Niksi-Pirkka: kelautuva lohkolämmittimen johto
- Refy
- Viestit: 3839
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Niksi-Pirkka: kelautuva lohkolämmittimen johto
Sadatta kertaa tänä talvena lohkolämmittimen johtoa irrottaessa ja kelatessa lumisena jalkatilaa kastelemaan tuli sadannen kerran mieleen, että ensi talvena auton nokalla on samanlainen jousella varustettu johtokela kuin pölynimureissa. Ei vaan noissa pölynimurin värkeissä kotelointiluokat riitä ulkokäyttöön, joten jostain muualta pitäisi osa ottaa.
Onkohan jossain koneessa ulkokäyttöä kestävä johdonpalautuskela tai saisiko tuommoista patenttia peräti ostaa valmiina?
Onkohan jossain koneessa ulkokäyttöä kestävä johdonpalautuskela tai saisiko tuommoista patenttia peräti ostaa valmiina?
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Kauhistaa autolämmitykseen tarvittavan tehon siirto jotain liukuvaa juttua pitkin kelalta lämmittimeen. Ehkä huoleni on turha.
Joskus jossain niksipalstalla oli konsti, että laitetaan puskurin alle iso sähköasennusputki, johon jonkinlainen jousiviritys (tai kuski narusta vetäen) vetää johdon mutkan piiloon. Siis autonpuoleinen ja tolpanpuoleinen pää molemmat pistävät esiin samasta päästä piiloputkea, mutta lenkki putkessa.
Kuinka pitkä sulla on tolpan ja auton väli?
Voi kun osais piirtää.
Joskus jossain niksipalstalla oli konsti, että laitetaan puskurin alle iso sähköasennusputki, johon jonkinlainen jousiviritys (tai kuski narusta vetäen) vetää johdon mutkan piiloon. Siis autonpuoleinen ja tolpanpuoleinen pää molemmat pistävät esiin samasta päästä piiloputkea, mutta lenkki putkessa.
Kuinka pitkä sulla on tolpan ja auton väli?
Voi kun osais piirtää.
- Refy
- Viestit: 3839
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Jos tuolla periaatteella saa syötettyä parin kilowatin imureita, puolen kW:n lohkolämmittimen kanssa ei luulisi tulevan ongelmia. Tuo putkipatentti kuulostaa hiukan hankalalta toteuttaa pitemmillä johdoilla, minä tarvitsisin n. 3-5 metrin ulottuvuuden.
Fiksuinta olisi jos koko paketti olisi konepellin takana piilossa, vain pistotulppa pilkistäisi jonkun sopivan suojakannen takaa.
Fiksuinta olisi jos koko paketti olisi konepellin takana piilossa, vain pistotulppa pilkistäisi jonkun sopivan suojakannen takaa.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:47 pm
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
Kerran joutessani purin imurista tuon kelan, mutta kun se johto oli kaksinapainen, en viitsinyt suunnitelmaa jatkaa.
Mulla on ollut monta vuotta tuo johto maskin ja syylärin välissä.
Tuossa (volvo 740) autossa on se tila alhaalta aika ummessa, eikä johto pääse roikkumaan maahan.
Rasia on ruuvattu palkkiin syylärin etupuolelle ja siihen laitoin nippusiteen ohjariksi, kun joskus jäi nalkkiin johto sen taakse.
Tosin oli helppo irrottaa, kun maskin saa ilman työkaluja irti.
Kesät ja talvet se musta pistokkeen nokka siinä maskissa törröttää aina valmiina.
Työnnän sen vain aina takaisin, tosin pitkällä johdolla ei varmaan onnistu.
Mulla on ollut monta vuotta tuo johto maskin ja syylärin välissä.
Tuossa (volvo 740) autossa on se tila alhaalta aika ummessa, eikä johto pääse roikkumaan maahan.
Rasia on ruuvattu palkkiin syylärin etupuolelle ja siihen laitoin nippusiteen ohjariksi, kun joskus jäi nalkkiin johto sen taakse.
Tosin oli helppo irrottaa, kun maskin saa ilman työkaluja irti.
Kesät ja talvet se musta pistokkeen nokka siinä maskissa törröttää aina valmiina.
