Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Sähköauton järkevä käyttö edellyttää käytännössä mahdollisuutta ladata kotona yön yli, ja näin talviaikana akun ja kabiinin esilämmitystä verkkosähköllä. Koska tämä ei ole kaikille mahdollista, sähköauto ei sovi kaikille. Yleisestä argumentoinnista poiketen mielestäni maaseudulle paremmin kuin kaupunkiin. Kaikkein parhaiten tänne maaseudulle parinkymmenen kilometrin päähän kaupungista. Vähitellen yhä useammalle.
sportswgn

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Vähiten sopivat maaseudulle. Läheppä yöllä lääkäriin 140 km:n päähän patteriautolla, jossa on toimintamatkaa 80 km. Istu huoltoasemalla odottamassa, että saaat pattereihin virtaa ja tullessa taas uusi lataustauko, että pääset kotiin. Saattaa hyvin äkkiä palaa se patteriauto siellä huoltsikan takana. Töihinkin melkein pääsee kun yöllä on ollut sähkökatko tai latausvirta on rajoittanut kun torpassa on ollut muutakin kulutusta, tai siirtoyhtiö rajoittanut virtaa kun kaikki kylän patterit ovat yöllä latingissa. Kaupunkien ituhippien harhakuvitelmia, että "puhtailla" patteriautoilla joskus tekisi oikeasti jotakin. Ikinä ladattavasta patteriautosta ei tule vakavasti otettavaa kulkinetta maaseudulle jos sillä meinaa päästä kulkemaan silloin kun tarvitsee/haluaa. Ja hinta tulee olemaan suurin este, akkujen hinnat eivät enää merkittävästi tule laskemaan. Luultavasti päinvastoin kun litiumin hinta tulee nousemaan kasvaneen kysynnän vuoksi.
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Aika pöljä pitää olla jos 140 km asiointimatkan taa ostaa ainoaksi kulkineeksi auton, jossa on 80 km kantama.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Aina voi jossitella, jos sitä haluaa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005973931.html
sportswgn

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Refy kirjoitti:Aika pöljä pitää olla jos 140 km asiointimatkan taa ostaa ainoaksi kulkineeksi auton, jossa on 80 km kantama.
Aika harvassa ovat tuon parempaan kylmänä pakkaspäivänä pystyvät patteriautot. Eriasia polttomoottoriautot, joissa on avustava sähkömoottori ja patteri. Ainakaan hintaluokassa alle 5k€ tuon parempaan pystyvät patteriautot ovat harvassa. Minäkin pärjäisin yhdellä autolla, polttomoottorisella. Mitään patterilelua en egoni kiillottamiseen tarvitse kun sitä voisi ehkä sen kerran viikkoon käyttää lähikaupassa käydessä.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ymmärränkö oikein että edellinen kirjoittaja yrittää oikein ponnekkaasti sanoa että hänen käyttöönsä ei sähköauto sovellu, eikä hän sellaista halua? Ja että muutenkin vähän vähän harmittaa että sellaisia on?
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... NszLWcnR0M

Tuolla on sähköautoileva motoristi kokeillut kuin -18 vuosimallin Leaffi pärjää -28 asteen pakkasessa. Jos joku ei viitsi avata linkkiä, niin toimintamatkaksi tuli 174km.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Refyn kanssa samaa mieltä, että maaseudulle sopii sähköauto paremmin, ei toki mihinkään pohjoiseen satojen kilometrien siirtymille. Kaupunkien sähköverkot vaatisi ison remontin ja autojen hinnat niin isot, että mitä järkeä ostaa niin kallis auto jonkun 10-20 km päivittäiseen ajoon? Mulla menis hyvin sähköauto kun työmatka 45 km edestakaasi ja hyvin harvoin tarvetta yli 160 km päivämatkaan. Voihan sitä lisäksi pitää seisonnassa jotain halpaa polttomoottoriautoa jonka ottaa käyttöön jos tarvetta pitkään matkaan.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

:
Ferkku kirjoitti:Refyn kanssa samaa mieltä, että maaseudulle sopii sähköauto paremmin, ei toki mihinkään pohjoiseen satojen kilometrien siirtymille. Kaupunkien sähköverkot vaatisi ison remontin ja autojen hinnat niin isot, että mitä järkeä ostaa niin kallis auto jonkun 10-20 km päivittäiseen ajoon? Mulla menis hyvin sähköauto kun työmatka 45 km edestakaasi ja hyvin harvoin tarvetta yli 160 km päivämatkaan. Voihan sitä lisäksi pitää seisonnassa jotain halpaa polttomoottoriautoa jonka ottaa käyttöön jos tarvetta pitkään matkaan.
Samaa mieltä ,ei mitään estettä maaseudun sähköautoille ,jollei nyt aivan jumalan selän takana asu.
Maaseudun sähköverkko kyllä kestää, vaikka tulisi joka torppaan useampikin sähköauto, muistuu mieleen seitsemänkymmentä
luku, kun kylmäilmakuivaajia 5,5kw-11kw moottorilla asenettiin lähes joka taloon meidänkin kyläpuhdossa ja niihinkin riitti
hyvin sähköt ,nykyään ei yksikään enää käytössä.

