Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Mites tota kun,ennen saattoi tytön saada satimeen,väittämällä että,bensiini loppui,niin mites tämä asia,hoidetaan sähköauton kanssa?
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Sähkö loppu? :lol:
Ford 6610 -88
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

^^ Näyttää nousevan ukonilma, on pysähdyttävä!
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

"Ostaisin Teslan, mutta ei ole varaa vakuutuksiin...."

Sähköautoilijat, autonne vakuutusmaksut vuodessa?
säästellen sippiin
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja insinööri »

imppu kirjoitti: Pe Elo 16, 2019 12:47 pm https://www.is.fi/autot/art-2000006205369.html


Voivottelua kun tuodaan isopäästöisiä koslia ulkomailta.
Mitäs jos armahdettaisiin reilusti niitä vaihtoehtoisien pa:n autojen käyttövoimaveroja?

Eikä niin että muilta sitä nostettaan..
Millä rahalla?
Eli mitä autoiluun liittyvää veroa sitten nostettaisiin reilusti sen edestä?
Jostakin ne täälläkin kiellettyihin keskustelun aiheisiin kuluvat rahat on kerättävä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

ihmehitsari kirjoitti: Ti Elo 20, 2019 5:22 am "Ostaisin Teslan, mutta ei ole varaa vakuutuksiin...."

Sähköautoilijat, autonne vakuutusmaksut vuodessa?
Mulla ei ole, eikä tule olemaan Teslaa, koska eläkeläisellä ei ole moiseen varaa.
Mutta OP antoi tällaisia numeroita:

Autovakuutus henkilöautolle
Tesla motors Model sBRX-638
Superkasko
799,18€

Osakasko
355,04€

Ei kaskoa ( Liikennevakuutus )
209,15€

Aika normi nummerot.
(Kaskon bonus 70%, liikennevak. 80%)
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Maailman suurin sähkö "auto" : https://edumper.ch/index.php/en/
Tekemällä virheistä oppii.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sah ... ta/7522174
Jo nykyisellään Suomi kuluttaa enemmän kuin tuottaa. Jotain pitäisi varmaan tehdä ennen kuin edes haaveillaan sähköautoilun olevan ratkaisu melkein kaikkiin ongelmiin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

korjailija kirjoitti: Pe Elo 23, 2019 5:56 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sah ... ta/7522174
Jo nykyisellään Suomi kuluttaa enemmän kuin tuottaa. Jotain pitäisi varmaan tehdä ennen kuin edes haaveillaan sähköautoilun olevan ratkaisu melkein kaikkiin ongelmiin.

Neljän kw aurinkopaneelit (18 kpl isoja) tuottaa saman verran sähköä, mitä 20 000 km sähköautolla ajo vuodessa.
Sähkön hinta kesäisenä päivänä yllättävän korkea, mitä olen fingridin tilastoja seurannut, yöllä kulutus noin tuhannen
megawattia pienempi ,kuin päivällä ja tuotannosta kesäisin poissa mm. kaukolämmön yhteydessä tuotettu sähkö ja
ydinvoimalat myös vuorotellen huoltoseisokissa kesäisin, joten yllättävän hyvin sopisi reilut tuhat megawattia aurinko-
sähköäkin valtakunnanverkkoon.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: La Elo 24, 2019 9:40 am Neljän kw aurinkopaneelit (18 kpl isoja) tuottaa saman verran sähköä, mitä 20 000 km sähköautolla ajo vuodessa.
Sähkön hinta kesäisenä päivänä yllättävän korkea, mitä olen fingridin tilastoja seurannut, yöllä kulutus noin tuhannen
megawattia pienempi ,kuin päivällä ja tuotannosta kesäisin poissa mm. kaukolämmön yhteydessä tuotettu sähkö ja
ydinvoimalat myös vuorotellen huoltoseisokissa kesäisin, joten yllättävän hyvin sopisi reilut tuhat megawattia aurinko-
sähköäkin valtakunnanverkkoon.
Tätä tuli kanssa pähkäiltyä.
Ajatus olisi kerätä päivän aikana aurinkoenergiaa akustoon ja siirtää se sähköauton akkuun yön aikana. Onnistuisiko?
Akkuvaraaminen vaikkapa omakototalon sähköön pelkästään lienee aika kuluerä huoltoineen.
Suoraan verkkoyhtiölle myynnissä sähköstä saa alhaisen hinnan, ettei oikein ole mieltä. Silloin ei tarvitsisi akkuja laisinkaan. Viimeksi kuulin joillakin sähköyhtiöillä olevan "pankin". Siinä sopimuksella ylituotettu sähkö siireettäisiin sähköyhtiölle ja vastaavan sähkömäärän saisi takaisin ilman siirtomaksua. Voisiko tällainen sopimus olla mahdollista? Mitä sähköyhtiö siitä hyötyisi, jos raha ei vaihtaisi omistajaa?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kesähän ei ole mikään ongelma paneelisähköntuotannossa vaan se pitkä ja pimeä talvi, silloinhan sitä sähköäkin yleensä tuodaan eniten.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

korjailija kirjoitti: La Elo 24, 2019 10:04 am Kesähän ei ole mikään ongelma paneelisähköntuotannossa vaan se pitkä ja pimeä talvi, silloinhan sitä sähköäkin yleensä tuodaan eniten.

