varmaan ihan joka kadunkulmassa ole enää polttoainettakaan saatavilla.
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

PuuhaPate kirjoitti: To Tammi 16, 2020 4:48 pm Tuleeko ruuhkasuomen ulkopuolella normaaliksi vieraanvaraisuudeksi, antaa vierailijoiden
ladata autonsa talon sähköverkosta?
Juu, kohtelias isäntä kysyy heti ovella, että "Laitakko heti laturiin, että pääsette nopiammin jatkaan matkaa?"
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Nuffield kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 8:21 pm Sähköautot tulee, halusi tai ei. Polttomoottori autoilun hinta nostetaan niin korkeaksi että sähköautoilu on halvempaa eikä se muuta tartte. Näinhän on ohjattu nykyautot pieniin bensakoneisiin ja siitä suunta jatkuu sähköön, isot bensakoneet ja dieselit on nyt jo kadonnut liikenteestä. En tiedä onko se paha juttu, ei tää vesitalvi ainakaan kivaa oo :x
Jos näin tapahtuu, ei sähköllä ajelu paljoa halvemmaksi tule, kuin mitä nestemäisillä polttoaineilla tällä hetkellä.
Jostain ne verorahat pitää ottaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

Verorahat taidetaan ottaa tulevaisuudessa ruuhaka- ja tiemaksuista. No sehän sopii maaseudulle.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Refy kirjoitti: To Tammi 16, 2020 5:02 pm Laskutaidottomat joutuu aina maksumiehiksi.
Jos laskutehtävä aloitetaan sillä, että sähköautoilija maksaa 100 km ajosta veroa 1 euron ja bensa-autoilija 5 euroa.

Pitää laskea miten millä kansalaisen kannattaa ajaa. Tai pitää laskea miten tarvittavat verorahat saadaan kansalaisilta kerättyä.
Rokressi
Viestit: 1503
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

En tiedä muista, mutta minä ostaisin sähköauton heti, jos vain olisi varaa. Tällä hetkellä tulojen ja menojen suhde ei salli minkäänlaisen lainan lyhennyksiä. Sähköauto säästää toki reippaan summan käyttökustannuksissa vuosittain, mutta alkupääoma auton hankintaan on mahdoton tehtävä meikäläiselle. Hyvä, että ihmiset ostavat nykyään sähköautoja enenevässä määrin, vähitellen käytettyjenkin hintataso tippuu hankinystävälliselle tasolle meille hieman tiukemman talouden kanssa painiskeleville :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kostipn, Semrush [Bot] ja 62 vierailijaa