Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Juu.

Anteeksi vaan kauheasti ensin, mutta;

Niin kauan kun olen osannut lukea, on näitä sähköauto sun muita vastaavia uutisia putkahdellut tasasin välein. Mutta sinne ne vaan on unhoittuneet ja mikään ei ole yleistynyt. Joten aika "horjuva usko" on meikäläisellä sähköautoihin.

Tämän nyt vaan on semmoinen asia ettei siinä kuluttajan usko ja vihreä villapaita paljoa auta. Pitäisi tulla hyvä varmuus valtiovallan puolelta asiaan. Sellaista vaan ei tule, tuoreessa muistissa on dieselautoihin liittyvä kusetus.

Ainoat "sähköautot" joita lähes joka viikko näkee on Toyota priuksia. Nehän on hybridejä. Tuossa lähitaajamassa on yksi sellainen. Tosin alkupään priuksetkaan ei olleet mitään ekoautoja kun niissä bensankulutus oli suurempi mitä eräiden muiden merkkien pelkällä fossiilisella kulkevissa malleissa. Osasyynä oli auton suuri massa akuston takia ja heikko koneteho.
Suomi kuuluu länsimaihin
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

kkuula kirjoitti: ...
Käsitykseni mukaan lämmitystolpan uusiminen kaapeleita myöten ja tolppakohtaisen mittauksen asennus kustantaa tolppaa kohden senverran paljon että harvassa taloyhtiössä sellaiseen aletaan.
Maksaahan se ja siksikin hommat olisi mietittävä etukäteen, jottei hölmöillä tosi kalliisti.
Niin kauan, kun kyse on pienimuotoisesta harrastustoiminnasta, huolia ei ole.
Mut nythän tarinan lähtökohtana lie oli, että polttoaineita tosiaankin korvattaisiin sähköenergialla.
Me siis tarvitsisimme riittävästi sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteettia. Meillä ei ole kumpaakaan. Siispä funtsimaan, kuinka tämä tehdään ja olennaisena kysymyksenä tietysti se, kuka tämän maksaa.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kuussatanen kirjoitti: olennaisena kysymyksenä tietysti se, kuka tämän maksaa.
Villi arvaukseni on että yhteisvastuullisesti tullaan kärsimään.

Sähköautoasiaa sivuten tämmöinen artikkeli vajaan vuoden takaa:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sahk ... vaihtoehto

kuin myös miten ladataan ilmiseksi


http://www.iltalehti.fi/autot/2012040815416268_au.shtml
säästellen sippiin
Superdextaaja
Viestit: 12928
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.tiede.fi/keskustelut/kemia-f ... 84-15.html

Alkaa ihan eri tavalla kiinnostamaan ainakin meikäläistä nuo oman sähkön tuotantokeinot. Veikkaan, että ei mene kauaa, kun nuo sähköautot joko puhtaasti sähkömoottorilla ja/tai ainakin hybriditeknologialla, alkavat olla todella varteenotettavia vaihtoehtoja. Ajettavuus on ainakin halvimmissakin uusissa autoissa jo niin hyvä, että vähän taajaman ulkopuolelta ajelee jo ihan mielellään kaapuntiin vaikka joka päivä.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Ajettavuus tuskin muuten sähköautoihin siirtymisen ongelmakohtia, ellei ajettavuudella tarkoiteta vaatimatonta toimintasädettä.
Jos hajautettu sähköntuotanto joissain olosuhteissa olisikin kilpailukykyinen vaihtoehto, niin sähköautoilun yleistymistä on vaikea kuvitella sen mitenkään tukevan.
Toistaiseksi mielenkiintoisimpia tutkimuskohteita mielestäni on induktiivinen lataustekniikka. Siitä hyvinkin kuulemme vielä.
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

ihmehitsari kirjoitti: Villi arvaukseni on että yhteisvastuullisesti tullaan kärsimään.
niin.
Ja voitot isolla v:llä menee niinkuin aina , toisten pussiin ja mieluummin ulkomaille , kun ahneuksissaan on myyty ..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

Hybridejä kannattaisi ainakin siirtymävaihessa sähköautoon suosia verotuksella yms. helpotuksilla. Kestävyys ei ole ainakaan Toyotan laitteissa ollut ongelma. USA:sssa jopa 10 vuoden/150 000 mailin takuu Priuksen akuilla, ja taajama-ajossa kulutus selvästi pienempi kuin muilla vastaavilla bensa-autoilla, eikä dieselien hiukkaspäästäjä tule. Voi olla, että Suomen ilmasto rassaa enemmän akkuja kuin paremmat säät. Ja täyssähköautoakin pitäisi rohkeasti kokeilla ja kehittää vaikka tukiaisilla ja erilaisilla alueellisilla kokeiluilla. Tiedä vaikka tulisi Suomelle uusi vientituote.

http://www.greencarreports.com/news/107 ... ttery-dies
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

