Ihme juttua renkaanvaihdosta, omatoimisuus pois??
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Ihme juttua renkaanvaihdosta, omatoimisuus pois??
Motorsport -palstalla keskustellaan voimakkaasti tämmösestä Ylä-Satakunta -lehden kirjotuksesta: KORJAUS: TAITAA OLLA HUIJAUSJUTTU
KORJAUKSENKORJAUS: Soitin lehteen, on ne tommosta kirjottanu!
Renkaanvaihdot halutaan kokonaan ammattilaisille
Parkano
Niina Martikainen
Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään.
Parkanon Euromasterin Pekka Leppihalme kertoo, että suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita.
Lisäksi alumiini- ja erikoisvanteet pitää myös jälkikiristää noin sadanviidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Monelta kotivaihtajalta tämä unohtuu helposti.
Vaikka renkaat saa ainakin vielä vaihtaa missä haluaa, hyvin moni käyttää ammattiliikkeen palveluita. Homma hoituu kotikonsteja nopeammin ja lisäksi liikkeessä onnistuu myös renkaiden tasapainotus, jota ei voi tehdä itse.
– Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo.
Ihan kun Ylä-Satakunnassa olis aprillipäivä ja vappu menny sekasi.
Luulis edes, että renkaan vanteellevaihto autoon olis eri juttu kuin pyöränvaihto. Mää ole kauhiast hämmästyny.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=58105
KORJAUKSENKORJAUS: Soitin lehteen, on ne tommosta kirjottanu!
Renkaanvaihdot halutaan kokonaan ammattilaisille
Parkano
Niina Martikainen
Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään.
Parkanon Euromasterin Pekka Leppihalme kertoo, että suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita.
Lisäksi alumiini- ja erikoisvanteet pitää myös jälkikiristää noin sadanviidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Monelta kotivaihtajalta tämä unohtuu helposti.
Vaikka renkaat saa ainakin vielä vaihtaa missä haluaa, hyvin moni käyttää ammattiliikkeen palveluita. Homma hoituu kotikonsteja nopeammin ja lisäksi liikkeessä onnistuu myös renkaiden tasapainotus, jota ei voi tehdä itse.
– Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo.
Ihan kun Ylä-Satakunnassa olis aprillipäivä ja vappu menny sekasi.
Luulis edes, että renkaan vanteellevaihto autoon olis eri juttu kuin pyöränvaihto. Mää ole kauhiast hämmästyny.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=58105
Viimeksi muokannut ylioyja, Ti Touko 02, 2006 9:15 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Kaikkea ne keksiikin!! Ei tunnu mukavalta tommoset kehittelyt, ja onhan niitä semmosiakin "tee se itse miehiä" joilla on kunnon työkalut ja joilta homma hoituu... Kuinkahan paljon tapahtuu muka renkaan irtoamisia tai vastaavia henkilöautoissa? Toivottavasti koskee vain autoja jos menee läpi. Kohta on niin että jos tien päällä puhkee rengas, niin sitäkään ei saa ite vaihtaa...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Tiossa viitattiin mm. muovikorin osiin. kyllähän se vanhemmissakin autoissa on alusta sem verran herkkä se helmapelti että vain nosto oikeista paikoista johtaa siihen ettei riko sitä helmapeltiä. Ja miten herkkiä nuo alumiinivanteet on kiristysmomentille. Ja renkaan kuluneisuuden arviointi lienee myös samoin kuin tasapainotus samalla. Mutta pakollisena se hinta ja vielä isompi kiire ensimmäisenä lumisadepäivänä. eikö se tuo jarrujen korjaus ainakin joissakin autoissa ole ammattiliikkeen töitä.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Eihän noihin uusiin autoihin kaikkiin pysty vaihtamaan edes jarrupaloja ite, tai pystyy mutta sen jälkeen kun istut rattiin ja laitat virran päälle on kojelauta yhtä diskoa. Mitenkä se jälkikirystys sen paremmin tapahtuu jos käyäänkin vaihattamassa ne renkaat ammatti liikkeessä, käytävä vissiin aina kiristyttämässä siellä liikkeessä. Kyllähän halvemmat aluvanteet on tieten semmosia missä tuppaa pultit löystymään jos ei kiristä oikeeseen momenttiin tai muista jälkikiristää.Eläkeläismetsuri kirjoitti:Tiossa viitattiin mm. muovikorin osiin. kyllähän se vanhemmissakin autoissa on alusta sem verran herkkä se helmapelti että vain nosto oikeista paikoista johtaa siihen ettei riko sitä helmapeltiä. Ja miten herkkiä nuo alumiinivanteet on kiristysmomentille. Ja renkaan kuluneisuuden arviointi lienee myös samoin kuin tasapainotus samalla. Mutta pakollisena se hinta ja vielä isompi kiire ensimmäisenä lumisadepäivänä. eikö se tuo jarrujen korjaus ainakin joissakin autoissa ole ammattiliikkeen töitä.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Joo on taas maailman kirjat sekaisin. Sitten kun AMMATTILIIKKEET osaavat tehdä tuon yksinkertaisen työn niin kuin se pitää tehdä niin sitten on hyvä
Onpa omasta autostakin jäänyt rengasliikkeen jäljiltä vanteet löysälle että jotuu hetken perästä kiristämään ettei renkaat irtoa vallan paikoiltaan, toisaalta kyllä sen ohjauksesta ja äänistä huomaa että ei ole kaikki kohdallaan, ja ihan samalla tavalla vaikka itse olisin löysälle jättänyt.
Ja rengas paineet ovat joka kerta rengastyön jälkeen päin p...settä.
Vähän näistä alan ammattilaisista saa/olen saanut saman kuvan kuin autojen merkkihuolloistakin
Tuttavan aluvanteet vedettiin puolestaan sellaiseen momenttiin ja väärillä muttereilla että hirveän taistelun jälkeen sai uudet vanteet
Ja eikös se TM testannut jokin aika sitten eri rengasliikkeitten palvelun alumiinivanne asioissa.
Väitän myös vaihtavani omaan autooni nopsemmin renkaat kuin keskiverto rengasliike sen tekee, eikä tarvitse juuri jonotella kun itse vaihtaa
Onpa omasta autostakin jäänyt rengasliikkeen jäljiltä vanteet löysälle että jotuu hetken perästä kiristämään ettei renkaat irtoa vallan paikoiltaan, toisaalta kyllä sen ohjauksesta ja äänistä huomaa että ei ole kaikki kohdallaan, ja ihan samalla tavalla vaikka itse olisin löysälle jättänyt.
Ja rengas paineet ovat joka kerta rengastyön jälkeen päin p...settä.
Vähän näistä alan ammattilaisista saa/olen saanut saman kuvan kuin autojen merkkihuolloistakin
Tuttavan aluvanteet vedettiin puolestaan sellaiseen momenttiin ja väärillä muttereilla että hirveän taistelun jälkeen sai uudet vanteet
Ja eikös se TM testannut jokin aika sitten eri rengasliikkeitten palvelun alumiinivanne asioissa.
Väitän myös vaihtavani omaan autooni nopsemmin renkaat kuin keskiverto rengasliike sen tekee, eikä tarvitse juuri jonotella kun itse vaihtaa
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
taitaa rengasliitolla olla lisätienesti mielessä eikä autoilijoitten turvallisuus. Kyllä se on maailma taas mallillaan. Renkaanvaihdostakin tehdään väkisellä taidetta, erikoisosaamista ja -työkaluja sekä ammatitaitoa vaativaa puuhastelua. Niinkuin nykyään vähän kaikesta.
Niin ja rengasliikkeissä tuota vaativaa ja arvostettua työtä tekeviltä vaaditaan varmaan ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto.
