Tuhkapönttö

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Tuhkapönttö

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Meillä emäntä hoitaa lämmityksen, minun tarvitsee vain hankkia puut.

Emäntä myös tyhjentää tuhkat pesästä. Sillä uunin omalla pikku laatikolla. Tarpoo hangessa milloin mihinkin tontin nurkkaan. Emäntä esitti toivomuksen isosta tuhka-astiasta, jonka kävisi sitten tyhjentämässä lumien sulettua. Emännän työtaakkaa helpottaakseni suhtaudun hankkeeseen myötämielin.

Pari kysymystä olisi esittää:

Paljonko sekapuusta tulee talvessa tuhkaa? Tiedän montako kiloa meillä puuta vuodessa kuluu, en niinkään mottimäärää.

50 litran peltipönttö olisi mukavampi siirtää, kuin 200 l öljytynnyri. Vaan ei taida 50 litraa riittää?

Kun vain tietäisi, mistä sellaisia viidenkympin pönttöjä saa. Laittaisin vaikka useamman.

Kuinka teillä on asia hoidettu?
Viimeksi muokannut Dexta ja 3600, To Touko 04, 2006 12:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tri-M
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 1:10 pm
Paikkakunta: Siikainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-M »

Meil on 10l kannellinen peltiämpäri leivinuunin päällä, eikä tarvi tyhjentää ku 2-3 kertaa viikossa. Poltetaan leivinuunin lisäks kahdes pönttöuunis ja yhdes puuhellas. Noin 30 heittomottia / vuosi. Emäntä hoitaa meilläkin, kunhan huolehdin, että olohuoneen arkusta ei puut lopu.
MF 135 vm-67
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF 135 vm-67 »

Olen käyttänyt peltisiä kahdenkympin öljyastioita tuhkan varastointiin. Kansi tietysti pitää irroittaa astiasta. Joku levynpala on väliaikaisena kantena astian täyttövaiheessa. Siirtokuljetuksen ajaksi olen laittanut muovipussin narulla tai kumilenkillä pöntön suulle estämään pölyämistä. Viime syksynä hankin pölynimuriin liitettävän tuhkaerottelijan. Erottelijan astialla olen vienyt nykyisin leivinuunin tuhkat maalle ja siellä sirotellut metsään.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Tuhkan määrähän riippuu,niinkuin tiedät.Ensinnäkin puun laadusta,toiseksi uunin hyötysuhteesta.
Meillä tulee sekapuusta seitsämässä kuukaudessa noin 112 litraa tuhkaa,keskuslämmitys kattilasta. Puuta poltettiin n.25 pinomottia,painosta en tiedä.
Tuhkan tyhjennän maaliämpäriin (9l), riittää hyvin yhteen kertaan,ja kuskaan pihan perälle saman tien.
En ymmärrä miksi sitä pitäisi säästellä. Että sillai täällä.

Tässä on mukana jokunen motti saunan tuhkiakin.

No ei tietenkään sitää tuhkaa ole motti tolkulla :)
Viimeksi muokannut pilvilinna, To Touko 04, 2006 9:15 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Olen itse huolehtinut koko ketjusta. Ensiksi tuhkat 10 l peltitörppöön. Kun tuhkat on jäähtynyt tyhjennän astian tavalliseen jätesäkkiin. säilytän tuhkia kaukana rakennuksista takapihalla. poltan osaksi lahoakin puuta useissa tulipesissä sekä asunnolla että mökillä. Kylvän tuhkat hangen aikana kasvimaalle sekä mansikka että viinimarjapensaille. Mökillä lisäksi vattupensaille sekä jalostetuille että villivatuille. Lumi suli aika nopeasti ja samalla kasvit saa sellaisia ravinteita ja kalkkia jota ei ole lannoitteissa. Tuo lumen sulaminen on erittäin hyvä asia. Mutta on varottva kylvämästä perunamaalle.
Hilppa
Viestit: 89
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

10L:n maalipönttö on ihan passeli. Eihän sitä tuhkaa juuri säästää kannata, melko halpaa kuitenkin :lol: . Pari pöntöllistä jätin kuitenkin jemmaan, aion kastella tiilikattoa johon sammalta pakkaa kasvamaan, vedellä jossa tuhka on lionnut pari päivää. Viime kesänä kokeilin pienelle alalle ja kyllä sammal irtoili paljon helpommin. Ajattelin samaa kokeilla sammaloituneelle nurmikolle, onko arvauksia miten mahtaa käydä.
JH78
Viestit: 383
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:52 pm
Paikkakunta: Lohja, Nummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JH78 »

Meillä on kerinnyt tuhkat jäähtymään sen verran ettei niin väliä mihin astiaan niitä siirtelee, eikä niitä tulipesiä koko ajan polteta. Tuhkat on kerätty jätesäkkeihin tai lannoitesäkkeihin. Niitä kesän tullen metsiin kylväen.
Olen parina talvena heitellyt nurmikolle hangen päälle. On kuulemma ruman näköistä, eikä sitä enää. Onhan se helppo kun sammal voi hyvin eikä ruoho kasva. Eipähän tarvitse leikata :D .
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mainittakoon nyt tämäkin kun on asiaa sivuttu.


Puuntuhka ei ole ehkä kovin suositeltava elintarpeitten tuotannossa korkean raskasmetallipitoisuuden vuoksi. Mm sinkki ja kadmium ovat erityisenä ongelmana.

Ammattimaisessa ravinnontuotannossa puutuhkalannoitus on kielletty em. syystä. Viherrakentamisessa voidaan käyttää toistaiseksi puutuhkaakin mutta metsälannoitukseenkaan se ei rm.pitoisuuksien takia sovellu niineen.

Laitan itse tuhkan pääsääntöisesti pakko-roskikseen n 10 ltr kertaerissä. On nimittäin lähimaastossa talouskaivoja, joten ei sitä oikein maahankaan arvaa levittää. Tietysti jos sen toimittaisi vedenjakajan tuollepuolen, mutta se olisi ehkä hieman vino temppu sen kulman naapurustolle.

Kannattaisi ehkä jossainmäärin niiden, jotka voimaperäisesti tuhkalannoittavat kotinsa ympäristöä, perehtyä tähänkin asiaan.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

ATH kirjoitti:Mainittakoon nyt tämäkin kun on asiaa sivuttu.


Puuntuhka ei ole ehkä kovin suositeltava elintarpeitten tuotannossa korkean raskasmetallipitoisuuden vuoksi. Mm sinkki ja kadmium ovat erityisenä ongelmana.

Ammattimaisessa ravinnontuotannossa puutuhkalannoitus on kielletty em. syystä. Viherrakentamisessa voidaan käyttää toistaiseksi puutuhkaakin mutta metsälannoitukseenkaan se ei rm.pitoisuuksien takia sovellu niineen.

Laitan itse tuhkan pääsääntöisesti pakko-roskikseen n 10 ltr kertaerissä. On nimittäin lähimaastossa talouskaivoja, joten ei sitä oikein maahankaan arvaa levittää. Tietysti jos sen toimittaisi vedenjakajan tuollepuolen, mutta se olisi ehkä hieman vino temppu sen kulman naapurustolle.

Kannattaisi ehkä jossainmäärin niiden, jotka voimaperäisesti tuhkalannoittavat kotinsa ympäristöä, perehtyä tähänkin asiaan.
En usko tuon lannoitusvaikutuksen kovin ison olevan. Enemmänkin tuo kesän tulon nopeutuminen näin pohjoisissa oloissa. Pienellä kauhalla ripottelu hangelle sen erran että lumi tummuu. Löytyykö tokumenttiä kinka paljon niitä raskas metalleja on esim, 30 kg tuhkaa kaikkiaan n. 0,5-0,7ha alalle levitettynä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jumunen, Matsikka, sajo67 ja 65 vierailijaa