Tuntuu ,että osalle tällekkin palstalle kirjoittavista ,olisi paikallaan käydä katsomassa Juhani Ahon tekstiin perustuva
elokuva Rautatie (jossa Matti ja Liisa ihmettelee rautatietä ja lopuksi päättävät lähteä katsomaan ja lopen jopa
kyytiin menevät) :wink:
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

tommi kirjoitti:http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... NszLWcnR0M

Tuolla on sähköautoileva motoristi kokeillut kuin -18 vuosimallin Leaffi pärjää -28 asteen pakkasessa. Jos joku ei viitsi avata linkkiä, niin toimintamatkaksi tuli 174km.
Luin kokonaan, asiallista tekstiä. Kiinnitin huomiota siihen, että pensa-asemalla oli Teslan latauspaikkoja, joita ei voinut Leafille käyttää. Tietääksei teknistä estettä ei ole, type 2 molemmissa tässä tapauksessa. Siis huoltosemaketju valikoi sähköautoasiakkaansa kaupallisin perustein? Vai olenko ihan väärässä?

En ainakaan ole kuullut, että olisi missään ollut vain Ford -bensiiniä, jota ei olisi muille autoille myyty?
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Tuossa on juttua Hyundai Ioniqilla tehdystä mökkimatkasta pikkupakkasilla:
http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... atkatarina
Parinsadan km toimintamatka, pienemmällä (28kWh) akulla kuin aiemman blogin Leafilla (40kWh) ; on mielenkiintoista nähdä miten Ioniqin tekniikalla ja suuremmalla akulla varustettu eNiro pärjää TMn talvitestissä. Leafiä en uutena ostaisi koska pienellä erolla saa vehkeitä jotka ovat parempia sekä autoina että sähköautoina. Käytettynä voisin harkita, sekin on varsin näppärä peli.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja sja »

Vähän, aika paljonkin, mietityttää duracell-autojen latausajat, ehtiikö yön aikana rapsakassa talvikelissäkin latautumaan riittävästi ilman jotain hillitöntä latausasemaa kotiin/mökille/sukulaisiin/ym... Meidän perheessä hyvinkin tavallista että tullaan autolla kohtuu myöhään illalla kotiin harrastuksista, vaikkapa klo 22 jälkeen, ja aamulla varhain kuudelta pitäisi sitten olla jo täydessä latingissa työ- ym matka-ajoja varten. Saatikka jos jokin odottamaton härö tapahtuu yöllä sähkönsyötössä, aamulla voi v-käyrä olla korkealla kun tajuaa ettei latausta ole riittävästi päivän ajoja varten. Suomeksi siis ahistaa tuo jatkuva sähköautojen lataamisen tarve. Työpaikallakin on vasta yksi latauspiste, ei tartteis kuin muutama sata lisää...

Niin ja yksi ahdistus ja itse asiassa totaalinen turn-off sähköautolle on hyvin rajoitetut mahdollisuudet vetokoukulle. Aika käsittämätöntä pelleilyä :evil: Niin ja kolmanneksi tuo poliitikkojen älytön kohkaaminen sähköautoilun puolesta ja toisaalta polttomoottoriautojen kasvava dissaaminen, globaaliin perspektiiviin verrattaessa :lol:

Ehkä pitäisi liisata muutamaksi kuukaudeksi koekäyttöön tuollainen duracell-pupu että näkisi käytännössä kuinka virtanen riittää normaalissa arkikäytössä :?
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Olisihan meikäläisen käytössä ainakin viisi päivää viikossa aikaa ladata, mutta tuntuu vaan turhalta pitää roikan jatkona jos mahdollisesti tulisi jotain ajoa. Kerran olen kyytiin päässyt isolla kylällä, kun piti taksilla siirtyä, kyllähän se säväytti tasainen ja äänetön kulku, mutta ei se wanhan "sielussa" autokyydiltä tuntunut. Voisi olla että loppu ikä menisi opetellessa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Missä aikamääreessä oletatte sähköautoilun kallistuvan käyttökustannuksiltaan liki yhtä kalliiksi kuin polttomoottoriautoilun?
Sillä ei kait kukaan oleta että sähköautoilun avulla halvalla pääsisi. Tienpitomäärärahat ja muut liikenteen vaatimat varat on kuitenkin jostain kerättävä. Sähköveron nosto, autokohtainen ajoneuvovero, tietullit jne. Joku maksu tulee, se on täysin varmaa
säästellen sippiin
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 429 »

Urpo kirjoitti:
tommi kirjoitti:http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... NszLWcnR0M

Tuolla on sähköautoileva motoristi kokeillut kuin -18 vuosimallin Leaffi pärjää -28 asteen pakkasessa. Jos joku ei viitsi avata linkkiä, niin toimintamatkaksi tuli 174km.
Luin kokonaan, asiallista tekstiä. Kiinnitin huomiota siihen, että pensa-asemalla oli Teslan latauspaikkoja, joita ei voinut Leafille käyttää. Tietääksei teknistä estettä ei ole, type 2 molemmissa tässä tapauksessa. Siis huoltosemaketju valikoi sähköautoasiakkaansa kaupallisin perustein? Vai olenko ihan väärässä?

En ainakaan ole kuullut, että olisi missään ollut vain Ford -bensiiniä, jota ei olisi muille autoille myyty?
En tiedä liittyiskö siihen että joidenkin Teslojen mukana tulee ilmainen (ja ikuinen) Supercharger lataus? Eli tuo Teslojen latausverkko olisi sen firman ylläpitämä eikä siis yleisessä kaupallisessa käytössä?
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja insinööri »

ihmehitsari kirjoitti:Missä aikamääreessä oletatte sähköautoilun kallistuvan käyttökustannuksiltaan liki yhtä kalliiksi kuin polttomoottoriautoilun?
Sillä ei kait kukaan oleta että sähköautoilun avulla halvalla pääsisi. Tienpitomäärärahat ja muut liikenteen vaatimat varat on kuitenkin jostain kerättävä. Sähköveron nosto, autokohtainen ajoneuvovero, tietullit jne. Joku maksu tulee, se on täysin varmaa
En muista olenko tähän ketjuun jo laittanut tätä yksinkertaista laskelmaa:
1. Bensan hinnassa on veroa n.0,10 €/km
2. Kotitaloussähkössä autoon ladattuna n.0,01 €/km

ts. Jokaista sähköautolla ajettua kikometriä kohti valtio ottaa persnettoa n.0,09 €/km.
Tämä estää sähköautojen oston tukemisen ennen kilometrikohtaisen verotuksen aloitusta.
Sähköautojen merkittävä lisääntyminen ilman niihin kohdistuvaa lisäveroa olisi katastrofi valtion budjetille.
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja insinööri »

Kun se sähkön käyttö autoissa on niiin päästötöntä,
niin eikö silloin kannattaisi myös vaihtaa talojen kamalan saastuttavat
hake-, hiili ja öljylämmitykset puhtaaseen sähkölämpöön ???
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tienpitomäärärahat ja muut liikenteen vaatimat varat on kuitenkin jostain kerättävä. Sähköveron nosto, autokohtainen ajoneuvovero, tietullit jne. Joku maksu tulee, se on täysin varmaa
Miksikäs tämä nyt joku itsestään selvyys on? Jos yhteiskuntaan kehittyy uusia palvelumuotoja ja vähemmän kuluja työttömyysmaksuista ja sosiaalituista halventuneen liikkumisen myötä ja siitä johtuen valtion kirstuun kertyy enemmän veroja, kuin autoilun nykyisestä verottamisesta, niin miksi pitäisi jarruttaa kehitystä ylimääräisillä maksuilla?
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Superdextaaja kirjoitti:
Tienpitomäärärahat ja muut liikenteen vaatimat varat on kuitenkin jostain kerättävä. Sähköveron nosto, autokohtainen ajoneuvovero, tietullit jne. Joku maksu tulee, se on täysin varmaa
Miksikäs tämä nyt joku itsestään selvyys on? Jos yhteiskuntaan kehittyy uusia palvelumuotoja ja vähemmän kuluja työttömyysmaksuista ja sosiaalituista halventuneen liikkumisen myötä ja siitä johtuen valtion kirstuun kertyy enemmän veroja, kuin autoilun nykyisestä verottamisesta, niin miksi pitäisi jarruttaa kehitystä ylimääräisillä maksuilla?
No sepä, miksi autoilu yleensäkään on sellainen asia jolla rahoitetaan muutakin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Ajomies kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:
Tienpitomäärärahat ja muut liikenteen vaatimat varat on kuitenkin jostain kerättävä. Sähköveron nosto, autokohtainen ajoneuvovero, tietullit jne. Joku maksu tulee, se on täysin varmaa
Miksikäs tämä nyt joku itsestään selvyys on? Jos yhteiskuntaan kehittyy uusia palvelumuotoja ja vähemmän kuluja työttömyysmaksuista ja sosiaalituista halventuneen liikkumisen myötä ja siitä johtuen valtion kirstuun kertyy enemmän veroja, kuin autoilun nykyisestä verottamisesta, niin miksi pitäisi jarruttaa kehitystä ylimääräisillä maksuilla?
No sepä, miksi autoilu yleensäkään on sellainen asia jolla rahoitetaan muutakin?
Aivan. Miksei tehdä tiestöön sellaista yle-veron tyyppistä maksua ja maksuperusteet voisivat olla ihan samat kuin tuossa yle-verossakin.
Kaikkihan niitä teitä kuitenkin käyttävät joko autolla, mopolla, pyörällä, jalan tai jotenkin muuten. Eli mielestäni olisi aivan kohtuullista että kaikki osallistuisivat myös kustannuksiin, on todella paljon autottomia ihmisiä jotka ovat ihan vapaamatkustajia tämän suhteen, koska kuitenkin kulkevat samoja teitä pitkin jota me autonomistajatkin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jusi, Kotakorva, Kuuskakkone ja 40 vierailijaa