Työnnän sen vain aina takaisin, tosin pitkällä johdolla ei varmaan onnistu.
Zetor 6045 -82
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Miksi sen johdon pitää olla autossa. Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan. Muutenkin autosta kiikkuvat töpselit vaikuttavat toisinaan varsin mielenkiintoisilta. Oli tosin sellainen viritelmä omassakin autossa, kun lohkolämmittimen pistoke on moottoritilassa. Parhaat koristelevat autonsa oikein kunnolla pitkällä roikalla.
Kaikkien aikojen paras on Kajaanissa liikkuva valkoinen mersu, jossa lohkolämmittimen johto lähtee keulsta, sitten se on sidottu vänkärin peiliin, siitä se kiertää katon yli vetokoukkuun, josta sitten töpseli kiikkuu 10cm johdon päässä. Liikenteessä aika mukava näky.
Kaikkien aikojen paras on Kajaanissa liikkuva valkoinen mersu, jossa lohkolämmittimen johto lähtee keulsta, sitten se on sidottu vänkärin peiliin, siitä se kiertää katon yli vetokoukkuun, josta sitten töpseli kiikkuu 10cm johdon päässä. Liikenteessä aika mukava näky.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Joskus ennen muinoin ainakaan ei saanut jättää, paitsi jos sen sitten irrottaa myös sieltä tolpastakin tai roikan rasian nostaa... oliko se 170 cm korkeudelle? Vaaralliset käyttöolosuhteet, ulkotilat, autotalli, kellari, pesutilat, wc, jne., pistorasia oltava minimikorkeudella. Kyse oli lapsiturvallisuudesta. Niitähän myytiin oikein lisätankoja noihin tolppiin, joihin sai sitten roikkarasian ripustaa. Muutaman olen nähnyt ihan asennetunakin, mutta sittemmin ovat kadonneet.Velu kirjoitti:Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 10:24 pm
- Paikkakunta: Elimäki
- Viesti:
Ei oo koskaan särkyny ja taas meni
Koko talven skarppasin ja muistin irroittaa lämppärin johdon ennen
ajoon lähtöä. Sitten viimesiä kunnon pakkasöitä ja aamulla sähköletku kiinni autossa, kun läksin ajelemaan. Irtosi tolpasta kyllä, mutta johto jäi etupyörien alle ja repäisi pistokkeen puskurin alta irti.
Jos joku keksii hyvän systeemin, joka irrottaa sähköletkun särkemättä mitään, niin ostan heti kun tulee yleiseen myyntiin.
Semmonen imuri joka lataa ittensä on jo keksitty eli ajelee "tolpalle" ja kytkee verkkoon latausta varten.
ajoon lähtöä. Sitten viimesiä kunnon pakkasöitä ja aamulla sähköletku kiinni autossa, kun läksin ajelemaan. Irtosi tolpasta kyllä, mutta johto jäi etupyörien alle ja repäisi pistokkeen puskurin alta irti.
Jos joku keksii hyvän systeemin, joka irrottaa sähköletkun särkemättä mitään, niin ostan heti kun tulee yleiseen myyntiin.
Semmonen imuri joka lataa ittensä on jo keksitty eli ajelee "tolpalle" ja kytkee verkkoon latausta varten.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:47 pm
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No, paras keino lienee vaihtaa Nuffield Universalin kuuluisa BMC-moottori siihen autoon, silloin lähtee kone hyrräämään SAE 60 öljyillä kuin palmun alta, vaikka olisi -36 astetta pakkasta. Lohkolämmittimen johdon voipi sitten viedä lopputalveksi kaappiin.
Niin, sitä minä vaan, että kuinkas ne Masinistiveljet nyt lohkolämmittimien johtojen kansa pelaa, eikös se pitänyt olla niin, et tosi Miehen talossa joka tavara lähtee kerrasta käyntiin vaikka aamuk*si jäätyisi kaarelle navetannurkalla....
-SS-
Niin, sitä minä vaan, että kuinkas ne Masinistiveljet nyt lohkolämmittimien johtojen kansa pelaa, eikös se pitänyt olla niin, et tosi Miehen talossa joka tavara lähtee kerrasta käyntiin vaikka aamuk*si jäätyisi kaarelle navetannurkalla....