Joo ei toimi talvella aurinkosähkö, mutta kaukolämmön yhteydessä tuotettu sähkö on kovilla pakkasilla yllättävän
isoa ja tuulisähkönkin tuotanto parempaa talvella. Sehän on selvä, että sähköautot ladataan yöllä ja niitten kulutus
vain tasaa vuorokausivaihtelua ja on näin ollen mieluista kulutusta fingridin kantaverkon kuormitusta ajatellen.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Aakku kirjoitti: La Elo 24, 2019 10:01 am
AV kirjoitti: La Elo 24, 2019 9:40 am Neljän kw aurinkopaneelit (18 kpl isoja) tuottaa saman verran sähköä, mitä 20 000 km sähköautolla ajo vuodessa.
Sähkön hinta kesäisenä päivänä yllättävän korkea, mitä olen fingridin tilastoja seurannut, yöllä kulutus noin tuhannen
megawattia pienempi ,kuin päivällä ja tuotannosta kesäisin poissa mm. kaukolämmön yhteydessä tuotettu sähkö ja
ydinvoimalat myös vuorotellen huoltoseisokissa kesäisin, joten yllättävän hyvin sopisi reilut tuhat megawattia aurinko-
sähköäkin valtakunnanverkkoon.
Tätä tuli kanssa pähkäiltyä.
Ajatus olisi kerätä päivän aikana aurinkoenergiaa akustoon ja siirtää se sähköauton akkuun yön aikana. Onnistuisiko?
Akkuvaraaminen vaikkapa omakototalon sähköön pelkästään lienee aika kuluerä huoltoineen.
Suoraan verkkoyhtiölle myynnissä sähköstä saa alhaisen hinnan, ettei oikein ole mieltä. Silloin ei tarvitsisi akkuja laisinkaan. Viimeksi kuulin joillakin sähköyhtiöillä olevan "pankin". Siinä sopimuksella ylituotettu sähkö siireettäisiin sähköyhtiölle ja vastaavan sähkömäärän saisi takaisin ilman siirtomaksua. Voisiko tällainen sopimus olla mahdollista? Mitä sähköyhtiö siitä hyötyisi, jos raha ei vaihtaisi omistajaa?
Akkuhan olisi ratkaisu auringosähkön varastointiin on jo hyviä ratkaisuja olemassa, mutta se hinta ei oikein vielä
näillä sähkönhinnoilla mahdollista hankintaa järkevästi, mitä tulee näihin verkkoakkujen markkinointiin, niin niihin
kannattaa suhtautua pelkkänä alennuksena ylihintaisen auringojärjestelmän markkinointi kikkana.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: La Elo 24, 2019 12:10 pm ...mitä tulee näihin verkkoakkujen markkinointiin, niin niihin
kannattaa suhtautua pelkkänä alennuksena ylihintaisen auringojärjestelmän markkinointi kikkana.
Ok.
Epäilinkin, että niissä on jokin koira haudattuna.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

TM kehui tuossa Audin E-tronia joka painaa 2,7 tonnia käyttökunnossa.
Tässä taas on ajoneuvoja joilla pääsee 90 km/h 200w teholla:
https://www.youtube.com/watch?v=MIsa0L5UNgs
Jos ajatellaan jälkimmäistä sähkökäyttöisenä niin akun lataus tai ympäristövaikutus eivät ole kovin suuria ongelmia. Tuskin tuollaisiin äärimmäisyyksiin mennään mutta E-tron ei tunnu olevan ratkaisu sähköautoiluun.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Reilu 7000km takan tuolla 40kWh Leafilla.
Täytyy sanoa että 30kWh:kin riittäisi, mutta tällä ei jäädä talvellakaan alle 200km täällä eteläsuomessa.
Muutaman kerran akku on valahtanut alle 50% mutta käytännössä latinkia on kotiin palatessa 60-65% vaikka kaasujalka on raskas. Rajoituksia kunnioittaen ja pienemmällä työsuhde Skodamiesten kurituksella motarin rampeilla säästäsi n.5% kulutuksessa.
Autopilotti käytössä töihin mennessä ja tullessa samoin ilmastoinnit ja muut. Ei tarvi mukavuudessa pihistellä kuten edellisellä pikkuakkuisella.
Tuo 7000 km ajon energia on maksanut vajaa 120€ (Sis. Sähkö, siirto ja perusmaksu) joten säästöä tulee mukavaan tahtiin. Eli ajaa pitää jos meinaa sähköautoilla kustannussäästöjen toivossa. Tallissa autoa seisottamalla pääomakukut jää korkeiksi.
Laskeskelin tuossa taas että tuon energiasäästön ja verottajan kilometrikorvausten myötä auto on maksanut itsensä 4v6kk:ssa jolloin akkutakuuta on vielä useampi vuosi jäljellä, käytettävyys (akkukapasiteetti) 80% (ts. 240-250km) ja jos tuon silloin myyn on myydessä kaikki saatava puhdasta voittoa. Vajaa 6 vuotta vanhat on 15-20tE laitteita reilulla 100tkm ajomäärällä ja kyseisellä toimintasäteellä. Olen silloin vanhuuseläkkeellä joten saattaa hyvinkin olla että kaikki (vähäiset) arkiajot hoituu sen jälkeen harrastekalustolla.

Mutta ajaa siis pitää, muuten hommassa ei ole järkeä.
Samoin kotona pitää ehdottomasti olla latausmahdollisuus. Noi kaksi em. on siis ehdottomasti oltava kunnossa.

Lataillut olen pelkästään kotona tuolla 8A laturilla, jolloin latausteho on käytännössä alle 2kW, se tekee hyvää akulle jossa on kovin pienet balansointivastukset, jotka toimii autoa ladatessa ja pitkällä latausajalla (9-10 tuntia ilta-yöaikaan) saa pidettyä akun hyvässä kunnossa, eikä pikalatauksen akkua kuumentava ja kuluttava lataustapakaan lyhennä akun elinaikaa.

Motarilla 120–130 kmh huomaa ilmanvastuksen nousun kulutuksessa kuten muissakin autoissa. Tässä sen seuraaminen on vaan tehty liiankin helpoksi ja tarkaksi. Energian kulutuksen fysiikan laithan ei käyttövoimaa katso.
Auto on hyvin toiminut ja koska tätä on tarkoitus pitää pitkään, purin siitä kesäkuussa kaikki alustanmuovit ja pyöräkotelot pois, pesin alustan, kuivasin ja ruostesuojasin kaikki kotelot, pohjapellit, apukelkat sekä alustanosat ym. huolellisesti 3 litralla Dinitrolin kotelonsuoja-ainetta.
Nykyautoissahan tuo suojaus on lähinnä nimellinen, Nissanissa vain helmakoteloiden pohjaosissa kiveniskumassat, muualla pohjamaalit ja kelkoissa+akselistoissa vain se ohut musta maalikerros.
Tuo kotelosuoja-aine menee mukavasti pellin rakoihin ja muihin kolosiin missä tieliete, suola ja kosteus -> ruoste, tekee ajan mittaan tuhojaan.

Tilasin kiinasta myös kiveniskuteippiä erikokoisina paloina ja rullatavarana muutamalla eurolla vaikkei nää kärsikään Teslan maaliongelmista. Pysyypähän maalaus talven sepelisateessa siistimpänä.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Harri S kirjoitti: Su Syys 01, 2019 10:14 pm Reilu 7000km takan tuolla 40kWh Leafilla.
Täytyy sanoa että 30kWh:kin riittäisi, mutta tällä ei jäädä talvellakaan alle 200km täällä eteläsuomessa.
Muutaman kerran akku on valahtanut alle 50% mutta käytännössä latinkia on kotiin palatessa 60-65% vaikka kaasujalka on raskas. Rajoituksia kunnioittaen ja pienemmällä työsuhde Skodamiesten kurituksella motarin rampeilla säästäsi n.5% kulutuksessa.
Autopilotti käytössä töihin mennessä ja tullessa samoin ilmastoinnit ja muut. Ei tarvi mukavuudessa pihistellä kuten edellisellä pikkuakkuisella.
Tuo 7000 km ajon energia on maksanut vajaa 120€ (Sis. Sähkö, siirto ja perusmaksu) joten säästöä tulee mukavaan tahtiin. Eli ajaa pitää jos meinaa sähköautoilla kustannussäästöjen toivossa. Tallissa autoa seisottamalla pääomakukut jää korkeiksi.
Laskeskelin tuossa taas että tuon energiasäästön ja verottajan kilometrikorvausten myötä auto on maksanut itsensä 4v6kk:ssa jolloin akkutakuuta on vielä useampi vuosi jäljellä, käytettävyys (akkukapasiteetti) 80% (ts. 240-250km) ja jos tuon silloin myyn on myydessä kaikki saatava puhdasta voittoa. Vajaa 6 vuotta vanhat on 15-20tE laitteita reilulla 100tkm ajomäärällä ja kyseisellä toimintasäteellä. Olen silloin vanhuuseläkkeellä joten saattaa hyvinkin olla että kaikki (vähäiset) arkiajot hoituu sen jälkeen harrastekalustolla.

