Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
On se hienoa, että porukasta löytyy huumorimiehiäkin!
Ne, jotka mahdollisesti ovat lukeneet Vakolan koestuksen tuommoisesta, herättää tuo Arton lause "kestää niin paljo ku nuffi ja majuri yhteensä" kovastikin hilpeyttä! Ensimmäiseen koetraktoriin tuli vain 235h ja nelonen ei pysynyt enää päällä ja kytkin alkoi luistamaan vuotoöljyn takia jne. Koestusta jatkettiin toisella traktorilla. Siinä oli koestusta 270h ja kannentiiviste vaihtoon. 670h ja kytkinremontti, 690h ja öljyt jarruihin, 860h ja jäähdyttäjästä irtosi ylempi putki, 925h ja starttimoottori lopetti toimintansa jne.
MTZ kirjoitti:Ei mulle kyllä koita.......vai onko tässä jotain vikaa
"Vika" voi olla mulla, eli selaan Masinisteja ja avaan siinä olevia linkkejä Explorerilla. On niin kätevää, kun Masinistit on suoraan aloitussivuna.
Firefoxin avaan aina seuraavana ja siinä aloitussivuna mulla on Jippii, josta alan lukemaan uutisia ja surffaan eteenpäin "tiedon valtatiellä".
En välitä ottaa riskiä ja avata tuota sivua enää Firefoxilla. Kerkesin näkemään traktorin, vaikka kaikenlaista popuppia alkoi tulla ruudun täydeltä. Näin siis tuosta ylemmästä linkistä. Alempaa en ole yrittänyt avata.
Virusskannaus (AVG) ja Adaware eivät löytäneet koneesta mitään, joten luultavasti vahinkoja ei tullut.
Torsti kirjoitti:Paitsi että fiudet traktoreina on kyllä todellisia kierroskoneita...
Hmm! Mistäs tuommoinen käsitys tulee Heitäppä esim. Piccola 18 käyntiin ja anna hanaa! Kakspyttynen pyörrekammio-dieselkö oikein huutaa kierroksia
Ps. Muuten kyllä "kova peli" tuo Piccola, kesti 1958 Vakolassa peräti 500h ennen kytkinremonttiakin. Mitä nyt 950h:n kohdalla tosin tuli kolmepyöräinen, kun olka-akseliputki irtosi etuakseliputkesta. Mutta niitähän nyt tietysti sattuu!
Fiat laatua (Fiatin versio Boschista) oli jo 1956 Fiat 25R:n ruiskutuspumppukin, joka vaihdettiin testitraktorissa uuteen 164h:n jälkeen! Tähän ruiskutuspumppuun vaihdettiin taasen uusi kierrosnopeuden säädin, kun käyttöä oli 1050h. Starttimoottori kesti muuten 133h traktorin käyttöä.
-70 luvulla oli paljon hyviä autoja tosiaan. Joitakin mitä tulee mieleen, Volvo 140 - sarja - auto joka kestää ja meno sitä parempaa mitä huonompi tie. Kääntyy pienemmässä kuin Fiat Ritmo, varsinkin Sport-versio kulki aika komiasti. Pystylamppu mersut - ensimmäiset dieselit, jotka kestivät kovaa ajoa, valitettavasti korit happanivat huonon ruostesuojauksen takia. Loi pohjan "riisselmersun" luotettavuudelle ja kulutuskestävyydelle. Opel Kadett - idioottivarma perusauto, ei mitään turhaa. Käynnistyy pakkasella, kuin pakkasella jos pääsee sisälle... Ford Escort - maailman menestynein ralliauto, eniten kaadettu sorateillä??? Opel Ascona ja Rekord - luotettavia ja vahvoja autoja, tosin Rekord hinnoiteltiin Suomessa liian kovaan kastiin. Ascona varsinkin raivokas menijä isolla koneella...
Mutta kyllä niitä heikkojakin esityksiä oli, ja paljon. Suurin osa niistä tuli Ranskasta, Italiasta tai Venäjältä. Esimerkiksi Moskvitsh, auto jonka saa kaadettua ihan missä vaan.
Torsti kirjoitti:Paitsi että fiudet traktoreina on kyllä todellisia kierroskoneita...
Hmm! Mistäs tuommoinen käsitys tulee Heitäppä esim. Piccola 18 käyntiin ja anna hanaa! Kakspyttynen pyörrekammio-dieselkö oikein huutaa kierroksia
Ps. Muuten kyllä "kova peli" tuo Piccola, kesti 1958 Vakolassa peräti 500h ennen kytkinremonttiakin. Mitä nyt 950h:n kohdalla tosin tuli kolmepyöräinen, kun olka-akseliputki irtosi etuakseliputkesta. Mutta niitähän nyt tietysti sattuu!
Fiat laatua (Fiatin versio Boschista) oli jo 1956 Fiat 25R:n ruiskutuspumppukin, joka vaihdettiin testitraktorissa uuteen 164h:n jälkeen! Tähän ruiskutuspumppuun vaihdettiin taasen uusi kierrosnopeuden säädin, kun käyttöä oli 1050h. Starttimoottori kesti muuten 133h traktorin käyttöä.
Ajattelin kyllä näitä vähän uudempia hiivatteja Kuulemma vedätyksessä sammuu kuin seinään jos pääsee kierrokset alle 2000, vakiona siis, turbojen kanssa pelaamalla saa kyllä paremmin vääntöä. Vertaa esim 820 Belarukseen, jonka paras vääntö on 950 kierroksessa
1976-2006 eli 30 vuotta Fiatilla. Paljon kokemuksia. Paljon hikeä. Paljon rasvaisia käsiä. Nyt se on ohi. Vain muistot jäljellä. Kuitenkin mainettaa paremoi. Ainakin joskus...
Tarkoitan näitä fiiatteja, joita on pottupellossakin pilvin pimein turvekoneina ynnä muina, eli mitä niitä nyt on, fiat agri 80-90, 180-90, 110-90 ja mitä niitä malleja nyt on...
Ittellä ei oo kokemusta em. laitteesta muuta kuin traktorina. En pidä fiiattia mitenkään pahana traktorina. Mutta eikös niissä ole kytkimet yleensä heikkoja lenkkejä? Kyllä voisin harkita fiat-traktorin ostamista. Mutta mitä henkilö-autoihin tulee, niin ne kyllä jätän muille. Makaroonejahan saa ruokakaupastakin. Ei millään pahalla, mutta jotenkaan ei vaan nappaa ostaa fiat-autoo.
Kyllä ainakin 90- sarjan Fiatit on kestäviä pelejä. Ja "kätteenpasseleita" työkoneita mitä nyt olen jonkun kesän niillä suolla ajellut. Pärjäsi hyvin kärrynvedossa isompien seassa, vaikka vaihteisto ei siihen hommaan ole paras mahdollinen. Nopea aluevaihteen vaihto karahtamatta vaati jonkunlaista totuttelua. Näkyvyys kopista ei ole parhaasta päästä.
Kertoohan jotain sekin kuinka kauan 100-90 ja 110-90 malleja valmistettiin. Ja kestävät ottaa aika paljon enemmänkin voimaa ulos.
Minulla ei ole ollut koskaan mitään Fiat- merkkistä, mutta hauska juttu on se, että viittomakielellä Fiatin viittomamerkki on sama kuin vika- sanan monikko.
"Tarkoitettaneen näillä uudemmilla Fiateilla NH-traktoreita? Kaikki jotka bongasin OKRA-näyttelyssä olivat ainakin Fiatin palikoista koottu.
Mussoliineiksi niitä esittelijä tituleerasikin. Fordin palasista ei kai enää tehdä yhtään mallia."
ATH
-----------------------
"Tarkoitan näitä fiiatteja, joita on pottupellossakin pilvin pimein turvekoneina ynnä muina, eli mitä niitä nyt on, fiat agri 80-90, 180-90, 110-90 ja mitä niitä malleja nyt on..."
Torsti
-----------------------
Kyllä sieltä noitten mainittujen traktoreitten tekniikka löytyi, NewHollandien peltien alta. Moottoreissa oli pieniä eroja, kuten tasapaineruiskutus jne, mutta ihan tunnistettavasti Ivecon ja Fiatin luomuksilta nämä NH:n leimalla varustetut moottorit ainakin päällepäin näyttävät. Perät, nostolaitteet ja etuakselit olivat ainakin suoraa lainaa, eli Fiat omalla tavallaan elää ja voi hyvin.
Ohjaamotekniikka "nykymussoliiniin" olisi näemmä otettu lähinnä Fordilta. Fiat ei koskaan osannut tehdä hyvää ohjaamoa joka Fordeissa 80 luvulla kehittyi ergonomialtaan ja työmukavuudeltaan huipputasolle.
Vanhat "pikkufiat" traktorit, kuten 25 eivät olleet kaksisia työkoneita, mutta uudemmat 80 ja 90 sarjojen koneet olivat jo karuja työjuhtia. Uudet NH:t ovatkin sitten jo kilpailukykyisiä nykytraktoreita ja tarjoavat ominaisuuksia enemmän,