-SS-
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Mää oon ymmärtäny nin, että jos on turvamalli pistorasia, siis tää nykyaikanen johon ei saa yhtä naulaa laitettua, ei tartte olla metri seitkytä senttiä korkeella.
Lämmittimen johto ei o turvamallia.
Meillä on sisällä tolpan katkasija (tai siis tolppaan menevän sähkön katkasija, ei oikeesti tolpan) . Mää haluan virran pois kun oon lähdössä; rouvan taktiikka on antaa virran olla, nin sisätilalämmittimen hurina auttaa muistaan ottaa johto irti.
Kerran tänä talvena oon ajanu johdon irti, mitään ei NY hajonnu.
Lämmittimen johto ei o turvamallia.
Meillä on sisällä tolpan katkasija (tai siis tolppaan menevän sähkön katkasija, ei oikeesti tolpan) . Mää haluan virran pois kun oon lähdössä; rouvan taktiikka on antaa virran olla, nin sisätilalämmittimen hurina auttaa muistaan ottaa johto irti.
Kerran tänä talvena oon ajanu johdon irti, mitään ei NY hajonnu.
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Juu, ylläoleva ja vikavirtasuoja siinä ryhmässä, niin voi olla alhaallakin.ylioyja kirjoitti:Mää oon ymmärtäny nin, että jos on turvamalli pistorasia, siis tää nykyaikanen johon ei saa yhtä naulaa laitettua, ei tartte olla metri seitkytä senttiä korkeella.
Ei ole, eli lämmittimen johtoa ei saa koskaan jättää tolppaan kiinni. Pihalla leikkivä lapsi voi saada siitä sähköiskun märkiin käsiinsä vaikka ei sitä heti suuhunsa työntäisikään. Maistamisen tietää jokainen isä ja äiti luontaiseksi lapsen maailmaan tutustumisen tavaksi, eikä sitä voi estää. Suuhun saatu sähköisku 230V - kokeilisiko sitä yksikään johtonsa tolppaan roikkumaan jättävä...?ylioyja kirjoitti:Lämmittimen johto ei o turvamallia.
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Oon kanssa purkanu imurista tän kelaus laitteen ja ainakin siihen yksilöön
pystyi helposti laittaan kolminapaisen johdon,eli käyttöön olis menny vain sähköttömiä osia.Ei mitään turvallisuus ongelmia.Ylimääräinen johto on ehkä syytä vetää kelalta ulos käytettäessä,muttei sitä sinne yhtä paljon sovikkaan kuin alkuperäistä imurin johtoa.
pystyi helposti laittaan kolminapaisen johdon,eli käyttöön olis menny vain sähköttömiä osia.Ei mitään turvallisuus ongelmia.Ylimääräinen johto on ehkä syytä vetää kelalta ulos käytettäessä,muttei sitä sinne yhtä paljon sovikkaan kuin alkuperäistä imurin johtoa.
- Refy
- Viestit: 3839
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Velu kirjoitti:Miksi sen johdon pitää olla autossa. Senhän voi jättää tolppaan tai mistä nyt virtaa ottaakin roikkumaan.
Autoa tulee parkkeerattua muuallakin kuin kotopihassa. Äkkiä laskeskellen on neljä paikkaa missä tulee säännöllisemmin autoa seisoteltua, ja osassa on tuo pistorasia likimain viiden metrin päässä.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: N:järvi
- Viesti:
Tuo uusi uusi vihreä piuha - ehkä "vihreä" arvoiltaankin - on aika syvältä -20 asteen pakkasilla. Niin on tönkkö, ettei minnekään kelautuisi... Jos kelalta suoraksi vetäisi, niin olisi sellaista sykeröä... Vanhempi kuminen laku on paljon parempaa.
Omassa arki pelissä (v8 diesel) asian ratkaisin investoimalla Webastoon, enkä takaisin piuhaviritykseen vaihda...
Omassa arki pelissä (v8 diesel) asian ratkaisin investoimalla Webastoon, enkä takaisin piuhaviritykseen vaihda...
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa