Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Sain tuossa joku viikko sitten sähköauton koeajoon. Testi meni jotenkin näin:

Päivällä hain auton liikkeestä. Oli täyteen ladattu. Sitten pari pientä lenkkiä kaupungilla (n.7km). Töistä lähtiessä 27km kotiin. Aamulla kun olin töihin lähdössä niin näytti toimintamatkaksi enää 25km. En uskaltanut puhallinta laittaa päälle, mutta pääsin kuin pääsinkin perille. Toimintamatkaa jäi vielä 4km. Kokonaismatka, jonka ajoin oli siis 7+27+27km eli 61km. Keli oli normaali syyskuun alun keli.

Kiva sillä oli varsinkin kaupungilla ajella. Äänetöntä menoa ja kaupunkinopeuksissa ärhäkkä kiihtymään.

Testin tarkoituksena oli selvittää pääsenkö kotoa töihin ja takaisin lataamatta. Nippanappa siis syksyllä pääsin. Toinen juttu voi olla talvella.

Nyt olen Kiinassa. Täällä näkyy olevan kohta suurin osa skoottereista sähkötoimisia. Tavaramopot kulkevat pääosin sähköllä. Hyvin näyttävät menevän. Kaupasta saa uuden sähköskootterin hintaan 1600Yuania eli n. 220€.

Tavaramopoissa näkyy olevan ihan tavallisen näköiset autonakut. Joissain enemmän, joissain vähemmän. Toisissa koko lavanalus täynnä. Moottorina sellainen pesukoneen moottorin näköinen ja kokoinen. Tuossa ne niillä suhaa. Kun ei ääntä kuulu muuten niin torvet soi...

Sähköautoja en ole juuri huomannut olevan.

Ostin just komian fillarin. Kiiltävä ja musta. Alle 60€.

EDIT. Kirjoitusvirhe
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Polkupyöriinhän on olemassa kanssa noita sähköapumoottoreita. Ylämäet menee, niin että heilahtaa istualtaan poleksiessa. Alamäessä lataa akkua jarruttaessa.
On tässä alkanu kattelemaan noita Elvis-tyylisiä Amerikan rautoja jo vuosia pikkuisen säälivästi. Samoten Kupla-Volkkareita kesäliikenteessä. Vaikka olenkin Volski-fani. Jotenkin sitä toivoo tekniikan kehittyvän tuohon sähkösuuntaan vähän rivakammin. Kohtapa näitä saadaan varmaan tuoda käytettynä Venäjältä rajan tuntumasta tai Virosta, kun kotimaisia markkinoita ei varsinkaan autoille, pääse kotona kunnolla kehittymään.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18631
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

säästellen sippiin
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ensimmäisen erän 35 Volvoa on jo myyty:

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013 ... 4_at.shtml

Mielenkiinnolla odotan vastaavia markkinoille.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tuo juttu on aika optimaalista laskentaa, mikä lienee totuus normikäytössä ?

Labramittaukset esim päästöissä ja kulutuksessa ovat EU-kulutusmittauksissa jotain aivan muuta kuin todellinen, varovaisenkin kaasujalan omaavan kuljettajan ajama keskikulutus....
Lainaus tuolta:

Volvon plug-in-dieselhybridin toimintasäde hybridimoodilla voi olla jopa 900 kilometriä CO2-päästöjen ja päästöt ovat silloin 48 g/km ja keskikulutus 1,8 l/100 km.

Sähköllä ajettaessa on toimintasäde on enintään 50 kilometriä. Talvella tällaisesta matkasta on turha haaveilla.

-----

Tuohon kulutukseen jos pääsee, pa-tankiksi riittää 20litranen...

1,8x9(sataa km) = 16,2L ....
Veikkaan että todellinen käytön kulutus on 4-5L/100 ajettu km...
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Perusongelma näissä on, että säästäminen on niin kallista. Pieni säästö kulutuksessa maksaa auton hinnassa todella paljon.. 60 tonnia tuosta on kova hinta, vaikka hieno auto onkin. Käytettynä sitten hinta on halvempi, mutta mitenhän akkujen kesto lienee.

Tuo tojota yaris näyttäis olevan tällähetkellä kiinnostavin hybridi.. kaveri osti justiin 20t€ur hintaan uuden. Ei toki ole pistokehybridi, mutta pienellä pitäis mennä ja hinta järkevä.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Englannissa noiden uusien V60 Volvojen hinnoittelu näyttää tältä:

http://www.orangewheels.co.uk/enquiries ... /edit.html

Minkähänlaisen karvalakkimallin Suomessa saa tuolla 60 tonnilla?
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Rupeiskohan kohta olemaan katukuvassa työsuhdeautoina tällaisiakin:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288545500616.html
EK
Viestit: 336
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

Miksi ei luotaisi jotain standardia, jonka mukaan jokaiseen jopa erimerkkiseen sähköautoon kävisi samanlainen akkupaketti, jonka voisi käydä pikaisesti vaihtamassa jollain "akkuasemalla". Entisen vajaan akkkupaketin voisi jättää asemalle, ja uusi täysi paketti tyrkättäisiin paikoilleen hetkessä. Vaatisi tietysti kaiken ajattelemista uusiksi. Akut olisi pikakiinnityksellä eikä aikaa menisi enempää kuin bensan tankkaamisessa. Näin asemia voisi olla tiheässä eikä menisi turhaa aikaa oman auton lataukseen, vaan aina saisi täydet virrat panttia vastaan. Tietysti vaatisi, että liikenteessä olisi vain muutamaa akkumallia, ei kymmeniä eri systeemiä. Ei luulisi nykytekniikalla olevan liian vaikeaa? Vai puuttuuko tahtoa teollisuudelta ja päättäjiltä?
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Superdextaaja kirjoitti:Rupeiskohan kohta olemaan katukuvassa työsuhdeautoina tällaisiakin:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288545500616.html
Mitsubishi Outlander PHEV:n EU-yhdistetty polttoaineen kulutus on 1,9 l/km

kestäs tolla kulutuksella ajaa seittemällä jenkkiraudalla peräkukkoo...

vai mitä se tommosella pensamäärällä tekee?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 133865/304

Saisikohan Suomessakin joskus tukea samaan malliin sähkökulkimen valitessaan?
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Tukiahan sitä pitäisi veronmaksajilta saada joka päähänpistoonkin.
Mutta on se vaan kumma, kuinka talon lämmittäminen sähköllä tuhoaa maapallon, mut auton ajaminen sähköllä taas pelastaa sen.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 133719/304

Olisin kyllä halunnut alkaa kehittelemään sähköautoa jo -70 luvulla, mutta ei ollut järkeä, koska sillä ei olisi koskaan saanut ajaa liikenteessä...
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tukiahan sitä pitäisi veronmaksajilta saada joka päähänpistoonkin.
Mutta on se vaan kumma, kuinka talon lämmittäminen sähköllä tuhoaa maapallon, mut auton ajaminen sähköllä taas pelastaa sen.
Tähänhän ja vastaaviin tarkoituksiin voisi käyttää sitä painokonerahaa mitä muutenkin tarvittaisiin ympäri eurooppaa elvyttämään maiden talouksia. Ei mikään pakko ole maksattaa veronmaksajilla kaikkea. Täsmäkohteisiin painokonerahaa harkitusti myöntäen ei virkamiehet ja poliitikot ehkä saisi kahmittua ihan kaikkea omiin liiveihinsä tai sössittyä sitä kavereidensa tulevaisuusselontekoihin.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Vielä paremmin menisi, jollei joka keksijäpellen kokeiluja tuettaisi yhteisistä varoistamme, vaan hommaa tarkasteltaisiin kokonaistaloudellisuuden ehdoilla. Säästyisi maapallokin ihan toisella tavalla.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/vol ... la/a886994

Volskilta tulossa myyntiin ihan passelin näköinen pikkukottero. 150 km säde yhdellä latauksella. Puolen tunnin lataus.

Oikeastaan miksi nuo sähköpelit on ruvenneet kiinnostamaan on se, että on tullut ajeltua jo tovi pelkillä automaattivaihteisilla (halvoilla) autoilla ja käynyt mielessä, mitenkä tuon ajamisen saisi vielä yksinkertaisemmaksi? Portaattomasti vetävä sähkömoottori on silloin seuraava kehitysaskel ja olisi kaikkien jo olemassa olevien luistonestojärjestelmien kanssa varmasti parempi, kuin polttomoottori.

Kytkimen polkeminen ja vaihteiden vaihteleminen on aivan turhaa puuhaa nykytekniikalla.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Näillä keleillä ohjaamon sisätilan lämmitys lienee pieni ongelma.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Niin, pitäneekö varautua ottamaan kinkkiagrekaatti takakonttiin antamaan virtaa ilmastointilaitteelle ja valoille :lol: että pääsee kuvallisesti työmaalle asti. Lisälämmityslaitteitahan on ollut jo vuosikymmeniä varsin tehokkaina ja polttoainepiheinä olemassa. Ilmeisesti joku tankki polttoaineelle tai nestekaasulle pitää varautua laittamaan tai vaatimaan jo ostaissa varusteluissa. Onhan se totta, että näissä ilmasto-olosuhteissa varsinkin kylmyys tulee olemaan jonkinlainen teema mutta tuskin ylipääsemätön.
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Ei nykytekniikan sähköautoilla paljoa suomessa ole käyttöä. Itse uskon kyllä akkujen kehitykseen seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ja järkevämpien hybridien kehittämiseen. Näin sähköautot yleistyvät hitaasti, kun samalla öljy kallistuu ja sähköautoilun suhteellinen hinta laskee. Mitään yhtä-äkkistä verovaroin tuettua buumia ei TOIVOTTAVASTI tule.

Pitkään olen miettinyt, että hybridi, jossa voimansiirto on täysin sähköinen ja polttomoottori valjastettu pelkästään sähkön tekemiseen tulee olemaan kova sana. Polttomoottorin pitäisi olla yksinkertainen ja kevyt. Esim. vapaamäntämoottori........mitä sitä kampiakselia turhaan pyörittää ja kiertokankia vemputtaa, jos sähköä vaan tehdään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], ihmehitsari ja 43 vierailijaa