Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Hollo kirjoitti: ↑Ma Heinä 08, 2019 2:58 pm
Aika hyvä näkökulma noihin sähköautoihin:
Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa
https://yle.fi/uutiset/3-10858669
Eli jutun mukaan noista sähköautoista ei olisi käytännössä kuin kaupungillakäynti autoiksi! Muut ajot olisi edelleen ajettava polttomoottoriautoilla?
Itsekin miettinyt asiaa. Siis insinöörijärjellä tuollaisia pieniä kaupunkiautoja noiden sähköautojen pitäisikin olla, siis jos ympäristöä ajatellaan.
Mutta räväkkä Tesla on myyvämpi. Sellaisia ne markkinat ja me ostajat olemme. Autoilu ja järki eivät oikein aina kohtaa.
Suomella olisikin ollut hyvä paikka ajaa EU:hun uutta autoluokkaa silloin kun tuota "kevytauto" hommaa valmisteltiin. Jokin sähkökäyttöinen LXX-luokan ajoneuvo olisi ehkä ollut nuorisolle parempi vaihtoehto. Ei tosin välttämättä nuorison mielestä, mutta ehkä ympäristön. Oikeilla säännöillä olisi myös passiivinen turvallisuus saatu mopoautoja paremmaksi.
Ja kestomagneettiservolla varustettua autoa ei oikein saa "lastutettuakaan" määräänsä nopeammaksi, sopivalla moottoripaketilla olisi se maksiminopeus olisi ollut vaikea muuttaa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Taas pukkaa akkukeksintöä: https://www.digitaltrends.com/cool-tech ... 700-miles/
Nyt kuulostaa jo aika lupaavalta. Käytännössä entisiin materiaaleihin pohjautuva mutta vohvelimaisella rakenteella saadaan 70 kertaa enemmän pinta-alaa kennoihin. 3-5 kertainen kapasiteetti entisiin lithiumakkuihin verrattuna, 15 minuutissa 80 prosenttiin lataus, yhden latauksen ajomatka yli 1000 km jne. Patenttejakin jo saatu ja lisää parhaillaan haussa.
Haa. Meille tuli duuniin Nissan Leaf sähköauto. Ensiajatus oli, että tämmöisiä olisi auton pitänyt aina olla.
Kiihtyy minkä tarvii, voi ajaa pelkällä kaasulla kun kytkee ko.toiminnon päälle, on täysin välyksetöntä, viiveetöntä, ja melko äänetöntä menoa.
Ajoa tulee reilu 30 tkm vuoteen lyhyttä ajoa, joiden välillä joutaa viettää aikansa roikassa.
Ainoa miinus on ettei sisälämppäriä/ilmastointia saa jatkuvalle käytölle roikassa ollessaan. Ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan.
Mutta tykkään, eikä ole pois suljettua ettei seuraava oma työmatkakinneri olisi sähkövetoinen..
Onhan se pluk hypriidi porttihuume sähköautoiluun, mutta tänä päivänä alkaa olemaan turha
välivaihe, kun akkujen hinnat halpuneet.
Norjassa ainakin ovat samanlaisessa syöksyssä bensan ja diselin kanssa myyntitilastoissa.
Onhan se pluk hypriidi porttihuume sähköautoiluun, mutta tänä päivänä alkaa olemaan turha
välivaihe, kun akkujen hinnat halpuneet.
Norjassa ainakin ovat samanlaisessa syöksyssä bensan ja diselin kanssa myyntitilastoissa.
Sama homma tulee olemaan polttokennoautojen kohdalla. Latausnopeudet kasvavat ja akkujen latausajat lyhenevät kuin myös kapasiteetit nousevat. Miksi autolla pitää ostajan mielestä pystyä ajamaan vähintään Lappiin JA takaisin lataamatta, kun keskimääräinen ajomatkatarve päivässä noin 80 prosentilla autoilijoista jää alle 50 kilometriin?
Onhan se pluk hypriidi porttihuume sähköautoiluun, mutta tänä päivänä alkaa olemaan turha
välivaihe, kun akkujen hinnat halpuneet.
Norjassa ainakin ovat samanlaisessa syöksyssä bensan ja diselin kanssa myyntitilastoissa.
Sama homma tulee olemaan polttokennoautojen kohdalla. Latausnopeudet kasvavat ja akkujen latausajat lyhenevät kuin myös kapasiteetit nousevat. Miksi autolla pitää ostajan mielestä pystyä ajamaan vähintään Lappiin JA takaisin lataamatta, kun keskimääräinen ajomatkatarve päivässä noin 80 prosentilla autoilijoista jää alle 50 kilometriin?
Tämä on just se asia, joka ihmisten tulisi sisäistää. Sähköauto on merkittävästi erilainen tietyiltä osin kuin polttomoottoriauto, ja sillä ei voi tehdä kaikkia samoja asioita, mutta taas toisaalta voi tehdä sellaisia mitä polttomoottoriautolla ei. Eli huoltoasemakäynnit esimerkiksi voi unohtaa kokonaan, samoin öljynvaihdot ja monet muut huollot. Polttiksella voi ajaa pitkiä välejä pysähtymättä muuta kuin tankille, sähköautolla lyhyempiä matkoja ilman tankilla käyntiä vaikka vuoden.
Pitäisi siis unohtaa vastakkainasettelu ja miettiä uudelta kantilta autoilua ja tarpeita.
Hyvin monella esimerkiksi on 2 autoa, joista toinen soveltuu matkakäyttöön ja toinen kauppakassiksi. Tai pakettiauto tavarankuljetukseen ja henkilöauto isommalla porukalla liikkumiseen. Ei polttisautollakaan käytännössä koskaan voi hoitaa kaikkia tarpeita.
Onhan se pluk hypriidi porttihuume sähköautoiluun, mutta tänä päivänä alkaa olemaan turha
välivaihe, kun akkujen hinnat halpuneet.
Norjassa ainakin ovat samanlaisessa syöksyssä bensan ja diselin kanssa myyntitilastoissa.
Sama homma tulee olemaan polttokennoautojen kohdalla. Latausnopeudet kasvavat ja akkujen latausajat lyhenevät kuin myös kapasiteetit nousevat. Miksi autolla pitää ostajan mielestä pystyä ajamaan vähintään Lappiin JA takaisin lataamatta, kun keskimääräinen ajomatkatarve päivässä noin 80 prosentilla autoilijoista jää alle 50 kilometriin?
Tämä on just se asia, joka ihmisten tulisi sisäistää. Sähköauto on merkittävästi erilainen tietyiltä osin kuin polttomoottoriauto, ja sillä ei voi tehdä kaikkia samoja asioita, mutta taas toisaalta voi tehdä sellaisia mitä polttomoottoriautolla ei. Eli huoltoasemakäynnit esimerkiksi voi unohtaa kokonaan, samoin öljynvaihdot ja monet muut huollot. Polttiksella voi ajaa pitkiä välejä pysähtymättä muuta kuin tankille, sähköautolla lyhyempiä matkoja ilman tankilla käyntiä vaikka vuoden.
Pitäisi siis unohtaa vastakkainasettelu ja miettiä uudelta kantilta autoilua ja tarpeita.
Hyvin monella esimerkiksi on 2 autoa, joista toinen soveltuu matkakäyttöön ja toinen kauppakassiksi. Tai pakettiauto tavarankuljetukseen ja henkilöauto isommalla porukalla liikkumiseen. Ei polttisautollakaan käytännössä koskaan voi hoitaa kaikkia tarpeita.
Kahden auton pitäminen on suhteellisen kallista, varsinkin jos sitä toista tarvitaan vaikkapa kerran tai kolme kuukaudessa.
Siksi moni joutuu ajelemaan kaikki ajonsa sillä saastuttavalla polttomoottoriautolla.
Miksi polttisautolla ei voi hoitaa kaikkia (autoiluun liittyviä )tarpeita?
PuuhaPate kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 4:36 pm
Miksi polttisautolla ei voi hoitaa kaikkia (autoiluun liittyviä )tarpeita?
Öö.. tarkoitin että yhdellä polttisautolla harvoin saa kaikkia (edelleen autoiluun liittyviä) tarpeita tyydyteltyä. Vaikkapa meillä pitää olla 6 hengen tila-auto ja pakettiauto erikseen tavarankuljetukseen.
Oikeastaan tuo tila-auto ryyditettynä peräkärryllä on ainoa, joka jollain tapaa palvelee joka tarkoituksessa. Paitsi kesällä, jolloin liikutaan festareilla asunto-autolla.
Sähköautoa voi ikäänkuin ajatella samaan tapaan yhdenlaisen tarpeen täyttämiseen. Ainoaksi autoksi se ei kaikille sovellu varmastikaan. Monelle toki kyllä.
7-hengen auto ja peräkärry yhdistelmällä hoituu aika hyvin kaikki autoilu tarpeet.
Festareille ja retkelle asuntovaunu mukaan.
Vaikka kyllä vakavamielinen autoilun harrastaminen vaatinee 7 erilaista ajokkia.
Kuten prätkä harrastuskin.
Vika ei ole autoissa tai autoilijoissa, vaan säädöksissä.
Meillä on 5 hengen henkilöauto ja 2 hengen pikkupaku.
Täyttää hyvin tarpeet, farmariauto ei vastaisi pakettiautoa ja peräkärryä en vapaaehtoisesti alkaa vetämään....toki sitäkin tulee välillä käytettyä.
Matsikka kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 5:21 pm
Meillä on 5 hengen henkilöauto ja 2 hengen pikkupaku.
