Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

finnpower kirjoitti:
Tarkoitan tuolla sitä, että maksaapa verojen takia kunnollinen ja kunnollisesti varusteltu auto meillä uutena mitä tahansa, on sen arvo käytettynä pudonnut samassa ajassa melkein samaan, mitä samanlaisen käytetyn hinta ulkomailla olisi yhtä vanhana


Tuon mukaan esim. viiden vuoden vanhan Mersun saa miltei samaan hintaan Suomessa kun Saksassa.?
Noin reilu kymmenisen vuotta menee, ja uutena melkein tuplahintaan meillä ostettu kunnolla varusteltu kiinalaisauto verrattuna muuhun eurooppaan, on päätynyt meillä kuitenkin melkein samaan käytetyn auton arvoon, kuin esim. Saksassa.
Rahathan meiltä tässä huijataan, eikä sille saada sitä vastiketta, kuin meille kuuluisi.
Toisekseen, meillä autoja ajetaan vähintään yli yksi vuosikymmen enemmän loppuun verrattuna muuhun maailmaan. Yli 15 vuotta vanhat autot ovat jo täysin out of date ajo- ja luistonestojärjestelmiltään verrattuna uudempiin ja turvallisuusvarusteiden toimintavarmuudeltaan jo varsin heikentyneitä, vaikka kone toimisikin kuin kello.

Käytettyjenkin autojen markkinat nuorenisivat meillä noin kymmenellä vuodella hyvin äkkiä. Nuorille olisi parempia ja turvallisempia ensiautoja saatavissa, mihin erityisesti kiinnitetään muualla paljon huomiota, ettei millään romulla tarvitse riskeerata omaa ja kyytiläistensä turvallisuutta.

Autojen kehityksessä käytetään niin paljon osaamista maailmalla, kuin suinkin mahdollista. Kyllä meidänkin on osallistuttava tuon kehittämisen ylläpitämiseen omalta osaltamme olemalla jarruttamatta kysyntää uusille autoille ja uusille teknologioille. On meitä nyt täällä kuitenkin jo yli 5 miljoonaa ja uusiakin autoja kaupattaisiin ihan jonkin verran enemmän keveämmällä tuontiverotuksella, vaikkei nyt samaa määrää, kuin esim. itärajan toisella puolen. Onkos venäjälle mitään tuontiveroja autoille ja niiden varusteille? Heillähän on jopa omaa autotuotantoa ja paljonko perustellaan ratkaisuja jollain ympäristöystävällisyystekijöillä? Jopa niillä voi kuitenkin ihan hyvin perustella nykysuomessa autojen tuontiverojen poistoa.
Taas ihmetyttää tämä (Suomen)maailman meno.
Juuri telkusta sanottiin, että uusien autojen kauppa on pudonnut kolmanneksella ja lomautuksia valmistellaan.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

juha kirjoitti: Jotenkin on sellainen muistikuva, että valtion omaisuutta on hukattu ulkomaille.

Vai miten vaikka tämä pakollinen katsastustoiminta, joka yksityistettiin ja myytiin englantiin ja ranskaan. Sinne sitten voitot menevät.

Entäs Umts kaupat. Ostettiin lämmitä ilmaa? Sinä kesänä kun oli lämmintä. 3 863 miljoonan euroa meni...

Kukahan pitää valtion puolta? -aikuisten oikeesti :wink:


http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_r ... dustajista
Valtio hukannut omaisuutta?
Lie tuo saanut omaisuutta hukatessa jotain vastiketta jolla sitten ehkä hieman tasoiteltu teitä vanhojen kotteroiden kuljettavaksi.
Valtio edustajineen lie jonkinlainen läpileikkaus valtiossa toimivista tahoista.

Joskus kun oikein korpeaa ja tuntuu että perseelleen menee, niin laittaa itsensä "valtion" asemaan eli kyllä siellä itellä pitäs olla- ajattelua.
Nytkin on jonkinlaista vaikuttamisen ilmapiiriä aistittavissa, vaikkakin pienimmissä puitteissa kuin "valtion".
Jos on oikein kypsynyt "valtiolliseen" menoon niin täältähän on helppo lähteä vaikka pois, jos ei sitten sinne "valtion" hommiin laittamaan asioita oikealle tolalle.

