No joillakin on omakohtaisia kokemuksia, ja joillakin on kuultuja juttuja isoilta pojilta "essonbaarissa".ihmehitsari kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 7:42 am Yllättävän paljo netissä keskustelua Citroenin jarruvioista ollakseen toimivaksi kehuttu Citroenin käsijarru.
Mutta joo, ajanhan minäkin melko viattomilla kotteroilla, jollaisten vastaavien korjauksiin toiset käyttäjät ovat kyllästyneet. Ehkäpä se on niinkin että maailmassa on "kaikki onnistuu" kavereita ja "mikään ei kestä" kundeja. Kummatkin omiaan kehuu.
Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Juuri noin kuten Ajomies sanoi.
Mun ei tarvi olla Esson-baarin varassa.
Viisi Sitikkaa ollut meillä ajossa vuosien saatossa.
Ainut käsijarruvika ollut yksi rikkuuntunut vaijeri.
Jarrulevyjä ja -paloja joutuu vaihtamaan kuten muihinkin autoihin. Ei mitään tehostinvikoja kuten tavallisissa jarrusysteemeissä.
Mehu-sitikoissa on aina ollut hyvät jarrut, jotka ei vaadi poljinvoimaa kuskilta.
Mun ei tarvi olla Esson-baarin varassa.
Viisi Sitikkaa ollut meillä ajossa vuosien saatossa.
Ainut käsijarruvika ollut yksi rikkuuntunut vaijeri.
Jarrulevyjä ja -paloja joutuu vaihtamaan kuten muihinkin autoihin. Ei mitään tehostinvikoja kuten tavallisissa jarrusysteemeissä.
Mehu-sitikoissa on aina ollut hyvät jarrut, jotka ei vaadi poljinvoimaa kuskilta.
-
- Viestit: 2778
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
40 vuoden ja suunnilleen yhtä monen auton (omia ja lähipiirin) omakohtaisella kokemuksella ei muistu mieleen kuin yksi tehostinvika. Sekään vika ei ollut tehostimessa vaan, vaan haljenneessa muovisessa alipaineletkun haarakappaleessa joka vuoti sen verran, että dieselin alipainepumpussa ei riittänyt teho. Tehostimen vaihdoin turhaan kun en havainnut oikeaa vikaa.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Eipä ole noissa alipaineletkuvikojakaan.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Yksi tehostin jossa oli kalvo särkynyt on tullut vastaan Recordissa, imi jarrunesteet sisäänsä. Yllättävän "säilyviä" laitteita kaikenkaikkiaan nuo tehostimet on.Mutteriuuno kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 12:39 pm40 vuoden ja suunnilleen yhtä monen auton (omia ja lähipiirin) omakohtaisella kokemuksella ei muistu mieleen kuin yksi tehostinvika. Sekään vika ei ollut tehostimessa vaan, vaan haljenneessa muovisessa alipaineletkun haarakappaleessa joka vuoti sen verran, että dieselin alipainepumpussa ei riittänyt teho. Tehostimen vaihdoin turhaan kun en havainnut oikeaa vikaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
504 pösö oli ensimmäinen levujarrussa oleva käsijarrusysteemi jonka kanssa jouduin aikanaan painimaan, ja joku muovi kappale siellä oli joka mureni. Aikaa on jo yli 40 vuotta niin ei enää muista juurikaan muuta koko systeemistä. Sen jälkeen niitä on vastaan tullut ja osa on toiminut moitteetta kun vaan vielä oivaltaa systeemin palojen vaihdossa. Kun siinä vaiheessa ne ongelmat useinmiten tulee vastaan. Hätäilemällä ja liian voiman käytöllä saa kyllä helposti tuhoa aikaiseksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Sitikan käsijarrusysteemiä ei tarvi ymmärtää jarrupaloja vaihtaessa.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Näin o, siitä ei tarvi tietää yhtään mitään ylipäätään.
Xantusta sais muuten täydellisen sähköauton...
Xantusta sais muuten täydellisen sähköauton...
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Hyvin mielenkiintoinen sähköpaku: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kest ... 1588406458
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.tommi kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
-
- Viestit: 1151
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Volvoissa oli vuosikymmeniä samanlainen systeemi rumpu levyn sisällä ja ei ole saanut kovinpaljoa kehuja. Ongelmia tulee jos vaijerit on vähänkään nihkeät tai käyttää halpoja jarrukenkiä Lisäksi mekanismi on heiveröinen ei kestä käsijarrukäännöstä tehdä pitävällä alustalla. Useamman volvon kokemuksella positivista kyseisessä käsijarrussa on se on halpa ja helppo korjata. Tosin käsijarruvaijerin vaihto on hieman työläs operaatio.8400 kirjoitti: ↑Ti Touko 26, 2020 11:17 amMulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.tommi kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Tää on samanlainen vehje kuin moni muukin, toimiessaan oikein hyvä ellei paras mutta vikaantuessaan umpipaska.
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No... Neon on on ollut taloudessa 14 vuotta. Seisontajarrulle ei ole tarvinnut koskaan tehdä mitään muuta kuin käyttää. Pikkurummut toki uusiintuivat samalla, kun takalevyt joutui vaihtamaan uusiin ruostumisen takia.kkuula kirjoitti: ↑Ke Touko 27, 2020 9:05 amVolvoissa oli vuosikymmeniä samanlainen systeemi rumpu levyn sisällä ja ei ole saanut kovinpaljoa kehuja. Ongelmia tulee jos vaijerit on vähänkään nihkeät tai käyttää halpoja jarrukenkiä Lisäksi mekanismi on heiveröinen ei kestä käsijarrukäännöstä tehdä pitävällä alustalla. Useamman volvon kokemuksella positivista kyseisessä käsijarrussa on se on halpa ja helppo korjata. Tosin käsijarruvaijerin vaihto on hieman työläs operaatio.8400 kirjoitti: ↑Ti Touko 26, 2020 11:17 amMulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.tommi kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Tää on samanlainen vehje kuin moni muukin, toimiessaan oikein hyvä ellei paras mutta vikaantuessaan umpipaska.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Taas leima kerrasta, ei mitään vikaa alustassa tai jarruissa. 275tkm että ajettukin jo on. Että on ne niin kamalan huonoja
-
- Viestit: 736
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
- Paikkakunta: Lappi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
sähköauto-otsikko johtaa dinosaurusten maahan...
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä omassa c:ssä saa lähes vuosittain säätää käsijarrua leimalle. Toinen puoli muuttui toimivaksi vuosia sitten kun vaihtoi ehjän jarrukilven kun alkuperäinen haurastui 500tkm kohdilla. Toisen puolen kanssa oikaisin viime vuonna jossain 530-550tkm kohdilla enkä purkanut takapyöränlaakeria jarrukilven vaihtoa varten vaan otin kilvestä palan pois rälläkällä,ei olisi kannattanut. Joutuu varmaankin säätämään leimalle vuosittain sen puolen.Ajomies kirjoitti: ↑Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Takakontin luukku on kasassa paksulla maalikerroksella,possumassalla ja palalla alkuperäistä luukkua. Takalasi ja kilven muovinen upotus on nykyään kantavia osia takaluukussa muuten ei ole päällepäin tai alta juurikaan ruosteessa,pieniä pilkkuja alkaa tulemaan kiveniskuista kun ei ole jaksanut niihin enää panostaa ja uudellamaalla tulee ajeltua tuolla eniten nykyään jossa suolaa riittää ja tavaraa lentelee muiden renkaista.
2 tukivartta jouduttu vaihtamaan reilun 200tkm aikana sekä hammastangon vaihdoin korjattuun kun alkuperäinen vuoti öljyä. Samaan konkurssiin vaihdoin sisä ja ulkopäät kun ei tahtonut enää vanhoilla kasata vaikkei välyksiä ollut. Toinen tukivarsista meni vaihtoon koska aurauksen säätöä ei saanut liikkumaan,väljää ei ollut.
Suuttimien kanssa ei ole vuosiin tarvinut taistella tämän kanssa. Jotain suutinta ei ole koskaan tarvinut korjata ja yhden kanssa taisi alkaa pitämään vasta kolmannella kerralla.
Lahden vanha taksi.
Toinen vito=käsijarru toiselta puolelta lähes vuosittain säädettävä. Ei ole vuotanut omana aikana suuttimet. Ei ole ruosteessa ihme kyllä. Ei yhtäkään vaihdettua niveltä omana aikana. Alkuperäistä omistajaa en tiedä.
Toinen vito= käsijarru vaikuttaisi hyvältä,leimalla en ole vielä käyttänyt. Kaksi suutinta vuoti ostettaessa,vaihdoin kaikkiin aluslevyt ja yhden suutinkärjen. Ei vaihdettuja niveliä omana aikana eikä ole välyksiä löytynyt kun koitin. Ruostetta kaarissa ja pohjassa viime leimalla ollut reikä,ainut näistä mersuista jota jouduttu hitsaamaan vaikka vähiten ajettu (400tkm). Vaikuttaako sitten helsingin keskusta pyöritys raksakäytössä..?
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Varmaan jos harrastaa kalustoa jostain museon ja romuttamon väliltä. Tai hakee ne jostain stenan lavalta. Ehkä sinne teillekin saadaan näitä 212 korisia joskus 40 luvulla?Ajomies kirjoitti: ↑Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Minkätakia autolla pitää tehdä käppärikäännös, etenkään takavetoisella? Voikohan teslalla tehdä käppärikäännöksen?
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No ne uudet autothan remontoidaan ja huolletaan merkkiliikkeissä. Ja kyllä on tuota käsijarrua muutaman kerran joutunut käyttämään välttymästä pahemmalta. Ja onko ne yhtään parempia nuo 212 mersut 20 vuoden päästä, näihin mitä nyt on nurkissa pyörinyt 15 vuotiaat?8400 kirjoitti: ↑To Touko 28, 2020 12:06 amVarmaan jos harrastaa kalustoa jostain museon ja romuttamon väliltä. Tai hakee ne jostain stenan lavalta. Ehkä sinne teillekin saadaan näitä 212 korisia joskus 40 luvulla?Ajomies kirjoitti: ↑Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Minkätakia autolla pitää tehdä käppärikäännös, etenkään takavetoisella? Voikohan teslalla tehdä käppärikäännöksen?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Vanhimmat 212:t on jo 11v vanhoja ja varmasti tarpeeksi ajettuja tapansa näyttääkseen, eikä niitä ole tehty yli neljään vuoteen uusia...