Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:28 pm
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Omakotitalon hankkimisen jälkeen sitä ekoina talvina jaksoi vielä riemuita suurestikkin lumitöistä. Kevättä kohti kun mentiin ja alkoi jo tympiä koko lumensiirto, sitä yritti tsempata ottamalla homman kuntoilun kannalta.
Nyt kun vuosia on tullut lisää, olen huomannut itsestäni, että nyt ei auta edes henkinen psyykkaus näille ensi lumille. Pahasti pelkään miten kyrsiintynyt olen tammi/helmikuun vaiheilla ja eikä se talvi vielä edes pääty silloin.
Tämä onkin pistänyt ajattelemaan sellasen lykättävän lumilingon hankkimista. Tuossa pisti silmään sellainen Hondan 760 malli ja sitä saa sekä pyörä- että telavetoisena. Sitähän minä nyt sitten että onko omakohtaisia kokemuksia näistä peleistä että onko etua sijoittaa muutama satanen tähän telavetoon? Tasakattoja ei ole tarkoitus lingota vaan ihan kivettyä pihaa.
Etuna olisi jouhevasti toimiva lumen suuntaus sekä pureva ote aura-auton tekemiin penkkoihin.
Nyt kun vuosia on tullut lisää, olen huomannut itsestäni, että nyt ei auta edes henkinen psyykkaus näille ensi lumille. Pahasti pelkään miten kyrsiintynyt olen tammi/helmikuun vaiheilla ja eikä se talvi vielä edes pääty silloin.
Tämä onkin pistänyt ajattelemaan sellasen lykättävän lumilingon hankkimista. Tuossa pisti silmään sellainen Hondan 760 malli ja sitä saa sekä pyörä- että telavetoisena. Sitähän minä nyt sitten että onko omakohtaisia kokemuksia näistä peleistä että onko etua sijoittaa muutama satanen tähän telavetoon? Tasakattoja ei ole tarkoitus lingota vaan ihan kivettyä pihaa.
Etuna olisi jouhevasti toimiva lumen suuntaus sekä pureva ote aura-auton tekemiin penkkoihin.
Pylkönmäki on my mind
-
- Viestit: 408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
- Paikkakunta: Kitee
- Viesti:
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 11:16 am
- Viesti:
Mulla on ollu jo yli 15 vuotta Honda pyörillä. Niison pyörissäkin niin hyvä pito ettei ketjuja tartte kun muutaman kerran talvessa (silloin kun linkoo umpihankee lopputalvesta) sitten kun ketjuilla menee niin ottaa voimille käännöksissä kun ei ole tasauspyörästöö. Joten olen tuumaillut että hyvä kun ei oo teloja jos se on vaikka yhtä raskas käännellä. Hondat on hiljaisia ja uskomattoman hyvä lähtee käyntiin pakkasilla. Hyvin Honda puree penkkaan, on se syöny yhden pulkan ja minisuksetkin...
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
- Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
- Viesti:
lumil.
Telavetonen YAMAHA ainakin 10v-vanha--ostin kytettynä--toiminut hyvin tähänasti,nyt pitää uusia vetohihnat. Mielestäni telaveto on parempi vaihtoehto ,jos on paljon lunta ,,täällä itäsuomessa on joka talvena ainakin riittävästi.
wiilari ville
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
mulla on arienssin 724
linko pyörillä ja pito on kyllä aivan tautinen
ei ole ketjuja kaivannu ketterämpi on käsitellä toi pyörä malli
voi esim vetää taakseppäin ei tarttee aina pakittaa ni käy joutuisammin mut vejäppä tela mallia
hyvin on käytiin lähteny ekalla tai tokalla nyppäsyllä
seisoo autokatoksen nurkassa
kone on tecuksin 8hv
linko pyörillä ja pito on kyllä aivan tautinen
ei ole ketjuja kaivannu ketterämpi on käsitellä toi pyörä malli
voi esim vetää taakseppäin ei tarttee aina pakittaa ni käy joutuisammin mut vejäppä tela mallia
hyvin on käytiin lähteny ekalla tai tokalla nyppäsyllä
seisoo autokatoksen nurkassa
kone on tecuksin 8hv
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Eikös ne oo ne telavehkeet sellaisia jota ohjataan vähän niinkuin muitakin telavehkeitä, eli molemmille teloille on toisistaan riippumaton veto. Hondalla olen käsittänyt tälläisen mallin ainakin olevan. Ilmeisesti suhteellisen kallis ja järeä. Pyörähondatkin on jo tosi hyviä pelejä, kuten yleensäkin hondan pienkoneet ja pienet moottorit, hyviä mutta yleensä myös hiukan kalliimpia, jos on oikeasti kunnolla käyttöä niin lisähinnan arvoisia.16850 kirjoitti:Mulla on ollu jo yli 15 vuotta Honda pyörillä. Niison pyörissäkin niin hyvä pito ettei ketjuja tartte kun muutaman kerran talvessa (silloin kun linkoo umpihankee lopputalvesta) sitten kun ketjuilla menee niin ottaa voimille käännöksissä kun ei ole tasauspyörästöö. Joten olen tuumaillut että hyvä kun ei oo teloja jos se on vaikka yhtä raskas käännellä. Hondat on hiljaisia ja uskomattoman hyvä lähtee käyntiin pakkasilla. Hyvin Honda puree penkkaan, on se syöny yhden pulkan ja minisuksetkin...
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 3:28 pm
- Paikkakunta: P-Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Perskules olokoon sitten pyöräjarruilla mutta joku tälläinen malli hondalla oli..
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=57&l=13
Aika vehje.
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=57&l=13
Aika vehje.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Loka 13, 2017 1:27 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Vanhaa juttua on, mutta löytyykö telavetoisten lumilinkojen omistajilta kokemusta miten onnistuu kerroksittainen lumen poistaminen telavehkeellä? Kantaako telat jonkin moisen jäävän paltteen päällä?
Jotkut linko valmistajat näyttävät mainostavan että sellaisen olevan mahdollista. Toki varmasti riippuu paljon lumen koostumuksesta, mutta tarvetta olisi isomman määrään pakkaantuneen lumen poistoon.
Jotkut linko valmistajat näyttävät mainostavan että sellaisen olevan mahdollista. Toki varmasti riippuu paljon lumen koostumuksesta, mutta tarvetta olisi isomman määrään pakkaantuneen lumen poistoon.
-
- Viestit: 861
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Telalingosta ei ole kokemuksia mutta tavallisista lingoista on. Paino vaikuttaa pitoon ja on yleensä suhteessa työleveyteen. Nappularengas pitää hyvin uutena ja pehmeänä, mielestäni ketjuja ei tarvitse ns. normaalilumihommissa ellei nyt ihan peilijäätä ole alla ja halua ahnehtia. Ketjuilla saa kitkalevyvoimansiirron kulumaan nopeammin kun normaalisti pyörä toimii eräänlaisena sulakkeena ja alkaa sutia jos linko ei mene eteenpäin. Ketjuja ostaessa kannattaa katsoa kun niitä on sileitä ja piikillisiä.
Mainoksissa puhutaan hienosti ohjaustehostimesta isompien ja kalliimpien linkojen yhteydessä. Sillä tarkoitetaan yksinkertaisesti jousikuormitteista vedon vapauttajaa jolla voi kytkeä vedon pois jommasta kummasta pyörästä eli on tavallaan kuin traktorin ohjausjarru. Se on ylimääräinen vikapaikka kun ei nämä muutenkaan mitään umpiraudasta tehtyjä ole mutta auttaa kyllä kääntymisessä jos on paljon vekslaamista. Lingoissa voi olla myös köyhän miehen ohjaustehostin eli toisen pyörän vedon saa irti poistamalla sokan pyörän navasta. Linko siis vetää vain toisella pyörällä ja puoltaa vähän mutta menee kyllä jos lunta ei kovin paljoa, noin sitä on helppo kääntää.
Kyllähän telalinko varmaan hyvä on ja parempikin kuin pyöräkone, sillä voi varmaan lingota kerroksittain eli telat kannattavat syöttöruuvin pesää eli se ei tipu maata vasten jos päästää irti kahvoista. Ehkä kalliissa merkeissä Honda ja Yamaha jne. on jotain hienompia säätömahdollisuuksia mutta eihän näissä tavallisissa ole mahdollisuutta nostaa kovin paljoa kun syöttöruuvin pesä kulkee kiskojen päällä eikä niissä montaa senttiä ole säätövaraa. Telat ovat kuitenkin aika lyhyet eli eiköhän se keiku aika paljon pienissäkin epätasaisuuksissa.
Miten sitten varatelojen hinta ja saatavuus on kun niitä sattuu tarvitsemaan?
Mainoksissa puhutaan hienosti ohjaustehostimesta isompien ja kalliimpien linkojen yhteydessä. Sillä tarkoitetaan yksinkertaisesti jousikuormitteista vedon vapauttajaa jolla voi kytkeä vedon pois jommasta kummasta pyörästä eli on tavallaan kuin traktorin ohjausjarru. Se on ylimääräinen vikapaikka kun ei nämä muutenkaan mitään umpiraudasta tehtyjä ole mutta auttaa kyllä kääntymisessä jos on paljon vekslaamista. Lingoissa voi olla myös köyhän miehen ohjaustehostin eli toisen pyörän vedon saa irti poistamalla sokan pyörän navasta. Linko siis vetää vain toisella pyörällä ja puoltaa vähän mutta menee kyllä jos lunta ei kovin paljoa, noin sitä on helppo kääntää.
Kyllähän telalinko varmaan hyvä on ja parempikin kuin pyöräkone, sillä voi varmaan lingota kerroksittain eli telat kannattavat syöttöruuvin pesää eli se ei tipu maata vasten jos päästää irti kahvoista. Ehkä kalliissa merkeissä Honda ja Yamaha jne. on jotain hienompia säätömahdollisuuksia mutta eihän näissä tavallisissa ole mahdollisuutta nostaa kovin paljoa kun syöttöruuvin pesä kulkee kiskojen päällä eikä niissä montaa senttiä ole säätövaraa. Telat ovat kuitenkin aika lyhyet eli eiköhän se keiku aika paljon pienissäkin epätasaisuuksissa.
Miten sitten varatelojen hinta ja saatavuus on kun niitä sattuu tarvitsemaan?
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Itselläni on juuri rempattavana Yamahan YS-624. Voimansiirron vetolaikka oli sipannut ja lingon hihna oli melkein poikki.
Osia ei juurikaan suomesta löydy ja jos löytyy niin se hinta on täysin käsittämätön.
Onneksi netti tuli tässäkin apuun ja nuo varaosat sai sitten ihan kotiin toimitettuna mielestäni edullisesti japanilaisesta nettikaupasta.
Ainut mitä siellä ei ainakaan tällä hetkellä löydy on kumitelat. Jos jollakin on tieto mistä noita saa niin olisi hyvä jo valmiiksi olla paikka mistä niitä ostaa. Tuohon käy nettitiedon mukaan uuden 660 telat, mutta niiden varaosanumeroa ei löydy mistään. Tuo numero olisi avainkoodi siellä japanilaisessa nettikaupassa.
Sitten itse lingon toiminnasta. Tuolla samaisella lingolla olen lingonnut katolta tippuneita lumipenkkoja kerroksittain ja joskus jopa pitkän mökkitien. Linko toimii todella hienosti myös paksussa lumessa ja on kevyt käytettävä koska tela vakauttaa sopivasti linkoa.
Telassa on pitoa ehkä liikaakin kun jyrsitään jäistä peenkkaa ja se lienee syy sen vetokiekon pinnan irtoamiseen.
Osia ei juurikaan suomesta löydy ja jos löytyy niin se hinta on täysin käsittämätön.
Onneksi netti tuli tässäkin apuun ja nuo varaosat sai sitten ihan kotiin toimitettuna mielestäni edullisesti japanilaisesta nettikaupasta.
Ainut mitä siellä ei ainakaan tällä hetkellä löydy on kumitelat. Jos jollakin on tieto mistä noita saa niin olisi hyvä jo valmiiksi olla paikka mistä niitä ostaa. Tuohon käy nettitiedon mukaan uuden 660 telat, mutta niiden varaosanumeroa ei löydy mistään. Tuo numero olisi avainkoodi siellä japanilaisessa nettikaupassa.
Sitten itse lingon toiminnasta. Tuolla samaisella lingolla olen lingonnut katolta tippuneita lumipenkkoja kerroksittain ja joskus jopa pitkän mökkitien. Linko toimii todella hienosti myös paksussa lumessa ja on kevyt käytettävä koska tela vakauttaa sopivasti linkoa.
Telassa on pitoa ehkä liikaakin kun jyrsitään jäistä peenkkaa ja se lienee syy sen vetokiekon pinnan irtoamiseen.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 2:31 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Valinnan vaikeuttamiseksi, pyörämallisen voisi hankkia sarvitraktorina. Ei ole pelkästään lumilinko, vaan on työkonealusta johon saa kiinni esim. lingon lumilevyn maajyrsimen lisäämään ympärivuotista käytettävyyttä.
Japanilaisissa on oma kiinnitystapa, mutta laitteet joutuu tänäpäivänä hankkimaan käytettynä. Ajoittain tarjolla Torilla, Nettikoneessa ja muualla. Merkkejä japanilaisista esim Honda, Mitsubishi, Yanmar.
Japanilaisissa on oma kiinnitystapa, mutta laitteet joutuu tänäpäivänä hankkimaan käytettynä. Ajoittain tarjolla Torilla, Nettikoneessa ja muualla. Merkkejä japanilaisista esim Honda, Mitsubishi, Yanmar.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Sarvijaakko ois sinänsä järkevä mutta uudet maksaa suolaa ja vanhoissa käytetyissä osat on mein kampfia. Ollut mitsu työn alla pari vuotta ja käytännössä mitään ei saa mistään. Paitsi nyt vaijerit,hihnat ja semmoset. Eli rassausintoa ja valmiuksia pitäisi olla.
Hondasta ei tietoa mutta epäilen että jo iällä on tarjolla olevat mallit.
Neko ja bcs merkillä noita nyt ainakin myydään uusia.Molemmissa taisi olla hondan pannut.
Hondasta ei tietoa mutta epäilen että jo iällä on tarjolla olevat mallit.
Neko ja bcs merkillä noita nyt ainakin myydään uusia.Molemmissa taisi olla hondan pannut.
-
- Viestit: 1502
- Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
- Paikkakunta: Juuka
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Kiinalaiseen telalinkoon saatavana osia aika hyvin suomestakin, tela kustantaa noin satasen. Ebayn kautta tietysti huomattavasti edullisemmin. Isäukolla ollut tuollainen jo useamman talven. ei vielä varsinaisia vikoja. Joku vaijeri on kuulema jäätynyt muutaman kerran ja syöttökierukan varotappi oli katkennut kerran kun polulle pudonnut halko oli mennyt lingon sisään.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Loka 13, 2017 1:27 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Hyviä pointteja. Mulla yhtenä käyttö kohteena olisi traktorinlingon tekemien penkkojen levitys kun meillä tien lingoavalla ei ole etukuormaajaa. Muutama sellainen ojan penkka johon lunta kertyy enemälti ja tuolla ojan puolella epäilyttää pyörälingon kulku.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 10:56 pm
- Paikkakunta: espoo
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Toistakymmentä talvea jytyyttäny Äireen pihamaata pyörävetoisella Hs 655:lla ja omalla tontilla vastaavalla telavetoisella. Talvet kun on tulleet vetisemmiksi niin telaveto on rauhallisempi ja etenee tasaisemmin. Summasumarum; Pyöräveto pakkaslumelle sekä urakka-miehelle ja telaveto vanhoille ukoille joilla malttia tehdä kerralla kunnon jälkeä. Kummasti luonne on nöyrtynyt parissa vuosikymmenessä
Ps. Ihan sama mikä kuha se on Honda
Ps. Ihan sama mikä kuha se on Honda
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Heinä 17, 2017 4:23 pm
- Viesti:
Re: Lumilinko pyörillä vaiko teloilla
Itsellä on nyt toista talvea pyörävetoinen. Olisi pitänyt ostaa telavetoinen kun on aika paljon korkeuseroja lingottavissa paikoissa.
Pelottelivat netissä että telakone on kömpelö, ketjuja voisi tietysti kokeilla. Tahtoo olla tappista vastamäkeen meno.
Pelottelivat netissä että telakone on kömpelö, ketjuja voisi tietysti kokeilla. Tahtoo olla tappista vastamäkeen meno.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aulispoika, Bing [Bot], Google [Bot], Jeppex3 ja 36 vierailijaa