Mitenkähän tuota sitten kontrolloitaisiin, rekisteriotteeseen rengasliikkeen leima ja roima sakko jos sitä ei ole?
Niin ja rengasliikkeissä tuota vaativaa ja arvostettua työtä tekeviltä vaaditaan varmaan ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto.
Mitenkähän tuota sitten kontrolloitaisiin, rekisteriotteeseen rengasliikkeen leima ja roima sakko jos sitä ei ole?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:06 pm
- Paikkakunta: Itä-suomi
- Viesti:
Saisi tuon lain tultua tulla joka kevät ja syksy paljon väliaikaisia renkaanvaihtopuljuja, että kaikille saataisiin renkaat ajoissa alle.
Mikähän jeesus tuokin äijä luulee olevansa. Taitaa se asema joillain nousta nuppiin ja pitää päästä pätemään.
Korkeintaan tuo voisi koskea renkaan vanteelle laittoa ja irtorenkaiden myynti kiellettäisiin. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä sitten renkaat tilattaisiin saksasta rengasonlinesta.
Enkä rengasliikkeeseen enää omaa kotteroani vie renkaanvaihtoon ihan tarpeeksi on renkaanpultteja joutunu niitten mulkkujen takia uusimaan.
Mikähän jeesus tuokin äijä luulee olevansa. Taitaa se asema joillain nousta nuppiin ja pitää päästä pätemään.
Korkeintaan tuo voisi koskea renkaan vanteelle laittoa ja irtorenkaiden myynti kiellettäisiin. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä sitten renkaat tilattaisiin saksasta rengasonlinesta.
Enkä rengasliikkeeseen enää omaa kotteroani vie renkaanvaihtoon ihan tarpeeksi on renkaanpultteja joutunu niitten mulkkujen takia uusimaan.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 3:20 pm
- Paikkakunta: Mei kylä
- Viesti:
Kylhä niit sellasii tunarloi onkii täs maalimas paljo, mitkä ei ossaakkaa pyörää autoloihee vaihtaa. Eikä paljo muutakaa tehhä. Ohase vällee iha hyvä, et heit varte onkii nää maksulliset pyörävaihtajat.
Myö vaa tuon Karhuse Vihtoori kans ollaa sit vähä niiko tuumailtu, et yks sellane ropotti, mikä pitäs saaha iha välttämättä luvavaraseks, ois tää hellapuihe pilkkomine. Se näät onkii rohvessooriloil ja tuomarloil ja muil herroil sellane askar, et hein kyl pitäs malttaa pittää siit näppiins erillää.
Se näät o silviisii, et kirves ja muutkii pilkkomavärkit onkii äkkinäise näppilöis vällee vaarallissii pelilöi. Täs taano tuol Kannilas ol yks Nokia insinöör taatsallaa (=kesämökki) alkant pilkkomaa kirveel saunapuit, mut hääko ei oltkaa ymmärtänt tiukata sit kirveeterrää, vaik se ol lonksottant joka iskul. No, sithä se viimeeks läkskii kokonaa irt. No tää insinöör ihmettelemmää mihi siit varrest se terä hävis. Sithä hää katselemmaa ylöspäi, josse vaik sinne ois hävint. No sielthäse löytykii. Tul ja kopsaht keskel otsaa. No onneks tul hamarapuol eel, ettei ukolt iha henk mänt. Mut olha siin otsas kommee patti viel pari viiko perästkii.
Et pitäshä se puihe pilkkomine saaha luvavaraseks ja vähä äkkiä sittekii. Ja lupaha annettas vaa meil maasuevu asukeil ja muilkii sellasil, mitkä puihetekovärkkilöihe pääl ymmärtäät. Mut lääkärlöil, tuomarloil ja insinöörilöil eikä muilkaa herroil sit luppaa huolis myöntää. Ei ainakkaa ilma perusteellist puupilkkomise tutkintoo.
Ja saisha se vallasmannikii muuta touhuu ko tuon Maiteli Eetvi pontikkapannu jälestämine. Viime viikolkii hää yhytti iha valmiin ranki ja pirulaine kaato sen maaha. Ja viel ilkes hakata kappaleiks melkei uuve pannun. Mut onneks meil o Vihtoori kans tuol sarraime taa peitos iso lekker Eetvi pontikkaa, et kylhä myö par viikkoo pärjätää. Mut vierahii ei paljo huolis käyvä.
Myö vaa tuon Karhuse Vihtoori kans ollaa sit vähä niiko tuumailtu, et yks sellane ropotti, mikä pitäs saaha iha välttämättä luvavaraseks, ois tää hellapuihe pilkkomine. Se näät onkii rohvessooriloil ja tuomarloil ja muil herroil sellane askar, et hein kyl pitäs malttaa pittää siit näppiins erillää.
Se näät o silviisii, et kirves ja muutkii pilkkomavärkit onkii äkkinäise näppilöis vällee vaarallissii pelilöi. Täs taano tuol Kannilas ol yks Nokia insinöör taatsallaa (=kesämökki) alkant pilkkomaa kirveel saunapuit, mut hääko ei oltkaa ymmärtänt tiukata sit kirveeterrää, vaik se ol lonksottant joka iskul. No, sithä se viimeeks läkskii kokonaa irt. No tää insinöör ihmettelemmää mihi siit varrest se terä hävis. Sithä hää katselemmaa ylöspäi, josse vaik sinne ois hävint. No sielthäse löytykii. Tul ja kopsaht keskel otsaa. No onneks tul hamarapuol eel, ettei ukolt iha henk mänt. Mut olha siin otsas kommee patti viel pari viiko perästkii.
Et pitäshä se puihe pilkkomine saaha luvavaraseks ja vähä äkkiä sittekii. Ja lupaha annettas vaa meil maasuevu asukeil ja muilkii sellasil, mitkä puihetekovärkkilöihe pääl ymmärtäät. Mut lääkärlöil, tuomarloil ja insinöörilöil eikä muilkaa herroil sit luppaa huolis myöntää. Ei ainakkaa ilma perusteellist puupilkkomise tutkintoo.
Ja saisha se vallasmannikii muuta touhuu ko tuon Maiteli Eetvi pontikkapannu jälestämine. Viime viikolkii hää yhytti iha valmiin ranki ja pirulaine kaato sen maaha. Ja viel ilkes hakata kappaleiks melkei uuve pannun. Mut onneks meil o Vihtoori kans tuol sarraime taa peitos iso lekker Eetvi pontikkaa, et kylhä myö par viikkoo pärjätää. Mut vierahii ei paljo huolis käyvä.
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 4:56 am
- Paikkakunta: Satakunta, Rauma
- Viesti:
Juu on noita uus avuttomia jotka ei todellakaan osaa autolla tehdä muuta kuin ajaa. Ilmeisesti tälläinen joka tälläistä pakollista renkaanvaihtoa liikkeeseen haluaa on itsekin tälläiseen joukkoon lukeutuva Mutta miten se todistettaisiin kun konstaapeli kysyy , että kukas on sun autoon renkaat vaihtanut. Leima rekisteriotteeseen vai?? Kyllä on kuolleena syntynyt idea ja ajatus.
Oikke ku mä yritä pähkäil ni se vois tekki paremminki ku tehtaalainen
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Jospa se tarkoittaakin, että rengasliikkeiden pitää osoittaa ammattitaitonsa jotenkin?
Jotenkin noiden alumiinivanteiden erikoispulttien kohdalla asian ymmärtää. Se vaan pitäisi olla vannemyyjän asia laittaa aina pultit mukaan samaan hintaan. Ja mitä syytä on ajaa Suomessa jollakin 18" vanteilla ja 40- sarjan renkailla? Ajomukavuus ei varmaankaan.
