Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 9811
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Joo, ihmekkään vaikka täälä on muutama sähköautouskovainen kun ihan perus fysiikan lait on hukassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Energiaperiaate tuolta nyt eka kertaamaan
-
- Viestit: 2724
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sähkömasinisti esittää nyt tuon jarrutusenergian talteenoton hämäävässä muodossa. Toivon niin. Tarkoitus ei varmaankaan ole sanoa että kun sähköautolla lähdetään ajamaan sopivan mäkiseen maastoon ja palataan samaan paikkaan niin akun varaustila voisi olla sataviisi prosenttia sadan prosentin sijaan. Nimittäin silloinhan olisi jo tehty ikiliikkuja.
Jarrutusenergian talteenotto on yksinkertaisesti sitä, että osa jarrutuksessa töhriintyvästä liike-energiasta saadaan takaisin akkuun. Voisikohan siinä olla hyötysuhde parhaimmillaan luokkaa 95%. Ja siis vain jarrutusenergian palautuksesta puhuttaessa. Energiaahan kuluu lisäksi vaikka kuinka paljon ilmanvastuksen ja kitkojen voittamiseen. Kaikki energia kun ei tosiaankaan varastoidu liike-energiaksi.
Jarrutusenergian talteenotto on yksinkertaisesti sitä, että osa jarrutuksessa töhriintyvästä liike-energiasta saadaan takaisin akkuun. Voisikohan siinä olla hyötysuhde parhaimmillaan luokkaa 95%. Ja siis vain jarrutusenergian palautuksesta puhuttaessa. Energiaahan kuluu lisäksi vaikka kuinka paljon ilmanvastuksen ja kitkojen voittamiseen. Kaikki energia kun ei tosiaankaan varastoidu liike-energiaksi.
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
En nyt mitenkään jaksa uskoa että miehet jotka selvityy traktorin tankkauksesta eivät ymmärrä yksinkertaista tekniikkaa.
Siis paksusta rautalangasta vääntäen. Kun akun 100kWh on käytetty sinne on sinä aikana palautunut jarrutusenergiaa 5kWh joka on tuon 100kWh lisäksi käytettävissä ajoon. SIIS 5kWh lisää ei 105kWh lisää.
Ellei joku usko niin nykyisissä hybrideissä on energialaskuri joka osoittaa tämän. Tämä on muuten juuri se syy miksi näitä ilman latausta olevia hybrideja myydään ja ostetaan.Näissä polttomoottorilla tuotettua liike-energiaa muutetaan jarrutuksissa sähköenergiaksi jota sitten voidaan muuttaa takaisin liike-energiaksi sähkömoottorilla. Juuri tähän perustuu bybridiauton pieni kulutus kaupungissa.
Siis paksusta rautalangasta vääntäen. Kun akun 100kWh on käytetty sinne on sinä aikana palautunut jarrutusenergiaa 5kWh joka on tuon 100kWh lisäksi käytettävissä ajoon. SIIS 5kWh lisää ei 105kWh lisää.
Ellei joku usko niin nykyisissä hybrideissä on energialaskuri joka osoittaa tämän. Tämä on muuten juuri se syy miksi näitä ilman latausta olevia hybrideja myydään ja ostetaan.Näissä polttomoottorilla tuotettua liike-energiaa muutetaan jarrutuksissa sähköenergiaksi jota sitten voidaan muuttaa takaisin liike-energiaksi sähkömoottorilla. Juuri tähän perustuu bybridiauton pieni kulutus kaupungissa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kun auto on liian kevyt, sen jarruttamiseen ei kauaa tarvita kovin suurta energiaa. Kun painoa autossa on tarpeeksi, alkaa jarruttaessa energiat vasta kunnolla olemaan akkuun kerättävissä volyymeissa. Ihan perusfysiikkaa tämäkin. Itse en koe olevani mikään sähköautouskovainen vaan mielestäni sähkön käytöllä kulkuneuvon liikuttamiseen on polttomoottoriin verrattuna yksinkertaisesti päivän selviä etuja. Yhdenlainen uskovainen se sähköautoateistikin on.. vähän kuin aikoinaan oli kännykkäateistit..8400 kirjoitti:Joo, ihmekkään vaikka täälä on muutama sähköautouskovainen kun ihan perus fysiikan lait on hukassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Energiaperiaate tuolta nyt eka kertaamaan
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
En osaa arvata mitä tuolla hyötysuhteella tarkoitat, mutta : Ei voi.ZET kirjoitti:
Jarrutusenergian talteenotto on yksinkertaisesti sitä, että osa jarrutuksessa töhriintyvästä liike-energiasta saadaan takaisin akkuun. Voisikohan siinä olla hyötysuhde parhaimmillaan luokkaa 95%.
-
- Viestit: 6690
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos nyt hyväntahtoisesti yrittäisin ymmärtää mistä tässä jarrutusenergian talteenotossa on oikein kysymys, niin ajattelen sitä näin.
Jos moottorilla jarrutetaan esimerkiksi liikennetilanteen tai alamäessä nopeuden rajoittamisen takia saadaan autoon moottorilla siirretystä energiasta, joka on siis sitoutuneena liikkuvan massan liike-energiaksi (vaikkapa 100 km/h), tai saman massan potentiaalienergiaksi (auto on esimerkiksi ajettu 1000 m korkealle mäelle), osa takaisin akkuun.
Kaikissa muunnoksissa tapahtuu energian häviämistä, tai ei se mihinkään häviä, se vaan muuttuu viime kädessä lämmöksi. Niinpä jos kiihdytyksessä on energiaa otettu akusta vaikka 10 Wh niin liike-energiaksi siitä on muuttunut ehkäpä 9 Wh, samoin mäelle kiivetessä kuluu 10 Wh, josta hyödyksi saadaan 9 Wh. Niinpä meillä on auton liikkeeseen ja sijaintiin sitoutunut vain 18 Wh.
Nyt autolla lasketellaan mäki alas jarruttaen vain generaattoriksi muuttautuneella moottorilla, siten että auton nopeus mäen alla on 0 km/h. Tällöin tuosta 18 Wh saadaan akkuun takaisin vaikkapa 16 Wh. Tuon mäelle nousun aikana akusta on kuitenkin otettu sähköä vaikka 100 Wh. Kokonaiskulutukseksi tulee siis 84 Wh. Akullakin on oma hyötysuhteensa joten sekin aiheuttaa häviöitä jota tässä ei ole huomioitu.
Huomataan että akkua on siis purettu 100 Wh ja ladattu 16 Wh. Moottori/generaattorin kannalta taas on niin että se ottanut moottorina sähköä 100 Wh ja antanut generaattorina 16 Wh, erotus 4 Wh on kulunut siis muunnosten häviöihin. Samoin koko muukin energia on muuttunut loppujen lopuksi lämmöksi kitkan, ilmanvastuksen, apulaitteiden ja vaikka lämmityksen kautta, mutta ompahan kuitenkin käyty ajelulla.
Jos ajatellaan kyseistä tapahtumaa "liikevaihtona" on akun liikevaihto ollut -100 Wh ja +16 Wh. Tuo negatiivinen osuus on sitten ladattava sinne akkuun jollain keinolla, vielä ei ikiliikkujaa ole keksitty.
Kyseisen laskelman lukuarvot ovat täysin kuvitteellisia ja ne on valittu vain havainnollistamaan asiaa.
Jos moottorilla jarrutetaan esimerkiksi liikennetilanteen tai alamäessä nopeuden rajoittamisen takia saadaan autoon moottorilla siirretystä energiasta, joka on siis sitoutuneena liikkuvan massan liike-energiaksi (vaikkapa 100 km/h), tai saman massan potentiaalienergiaksi (auto on esimerkiksi ajettu 1000 m korkealle mäelle), osa takaisin akkuun.
Kaikissa muunnoksissa tapahtuu energian häviämistä, tai ei se mihinkään häviä, se vaan muuttuu viime kädessä lämmöksi. Niinpä jos kiihdytyksessä on energiaa otettu akusta vaikka 10 Wh niin liike-energiaksi siitä on muuttunut ehkäpä 9 Wh, samoin mäelle kiivetessä kuluu 10 Wh, josta hyödyksi saadaan 9 Wh. Niinpä meillä on auton liikkeeseen ja sijaintiin sitoutunut vain 18 Wh.
Nyt autolla lasketellaan mäki alas jarruttaen vain generaattoriksi muuttautuneella moottorilla, siten että auton nopeus mäen alla on 0 km/h. Tällöin tuosta 18 Wh saadaan akkuun takaisin vaikkapa 16 Wh. Tuon mäelle nousun aikana akusta on kuitenkin otettu sähköä vaikka 100 Wh. Kokonaiskulutukseksi tulee siis 84 Wh. Akullakin on oma hyötysuhteensa joten sekin aiheuttaa häviöitä jota tässä ei ole huomioitu.
