Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: La Syys 08, 2018 12:22 am
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Heh, jos tuommoinen kevytrakenteinen huvimaja lasketaan verstaaksi ollenkaan niin värkkäilin 3vitosen massikan voimanlähteen kasaan.
Perkins A3.152 kyseessä. 6 tuntia pyörin moottorin ympärillä ja nyt se olis kiinnitystä vaille. Kytkinkäpälien mutterit vielä pitää säätää.
Aamusta oli oikein hyvä keli mutta muuttui sitten räntäsateeksi. Hitto että meinas käydä voimille kun kytkintä lopussa väänsin. Onneksi lämmin sauna lämmitti luita ja viileä olut virkisti.
Perkins A3.152 kyseessä. 6 tuntia pyörin moottorin ympärillä ja nyt se olis kiinnitystä vaille. Kytkinkäpälien mutterit vielä pitää säätää.
Aamusta oli oikein hyvä keli mutta muuttui sitten räntäsateeksi. Hitto että meinas käydä voimille kun kytkintä lopussa väänsin. Onneksi lämmin sauna lämmitti luita ja viileä olut virkisti.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Yksi niistä nuoruusmuistoista joita silloin tällöin kaipailee on juuri tuo vasta tervatun veneen tuoksu! Pikku poikana se ei niin tuoksun takia kiinnostanut kun ukot niitä keluu veneitä tervailivat, mutta pitihän sitä käydä seuraamassa, ja hyvin se "hajumuistissa" on säilynyt.
[/quote]
Jep, sama vika. Kaiketi juuri lapsuuden hajumuistimielteistä johtuen tuntee olevansa kuin "oikealla asialla", kun tervailee venettä. Sisäpuolelle laitan kyllä puuöljyä, ei tahriinnu nykyajan pöksyt. Kelu-ukkojen sarkahousuilla ei ollut niin väliä .
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Verstas kun verstas. Pohjolan tallissakin moni roplaaRuurikki kirjoitti: ↑Su Touko 05, 2019 12:07 am Heh, jos tuommoinen kevytrakenteinen huvimaja lasketaan verstaaksi ollenkaan niin värkkäilin 3vitosen massikan voimanlähteen kasaan.
Perkins A3.152 kyseessä. 6 tuntia pyörin moottorin ympärillä ja nyt se olis kiinnitystä vaille. Kytkinkäpälien mutterit vielä pitää säätää.
Aamusta oli oikein hyvä keli mutta muuttui sitten räntäsateeksi. Hitto että meinas käydä voimille kun kytkintä lopussa väänsin. Onneksi lämmin sauna lämmitti luita ja viileä olut virkisti.
-
- Viestit: 28142
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Jep, sama vika. Kaiketi juuri lapsuuden hajumuistimielteistä johtuen tuntee olevansa kuin "oikealla asialla", kun tervailee venettä. Sisäpuolelle laitan kyllä puuöljyä, ei tahriinnu nykyajan pöksyt. Kelu-ukkojen sarkahousuilla ei ollut niin väliä .Eepee kirjoitti: ↑Su Touko 05, 2019 7:19 amYksi niistä nuoruusmuistoista joita silloin tällöin kaipailee on juuri tuo vasta tervatun veneen tuoksu! Pikku poikana se ei niin tuoksun takia kiinnostanut kun ukot niitä keluu veneitä tervailivat, mutta pitihän sitä käydä seuraamassa, ja hyvin se "hajumuistissa" on säilynyt.
[/quote]
Niin sitä ollaan "hienostuttu" tässäkin asiassa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5874
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Purin pesukoneen rummun laakerit päivänvaloon. Kallis AEG Lavamat... ja oli vihtahousu sulatettu vesialtaan puoliskot yhteen
No kolmella erilaisella sahalla purkaantui vaan saapa nähdä kuinka hyvin saa uudelleen kasaan. 7v. vanha kone.
No kolmella erilaisella sahalla purkaantui vaan saapa nähdä kuinka hyvin saa uudelleen kasaan. 7v. vanha kone.
-
- Viestit: 5874
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Voi vihtahousu.
-
- Viestit: 28142
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vetokoukun rustausta, kun joku on tarvinnut mitsusta koukun. Löytyi vastaava sitten purettujen kilpuriromujen seasta ja pitäisi muokkauksen jälkeen sopia. Mutta sään haltija on taas eri mieltä hommasta, ja pudottelee "visvaa" ja "imekettä" niskaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ettei vaan täällä joku justiinsa kertonut tehneensä jonkun vastaavan operaation. Oli vissiin saanut tuollaisen eipurettavaksitarkoitetun purettua ja kasattua. Oletko tsekannut youtuben?
-
- Viestit: 5874
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Joo, näkyi siellä olevan vastaavia projekteja. Eiköhän tuo vielä kasaannu jos vain sikaflexi pitää tuossa muovissa.
Emäntä oli jo Giganttiin menossa vaan kun vaadin mukaan pääsemistä, tuli toisiin ajatuksiin. Ilmeisesti olisin saattanut kysellä (lenkkari)myyjältä aivan vääränlaisia kysymyksiä, esim. altaan halkaistavuudesta tai hiilien kestosta.
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Bochin mainoksessa jutellaan kovasti kodinkoneiden korjaamisen mahdollisuudesta ja olikos siitä tulossa peräti lakisääteinen ominaisuus? Jo olis aikakin.
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Verstaan laen rakentelua. Kovin hitaasti tuo edistyy, mutta ei sentään tule takapakkia. Viileästä ulkoilmasta kun tulee lämpöiseen syömään on kovin vaikea palata pian ulos. Yöunet vieläkin kehnot ja tekee mieli torkahtaa päivällä.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Clarkin sähköt laitettiin melkein kokolailla uusiksi.
Vanhat H1 työvalot, 3 edessä, yksi takana lähtivät kuuppaan. Eteen alas laitoin H4 55/100W polttimoilla ajovaloiksi. Ylös tuli eteen ja taakse 2 kpl 15W suorakaiteen mallista lediä. Vanhat ylävalot oli suotta kopin yläpuolella nostamassa kokonaiskorkeutta. Nyt ne on kattoa matalemmalla, joka on koneessa korkein kohta. Johdot vaihdoin kaikki uutta, mitä näille uusille valoille tuli, sekä syöttöjohdon minkä takana on koko valaistus. Vilkkujen ja takavalojen johtoja en suotta uusinut kun oli ihan ok kunnossa. Ne mitä olisi joutunut muokkaamaan, uusin. Vanhat työvalojenjohdot oli kyllä melkonen kököstys. Ajovalot toimii omasta katkaisijasta, lyhyet/pitkät. Työvaloille oma, josta syttyy sekä etu- että takatyövalot. Myös vilkut laitoin toimintaan.
Käytännöllisyys ajoi edellä ja eihän tällä juurikaan tieajoa ole, että ajovaloja tarvitsisi. On kuitenkin jotenkin tyyliin istuvammat nuo H4, kuin että kaikki olisi lediä. Mutta pelkillä halogeeneillä toteutettuna olisi laturi kaveria vailla.
Koitin ensin laittaa vanhoihin umpioihin ledipolttimot, mutta eipä niistä vanhoista kauhtuneista heijastimista juurikaan valoa irronnut. Luimpa vielä jälkeen, että ei sellaisesta alle neljänkympin H1 sopivasta ledistä kuulukkaan valoa tulla.
Jäähdytys sukka täytyy olla persiissä niin tietää että on oikea teholedi.
Yhden syksyn niillä räpiköin, viime syksynä ei taasen ajoa paljoa ollut, mutta ei ollut valojakaan.
Vanhat H1 työvalot, 3 edessä, yksi takana lähtivät kuuppaan. Eteen alas laitoin H4 55/100W polttimoilla ajovaloiksi. Ylös tuli eteen ja taakse 2 kpl 15W suorakaiteen mallista lediä. Vanhat ylävalot oli suotta kopin yläpuolella nostamassa kokonaiskorkeutta. Nyt ne on kattoa matalemmalla, joka on koneessa korkein kohta. Johdot vaihdoin kaikki uutta, mitä näille uusille valoille tuli, sekä syöttöjohdon minkä takana on koko valaistus. Vilkkujen ja takavalojen johtoja en suotta uusinut kun oli ihan ok kunnossa. Ne mitä olisi joutunut muokkaamaan, uusin. Vanhat työvalojenjohdot oli kyllä melkonen kököstys. Ajovalot toimii omasta katkaisijasta, lyhyet/pitkät. Työvaloille oma, josta syttyy sekä etu- että takatyövalot. Myös vilkut laitoin toimintaan.
Käytännöllisyys ajoi edellä ja eihän tällä juurikaan tieajoa ole, että ajovaloja tarvitsisi. On kuitenkin jotenkin tyyliin istuvammat nuo H4, kuin että kaikki olisi lediä. Mutta pelkillä halogeeneillä toteutettuna olisi laturi kaveria vailla.
Koitin ensin laittaa vanhoihin umpioihin ledipolttimot, mutta eipä niistä vanhoista kauhtuneista heijastimista juurikaan valoa irronnut. Luimpa vielä jälkeen, että ei sellaisesta alle neljänkympin H1 sopivasta ledistä kuulukkaan valoa tulla.
Jäähdytys sukka täytyy olla persiissä niin tietää että on oikea teholedi.
Yhden syksyn niillä räpiköin, viime syksynä ei taasen ajoa paljoa ollut, mutta ei ollut valojakaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 28142
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Mitsu sai eteen uudet iskarit, mutta jarrukilpi jäi laittamatta, kun ei ehjää laakeria viitsi lähteä aukomaan, eikä olisi ollut uuttakaan laittaa. No kuunnellaan mitä leimahenkilö sanoo!
Oli kyllä yksi helpoimmista iskareiden vaihdoista pitkään aikaan.
Oli kyllä yksi helpoimmista iskareiden vaihdoista pitkään aikaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Saabin tehostajan putken vaihto letkuksi En ole kyllä koskaan ennen nähnyt että putken nipasta korkkaa kierteet silloin kun auton täräyttää käyntiin ja alkaa pumppu pyörittämään öljyä järjestelmään Mutta ei siinä enää eilen puol kahdeksan aikaan mitään mahtannut ja sitten tulin siihen tulokseen että nyt saa putki sieltä alta lähteä ja korvataan se raskaskone asentajan malliin hydrauliletkulla Tällätään pari kuvaa minkälainen ratkaisu sinne tuli tehtyä
Saabin tehostajan putki (1) by antti hietanen, on Flickr
Saabin tehostajan putki (2) by antti hietanen, on Flickr
Saabin tehostajan putki (3) by antti hietanen, on Flickr
Ovelasti menee nuo tehostajan putkien koot tässä,puskurin luona alkuperäiseen nippaan menevä putki 12mm ja siitä eteenpäin 10mm vahvuista joten kaikki tarvittavat romppeet tähän hommaan löytyy suoraan hydrauli kaupasta mikä onkin tullut viimeisten viikkojen aikana hyvinkin tutuksi Koeajolla ei alle ilmestynnyt enää vihreitä lammikoita ja tehostin toimii joten ei muutakuin kohti auringonlaskua
Saabin tehostajan putki (1) by antti hietanen, on Flickr
Saabin tehostajan putki (2) by antti hietanen, on Flickr
Saabin tehostajan putki (3) by antti hietanen, on Flickr
Ovelasti menee nuo tehostajan putkien koot tässä,puskurin luona alkuperäiseen nippaan menevä putki 12mm ja siitä eteenpäin 10mm vahvuista joten kaikki tarvittavat romppeet tähän hommaan löytyy suoraan hydrauli kaupasta mikä onkin tullut viimeisten viikkojen aikana hyvinkin tutuksi Koeajolla ei alle ilmestynnyt enää vihreitä lammikoita ja tehostin toimii joten ei muutakuin kohti auringonlaskua
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Pikku-Massikan (35) vetokoukku kaipaa kevyttä huoltoa. Oliskohan jollakin tällaista koukkua, olisin kiitollinen kuvasta missä näkyisi suunnilleen laukaisuvivun malli ja sijainti. Tästä se on tippunut matkalle...
-
- Viestit: 28142
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Alkoi aamu hienosti, kun mitsussa syttyi jarrunesteen vajausta osoittava merkkivalo. No neste vajoontunut? Sitten putkea ostamaan, ja varaosa myyjältä kysely minkä mittasen putket siinä on. vajaa 4m ja toinen patkä 2,5 m. no otin 7 m, mutta hitsi jäi sitten ½ m vajaaksi . No vaihdoin sen vuotavan putken ja kele koeajossa meni se toinenkin. No parempi pihamaalla kuin liikenteessä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
MF 35 vetokoukkuprojektia, vääntymiä suoraksi ja vuosikymmenien paskat puhtaaksi. Koukun lukituskynsi kaipaa vielä muotoilua ja nivelen holkin ajan sorvissa uusiksi, muuten alkaa olla maalia vailla.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Taustalla näkyvä sylinteri poronsarvijauheen tarpeessa...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Pajalla kerkesin ehtoolla kääntymään.
Ruuvattiin vanha maustehylly seinään ja järjesteltiin sinne kaikki polttimot. Työkalulaatikostoon tuli tilaa muille sähköosille ja polttimotkin selkeessä järjestyksessä. Hyllyn reunaan oli vielä helppo kirjoitella mitä missäkin hyllyllä pitäisi olla. Kuitenkin lähes kymmenkunta erilaista polttimoa saa olla hyllyssä että on aina mistä ottaa.
Halogeenit ostan yksittäin, mutta hehkulankapolttimoita koko 10 kpl askin samointein. Hehkulankojakin kalustosta vielä melkosesti löytyy vakioiden ollessa toki 5 ja 12 wattiset. Peräkärryissä tietysti 5/21w on tyypillinen ratkaisu ja monesta autosta löytyy parkkipolttimoja sekä rekisterikilven valona lasikantapolttimo.
Lattasulakkeita on lajitelma ja toinen lajitelma viheliäisiä minilattasulakkeita.
Ylimmälle hyllylle jemmasin jakorasian, 100/55w H4 polttimoita, 20wattisia BA15 kannalla olevia halogeeneja ja pari ledityövaloakin on hyllyssä aina kon johonkin tarvii.
7- napaset tepselit ja rasiat sekä moninapaiset pikaliittimet jäivät sinne laatikkoon, jossa ennen oli nämä kaikki sekaisin.
Ruuvattiin vanha maustehylly seinään ja järjesteltiin sinne kaikki polttimot. Työkalulaatikostoon tuli tilaa muille sähköosille ja polttimotkin selkeessä järjestyksessä. Hyllyn reunaan oli vielä helppo kirjoitella mitä missäkin hyllyllä pitäisi olla. Kuitenkin lähes kymmenkunta erilaista polttimoa saa olla hyllyssä että on aina mistä ottaa.
Halogeenit ostan yksittäin, mutta hehkulankapolttimoita koko 10 kpl askin samointein. Hehkulankojakin kalustosta vielä melkosesti löytyy vakioiden ollessa toki 5 ja 12 wattiset. Peräkärryissä tietysti 5/21w on tyypillinen ratkaisu ja monesta autosta löytyy parkkipolttimoja sekä rekisterikilven valona lasikantapolttimo.
Lattasulakkeita on lajitelma ja toinen lajitelma viheliäisiä minilattasulakkeita.
Ylimmälle hyllylle jemmasin jakorasian, 100/55w H4 polttimoita, 20wattisia BA15 kannalla olevia halogeeneja ja pari ledityövaloakin on hyllyssä aina kon johonkin tarvii.
7- napaset tepselit ja rasiat sekä moninapaiset pikaliittimet jäivät sinne laatikkoon, jossa ennen oli nämä kaikki sekaisin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Paikkasin asennuksessa rikki tössimäni enskan sisärenkaan.
Tuli kyllä VAHVA dejavuu-olo, mopoajat tuli mieleen: Tiptop ei juuri muutu! Paikat ovat ihan samat kuin 70-luvulla, vulkanointineste samanoloisessa tuubissa, hiekkapaperin palasessa oli tapahtunut mieletöntä kehitystä, toisella puolella oli jonkunmoinen kumi, hoo ?!. Nojoo, rasia oli ehkä 50-vuotta sitten peltiä, nykyään muovia.
Tutussa pikkuliikkeessä ei muuten ollut paikkoja, yrittäjä kertoi etteivät paikat tahdo pysyä halvoissa puolimuovisissa sisäkumeissa. No tuohon pikkuenskaan tuli paksut Misukan sisärenkaat, niissä kuuleman paikka pysyy. Tiptop piti hakea Motonetistä.
Tuli kyllä VAHVA dejavuu-olo, mopoajat tuli mieleen: Tiptop ei juuri muutu! Paikat ovat ihan samat kuin 70-luvulla, vulkanointineste samanoloisessa tuubissa, hiekkapaperin palasessa oli tapahtunut mieletöntä kehitystä, toisella puolella oli jonkunmoinen kumi, hoo ?!. Nojoo, rasia oli ehkä 50-vuotta sitten peltiä, nykyään muovia.
Tutussa pikkuliikkeessä ei muuten ollut paikkoja, yrittäjä kertoi etteivät paikat tahdo pysyä halvoissa puolimuovisissa sisäkumeissa. No tuohon pikkuenskaan tuli paksut Misukan sisärenkaat, niissä kuuleman paikka pysyy. Tiptop piti hakea Motonetistä.
The idea is to die young as late as possible
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa