Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jassukata
Viestit: 875
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jassukata »

porhaltaja kirjoitti: Ti Maalis 10, 2020 10:23 pm Käänsin Esko 250H lumilingon terät.
Sinäkö ne veitkin , tuo heti takasin!!! :lol:
Minkä nuorena oppii sitä vanhana kaipaa
JuhaL

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 6:32 pm
zukka kirjoitti: To Maalis 19, 2020 4:21 pm
jiipee kirjoitti: To Maalis 19, 2020 4:18 pm Otin Rangerin rattiakselin suojamuovit pois ja mittasin virtalukon pohjan toimintaa. Taitaa olla start-kärkien kontaktit arpeutuneet, kun avaimen ensimmäisellä start-asentoon käännöllä oli ylimenovastusta n. 5 ohmia, siitä sitten parin lisäkäännön jälkeen vastus putosi yhden ohmin paikkeille. Vähän avaimella rassaamista se kaipaa normaalisti käynnistäessäkin. Peevelin hankala vaihtaa se pohja, kun näyttää purattavan rattiakselin pois autosta, että pääsee hölläämään kiinnitysruuvin. Taitaa olla nappistartin paikka...
Ei sitä nappistarttia tarvitse hävetä,johan kalliissa superautoissakin sellainen on :D
Laitoin tänään virtalukolta startille lähtevään herätejohtoon rinnalle kytkennän ja napin takaa tulevan virran. Sopiva kohta johtosarjasta löytyi 10 senttiä virtalukon jälkeen. Sellainen 4 mm2 johdin siinä nipussa näkyi startille menevän. Avasin vähän eristettä ja juotin rinnankytkennän siihen.

Mittasin samalla paljonko "ämpäreitä" menee virtalukon pohjan, tai nyt starttinapin kautta solenoidille. 9-10 ampeeria näkyy ottavan virtaa startin aikana.
Minkä ikäinen rangeri? Isäukolla (autossa) samoja oireita, - 02
Jammu
Viestit: 22690
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

No ei nyt tänään, mutta sunnuntaina sain lopulta laitettua Kormikkiin käsijarrun paikoilleen. Rojektia on viivästyttänyt kun ei sovi alkuperäiseen paikkaansa muutosten takia, piti vähän mallailla kaikkea uusiksi. Melko hyvä nyt, mutta oikeastaan pitäisi jarruakselille tuleva väänninosa tehdä kokonaan erilainen ja paksusta raudasta
Suomi kuuluu länsimaihin
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

JuhaL kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:35 am Minkä ikäinen rangeri? Isäukolla (autossa) samoja oireita, - 02
-00

Jos solenoidi naksahtaa avainta kääntäessä, mutta startti ei pyörähdä, on vika todennäköisesti "paksun sähkön" johdotuksessa/maadoituksessa tai sitten solenoidissa (ei kytke virtaa startille). Tästä meni ensin solenoidi huonoon kuntoon ja sen uusimisen jälkeen alkoi muutaman kuukauden jälkeen oikutella virtalukon pohja. Virtalukon pohjan vika on todennäköinen, jos solenoidi ei edes naksahda.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

jiipee kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:45 am
JuhaL kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:35 am Minkä ikäinen rangeri? Isäukolla (autossa) samoja oireita, - 02
-00

Jos solenoidi naksahtaa avainta kääntäessä, mutta startti ei pyörähdä, on vika todennäköisesti "paksun sähkön" johdotuksessa/maadoituksessa tai sitten solenoidissa (ei kytke virtaa startille). Tästä meni ensin solenoidi huonoon kuntoon ja sen uusimisen jälkeen alkoi muutaman kuukauden jälkeen oikutella virtalukon pohja. Virtalukon pohjan vika on todennäköinen, jos solenoidi ei edes naksahda.
on sitä pitäny vanhaa naksuvaa tarttia apukäynnistäjän vasaralla koputtaa
kunnes pendiksi on asiallisesti putsattu
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
JuhaL

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

jiipee kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:45 am
JuhaL kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:35 am Minkä ikäinen rangeri? Isäukolla (autossa) samoja oireita, - 02
-00

Jos solenoidi naksahtaa avainta kääntäessä, mutta startti ei pyörähdä, on vika todennäköisesti "paksun sähkön" johdotuksessa/maadoituksessa tai sitten solenoidissa (ei kytke virtaa startille). Tästä meni ensin solenoidi huonoon kuntoon ja sen uusimisen jälkeen alkoi muutaman kuukauden jälkeen oikutella virtalukon pohja. Virtalukon pohjan vika on todennäköinen, jos solenoidi ei edes naksahda.
Virtalukon pohjaan sen itse diagnoosin. Moitteetta käynnistyy kun vain saa käskyn lähtemään. Välillä riittää kun vain pitää avainta tarttiasennossa, välillä pitää kokeilla useasti.
JuhaL

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

On ykkösSkoda, jossa lukkojen kauko-ohjaus->lukkosylinterit jumissa.
On kakkos (siis käyttöarvoltaan) Skoda, jonka takaluukun uusimiseksi hankittiin
varaosaSkoda.
Päivän (ei kokopäivän) operaatio: varaosaSkoda takaluukun lukkosylinterin sarjoitus ykkösSkodan avaimelle. Ei se sarjoittaminen mitään, kokeilua vaan, haittalevy kerrallaan, mutta keskitysjousen laittaminen koetteli peukalonkynsiä ja tarvinpa siinä vaimonkin apua painamaan jousta pyykkipojan puolikkaalla.
Voiskoos tommosta lukkoo mitenkään toteuttaa vähä vähemmillä osilla... Ehkä noissa on joku suuri viisaus, jota mun pieni (no ei oikeesti) pääni ei ymmärrä.
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Laitoin kokoon muovikoteloon pienille AGM-akuille tarkoitetun laturin. Osat löytyi hyllystä ja laatikoista: aurinkopaneelin PWM-säädin, kannettavan tietokoneen laturi/virtalähde, sulakepesä, liittimet, purkuun menneen vitriinikaapin messinkinen oven kahva päälle nostokahvaksi yms. "aarteita". Kanteen tein reiän kiinalaiselle jännite-/virtamittarille:

https://www.ebay.com/itm/DC-100V-10A-Vo ... 3166038244

Mokoma mittari vaan näyttää jännitteen systemaattisesti 0.2-0.3 volttia liian pienenä, vaikka kalibrointitrimmeri on käännetty maksimiin. Kokeilin toista samanlaista, mutta sama tulos - varmaan samaa erää liian halpaa kiinalaista. No, viereen tarralappu, jossa lukee näyttämän virhe. Kelpaa omaan käyttöön.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 4:13 pm Laitoin kokoon muovikoteloon pienille AGM-akuille tarkoitetun laturin. Osat löytyi hyllystä ja laatikoista: aurinkopaneelin PWM-säädin, kannettavan tietokoneen laturi/virtalähde, sulakepesä, liittimet, purkuun menneen vitriinikaapin messinkinen oven kahva päälle nostokahvaksi yms. "aarteita". Kanteen tein reiän kiinalaiselle jännite-/virtamittarille:

https://www.ebay.com/itm/DC-100V-10A-Vo ... 3166038244

Mokoma mittari vaan näyttää jännitteen systemaattisesti 0.2-0.3 volttia liian pienenä, vaikka kalibrointitrimmeri on käännetty maksimiin. Kokeilin toista samanlaista, mutta sama tulos - varmaan samaa erää liian halpaa kiinalaista. No, viereen tarralappu, jossa lukee näyttämän virhe. Kelpaa omaan käyttöön.
Onko sen säätimen output-jännite aseteltavissa? Nosta jännitettä 0,7 V ja laita sen säätimen lähtöön diodi. Jännitemittaus ennen diodia ja mittarin kalibrointi näyttämään latausjännitettä.
Eihän se kynnysjännite tasan 0,7 V ja vakio ole. Mutta ei se akun "oikea" varausjännite niin millivolttien tarkkaa ole, jo lämpötilan vaikutus siihen on isompi.
Eikä se diodi pahitteeksi ole kun lisäksi estää akun purkautumsen jos on mahdollisuus takavirtaan verkkovirran puuttuessa tai vikatilanteessa.
Läppärin laturi pakattuna muovikoteloon, miten mahtaa lämmetä jos vaikka ihan nimellisvirralla kuormitetaan?
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 5:11 pm
jiipee kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 4:13 pm Laitoin kokoon muovikoteloon pienille AGM-akuille tarkoitetun laturin. Osat löytyi hyllystä ja laatikoista: aurinkopaneelin PWM-säädin, kannettavan tietokoneen laturi/virtalähde, sulakepesä, liittimet, purkuun menneen vitriinikaapin messinkinen oven kahva päälle nostokahvaksi yms. "aarteita". Kanteen tein reiän kiinalaiselle jännite-/virtamittarille:

https://www.ebay.com/itm/DC-100V-10A-Vo ... 3166038244

Mokoma mittari vaan näyttää jännitteen systemaattisesti 0.2-0.3 volttia liian pienenä, vaikka kalibrointitrimmeri on käännetty maksimiin. Kokeilin toista samanlaista, mutta sama tulos - varmaan samaa erää liian halpaa kiinalaista. No, viereen tarralappu, jossa lukee näyttämän virhe. Kelpaa omaan käyttöön.
Onko sen säätimen output-jännite aseteltavissa? Nosta jännitettä 0,7 V ja laita sen säätimen lähtöön diodi. Jännitemittaus ennen diodia ja mittarin kalibrointi näyttämään latausjännitettä.
Eihän se kynnysjännite tasan 0,7 V ja vakio ole. Mutta ei se akun "oikea" varausjännite niin millivolttien tarkkaa ole, jo lämpötilan vaikutus siihen on isompi.
Eikä se diodi pahitteeksi ole kun lisäksi estää akun purkautumsen jos on mahdollisuus takavirtaan verkkovirran puuttuessa tai vikatilanteessa.
Läppärin laturi pakattuna muovikoteloon, miten mahtaa lämmetä jos vaikka ihan nimellisvirralla kuormitetaan?
Hyvä vinkki.

Säätimen parametrit on säädettävissä RS-485/USB -sovittimen kautta säätimen Windows-ohjelmalla.
Tällaista tason nostoa kannattaa tosiaan kokeilla. Diodin kynnysjännite on kuitenkin jonkin verran virrasta riippuva. Siinä vaiheessa kun virta on kohtuullisen pieni, on jännite-ero diodin yli yleensä tarkimmillaan. Muistaakseni mittarin kalibroinnin alue ei ole kovin iso, mutta kokeilen, jos se riittäisi lataamisen loppuvaiheen pienen virran tilanteeseen.

Läppärin laturi on alkuperäisen kuvauksen vastaisesti ulkopuolella, eli sen DC-plugiin sopiva naarasliitin on laturin kotelossa. Siinä voi käyttää liittimeen sopivaa tasavirtalähdettä 16-24 volttia, kunhan maksimi kuormitettavuus on vähintään 2 ampeeria.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 5:11 pm Onko sen säätimen output-jännite aseteltavissa? Nosta jännitettä 0,7 V ja laita sen säätimen lähtöön diodi. Jännitemittaus ennen diodia ja mittarin kalibrointi näyttämään latausjännitettä.
Eipä onnnistu diodilla huijaaminen. Pohdin asiaa tarkemmin ja tein pari kokeilua. Säädin haluaa tiedon akun napajännitteestä, eikä lähde lataamaan akkua, jos ei näe akkua kytkettynä. Vaikuttaa siltä, että säädin "käynnistyy" sillä, kun se kytketään akkuun, eli virran täytyy kulkea myös akusta säätimeen päin.

Sinänsä joku sopiva vastus diodin rinnalla voisi ratkaista tämän, mutta sitten napajännite pääsee ryömimään tarkoitettua korkeammaksi (kuitenkin korkeintaan +0.7 V) latausvirran pienentyessä kohti nollaa.

Olkoon se 0.2 V virhe näyttämässä; ei haittaa, kun sen tietää.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: To Maalis 26, 2020 9:54 am
mauri kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 5:11 pm Onko sen säätimen output-jännite aseteltavissa? Nosta jännitettä 0,7 V ja laita sen säätimen lähtöön diodi. Jännitemittaus ennen diodia ja mittarin kalibrointi näyttämään latausjännitettä.
Eipä onnnistu diodilla huijaaminen. Pohdin asiaa tarkemmin ja tein pari kokeilua. Säädin haluaa tiedon akun napajännitteestä, eikä lähde lataamaan akkua, jos ei näe akkua kytkettynä. Vaikuttaa siltä, että säädin "käynnistyy" sillä, kun se kytketään akkuun, eli virran täytyy kulkea myös akusta säätimeen päin.

Sinänsä joku sopiva vastus diodin rinnalla voisi ratkaista tämän, mutta sitten napajännite pääsee ryömimään tarkoitettua korkeammaksi (kuitenkin korkeintaan +0.7 V) latausvirran pienentyessä kohti nollaa.

Olkoon se 0.2 V virhe näyttämässä; ei haittaa, kun sen tietää.
Niimpä. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta. (Lainaus Hugo-Peikolta)
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Raahasin suulin oven pielessä vesisäiliönä aikansa palvelleen kuutiometrin IBC-kontin pihalle ja laitoin tilalle trukkilavan päälle viime Okra-messuilta ostetun polttoaineen siirto/tankkausaseman 12 V pumpulla, 220 litraa. Jerrykannuissa yms. varastona olleet talvi-PÖöt kaadoin pyttyyn täytteeksi. Jos ensi viikolla hakisi jerryt täysinä vielä tarjolla olevaa talvilaatua jatkoksi, niin täytöksellä pärjäisi hyvin ensi talveen asti, ja säästyisi syksyllä joutavalta polttoaineen vaihtoriesalta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JKH »

Esab Warrior (halpis) automaattimaskiin askartelin ulkoisen pariston, originaali oli mennyt mykäksi eikä herännyt vaikka piti auringossa.
Alunperäinen paristo sisäänrakennettu juotoskorvilla oleva, hankin tilalle paristopitimen, sopi sattumalta lasielementin taakse, liitospinnit millin poralla kotelon läpi, pätkät johtoa tinaten kiinni pinneihin ja piirilevylle. Paketti takaisin nippuun ja teippi sauman päälle.


6e taisi maksaa pidin ja paristo. Uusi maski sen satasen verran, jos tuo taas menisi 5 vuotta
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Oksasilppurin puhki kuluneen terän vastakappaleen tilalle terästä ja alumiinia naitin yhteen.
Paloletkukelaa hahmottelin peltikaapin sisään.
Jammu
Viestit: 22690
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Eilen tutkiskelin rikkinäistä LED-valaisinta ja vaikuttaa LEDien osalta olevan ehjä. Ajattelin modata siitä pakun tavaraosastoon valon
Suomi kuuluu länsimaihin
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Hydrauliprässin ensitesti, pehmeesti painu laakerit holkin sisään.

http://www.youtube.com/watch?v=os4r91LSILw
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jussi77 kirjoitti: To Huhti 02, 2020 8:43 am tilalle terästä ja alumiinia naitin yhteen.
Laitoitko oikein räjäytyshitsaamalla?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

TunturiPappa kirjoitti: To Huhti 02, 2020 12:24 pm
jussi77 kirjoitti: To Huhti 02, 2020 8:43 am tilalle terästä ja alumiinia naitin yhteen.
Laitoitko oikein räjäytyshitsaamalla?
Ei ny sentis. Ihan ruuveilla niin saapi vaihdettua alumiiniosan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, juntunen, m_kane, Ratty ja 37 vierailijaa