Useita kertoja olen laitattanut uuden rengassarjan alle. Harvoin on pyyhitty ruosteet pois kiinnityspinnalta, harvoin on kiristetty mutterit varovasti ristiin. Ilmaa on laitettu se pari kiloa, tai on kysytty minulta, että paljonko laitetaan? Mistä minä sen muistaisin?
Omatoimisille vaihtajille vinkki: Autoa ei pidä nostaa siitä käsikirjan osoittamasta kohdasta helmapellissä. Olen itse eri autoista saanut kolme kertaa tunkin läpi, kun se kohta on ruostunut paperiksi. Tulee katsastuksessa korjauskehotus. Nostoon hallitunkki (hinta alle 20 €), ja alustasta joku tukevampi tukivarren kiinnityskohta tavoitteeksi.
Jotenkin noiden alumiinivanteiden erikoispulttien kohdalla asian ymmärtää. Se vaan pitäisi olla vannemyyjän asia laittaa aina pultit mukaan samaan hintaan. Ja mitä syytä on ajaa Suomessa jollakin 18" vanteilla ja 40- sarjan renkailla? Ajomukavuus ei varmaankaan.
Useita kertoja olen laitattanut uuden rengassarjan alle. Harvoin on pyyhitty ruosteet pois kiinnityspinnalta, harvoin on kiristetty mutterit varovasti ristiin. Ilmaa on laitettu se pari kiloa, tai on kysytty minulta, että paljonko laitetaan? Mistä minä sen muistaisin?
Omatoimisille vaihtajille vinkki: Autoa ei pidä nostaa siitä käsikirjan osoittamasta kohdasta helmapellissä. Olen itse eri autoista saanut kolme kertaa tunkin läpi, kun se kohta on ruostunut paperiksi. Tulee katsastuksessa korjauskehotus. Nostoon hallitunkki (hinta alle 20 €), ja alustasta joku tukevampi tukivarren kiinnityskohta tavoitteeksi.
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Mitenkähän se virkavalta tuolla tienpäällä tarkistaa kuka ne renkaat on vaihtanut? Joku sinettikö??
Autoliiton jäsenenä mulle tulee "Moottori" -lehti jossa on raportti jokaisesta kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta, en muista yhtäkään jossa syy olisi henkilöauton renkaan irtoaminen.
Toivottavasti tuo on aprillipila.
Autoliiton jäsenenä mulle tulee "Moottori" -lehti jossa on raportti jokaisesta kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta, en muista yhtäkään jossa syy olisi henkilöauton renkaan irtoaminen.
Toivottavasti tuo on aprillipila.
Tämä oli provo? Jos olisi tulossa tämä tämmöinen, niin uskoakseni olisin kuullut siitä. Näin ne urbaanilegendat lähtee????
Niin älytön ajatus tämä "lisensioitu" renkaanvaihto-oikeus on, että voisi olla kyllä tottakin. EU-Suomessa on nähty paljon hölmömpiäkin säädäntöjä.
Mutta kun ajattelee näitä meidän ministeriemme aivoituksia. Silloinkin kun irronnut kuorma-auton pyörä niittasi ihmisen, äityi ajokortiton naisministeri suureen ääreen kohkaamaan, asian jostain kuultuaan, lainsäädäntöä jolla saataisiin pakollisiksi takautuvasti vääränkätiset jengat toisen puolen pyöränpulteille. Piti lisäksi tätä kierteitten eriparisuutta lähipiirinsä innovaationa jota pitäisi myydä maailmalle.
On melko mielenkiintoista ettei tasavallan presidentin, ministerin tai kansanedustajan tarvitse hankkia minkäänlaisia Euroajan lupia ja kurssituksia. Itse kun toimii, niin ei enää ole montaakaan hommaa johon ei tarvittaisi jonkinsortin kurssitusta ja lupalappua.
Viimeksi tuli eteen kun piti laittaa siltarumpu hätimiten, huomasikin työn tarjoaja, ettei meillä ole voimassa olevaa tietyölupaa. Ei kun ukko kurssille.
Taitaa olla tuo valtion johtaminen senverta helpompaa kuin nämä oikeat työt, ettei tarvitse kaiken maailman lupia olla.
Tuppaa istumaan hiukan isommassa puljussa yksi hlö jatkuvasti kursseilla minkä muulta lupabyrokratialta ehtii. On hiukan samassa asemassa sitten sen syntipukin kanssa kun vahinko sattuu. Vaan siksipä byrokratia on olemassakin. Kun löytyy aina syyllinen, saadaan paperit pienellä vaivalla kuntoon ja viranhaltijat pesevät asiasta kätensä. Eli vastuun kierrättämistähän tämä meille myyty pelleily on. Ei sen tarkoitus ole palvella rivikansalaista jos joku on niin luullut.
Niin älytön ajatus tämä "lisensioitu" renkaanvaihto-oikeus on, että voisi olla kyllä tottakin. EU-Suomessa on nähty paljon hölmömpiäkin säädäntöjä.
Mutta kun ajattelee näitä meidän ministeriemme aivoituksia. Silloinkin kun irronnut kuorma-auton pyörä niittasi ihmisen, äityi ajokortiton naisministeri suureen ääreen kohkaamaan, asian jostain kuultuaan, lainsäädäntöä jolla saataisiin pakollisiksi takautuvasti vääränkätiset jengat toisen puolen pyöränpulteille. Piti lisäksi tätä kierteitten eriparisuutta lähipiirinsä innovaationa jota pitäisi myydä maailmalle.
On melko mielenkiintoista ettei tasavallan presidentin, ministerin tai kansanedustajan tarvitse hankkia minkäänlaisia Euroajan lupia ja kurssituksia. Itse kun toimii, niin ei enää ole montaakaan hommaa johon ei tarvittaisi jonkinsortin kurssitusta ja lupalappua.
Viimeksi tuli eteen kun piti laittaa siltarumpu hätimiten, huomasikin työn tarjoaja, ettei meillä ole voimassa olevaa tietyölupaa. Ei kun ukko kurssille.
Taitaa olla tuo valtion johtaminen senverta helpompaa kuin nämä oikeat työt, ettei tarvitse kaiken maailman lupia olla.
Tuppaa istumaan hiukan isommassa puljussa yksi hlö jatkuvasti kursseilla minkä muulta lupabyrokratialta ehtii. On hiukan samassa asemassa sitten sen syntipukin kanssa kun vahinko sattuu. Vaan siksipä byrokratia on olemassakin. Kun löytyy aina syyllinen, saadaan paperit pienellä vaivalla kuntoon ja viranhaltijat pesevät asiasta kätensä. Eli vastuun kierrättämistähän tämä meille myyty pelleily on. Ei sen tarkoitus ole palvella rivikansalaista jos joku on niin luullut.
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Ilmeisesti juttu on sarjaa kun ei ole parempaakaan sanomista. Olen kyllä pannut merkille kuinka juuri nämä rengasliikkeen mihet on jättänyt työmaansa ja lähteneet oiein virkakunnan kanssa tienpäälle mittaamaan ohikulkijoiden kulutuspinnan vahvuutta. Ja oikein paikallisen lenden toimittajat paikalle ja isot kuvat lehteen. ostin kerran Foortiini käytetyt pikkukuorma.auton renkaat eteen. Kauan siinä ensin harkittiin ja uusia esiteltiin . Ja ihmeteltiin sopiiko edes pyörimään ja hintaakin tuli ettei paljon tainnutjäädä uudesta jälkeen. Mutta saipahan terapiakone uudet tassut eteen . Ja läti vielä samoilla renkailla eteenpäin kiertoon.
-
- Viestit: 1130
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Noo annas kun arvaan
Hällyytetään varmaan nummerosta 112 valtuutettu asentaja paikalle, ja kyllä elämä taas hymyilee
Toisaalta kaikki eivät todellakaan osaa vaihtaa rikkinäistä rengasta, myös se että suurin syy tielle jäämiseen on se että menovesi lopuu kertoo myös jotain (ainakin bensiinin hinnasta )
Hällyytetään varmaan nummerosta 112 valtuutettu asentaja paikalle, ja kyllä elämä taas hymyilee
Toisaalta kaikki eivät todellakaan osaa vaihtaa rikkinäistä rengasta, myös se että suurin syy tielle jäämiseen on se että menovesi lopuu kertoo myös jotain (ainakin bensiinin hinnasta )
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Omatoimisuudesta:
Suomessa on kuulemma sellainen harvinaisuus, että autot pestään kotona. En tiedä tarkemmin, mutta joissakin maissa (aina niin ympäristötietoisessa Saksassa ainakin?) se lienee jopa kiellettyä tai sitä ei ainakaan tehdä.
Renkaista:
Jokin aika sitten oli suunnitteilla direktiivi, jolla renkaille asetettaisiin max. käyttöikä, oliko se 3, 4, vai 5 vuotta? Eli renkaat olisi vaihdettava uusiin vähintään 3 vuoden välein, jos autolla (ja muilla koneilla?) aikoo ajaa. Mikähän tuon direktiivin tila on nykyään? Rengasvalmistajat varmaan hierovat suuria karvaisia käsiään.
Suomessa on kuulemma sellainen harvinaisuus, että autot pestään kotona. En tiedä tarkemmin, mutta joissakin maissa (aina niin ympäristötietoisessa Saksassa ainakin?) se lienee jopa kiellettyä tai sitä ei ainakaan tehdä.
Renkaista:
Jokin aika sitten oli suunnitteilla direktiivi, jolla renkaille asetettaisiin max. käyttöikä, oliko se 3, 4, vai 5 vuotta? Eli renkaat olisi vaihdettava uusiin vähintään 3 vuoden välein, jos autolla (ja muilla koneilla?) aikoo ajaa. Mikähän tuon direktiivin tila on nykyään? Rengasvalmistajat varmaan hierovat suuria karvaisia käsiään.
Viimeksi muokannut Jarkko, Ti Touko 02, 2006 6:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Kyllä tuon autoihin voi hyväksyä, mutta auta armias jos tulee koskemaan traktoreitakinJarkko kirjoitti:Omatoimisuudesta:
Suomessa on kuulemma sellainen harvinaisuus, että autot pestään kotona. En tiedä tarkemmin, mutta joissakin maissa (aina niin ympäristötietoisessa Saksassa ainakin?) se lienee jopa kiellettyä tai sitä ei ainakaan tehdä.
Renkaista:
Jokin aika sitten oli suunnitteilla direktiivi, jolla renkaille asetettaisiin max. käyttöikä, oliko se 3, 4, vai 5 vuotta? Eli renkaat olisi vaihdettava uusiin vähintään 3 vuoden välein, jos autolla (ja muilla koneilla?) aikoo ajaa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Ajoin isoäitini entisen Saab 96 auton loppuun. Oli vuosimallia -73. Alla edelleen ensimmäiseksi talveksi ostetut "Esso jotakin" nastarenkaat. Kolmekymmentä vuotta ajan hammasta oli, totta puhuen, vienyt parhaan pidon niistä renkaista.
Vaan eivät ole nämä nykyiset nastarenkaat sen parempia. On ulkonemarajoitus, pistovoimarajoitus, lukumäärärajoitus.
Toyotasta jouduin uusimaan talvirenkaat. Vaikka vanhoista oli puolet nastoissa tienposkilla, uudet renkaat olivat liukkaammat.
Vaan eivät ole nämä nykyiset nastarenkaat sen parempia. On ulkonemarajoitus, pistovoimarajoitus, lukumäärärajoitus.
Toyotasta jouduin uusimaan talvirenkaat. Vaikka vanhoista oli puolet nastoissa tienposkilla, uudet renkaat olivat liukkaammat.