vaniljacreme kirjoitti: ↑Ti Syys 03, 2019 5:01 am
en jaksa alkaa koko ketjua lukemaan läpi, niin onko sulla ihan uusi leaf vai käytetty?paljonko akullisella karkeasti ajaa? tuon reilu 200km? itellä on vähän mielessä myös työajokäyttöön tämmönen. kilsoja päivässä tulee 70-80km yhteensä. just tuota "takaisinmaksu" aikaa pähkäilly montako vuotta ja kilometriä pitää ajaa ennenkuin alkaa olemaan voiton puolella..noita käytettyjä katellu niin onko lie just silleen ajettu että ekalle omistajalle maksanu itsensä takaisin ja sellasen jos hommaa niin seuraavalle omistajalle kalliit akun vaihdot.
Aluksi käytössä vm 2014 24kWh malli (jota saa myös lämpöpumpulla 2013 alkaen) ja nyt sitten tuollainen uusimman lähdön 40kWh malli, jonka ostin merkkiliikkeen esittelykäytöstä.
Toimintasäde on kesällä 260-270km ja talvella 200-240km eteläsuomen pakkasista riippuen.
Nissanin akunvaihto merkkiliikkeesä maksaa ~6000€.
Mutta lähes poikkeuksetta selviää muutaman ”akkusolun” vaihdolla, jotka maksaa ~450€ kpl merkkiliikkeessä.
Muihin sähkiksiin akkurempat on tuplasti/triplasti kalliimpaa, myös tuohon mainostettuun Ionicciin sekä pikkuakkuisiin hybrideihin.
Nissannilla on myös toisenlainen ”tuki” täällä Suomessa.
Pohjanmaalta nimittäin saa tällä hetkellä korjattua tai kunnostettua tai kokonaan päivitetyn akun, jolla kapasiteettia saa nostettua 24kWh—> 30kWh = 4000€:lla, 30kWh —> 40kWh = 5000€:lla ja 24kWh —>40kWh =6000€:lla, pelkät akkukorjaukset ja balansoinnit selkeästi halvempia. Muitakin firmoja Suomesta löytyy.
Toimintasäde päivityksen jälkeen nousee 160-260km kieppeille kapasiteetista riippuen ja tuollaista akkupalvelua ja kapasiteetin nostoa ei sitten muihin sähkiksiin saa, ainakaan Suomesta.
Nissanissa toi akku on fyysisiltä mitoiltaan pidetty samana jo kohta 10 vuotta.
Jos ei ajele motaria satoja kilsoja kerrallaan kaksine pikalatauksineen ei toi pikalatauksen hidastuminen (Rapidgate) kosketa ollenkaan. Jos taas ajaa, niin 60kWh plusmallilla menee yhden pikalatauksen ”kusitauolla” sinne lappiin tai etelään katsantokannasta riippuen.
Duunissa viereisessä ruudussa seisoo usein V70 farmari Volvo joka on puoli metriä pidempi (keulasta), kapeampi ja matalampi ts. ohjaamoltaan selkeästi pienempi.