Täyttää hyvin tarpeet, farmariauto ei vastaisi pakettiautoa ja peräkärryä en vapaaehtoisesti alkaa vetämään....toki sitäkin tulee välillä käytettyä.
Joku ilkeä siis pakottaa välillä laittamaan peräkärryn perään.
Matsikka kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 5:21 pm
Meillä on 5 hengen henkilöauto ja 2 hengen pikkupaku.
Täyttää hyvin tarpeet, farmariauto ei vastaisi pakettiautoa ja peräkärryä en vapaaehtoisesti alkaa vetämään....toki sitäkin tulee välillä käytettyä.
Joku ilkeä siis pakottaa välillä laittamaan peräkärryn perään.
Hiukan kuulostaa epäilyttävältä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa. Ei se ole täysin vapaa kulutus osista.
Vai onko kyseessä sama juttu kuin eräs Toyota mies joka vaihtoi Toyotan aina uuteen noin 80tkm välein. Autoa ei huollettu, öljyjä ei vaihdettu. Auto vaihdettiin uuteen.
Jammu kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 7:43 pm
Hiukan kuulostaa epäilyttävältä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa. Ei se ole täysin vapaa kulutus osista.
Vai onko kyseessä sama juttu kuin eräs Toyota mies joka vaihtoi Toyotan aina uuteen noin 80tkm välein. Autoa ei huollettu, öljyjä ei vaihdettu. Auto vaihdettiin uuteen.
Mitä siinä huolletaan ,jarrut ei kulu kun jarrutusenerkia otetaan talteen ja harvoin iskareita taikka niveliä
huollossa vaihdetaan mm. Teslan takuu ei enään vaadi mitään huolto-ohjelmaa.
Jammu kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 7:43 pm
Hiukan kuulostaa epäilyttävältä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa. Ei se ole täysin vapaa kulutus osista.
Vai onko kyseessä sama juttu kuin eräs Toyota mies joka vaihtoi Toyotan aina uuteen noin 80tkm välein. Autoa ei huollettu, öljyjä ei vaihdettu. Auto vaihdettiin uuteen.
Tottakai niitä pitää huoltaa, mutta kohteita on paljon vähemmän. Alustan osat jajarrut lähinnä mieleen tulee. Nekään ei oikeestaan huoltoa vaadi vaan kuluvien osien vaihtoa lähinnä. Vikojen korjausta tietysti joutunee tekemään mutta tekniikka on kyllä paljon yksinkertaisempaa kuin polttiksessa. Tässäkin suhteessa hybridi on aika heikko esitys kun siinä on molemmat tekniikat olemassa, joten huollon tarve varmaan jopa isompi kuin polttiksessa.
Kyllähän sähköautosta puuttuu "munaa", kun ei oo turbokonetta tahi veekasia laulamassa, mutta käyttöautoa kaipaavalle ei merkitystä. Kulkupuolihan on pääsääntöisesti kunnossa.
Ite kun inhoon tankilla ravaamista ni olis iso kriteeri hankinnan suhteen jo tuokin sähköauton kotioloissa "tankkaus".
Jammu kirjoitti: ↑Ke Heinä 31, 2019 7:43 pm
Hiukan kuulostaa epäilyttävältä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa. Ei se ole täysin vapaa kulutus osista.
Vai onko kyseessä sama juttu kuin eräs Toyota mies joka vaihtoi Toyotan aina uuteen noin 80tkm välein. Autoa ei huollettu, öljyjä ei vaihdettu. Auto vaihdettiin uuteen.
Tottakai niitä pitää huoltaa, mutta kohteita on paljon vähemmän. Alustan osat jajarrut lähinnä mieleen tulee. Nekään ei oikeestaan huoltoa vaadi vaan kuluvien osien vaihtoa lähinnä. Vikojen korjausta tietysti joutunee tekemään mutta tekniikka on kyllä paljon yksinkertaisempaa kuin polttiksessa. Tässäkin suhteessa hybridi on aika heikko esitys kun siinä on molemmat tekniikat olemassa, joten huollon tarve varmaan jopa isompi kuin polttiksessa.
Kyllähän sähköautosta puuttuu "munaa", kun ei oo turbokonetta tahi veekasia laulamassa, mutta käyttöautoa kaipaavalle ei merkitystä. Kulkupuolihan on pääsääntöisesti kunnossa.
Ite kun inhoon tankilla ravaamista ni olis iso kriteeri hankinnan suhteen jo tuokin sähköauton kotioloissa "tankkaus".
No on hybridikin pienemmällä huololla ,ainakin plukkari kuten Amppera omassakin kahden ja puolen vuden jäkeen
öljynvaihtoon vielä 38% matkaa ,ostaessa tuli öljyt vaihdettua ,nyt 46 000km ajettu, jarrut ei tosiaan kulu, kun
käytännössä vain käsijarrua tullut käytettyä.