Huomataan että akkua on siis purettu 100 Wh ja ladattu 16 Wh. Moottori/generaattorin kannalta taas on niin että se ottanut moottorina sähköä 100 Wh ja antanut generaattorina 16 Wh, erotus 4 Wh on kulunut siis muunnosten häviöihin. Samoin koko muukin energia on muuttunut loppujen lopuksi lämmöksi kitkan, ilmanvastuksen, apulaitteiden ja vaikka lämmityksen kautta, mutta ompahan kuitenkin käyty ajelulla.
Jos ajatellaan kyseistä tapahtumaa "liikevaihtona" on akun liikevaihto ollut -100 Wh ja +16 Wh. Tuo negatiivinen osuus on sitten ladattava sinne akkuun jollain keinolla, vielä ei ikiliikkujaa ole keksitty.
Kyseisen laskelman lukuarvot ovat täysin kuvitteellisia ja ne on valittu vain havainnollistamaan asiaa.
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Enhän minä noista sähköautoista mitään tiedä (tiedä sitten selviänkö edes traktorin tankauksestakaan), mutta muistan viimevuotisen keskusteluketjun, jossa pääsisältönä oli se, että ei nuo hybridienkään kulutuslukemat pidä paikkaansa maantieajossa, ainoastaan kaupunkiajossa,. On kyllä aika kaukaa haettua,että jos lähtee vaikka pohjanmaalla tai Lounais-Suomessa laskemaan tasaista valtatietä, että siellä saisi jotain jarrutusenergiaa säästymään.Sähkömasinisti kirjoitti:En nyt mitenkään jaksa uskoa että miehet jotka selvityy traktorin tankkauksesta eivät ymmärrä yksinkertaista tekniikkaa.
Siis paksusta rautalangasta vääntäen. Kun akun 100kWh on käytetty sinne on sinä aikana palautunut jarrutusenergiaa 5kWh joka on tuon 100kWh lisäksi käytettävissä ajoon. SIIS 5kWh lisää ei 105kWh lisää.
Ellei joku usko niin nykyisissä hybrideissä on energialaskuri joka osoittaa tämän. Tämä on muuten juuri se syy miksi näitä ilman latausta olevia hybrideja myydään ja ostetaan.Näissä polttomoottorilla tuotettua liike-energiaa muutetaan jarrutuksissa sähköenergiaksi jota sitten voidaan muuttaa takaisin liike-energiaksi sähkömoottorilla. Juuri tähän perustuu bybridiauton pieni kulutus kaupungissa.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
mauri kirjoitti:
Huomataan että akkua on siis purettu 100 Wh ja ladattu 16 Wh. Moottori/generaattorin kannalta taas on niin että se ottanut moottorina sähköä 100 Wh ja antanut generaattorina 16 Wh, erotus 4 Wh on kulunut siis muunnosten häviöihin.
Kyseisen laskelman lukuarvot ovat täysin kuvitteellisia ja ne on valittu vain havainnollistamaan asiaa.
Todella kuvitteellisia lukuarvoja!!!
-
- Viestit: 9811
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei se noin mene. Sillä 100kWh vaan päästään hiukan pitemmälle, kun jarrulevyjen kuumentamisen sijaan energia laitetaan takaisin akkuun. Ei eroa käytännössä yhtään siitä että sammutat polttomoottoriauton aina ennen pysähtymistä siinä pisteessä että se auto juuri juuri rullaa määränpäähän. Tuo vaan on käytännössä mahdotonta/vaikeaa. Polttomoottoriautolla kulutus pienenee aika reilustikin kun käyttää moottorijarrutuksen hyväkseen niin hyvin kuin pystyy.Sähkömasinisti kirjoitti:En nyt mitenkään jaksa uskoa että miehet jotka selvityy traktorin tankkauksesta eivät ymmärrä yksinkertaista tekniikkaa.
Siis paksusta rautalangasta vääntäen. Kun akun 100kWh on käytetty sinne on sinä aikana palautunut jarrutusenergiaa 5kWh joka on tuon 100kWh lisäksi käytettävissä ajoon. SIIS 5kWh lisää ei 105kWh lisää.
Ellei joku usko niin nykyisissä hybrideissä on energialaskuri joka osoittaa tämän. Tämä on muuten juuri se syy miksi näitä ilman latausta olevia hybrideja myydään ja ostetaan.Näissä polttomoottorilla tuotettua liike-energiaa muutetaan jarrutuksissa sähköenergiaksi jota sitten voidaan muuttaa takaisin liike-energiaksi sähkömoottorilla. Juuri tähän perustuu bybridiauton pieni kulutus kaupungissa.