EK kirjoitti: ...
Ja täyssähköautoakin pitäisi rohkeasti kokeilla ja kehittää vaikka tukiaisilla ja erilaisilla alueellisilla kokeiluilla. Tiedä vaikka tulisi Suomelle uusi vientituote.
Se on rankka paikka olla veronmaksajien rahoilla oikein edistyksellinen, kun onnistuminenkin on vähintäänkin kyseenalaista. Mut kyllä meidän syytä tutkimuksessa olla mukana ja toki tärkeää on myös se (toistaiseksi pienimuotoinen) teollisuuskin, mitä homman ympärillä pyörii.
Ellemme tee teollisuutemme eteen mitään, olemme kaikki hyvin pian igoreiden kengänkiillottajina ja keittäjinä, mitä melkoisen suuri osa taitaa jo ollakin.
Superdextaaja
Viestit: 12928
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://autot.oikotie.fi/koeajo/uudella- ... 309?ref=HS

Toyotalla on Priuksesta tulossa vielä menestyjä. Halpaa ajoa ja reilusti tilaa. Tämmösiä lisää liikenteeseen niin pysyy bensan hinnat kurissa. Vaikka ei tuo ihan älyttömän vähäruokainen ole vieläkään. Kuljetuskapasiteettia alkaa olemaan kuitenkin jo ihan hyvin.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Niin, topgearin suupaltti ukko kuvasi nykyiset hybridiautot loistavasti: Rumia autoja tyhmille. Vai oliko se kalliita autoja tyhmille? Mielestäni molemmat käyvät.

Mutta pointti on se, että nykyiset hybridit ovat järjettömiä vehkeitä. Älytön määrä kallista tekniikkaa (jonka autoilija maksaa) ja kulutuksen vähennys on onnettoman pieni. Vihreydellä kupataan rahaa tyhmiltä ihmisiltä. Normaali bensa/löpöpihi pikkuauto on tällä hetkellä se vihreä vaihtoehto (jos sellaista yleensä on).

Ja oikea sähköauto tulee, mutta akkutegnologian pitää ensin kehittyä halvemmaksi.
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Kuva
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

ZET kirjoitti:N... Vihreydellä kupataan rahaa tyhmiltä ihmisiltä. ...i.
Ei ole autot ainoa elämän/tekniikan alue
Suomi kuuluu länsimaihin
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pela »

Koskahan hybridiin saa laittaa vetokoukun,vai saako jo?
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tuota hummeriraatoa silmäillessä tuli mieleen semmonen kysymys kun että eikö sähköauton jos minkä(ympäristöajattelu yms.) muotoilussa täytyisi näkyä "kestävä kehitys"?
Ilmanvastus on yksi seikka jota autonvalmistajat ovat tuulitunneleissaan koettaneet minimoida.
Kun tuota kirveellä veistettyä laatikkoa katsoo niin ei voi välttyä ajatukselta että ilmanvastus on sivuseikka sähköauton energiankulutuksessa.
Onhan näökkäässä värkissä toki myyntiä edistävää aggressivisuutta, ihmisiin vetoavaa "neanderdaalista brutaliutta", alkuvoimaa, mutta kun kerran aletaan piiperöidä niin miksi sitä ei tehtäsi pieteetillä
säästellen sippiin
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

ihmehitsari kirjoitti:
Tuota hummeriraatoa silmäillessä tuli mieleen semmonen kysymys kun että eikö sähköauton jos minkä(ympäristöajattelu yms.) muotoilussa täytyisi näkyä "kestävä kehitys"?
Ilmanvastus on yksi seikka jota autonvalmistajat ovat tuulitunneleissaan koettaneet minimoida.
Kun tuota kirveellä veistettyä laatikkoa katsoo niin ei voi välttyä ajatukselta että ilmanvastus on sivuseikka sähköauton energiankulutuksessa.
Onhan näökkäässä värkissä toki myyntiä edistävää aggressivisuutta, ihmisiin vetoavaa "neanderdaalista brutaliutta", alkuvoimaa, mutta kun kerran aletaan piiperöidä niin miksi sitä ei tehtäsi pieteetillä
Totta. Jospa se onkin "katumaasturi", ja seisoskellaan vaan liikennevaloissa ja ajetaan korkeintaan neljääkymppiä. Ei silti, aika kehnossa kunnossa osa kaduista onkin...
Superdextaaja
Viestit: 12928
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.2-speed.com/2008/09/a-diesel ... for-boats/

Tuosta alkais olemaan mootoriksi jo vähän isompiinkin kotteroihin.
heijo
Viestit: 2702
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

En ole lukenut keskustelua kokonaan mutta jos ajatellaan että puolet henkilöautokannastamme olisi sähköautoja niin mistä niille saataisiin sähkö ?
Nykyinen sähköntuotantomme riittäisi kait jonnekin 2-3 % luokkaan.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], EKo, Google [Bot], hevyvani, Juhnu ja 31 vierailijaa