euroopan vanhin autokanta

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

euroopan vanhin autokanta

Viesti Kirjoittaja tono »

http://www.iltalehti.fi/autot/2010111512701504_au.shtml

Mitäs pidättekö huonona vai hyvä asiana? Itse olen miettiny asian sillain kun tuolla 72:lla kuppelilla ajelen että eikös se uusien autojen valmistaminen aiheuta hirviän määrän päästöjä ja sitte jos tommosta vanhaa korjaa niin päästöjä syntyy vähemmän, mutta ajamisessa saattaa tieteskin tuottaa ehkä enemmän, mutta jos pitkällä aika välillä kattoo niin tiedä sitte.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Onhan kehitys oikeansuuntaista, jos autot alkavat pysyä nipussa pidempään kuin ennen. Jos käyttöikä lyhenisi, siitä kuuluisi poru nostaa.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Pysyyhän ne nipussa pidempään, vai tarkoititko ihan ajoaikaa ja kilometrejä. Moni uusi auto viettää paljon aikaa korjaamolla mystisten sähkövikojen vuoksi.
Pikkuhiljaa alan kallistua kannalle, että auto (diesel) ei tarvitse sähköä kuin starttaukseen, valoihin, tuulilasinpyyhkimiin ja puhaltimeen/ilmastointiin. Kaikki muu on vain hankaluuksien etsimistä. VAikka omassa/vaimon autossa ei näitä sähkövikoja ole ollutkaan niin lähipiirissä sen verran että mietityttää tosissaan seuraava kulkuväline, että mikä se on (ja mitä vuosimallia...)
Ratrac
Viestit: 503
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 5:11 pm
Paikkakunta: Lounais-Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ratrac »

Minusta tämä todistaa että Suomessa on maailman parhaat autokorjaajat ja etevät kuljettajat :D Koska Suomessa juodaan paljon alkoholijuomia voidaan tulla siihen päätelmään että runsas alkoholin käyttö vaikuttaa positiivisesti autojen käyttöikään. Kun juot, et aja.

Ota siis olut niin autosi kestää pidempään! Kippis!
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Uutisista kuulin hiljattain, että tilastoa vääristää haamuautot. Autot, jotka on purettu toisten varaosiksi tai tullaan purkamaan. Usein autosta ei ole jäljellä enää välttämättä edes rekisteriotetta. Kun nämä siivoittaisiin pois, autokanta nuorenisi "yhdessä yössä".

Pitäisikö autokannan ikä laskea sen mukaan, missä autoissa on katsastus voimassa? Ehkä vielä lisäehtona, että auto ei ole tilapäisessä poistossa, esim. museoautot talveksi pois vääristämästä autokannan ikää.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

1. vale
2. emävale
3. tilasto
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18646
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Sanokaahan viisaammat, paljonko maailman elo paranisi,
jos esim. minä, joka ajan n.15-20 tkm/v,
uudistaisin yli kymmenen vuotta vanhat mutta alle 150tkm/kpl ajetut autoni uusiin kotteroihin?
Pelastuisko maailma edes piirun verran minun tehdessä velkaa?

Tämä Suomen vanhasta autokannasta puhuminen tuo mieleen taas ne kasvottomat "markkinavoimat",
pirun siittämät ja ahneuden rokottamat voimat, jotka vievät kuluttajia kuin pässiä narussa
säästellen sippiin
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Ratrac kirjoitti:Minusta tämä todistaa että Suomessa on maailman parhaat autokorjaajat ja etevät kuljettajat :D
Kuubasta löytyy vielä etevämpiä auton korjaajia. Eikös siellä autokanta ole jotakin 40 - 50 vuotta vanhaa keskimäärin? Ja varaosatuontia ei ole...
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Veertti
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 5:48 pm
Paikkakunta: E - Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veertti »

[

Tämä Suomen vanhasta autokannasta puhuminen tuo mieleen taas ne kasvottomat "markkinavoimat",
pirun siittämät ja ahneuden rokottamat voimat, jotka vievät kuluttajia kuin pässiä narussa[/quote]
Näinhän tää tuntuu menevän järki on jossain hävinny kokonansa.
Mie ajelen -82 mallisella pic upilla,ihan piruuttani,katastusäijä moitti sen viimeksi aivan romuksi "olis aika vaihtaa uudempaan"vaihdoin katsastus
paikkaa. Alkaa olla varaosa ongelmia,kun ei merkkiliikekään toimita osia.
Tarttee soveltaa,jos jotain hajoaa,onneks' on purkaamo naapuris.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Tämähän on myös Toyotan syy; se vaan kestää ja kestää!
ZET
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kyllä käy elämä vähitellen vaikeaksi; ei saa enää karvan alle kakskytvuotiaaseen käyttöautoon uutta vetoniveltä. Näin yrittävät väkisin uudistaa autokantaa, kele.

Jossakin vaiheessa on varmaan siirryttävä kerralla noin neljäkymmentä vuotta vanhoihin autoihin. Kun valitsee merkin oikein niin varaosia saa jopa helpommin kuin näihin melkein uusiin.
jpeltoma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Heinä 02, 2020 6:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JARZA
Viestit: 581
Liittynyt: La Maalis 15, 2008 7:25 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JARZA »

1. Entäs sitten :?:
2. Entäs sitten :?: :?:
3. Ja itse meinaan ajaa 17v pakullani niin kauan kun rattaat alla pysyy :D
Mikään ei ole niin helppoa ku reijän poraaminen väärään kohtaan...
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Jaa, mun auto on vasta 14v , rippikouluiässä. Kilometrejäkään kuin 330tkm takana. Vastahan siinä on alkanu paikat sujumaan ja muotoutumaan sopivaksi. Mikään vanha ole. Vielä sillä ajaa monta huoletonta vuotta :)
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
IironSika
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 9:52 pm
Paikkakunta: Hämeenkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Toinen autoni on -88 ja toinen -76. Molemmat Toyotia.
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Jos lasketaan, niin onko merkitystä kenelle rahamme jaamme,
joko autojopparille vaikko pensakauppiaalle.
Jos lähtisin vanhan velattoman koslani uusimaan, pitäisi
välestää enempi, kuin 10000 €uroa ja kuvitelkaa minkä
määrän välirahalla polttonestettä ja kilometrejä ostaisin,
korjaten ja ajellen entisellä.

Uusi markkinoille tulena E10 pensiini on vielä arvoitus ja kuinka se autoissa
toimii, saati sitten sen hinta ja sen vaikutus muihin polttonesteisiin.
Harkintaan panee oisko seuraava kulkupeli sittenkin dieseli.
Toistaiseksi en tee hätiköityjä päätöksiä, enkä uusi autoani.

Noo pari 90- luvun Corollaa voisin kuusen alle jemmata
tulevaisuuden tarpeita varten, noita saa satasella ja
jostain ne Afriikkalaisetkin niihin varaosia hankkii, miksen minäkin.
Rauassa ei oo raha hukassa..
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Paljon riippuu maahantuontiorganisaatiosta että kuinka toimii varaosahuolto hiukan vanhempiin..

Mercedes/Veho lienee se hyvä esimerkki ja VW-auto ei ole vakuuttanut noin esimerkiksi.
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

ZET kirjoitti:Kyllä käy elämä vähitellen vaikeaksi; ei saa enää karvan alle kakskytvuotiaaseen käyttöautoon uutta vetoniveltä. Näin yrittävät väkisin uudistaa autokantaa, kele.
Kerro nyt ihmeessä, että mistä autosta on kyse? Oletko netistä katsellut?

Kokeilepa tuonne syöttää vetarin varaosanumero.

http://eshop.original-teile.de/
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

jpeltoma kirjoitti:
borg kirjoitti:1. vale
2. emävale
3. tilasto
Erittäin totta. Suomessa on väestöön nähden esim todella iso kanta vanhoja harrasteautoja. Pelkkiä museoautoja on 30 000 kpl. Mitähän niitten keskikä olisi, olisko 40 vuotta? Päälle muut harrasteautot. Täälläkun on maita ja mantuja säilyttää noita. Toisinkun jossain lontoossa tai pariisissa... :D Aika pian saadaan tilastot näyttään miltä halutaan. :evil:
Museoautojen vaikutus Suomen henkilöautojen keski-ikään on 0,2 vuotta eli 2,4kk!!!!!

Vanhan AKE:n sivustolta:

Kaikkien rekisterissä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuoden 2007 lopussa 10,7 vuotta ja ilman museoautoja 10,5 vuotta. Suomen henkilöautokanta on vuodessa vanhentunut hiukan, sillä vuosina 2004-2006 koko henkilöautokannan keski-ikä oli 10,5 vuotta, ilman museoautoja 10,3 vuotta.
ZET
Viestit: 2725
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Spark: usko tai älä, ford sierra. Vielä en ulkomailta ole alkanut etsimään, mutta kiitos linkistä.

Mutta tämä on nyt pahasti ohi alkuperäisen aiheen.......
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Osmo_, retsi ja 78 vierailijaa