Mutta ajaa siis pitää, muuten hommassa ei ole järkeä.
Samoin kotona pitää ehdottomasti olla latausmahdollisuus. Noi kaksi em. on siis ehdottomasti oltava kunnossa.

Lataillut olen pelkästään kotona tuolla 8A laturilla, jolloin latausteho on käytännössä alle 2kW, se tekee hyvää akulle jossa on kovin pienet balansointivastukset, jotka toimii autoa ladatessa ja pitkällä latausajalla (9-10 tuntia ilta-yöaikaan) saa pidettyä akun hyvässä kunnossa, eikä pikalatauksen akkua kuumentava ja kuluttava lataustapakaan lyhennä akun elinaikaa.

Motarilla 120–130 kmh huomaa ilmanvastuksen nousun kulutuksessa kuten muissakin autoissa. Tässä sen seuraaminen on vaan tehty liiankin helpoksi ja tarkaksi. Energian kulutuksen fysiikan laithan ei käyttövoimaa katso.
Auto on hyvin toiminut ja koska tätä on tarkoitus pitää pitkään, purin siitä kesäkuussa kaikki alustanmuovit ja pyöräkotelot pois, pesin alustan, kuivasin ja ruostesuojasin kaikki kotelot, pohjapellit, apukelkat sekä alustanosat ym. huolellisesti 3 litralla Dinitrolin kotelonsuoja-ainetta.
Nykyautoissahan tuo suojaus on lähinnä nimellinen, Nissanissa vain helmakoteloiden pohjaosissa kiveniskumassat, muualla pohjamaalit ja kelkoissa+akselistoissa vain se ohut musta maalikerros.
Tuo kotelosuoja-aine menee mukavasti pellin rakoihin ja muihin kolosiin missä tieliete, suola ja kosteus -> ruoste, tekee ajan mittaan tuhojaan.

Tilasin kiinasta myös kiveniskuteippiä erikokoisina paloina ja rullatavarana muutamalla eurolla vaikkei nää kärsikään Teslan maaliongelmista. Pysyypähän maalaus talven sepelisateessa siistimpänä.
en jaksa alkaa koko ketjua lukemaan läpi, niin onko sulla ihan uusi leaf vai käytetty?paljonko akullisella karkeasti ajaa? tuon reilu 200km? itellä on vähän mielessä myös työajokäyttöön tämmönen. kilsoja päivässä tulee 70-80km yhteensä. just tuota "takaisinmaksu" aikaa pähkäilly montako vuotta ja kilometriä pitää ajaa ennenkuin alkaa olemaan voiton puolella..noita käytettyjä katellu niin onko lie just silleen ajettu että ekalle omistajalle maksanu itsensä takaisin ja sellasen jos hommaa niin seuraavalle omistajalle kalliit akun vaihdot.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Itse katsoisin Hyundai Ioniq:ia Leafin sijaan oli kyse uudesta tai käytetystä. Vanhempia Leafeja vastaan puhuu ilmalämpöpumpun puute lämmityksessä ja akkujen lämmönhallinnan puutteet (ei nopeaa pikalatausta suoraan ajosta jne.). Käytettyjä Leafejä toki saa sopivasti ja tarjonta on parempi, en sano ettei se olisi katselmuksen lupputulos. Kannattaa muistaa että noita on muitakin samassa hintaluokassa.
Käytetyn Leafin ostajalle vinkkejä:
http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... ostamiseen

Aurinkosähkön varastointi akkuun onnistuu esimerkiksi Tesla Powerwallilla:
https://www.tesla.com/fi_FI/powerwall
Kustannustehokkuudesta en tiedä, ei ole ollut ajankohtaista. Mainittakoon kuitenkin että vastaavia akkuratkaisuja käytetään meriliikenteessä joissa sähkökäyttöinen autolautta pitäisi ladata minuuteissa mutta saarelle menee vain 30A johdin, josta lypsykone tarvitsee välillä osansa. Akku on siis välivarasto jota täytetään vähitellen ja puretaan nopeasti.
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

onko noi peugeotit ja Citroenit mistään kotoisin?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja imppu »

vaniljacreme kirjoitti: Ti Syys 03, 2019 11:44 am onko noi peugeotit ja Citroenit mistään kotoisin?
miun käsityksen mukaan ranskasta.



anteps, en voinu vastustaa..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa