Niksi-Pirkka: kelautuva lohkolämmittimen johto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Refy
Viestit: 3839
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Niksi-Pirkka: kelautuva lohkolämmittimen johto

Viesti Kirjoittaja Refy »

Sadatta kertaa tänä talvena lohkolämmittimen johtoa irrottaessa ja kelatessa lumisena jalkatilaa kastelemaan tuli sadannen kerran mieleen, että ensi talvena auton nokalla on samanlainen jousella varustettu johtokela kuin pölynimureissa. Ei vaan noissa pölynimurin värkeissä kotelointiluokat riitä ulkokäyttöön, joten jostain muualta pitäisi osa ottaa.

Onkohan jossain koneessa ulkokäyttöä kestävä johdonpalautuskela tai saisiko tuommoista patenttia peräti ostaa valmiina?
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kauhistaa autolämmitykseen tarvittavan tehon siirto jotain liukuvaa juttua pitkin kelalta lämmittimeen. Ehkä huoleni on turha.

Joskus jossain niksipalstalla oli konsti, että laitetaan puskurin alle iso sähköasennusputki, johon jonkinlainen jousiviritys (tai kuski narusta vetäen) vetää johdon mutkan piiloon. Siis autonpuoleinen ja tolpanpuoleinen pää molemmat pistävät esiin samasta päästä piiloputkea, mutta lenkki putkessa.
Kuinka pitkä sulla on tolpan ja auton väli?

Voi kun osais piirtää.
Avatar
Refy
Viestit: 3839
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Jos tuolla periaatteella saa syötettyä parin kilowatin imureita, puolen kW:n lohkolämmittimen kanssa ei luulisi tulevan ongelmia. Tuo putkipatentti kuulostaa hiukan hankalalta toteuttaa pitemmillä johdoilla, minä tarvitsisin n. 3-5 metrin ulottuvuuden.

Fiksuinta olisi jos koko paketti olisi konepellin takana piilossa, vain pistotulppa pilkistäisi jonkun sopivan suojakannen takaa.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

ylioyja kirjoitti:Kauhistaa autolämmitykseen tarvittavan tehon siirto jotain liukuvaa juttua pitkin kelalta lämmittimeen.
Harvan pölynimurin teho on alle 1000 w. Siis tarkoitan oikeaa, toimivaa pölynimuria, ei mitään halpislelua.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Hyvä on, eipä tullu mieleeni että huriseminen on noin rankkaa.

Ja harva imuri just tehoo tartteekin, nääs vuoto hukkaa osan imukykyvystä. :wink:

Harva vene vettä pitää ja harvalla veneellä liikkumisessa on ylimäärästä pintajännitystä.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kuulemma ennen laivat olivat puuta ja miehet rautaa, mutta kuka se Harva on, koska "Harva meistä on rautaa"?

Jos kyse on siis "meistä", niin sen on pakko olla joku pystykäyntinen homo sapiens.

No, taidan mennä tästä Joukolla laskemään mäkeä, niin kauan kuin lunta on vielä jäljellä....
Huju
Viestit: 76
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:47 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huju »

Kerran joutessani purin imurista tuon kelan, mutta kun se johto oli kaksinapainen, en viitsinyt suunnitelmaa jatkaa.
Mulla on ollut monta vuotta tuo johto maskin ja syylärin välissä.
Tuossa (volvo 740) autossa on se tila alhaalta aika ummessa, eikä johto pääse roikkumaan maahan.
Rasia on ruuvattu palkkiin syylärin etupuolelle ja siihen laitoin nippusiteen ohjariksi, kun joskus jäi nalkkiin johto sen taakse.
Tosin oli helppo irrottaa, kun maskin saa ilman työkaluja irti.
Kesät ja talvet se musta pistokkeen nokka siinä maskissa törröttää aina valmiina.
Työnnän sen vain aina takaisin, tosin pitkällä johdolla ei varmaan onnistu.
Zetor 6045 -82
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Miksi sen johdon pitää olla autossa. Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan. Muutenkin autosta kiikkuvat töpselit vaikuttavat toisinaan varsin mielenkiintoisilta. Oli tosin sellainen viritelmä omassakin autossa, kun lohkolämmittimen pistoke on moottoritilassa. Parhaat koristelevat autonsa oikein kunnolla pitkällä roikalla.

Kaikkien aikojen paras on Kajaanissa liikkuva valkoinen mersu, jossa lohkolämmittimen johto lähtee keulsta, sitten se on sidottu vänkärin peiliin, siitä se kiertää katon yli vetokoukkuun, josta sitten töpseli kiikkuu 10cm johdon päässä. Liikenteessä aika mukava näky.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Velu kirjoitti:Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan.
Joskus ennen muinoin ainakaan ei saanut jättää, paitsi jos sen sitten irrottaa myös sieltä tolpastakin tai roikan rasian nostaa... oliko se 170 cm korkeudelle? Vaaralliset käyttöolosuhteet, ulkotilat, autotalli, kellari, pesutilat, wc, jne., pistorasia oltava minimikorkeudella. Kyse oli lapsiturvallisuudesta. Niitähän myytiin oikein lisätankoja noihin tolppiin, joihin sai sitten roikkarasian ripustaa. Muutaman olen nähnyt ihan asennetunakin, mutta sittemmin ovat kadonneet.
Tujakka
Viestit: 364
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 10:24 pm
Paikkakunta: Elimäki
Viesti:

Ei oo koskaan särkyny ja taas meni

Viesti Kirjoittaja Tujakka »

Koko talven skarppasin ja muistin irroittaa lämppärin johdon ennen
ajoon lähtöä. Sitten viimesiä kunnon pakkasöitä ja aamulla sähköletku kiinni autossa, kun läksin ajelemaan. Irtosi tolpasta kyllä, mutta johto jäi etupyörien alle ja repäisi pistokkeen puskurin alta irti.