Laitetaanko "valtion" asioita raiteilleen kulutusta lisäämällä, veroja korottamalla/laskemalla vai millä, siihen ei ole minulla yhdellä istumalla ajateltua vastausta.
"Valtio" kun ei ole oma irrallinen ja mistään riippumaton kokonaisuutensa tässä maailmanajassa, eli yleispätevää kikkakakkosta yksilöiden/yhteisöjen ongelmien ratkaisuun lie aika hankale keksiä.
säästellen sippiin
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Elämä on ihmiselle etuoikeus.Ihminen on älykkäin eläin?
Valtio on ihmistävarten?Kuten kunnatkin.Nykyaikainen ihminen tarvitsee palveluita,jota kunnat ja valtio tuottavat?

Elikkäs Valtio on ihmistä varten?Se ei saa olla bisnes tavoitteellinen?
Elikkäs ei saa olla ylijäämäinen,tai alijäämäinen?Mutta vain semmoinen, joka pystyy tarjoamaan perusedellytykset ihmiselle?

Mikä Suomi on nyt?Eu,n Maksaja?Hyväntekijä luusereiden vuoksi?Jne!

Aika kaukana sähköautosta on keskustelu?Muta peukalo on pystyssä,sähköautojen invaasion puolesta.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... story_list
Laittelisin heti omat sähkön teko systeemit lataamista varten. Muualla kotoa joutuisi sitten ostosähköllä pärjäämään. Silloinpa se saattaa tulla tietysti mistä tahansa.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Tekniikan miehet (toki naiset myös!) varmaankin jo ehtineet funtsia, että jos ja kun sähköautot yleistyvät, asettaa se huomattavia haasteita myös infrastruktuurillemme.
Laitteiden toimintaetäisyydet saattavat pysyä lyhyinä vielä pitkän aikaa ja se asettaa kovat vaatimukset latausjärjestelmien tavoitettavuudelle.
Sähköä olisi saatava nopeasti ja paljon, turvallisesti ja jotenkinhan se maksupuolikin tulisi hoitaa.
Vikojakin vehkeisiin tulee, puhuttiinpa sitten itse ajoneuvosta kuin ulkopuolisista latauslaitteistakin.
On meillä pojjat ja tyväret vielä kovasti hommaa, ennenku pääsemä suristelemaan rampeilla vähäjännitteisten ohi. :D
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

jaa, jostain ollaan näköjään 600:nkin kanssa samaa mieltä... :lol:

Otetaanpa esimerkiksi tilanne, jossa moottoritiellä on 20 asteen pakkasessa tapahtunut liikenneonnettomuus, jossa molemmat ajosuunnat ovat tukossa. Kauanko riittää akuissa virtaa lämmitykseen, ja vielä pitäis päästä ajamaan paikalta poiskin... pelkkä akkuvirran varassa oleva auto soveltuu toistaiseksi vain lämpöisiin oloihin ja taajamiin...

Tarkastellanpa lähemmin tuota valtiota... kukaan tavallinen ihminen ei tiedä paljonko erilaisia virastoja, laitoksia, liiketoimintayksiköitä ynnä muita toimijoita se oikeen pitää sisällään. Perinteisesti valtion verotuksessa kerättyä rahaa on siirretty kunnille, jotka yrittävät tuottaa ne noin 500 erilaista lakisääteistä palvelua. Valitettavan suuri osa tuosta kerätystä rahasta hukkuu sinne laitosten ja virastojen byroktratiaan tai sillä tuetaan eurooppalaista pankkijärjestelmää. Tuo edellä mainittu sänkyyn ruokittavien kasvava joukko ei pääosin löydy sieltä rahan kuluketjun loppupäästä vaan alkupäästä. Valtion ylempiin virkoihin on perinteisesti hakeutunut porukkaa, joiden reaalitalouden omaksumisen ja oman pätemisen tarpeen suhde on ollut yksityiselle sektorille soveltumattomissa lukemissa. Nyt nämä omasta mielestään erinomaiset henkilöt ovat laitoksissaan johtavassa asemassa, ja samaaan aikaan käytännön rahavirtojen ohjailusta vastaavat alle kolmekymppiset ekonomit, joilla ei ole mitään käsitystä mistä raha tulee ja mihin se menee, mutta uratikasrappuset on kirkkaana näkyvillä...

Miten tämä liittyy autoiluun, sähköautoihin ja yleisillä liikenneväylillä liikkumisen mahdollistamiseen verovaroja käyttäen. ??

Sitä voi itsekukin päässään miettiä omia näkemyksiään ja ajatusmallejaan soveltaen, mutta kannattaa muistaa, että Suomi on virallisesti yksi maailman vähiten korruptoituneita maita... :lol:

Toinen aiheeseen liittyvä asia, josta ei julkisuudessa ole paljon huudeltu liittyy sähköenergian tuottamiseen ja sen jakeluun keskitetysti tai hajautetusti. Aiheesta on tehty tutkimusta, joka kannattaa lukea...

http://energia.fi/julkaisut/inca-tutkim ... puraportti

Tuossa on yksi raportti aiheesta, ja tekstistä löytyy muita lisää.
Lukeminen sitten sopivalla suodattimella... kukas onkaan tilaaja...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

[quote="aniemi"]jaa, jostain ollaan näköjään 600:nkin kanssa samaa mieltä... :lol:
[quote]

Mut niitä asioita ei siis ole monta?! Onhan varmasti niin????

:D :D :D
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Joo, tää lienee ensimmäinen laatuaan... koitetaan pitää siinä...
:roll: :lol: :lol:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

aniemi kirjoitti:Joo, tää lienee ensimmäinen laatuaan... koitetaan pitää siinä...
:roll: :lol: :lol:
Tuen kaikin käytettävissäni olevin keinoin pyrkimyksiäsi!

Mut nyt ei kyllä puhuta mielipidekysymyksestä, kun tuota sähköautojen latausjuttua mietitään. Meillä ei tosiaankaan ole siihen järjestelmiä olemassa. Kyllä se on rakennettava.
Kotioloissa (OKT) tietysti voimme aika edullisin järjestelyin hyödyntää sähköliittymäämme, mut vaikkapa lämmitystolppien käyttäminen lataukseen alkaakin olla monessa mielessä ongelmallista.
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

-jostain pitäsi aloittaa, omasta mielestäni olisi pitänyt aloittaa jo 80-luvulla. Siis sähköautojen vapaampi kokeilu/rakentelu, niin kuin joskus aikaisemmin olen jo paatoksella paasannut.
Oltaisiin ehkä maailman johtava sähköautojen valmistaja?

Heti ei tarvitse ajatella talvipakkasia ja pitkiä matkoja, onhan mopoautotkin jo yleinen näky katukuvassa, varsinkin Salossa. Aika monella omakotiasujalla kuitenkin alle 10km matkoja tulee ajeltua, johon sähköauto soveltuisi? Lataus ei olisi ongelma.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

juha kirjoitti:Lataus ei olisi ongelma.
Meillä on sähköajoneuvoja latailtu kymmeniä vuosia. Kyse on kuitenkin aivan eri asiasta.
Kyllä järjestelmät tosiaankin olisi rakennettava, jos sähköajoneuvot todella merkittävään rooliin halutaan.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

epäillään että kokeilu lopetettiin sen takia koska se uhkasi öljyteollisuutta.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Tämä sähköautohomma olisikin varsinainen piristysruiske sähkömarkkinoille. Tietysti nyt joku touhunpoika kertoo, kuinka saadaan nollaenergia-auto asentamalla kiinalainen tuulivoimala auton katolle, mut me tyhmät varmaankin koettaisima pärjätä töpseleiden kanssa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Minusta se on yksinkertaisesti ihmisoikeus saada samantien uusi teknologia käyttöön ilman minkäänlaisia jarruja siihen, heti kun se on saatavilla. Itse asiassa valtionhan tulisi suorastaan tukea tätä, eikä jarruttaa. Valtion tulee sopeutua veronkeruussa kehitykseen sitten sen mukaan, kun on nähty, mitä uuden teknologian vaikutuksia talouteen ja verokertymään on alkanut ilmetä. Kompensointi sitten ylimenokaudella valtion velan otolla. Ei sen mukaan, mitä etukäteen ARVIOIDAAN tapahtuvan ja pidetään yllä järjetöntä autojen tuontiverotusta tai muuta säännöstelyä, kuin Kiinassa.
Myös energia sun muut lobbarit pääsevät iskemään tähän väliin syöttämällä omia "varmasti paikkaansapitäviä" arvioitaan.

Moni kehitys jää maassa tapahtumatta ja menee kansakunnalta sivu suun, kun ei päästä heti hyödyntämään kilpailevien vientituotantoalueiden (lue naapurimaat) vapaasti käyttämiä teknologioita. SF meininki paistaa läpi vieläkin.

Ei mee kauaa, niin meillä on nettiverokin.

Jollain venemoottorivalmistajalla on mielestäni mielenkiintoinen jo vuosia saatavilla ollut moottori-sähkömoottori/generaattoriyhdistelmä. Mötikkä kytkinlevysysteemin tilalla moottorissa. Yamarin? Uskoisin myös autoihin olevan jo saatavilla pieniä bensageneraattoreita varalle mukaan hätätilanteita varten, jos on uhkaa sähköjen loppumisesta esim. ruuhkassa tai jonottaessa onnettomuutta. Ja silloinhan auton sähkömoottori ei muutenkaan käy tyhjäkäyntiä, vaan sähköä kuluu muihin mukavuuksiin seisoessa.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Superdextaaja kirjoitti:Minusta se on yksinkertaisesti ihmisoikeus saada samantien uusi teknologia käyttöön ilman minkäänlaisia jarruja siihen, heti kun se on saatavilla. Itse asiassa valtionhan tulisi suorastaan tukea tätä, eikä jarruttaa. Valtion tulee sopeutua veronkeruussa kehitykseen sitten sen mukaan, kun on nähty, mitä uuden teknologian vaikutuksia talouteen ja verokertymään on alkanut ilmetä. Kompensointi sitten ylimenokaudella valtion velan otolla. Ei sen mukaan, mitä etukäteen ARVIOIDAAN tapahtuvan ja pidetään yllä järjetöntä autojen tuontiverotusta tai muuta säännöstelyä, kuin Kiinassa.
Myös energia sun muut lobbarit pääsevät iskemään tähän väliin syöttämällä omia "varmasti paikkaansapitäviä" arvioitaan.

Moni kehitys jää maassa tapahtumatta ja menee kansakunnalta sivu suun, kun ei päästä heti hyödyntämään kilpailevien vientituotantoalueiden (lue naapurimaat) vapaasti käyttämiä teknologioita. SF meininki paistaa läpi vieläkin.

Ei mee kauaa, niin meillä on nettiverokin.

Jollain venemoottorivalmistajalla on mielestäni mielenkiintoinen jo vuosia saatavilla ollut moottori-sähkömoottori/generaattoriyhdistelmä. Mötikkä kytkinlevysysteemin tilalla moottorissa. Yamarin? Uskoisin myös autoihin olevan jo saatavilla pieniä bensageneraattoreita varalle mukaan hätätilanteita varten, jos on uhkaa sähköjen loppumisesta esim. ruuhkassa tai jonottaessa onnettomuutta. Ja silloinhan auton sähkömoottori ei muutenkaan käy tyhjäkäyntiä, vaan sähköä kuluu muihin mukavuuksiin seisoessa.
virosta pitäisi ottaa mallia.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 226876/304
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.volvocars.com/fi/top/about/n ... ?itemid=82
Tässä erittäin hyvä ja käyttökelpoinen malli Volvolta.
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

superdextaaja , ens vuonnahan meillä on nettivero , se on se mediavero.
Niinhän ne sen selitti , ettei pelkkä töllövero.




Ja : se on paskapuhetta , että valtiota kiinnostaa joku ...tun ohjailu verolla. Ne vain kerää rahhoo tarpeisiinsa .
Jos nyt loppus pensa ja diisseliautot suomesta , niin tulishan se vaikka potkukelkkavero , kunhan löytyy tarpeeksi verokantaa eli "kannettavaa" ja keino määrittää. Olkoon sitten jalasvero , tai poikkipuolavero.
Jos vaikka jalakset poistas niin siitä rätkästä semmoinen sakko , että mieluummin maksat sen alkuperäisen veron.


Kato , verotusta pitää ymmärtää.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Johan näin vaalivuonna poliittiset pamfletit ovat ihan paikallaan, mut tosi mukava olisi lukea ajatuksia sähkövoimaisen liikenteen toimintaedellytysten järjestämisestä maassamme. Se on aihepiiri, jota ei laajasti ole (tietääkseni) missään käsiteltykään, joten siinä riittäisi tongittavaa ja vauhdikkaillekin ideoille sijaa.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kuussatanen kirjoitti:Johan näin vaalivuonna poliittiset pamfletit ovat ihan paikallaan, mut tosi mukava olisi lukea ajatuksia sähkövoimaisen liikenteen toimintaedellytysten järjestämisestä maassamme. Se on aihepiiri, jota ei laajasti ole (tietääkseni) missään käsiteltykään, joten siinä riittäisi tongittavaa ja vauhdikkaillekin ideoille sijaa.
'

Eikös ne rahamiehet ole rakentaneet uutta ydinmiilua tulevia tarpeita varten ja taishan se toinenkin saaha myötätuulta purjeisiinsa tässä lähimenneisyydessä.
Jotta näinollen arvelisin että jonkinmoista kehittymistä sähkautomarkkinoilla tapahtunee kun energian saatavuuteen panostetaan.
Jos ei sitte tapahdu sitä ihmettä, että täältä ruvettaisi näihin eteläisemmän euroopan vaihtoehtosähkömaihin varavoimana miilusähköä työntämään ja näinolen kotomaan tarpeet jää nopen osalle.

Se on näpeätä ajatella niikin, että sormia napsuttamalla ongelmat poistuvat.
Niiko esim. tämän autoverotuksen kanssa.
Kulutusta pitäs lisätä samaan verokertymään päästäkseen jos siis veroa pienennetään, jos ei muuta verotusta "kehitetä" tulovajausta vastaavaksi.
Kun katsoo nykyistä valtion velan määrää, niin siinäpä sitä saapi halvoilla metodeilla tehä muutamia ylityötunteja työttömätkin, jotta saadaan aikaan niin paljo kulutusta, että voidaan olla miessähuoletonna ja jottei jouduta mieron tielle lähtemään.
Ja tuo tie , jos sinne joudutaan, se kuljetaan taatusti kävellen, siellä ei polttomoottorit pörise eikä sähköautot suhise.
säästellen sippiin
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

ihmehitsari kirjoitti: ...
Se on näpeätä ajatella niikin, että sormia napsuttamalla ongelmat poistuvat.
Niiko esim. tämän autoverotuksen kanssa.
Kulutusta pitäs lisätä samaan verokertymään päästäkseen jos siis veroa pienennetään, jos ei muuta verotusta "kehitetä" tulovajausta vastaavaksi.
Kun katsoo nykyistä valtion velan määrää, niin siinäpä sitä saapi halvoilla metodeilla tehä muutamia ylityötunteja työttömätkin, jotta saadaan aikaan niin paljo kulutusta, että voidaan olla miessähuoletonna ja jottei jouduta mieron tielle lähtemään.
Ja tuo tie , jos sinne joudutaan, se kuljetaan taatusti kävellen, siellä ei polttomoottorit pörise eikä sähköautot suhise.
Voi joo, juttuhan on toki niin, ettei monenmoisia kuluttamismahdollisuuksia puutu joutoväeltä nytkään ja olisi hölmö lähtökohta alkaa tekemään autoilua entistä halvemmaksi jollain uusilla käyttövoimaratkaisuilla. Tervejalkaiset voisivat nykyisinkin lyhyet matkat kulkea lihasvoimalla, mut tämä kulttuurimme on halvan autoilun myötä vääristänyt tilanteen luonnon ja fyysisen kunnon tuhoksi.
Mut jos sähkön käytöllä saisimme öljyriippuvuuttamme vähennettyä, avaisi se kuitenkin uusia näköaloja paitsi ympäristön, niin myös kansantaloutemme kannalta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], LasseE, raute ja 47 vierailijaa