Hybridiautoja ostetaan veroedun takia.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Tuosta viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä, mutta miten moottorijarrutus pienentää polttiksen kulutusta?
En ymmärrä?
En ymmärrä?
-
- Viestit: 6690
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tarkoituksella laitoin nuo kuvitteelliset arvot ja vielä kerroinkin sen selvästi. Kyllä siitä tavallinen tallaaja asian ymmärtää ja voi laittaa mieleiset lukuarvot jos haluaa.
En edes odottanut että PuuhaPate malttaisi olla puuttumatta tähän, vaikka hänellä ei ollut aiheeseen mitään asiallista annettavaa.
Autoissa joissa on polttonesteen suihkutus polttoaineen kulutus on 0 moottorijarrutuksessa tiettyyn kierroslukuun asti. Joskus muistan kuulleeni että tämä olisi luokkaa n. 1200/min.
En edes odottanut että PuuhaPate malttaisi olla puuttumatta tähän, vaikka hänellä ei ollut aiheeseen mitään asiallista annettavaa.
Autoissa joissa on polttonesteen suihkutus polttoaineen kulutus on 0 moottorijarrutuksessa tiettyyn kierroslukuun asti. Joskus muistan kuulleeni että tämä olisi luokkaa n. 1200/min.
Viimeksi muokannut mauri, Ma Tammi 15, 2018 10:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Missähän autolla voi ajaa kaupungissa niin, että se sammutetaan ja annetaan rullata jos rullaa risteykseen. Joku roti nyt sentään niiden perusteluiden kanssa.
Kyllä sen hybridin ja täyssähköauton edut ovat kiistattomat kaupunkiliikenteessä. Sitten jos ajetaan pelkää maantieajoa hyöty hybridissä pienenee.
Sähköautohan on tapetilla kahdesta syystä, nykyiset autot saastuttavat ilmaa niin paljon, että niiden käyttöön on pakko tehdä rajoituksia koska yhteiskunnat kaupungistuu ja liikennetiheydet kasvaa koko ajan asutuskeskuksissa. Toinen syy on se, että jokatapauksessa fossiiliset polttoaineet loppuu jossain vaiheessa ja näistä fossiilisista polttoaineista on maailmassa tullut valtapolitiikan ase.
Kun teknologia kehittyy on uusiutuvan energian käyttö järkevää ja antaa mahdollisuuden koko maailmalle päästä liikkumaan.
Sähkö on kiistatta paras tapa tehdä liikettä ja autoissa ongelma on pelkästään akuissa, joiden kapasiteetti ja energiatiheys ovat olleet este autojen sähköistymiselle.
Sähköautolla voi tehdä ihan kaiken minkä voi tehdä polttomoottoriautollakin kun akkuongelma on ratkaistu. Tekniikaltaan sähköauto tulee olemaan pajon yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto ja tätäkautta toimintavarmempi ja huoltovapaampi.
Kyllä sen hybridin ja täyssähköauton edut ovat kiistattomat kaupunkiliikenteessä. Sitten jos ajetaan pelkää maantieajoa hyöty hybridissä pienenee.
Sähköautohan on tapetilla kahdesta syystä, nykyiset autot saastuttavat ilmaa niin paljon, että niiden käyttöön on pakko tehdä rajoituksia koska yhteiskunnat kaupungistuu ja liikennetiheydet kasvaa koko ajan asutuskeskuksissa. Toinen syy on se, että jokatapauksessa fossiiliset polttoaineet loppuu jossain vaiheessa ja näistä fossiilisista polttoaineista on maailmassa tullut valtapolitiikan ase.
Kun teknologia kehittyy on uusiutuvan energian käyttö järkevää ja antaa mahdollisuuden koko maailmalle päästä liikkumaan.
Sähkö on kiistatta paras tapa tehdä liikettä ja autoissa ongelma on pelkästään akuissa, joiden kapasiteetti ja energiatiheys ovat olleet este autojen sähköistymiselle.
Sähköautolla voi tehdä ihan kaiken minkä voi tehdä polttomoottoriautollakin kun akkuongelma on ratkaistu. Tekniikaltaan sähköauto tulee olemaan pajon yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto ja tätäkautta toimintavarmempi ja huoltovapaampi.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Purettu 100Wh ladattu 16Wh erotus 4Wh?mauri kirjoitti:Tarkoituksella laitoin nuo kuvitteelliset arvot ja vielä kerroinkin sen selvästi. Kyllä siitä tavallinen tallaaja asian ymmärtää ja voi laittaa mieleiset lukuarvot jos haluaa.
En edes odottanut että PuuhaPate malttaisi olla puuttumatta tähän, vaikka hänellä ei ollut aiheeseen mitään asiallista annettavaa.
-
- Viestit: 9811
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Etkö sä ymmärrä edes taloudellisen ajon perusteita?PuuhaPate kirjoitti:Tuosta viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä, mutta miten moottorijarrutus pienentää polttiksen kulutusta?
En ymmärrä?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
OOn käynyt jopa ECO-drive kurssin.
Mutt ei se mitään ymmärtämistä takaa.
Sivistä mua, kiitos?
Mutt ei se mitään ymmärtämistä takaa.
Sivistä mua, kiitos?
-
- Viestit: 6690
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Akusta otettu kulkemiseen (ei palautettavissa) 80 Wh, kiihdytykseen ja mäennousuun 18 Wh, häviöihin 2 Wh. Yhteensä 100 Wh.
Mäen huipulla käytettävissä 18 Wh.
Mäen alla akkuun saatu takaisin 16 Wh, häviöihin 2 Wh.
Kokonaiskulutus: kulkemiseen 80 Wh, häviöihin 4 Wh yhteensä 84 Wh.
Ei se sähköautokaan pyhällä hengellä kulje. Siksi tuo 80 Wh ja häviöt 4 Wh.
Muunnoshäviöiksi voi laittaa vaikka isommankin luvun. Joka tapauksessa tuo kaikki muuttuu entropian lain mukaan lämmöksi, näin muistelisin. Välillä siitä sähköenergiasta on vain ollut 18 Wh liike- ja potentiaalienergiana. Alkuperäisestä kuvitteellisesta 100 wattitunnista on siis muuttunut lämmöksi 84 Wh ja akussa jäljellä 16 Wh.
Mäen huipulla käytettävissä 18 Wh.
Mäen alla akkuun saatu takaisin 16 Wh, häviöihin 2 Wh.
Kokonaiskulutus: kulkemiseen 80 Wh, häviöihin 4 Wh yhteensä 84 Wh.
Ei se sähköautokaan pyhällä hengellä kulje. Siksi tuo 80 Wh ja häviöt 4 Wh.
Muunnoshäviöiksi voi laittaa vaikka isommankin luvun. Joka tapauksessa tuo kaikki muuttuu entropian lain mukaan lämmöksi, näin muistelisin. Välillä siitä sähköenergiasta on vain ollut 18 Wh liike- ja potentiaalienergiana. Alkuperäisestä kuvitteellisesta 100 wattitunnista on siis muuttunut lämmöksi 84 Wh ja akussa jäljellä 16 Wh.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuo moottorijarrutus toimii näissä "moderneissa" ruisku koneissa.PuuhaPate kirjoitti:OOn käynyt jopa ECO-drive kurssin.
Mutt ei se mitään ymmärtämistä takaa.
Sivistä mua, kiitos?
Eli moottorijarrutuksella polttoaineen ruiskutus lakkaa kokonaan.
Kaasutin moottorissa pitää moottori sammuttaa. Kaasuttimella kannattaa ennemmin rullata vapaalla, kuin jarruttaa moottorilla, siis jos polttoaineen säästö ykkös prioriteetti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Että sää osaat hämmentää mun pienen mielen totaalisesti numeroillasi.
tarkoitettu Maurille.
tarkoitettu Maurille.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Niin, mutta ei se moottorijarrutus pienennä sitä moottorin kulutusta yhtään. Ajotapa voi pienentää käytetyn energian määrää, mutta ei moottorin polttoaineen kulutusta.Mika 82 kirjoitti:Tuo moottorijarrutus toimii näissä "moderneissa" ruisku koneissa.PuuhaPate kirjoitti:OOn käynyt jopa ECO-drive kurssin.
Mutt ei se mitään ymmärtämistä takaa.
Sivistä mua, kiitos?
Eli moottorijarrutuksella polttoaineen ruiskutus lakkaa kokonaan.
Kaasutin moottorissa pitää moottori sammuttaa. Kaasuttimella kannattaa ennemmin rullata vapaalla, kuin jarruttaa moottorilla, siis jos polttoaineen säästö ykkös prioriteetti.
Moottori tarvii polttoainetta just sen tietyn määrän tuottamaansaa liike-energiaan nähden, moottorijarrutuksista huolimatta.
-
- Viestit: 6690
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kun näitä PuuhaPaten kirjoituksia lueskelee niin melkein tulee Manuelia ikävä. Hänen kanssaan sentään pystyi joskus keskustelemaan asioista ihan aikuisten oikeesti.