Jos joku keksii hyvän systeemin, joka irrottaa sähköletkun särkemättä mitään, niin ostan heti kun tulee yleiseen myyntiin.
Semmonen imuri joka lataa ittensä on jo keksitty eli ajelee "tolpalle" ja kytkee verkkoon latausta varten.
Huju
Viestit: 76
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:47 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huju »

Pihalla on kymmenkunta tolppaa ja kolmessa on johto paikallaan ilman autoa.
Pakkasilla oli useampi.
Yksi on juuri ainoan lapsiperheen tolppa, että sillai.
Jos se EU on muutanut tuotakin pykälää :(
Zetor 6045 -82
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No, paras keino lienee vaihtaa Nuffield Universalin kuuluisa BMC-moottori siihen autoon, silloin lähtee kone hyrräämään SAE 60 öljyillä kuin palmun alta, vaikka olisi -36 astetta pakkasta. Lohkolämmittimen johdon voipi sitten viedä lopputalveksi kaappiin.

Niin, sitä minä vaan, että kuinkas ne Masinistiveljet nyt lohkolämmittimien johtojen kansa pelaa, eikös se pitänyt olla niin, et tosi Miehen talossa joka tavara lähtee kerrasta käyntiin vaikka aamuk*si jäätyisi kaarelle navetannurkalla....

-SS-
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Mää oon ymmärtäny nin, että jos on turvamalli pistorasia, siis tää nykyaikanen johon ei saa yhtä naulaa laitettua, ei tartte olla metri seitkytä senttiä korkeella.
Lämmittimen johto ei o turvamallia.

Meillä on sisällä tolpan katkasija (tai siis tolppaan menevän sähkön katkasija, ei oikeesti tolpan) :wink:. Mää haluan virran pois kun oon lähdössä; rouvan taktiikka on antaa virran olla, nin sisätilalämmittimen hurina auttaa muistaan ottaa johto irti.

Kerran tänä talvena oon ajanu johdon irti, mitään ei NY hajonnu.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

ylioyja kirjoitti:Mää oon ymmärtäny nin, että jos on turvamalli pistorasia, siis tää nykyaikanen johon ei saa yhtä naulaa laitettua, ei tartte olla metri seitkytä senttiä korkeella.
Juu, ylläoleva ja vikavirtasuoja siinä ryhmässä, niin voi olla alhaallakin.
ylioyja kirjoitti:Lämmittimen johto ei o turvamallia.
Ei ole, eli lämmittimen johtoa ei saa koskaan jättää tolppaan kiinni. Pihalla leikkivä lapsi voi saada siitä sähköiskun märkiin käsiinsä vaikka ei sitä heti suuhunsa työntäisikään. Maistamisen tietää jokainen isä ja äiti luontaiseksi lapsen maailmaan tutustumisen tavaksi, eikä sitä voi estää. Suuhun saatu sähköisku 230V - kokeilisiko sitä yksikään johtonsa tolppaan roikkumaan jättävä...?
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Oon kanssa purkanu imurista tän kelaus laitteen ja ainakin siihen yksilöön
pystyi helposti laittaan kolminapaisen johdon,eli käyttöön olis menny vain sähköttömiä osia.Ei mitään turvallisuus ongelmia.Ylimääräinen johto on ehkä syytä vetää kelalta ulos käytettäessä,muttei sitä sinne yhtä paljon sovikkaan kuin alkuperäistä imurin johtoa.
Avatar
Refy
Viestit: 3839
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Velu kirjoitti:Miksi sen johdon pitää olla autossa. Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan.


Autoa tulee parkkeerattua muuallakin kuin kotopihassa. Äkkiä laskeskellen on neljä paikkaa missä tulee säännöllisemmin autoa seisoteltua, ja osassa on tuo pistorasia likimain viiden metrin päässä.
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Tuo uusi uusi vihreä piuha - ehkä "vihreä" arvoiltaankin - on aika syvältä -20 asteen pakkasilla. Niin on tönkkö, ettei minnekään kelautuisi... Jos kelalta suoraksi vetäisi, niin olisi sellaista sykeröä... Vanhempi kuminen laku on paljon parempaa.

Omassa arki pelissä (v8 diesel) asian ratkaisin investoimalla Webastoon, enkä takaisin piuhaviritykseen vaihda...
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Eihän nyt pihalla mitään muovi kaapeleita kannata käyttää,edes kesällä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa