Niksi pirkka: Akkuun eloa huuhtelemalla?
-
- Viestit: 5151
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 1:49 pm
- Paikkakunta: hyvinkää
- Viesti:
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
No niin. Akku oli illalla 4-5 tuntia laturissa, ja tänä aamuna vielä 2 tuntia. Illalla laturin mittari putosi aika nopeaan n. 3A lukemiin(9A latausvirta), mutta 17A latausvirralla mittari näytti n. 7A lukemia vielä puolen tunnin jälkeenkin.
Tänä aamuna 9A latausvirralla vielä vajaan parin tunnin jälkeenkin laturin mittari näytti 5A lukemia, 17A virralla 10A lukemia puolen tunnin jälkeen.
Kennot kupli aika reippaasti, joskaan ei tuota vielä kiehumiseksi voi sanoa.
Akku traktoriin paikoilleen ja starttia. Hyvin jaksoi pyörittää!
Saapa nähdä pitääkö virtaa pidemmän aikaa sisällään.
Sen näkee vasta huomenna. Tai oikeastaan tänä iltana jo näkee että hyödyttikö homma yhtään, ennen huuhtelua kun jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen ei akussa enää käynnistykseen puhti riittänyt.
Tänä aamuna 9A latausvirralla vielä vajaan parin tunnin jälkeenkin laturin mittari näytti 5A lukemia, 17A virralla 10A lukemia puolen tunnin jälkeen.
Kennot kupli aika reippaasti, joskaan ei tuota vielä kiehumiseksi voi sanoa.
Akku traktoriin paikoilleen ja starttia. Hyvin jaksoi pyörittää!
Saapa nähdä pitääkö virtaa pidemmän aikaa sisällään.
Sen näkee vasta huomenna. Tai oikeastaan tänä iltana jo näkee että hyödyttikö homma yhtään, ennen huuhtelua kun jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen ei akussa enää käynnistykseen puhti riittänyt.
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
Akun maksimi latausjännite on 15V. Ehdoton maksimi. Eli jos raktori on käynnissä, joutokäynnillä, kuormitettuna, pitää jännitteen olla 13.5-14.5 muuten on jotain vikaa jossain.
Lisäksi akun ikää lyhentää tärinä. Et jos kyseessä on laakerivikainen kolmisylinterinen valametti, niin sellaista akkua ei ole olemassakaan mikä siinä kestää. Vaikka kuinka olisikin kumimatto akun alla.
Lisäksi akun ikää lyhentää tärinä. Et jos kyseessä on laakerivikainen kolmisylinterinen valametti, niin sellaista akkua ei ole olemassakaan mikä siinä kestää. Vaikka kuinka olisikin kumimatto akun alla.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Nämähän on pikalatausvirtoja joita ei suositella kuin hätätilassa. Vähän aluksi noita virtoja ja hitaasti loppu. Tuommoinen kymmenien Ampperien virta vääntelee ne akun kennot ja ei mikään ihme että ne vääntyilee ja tekee oikosulun. Normaali lataus kestää ainakin vuorokauden. Kova virta kiehuttaa veden.masina kirjoitti:No niin. Akku oli illalla 4-5 tuntia laturissa, ja tänä aamuna vielä 2 tuntia. Illalla laturin mittari putosi aika nopeaan n. 3A lukemiin(9A latausvirta), mutta 17A latausvirralla mittari näytti n. 7A lukemia vielä puolen tunnin jälkeenkin.
Tänä aamuna 9A latausvirralla vielä vajaan parin tunnin jälkeenkin laturin mittari näytti 5A lukemia, 17A virralla 10A lukemia puolen tunnin jälkeen.
Kennot kupli aika reippaasti, joskaan ei tuota vielä kiehumiseksi voi sanoa.
Akku traktoriin paikoilleen ja starttia. Hyvin jaksoi pyörittää!
Saapa nähdä pitääkö virtaa pidemmän aikaa sisällään.
Sen näkee vasta huomenna. Tai oikeastaan tänä iltana jo näkee että hyödyttikö homma yhtään, ennen huuhtelua kun jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen ei akussa enää käynnistykseen puhti riittänyt.
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
No ainakin tuo 17A on pikalatausvirta. 9A ei ehkä niinkään, muistelen että suositeltava latausvirta olisi 5%, 7% tai sitten 10% akun kapasiteetista.Eläkeläismetsuri kirjoitti: Nämähän on pikalatausvirtoja joita ei suositella kuin hätätilassa. Vähän aluksi noita virtoja ja hitaasti loppu. Tuommoinen kymmenien Ampperien virta vääntelee ne akun kennot ja ei mikään ihme että ne vääntyilee ja tekee oikosulun. Normaali lataus kestää ainakin vuorokauden. Kova virta kiehuttaa veden.
5% kaavan mukaan tuo olisi jo liikaa, 20x9=180Ah, kun akku on vain 135Ah.
Tiedän kyllä että 17A virta on liian iso akun hyvinvoinnin kannalta, mutta eipä tässä tapauksessa silläkään ole juuri väliä, akku kun on mitä on.
Toisekseen kokeilumielessäkin tuota piti koittaa että näkee miten akku ottaa virtaa sisäänsä, ja että kiehuuko mikään kenno.No ei kiehunut, mutta jotkut kennot kupli toisia voimakkaammin.
Siksikin pikalatauksella koska ei uskaltanut jättää yön yli pienellekään virralle mahdollisen räjähdysvaaran takia, ja koska piti mahdollisimman pian päästä kokeilemaan että auttoiko tuo huuhtelu.
Toisaalta traktorin ohjekirjassa lukee että irroitettua akkua (juuri 135Ah akkua) ladataan seuraavasti:
1. vaihe: 15,5A virralla kuplimisen aloitusvaiheeseen saakka (14,4 jännitteeseen saakka)
2. vaihe: 7A virralla täyteen lataukseen ja ohjekirjassa mainittuun ominaispainoon saakka.
Milläkäs ampeerimäärällä se traktorin oma laturi maksimissaan lataa akkua? Eikös sekin lataa melkoisen suurella virralla?
Tuon laturin koko on 70A.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hyvin on kestänyt kolmepyttyisessä valmetissa akut. Kummassakin kolmepyttyisessä on akut kestäneet noin 9 vuotta. Akkuina on käytetty Pakkasakku Huoletonta, Varta Blueta, ja yhdessä on vielä alkuperäinen 9. vuosi menossa. Paljonko akut sitten muissa koneissa kestää?
Laturi lataa akkua maksimissaan nimellisvirralla, jos jännite ei nouse. Virran rajaa normaalisti akku. Kun virta ylittää akun kyvyn ottaa virtaa vastaa, alkaa jännite nousta. Jännitteensäädin alkaa pienentää virtaa, kun säätöjännite saavutetaan. Käytännössä latausvirta on niin suuri, kuin mitä tarvitaan säätöjänniteen, n. 14V, ylläpitämiseen.
Yhdessä traktorissa on ampperimittari. 140Ah akku näkyy ottavan virtaa vastaan heti käynnistyksen jälkeen 40A virralla. Hyvin pian virta laskee 10-15A ja akun täytyttyä virta menee reilusti alle 5A. Tiukan pakkaskäynnistyksen jälkeen latautuminen näkyy kestävän jopa toista tuntia. Kesällä virta tippuu nollaan muutamassa minuutissa.
Akun keston kannalta jännite on tosi merkittävä. Jos jännite on yli 14.4v ja yleensäkin yli 14voltin lukemat lyhentävät akun ikää nopeasti. Liian suuri jännte keittää akun ja levyt turboavat. Uusi akku meni viallisen säätimen takia 3kk:ssa. Alle 14v jännitteellä ei puolestaan tahdo virta riittää pakkasella. Tavoiteltava jännite on siis 14V tai hiukan yli.
Laturi lataa akkua maksimissaan nimellisvirralla, jos jännite ei nouse. Virran rajaa normaalisti akku. Kun virta ylittää akun kyvyn ottaa virtaa vastaa, alkaa jännite nousta. Jännitteensäädin alkaa pienentää virtaa, kun säätöjännite saavutetaan. Käytännössä latausvirta on niin suuri, kuin mitä tarvitaan säätöjänniteen, n. 14V, ylläpitämiseen.
Yhdessä traktorissa on ampperimittari. 140Ah akku näkyy ottavan virtaa vastaan heti käynnistyksen jälkeen 40A virralla. Hyvin pian virta laskee 10-15A ja akun täytyttyä virta menee reilusti alle 5A. Tiukan pakkaskäynnistyksen jälkeen latautuminen näkyy kestävän jopa toista tuntia. Kesällä virta tippuu nollaan muutamassa minuutissa.
Akun keston kannalta jännite on tosi merkittävä. Jos jännite on yli 14.4v ja yleensäkin yli 14voltin lukemat lyhentävät akun ikää nopeasti. Liian suuri jännte keittää akun ja levyt turboavat. Uusi akku meni viallisen säätimen takia 3kk:ssa. Alle 14v jännitteellä ei puolestaan tahdo virta riittää pakkasella. Tavoiteltava jännite on siis 14V tai hiukan yli.
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
No sitte se valametti on terves laakeriiltansa. 565 valametti loppuunajetuulla laakereilla on sensortin vipraattori... hyvä ku vuoden akku kesti. Onneksi se pommi hävitettiin, mutta ei se vaiva palioo parantunu, nyt on 502... 602 kaksoiskytkimellä ja kaksilohko hydrauliikalla olis ollu jo käyttökelponen konet. Mutta ku vanahaäijä on nuuka, eihän koneisiin kannata sijottaa, ku vanhoilla päriää.. ei se päivittäinen työsaaavutus mitää merkitte, kun vain on mahadollisimman vanahat ja tarkoitukseen sopimattomat koneet, ettei työnteko tulisi liian helpoksi.Velu kirjoitti:Hyvin on kestänyt kolmepyttyisessä valmetissa akut. Kummassakin kolmepyttyisessä on akut kestäneet noin 9 vuotta. Akkuina on käytetty Pakkasakku Huoletonta, Varta Blueta, ja yhdessä on vielä alkuperäinen 9. vuosi menossa. Paljonko akut sitten muissa koneissa kestää?4V tai hiukan yli.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 5151
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Helmi 18, 2006 2:11 pm
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Mitenkähän mahtaa olla kun autokomppanjassa jukunen aika sitten opetettiin että jos akkuun pitää vettä lisätä niin vain tislattu vesi tai kenttäoloissa lumesta muovikipossa sulatettu vesi kelpaa! ja vesijohto-/metallin kanssa tekemisissä ollut vesi olisi pahasta akulle. vesijohtoputkista kait irtoaa metallihiukkasia jotka akussa edesauttaa oikosulkua.
mielenkiinnolla odotetaan tuloksia masinan projektista
mielenkiinnolla odotetaan tuloksia masinan projektista
-
- Viestit: 7644
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Jep, kyllä se koneen vaihtovirtalaturi kaikkensa antaa ja akku imee kaiken mitä saa, jos on sillä päällä, että virta maistuu. Latausvirta rajoittuu automaagisesti ja menee kohti nollaa, kun akun napajännite nousee laturin säätimen määräämän jännitteen tuntumaan. Terve vajaa akku ei nosta napajännitettään heti ylös, vaan napajännite pysyy alempana ja virtaa menee.
Vanha tai sulfatoitunut akku taas tekee sen, että napajännite nousee ja virrankulku vähenee nopeasti, vaikka akkunesteen (elektrolyytin) ominaispaino ei olekaan vielä täyden akun lukemissa. Jokin akun lataamiseen käytetty automaattilaturi näkee akun tällöin täytenä, koska napajännitteen arvo ja sen nousunopeus on ainoat asiat, mitä se akusta "näkee". Jos vajaa akku taas ottaa Ah-määräänsä (kokoonsa) nähden virtaa hyvin vastaan, mutta nesteen ominaispaino ei vaan päivän lataamisen jälkeenkään ole noussut, lienee sitä pohjasakkaa tai muuta oikosulkua kennoissa.
Jos pidempi lataus paljastaa, että osa kennoista kuplii enemmän kuin muut, niin joko ne kuplivat kennot on sulfatoituneet tai sitten muissa kennoissa on pohjasakkaa tai muu oikosulku. Vuorokauden irti oltuaan tällainen joistakin kennoista oikoisessa oleva akku on napajännitteeltään tyhjän lukemissa tai jopa alle.
Jos uudehko akku on huonon pidon vuoksi, eli ei ladattu vähintään 2-3kk välein täyteen, päässyt sulfatoitumaan, saa sen joskus rääkkäämällä elvytettyä vielä henkiin. Useamman akun olen onnistunut tällä tapaa pelastamaan. Paras tulos oli kun yksi 2 vuoden iässä elvytetty 105Ah akku on vielä käytössä, 11. vuosi alkaa kohta. Akku oli silloin joskus lähes koko talven lämminvarastossa ja unohtui lataaminen. Keväällä nesteen ominaispaino kertoi akun olevan tyhjä. Laturiin kiinni ja napajännite kiipesi puolessa tunnissa 15 volttiin, ei vaikutusta ominaispainoon. Annoin olla kiinni useamman vuorokauden laturissa (6A halpamarketin peruslaturi) pihalla ja lisäsin vettä sitä mukaa kun sitä kului. Virtaa ei mennyt läpi kuin jotakin 0.5-1A paikkeilla, mutta ominaispaino kasvoi pikkuhiljaa. Lopulta virtamittari alkoi näyttää isompia lukemia ja nesteen ominaispaino nousi täyden akun lukemiin. Napajännite oli 15-16V paikkeilla ja kennot kupli kyllä aika reippaasti ja vettä meni, mutta kuntoon tuli.
Nykyisin on kaupan automaattilatureita, joilla saa laiskempikin latauksen valvoja akun täyteen ja ylläpidettyä. Niillä akkuun ajetaan maksimivirtaa tiettyyn jännitetason asti (yleensä 14.4-14.7V), sitten jännite pidetään siinä tasossa, kunnes virta putoaa riittävän pieneksi ja lataaminen katkaistaan automaattisesti siitä. Sen jälkeen alkaa ylläpitovaraustila, jossa akku on irti laturista (rele kai siellä on) jonkin aikaa, 10min-tunti tms. ja napajännite mitataan. Jos jännite on pudonnut jonkin tietyn arvon alle, aloitetaan lataussykli uudestaan alusta. Näin napajännite nostetaan ylös katkaisurajaan toistuvasti ja akku saadaan varmasti täyteen.
Koneen/auton latausjännite pitäisi olla mielellään 14.2-14.5 volttia, että akku latautuu pakkasellakin. Jos on alle 14V, menee akku pikkuhiljaa huonoon kuontoon. Harvemmin ajettavien harrastekoneiden tai lyhyitä jaksoja käyvien koneiden akkuja kannattaa ladata ainakin kerran kuussa erillisellä laturilla, vaikka ovatkin talvella kylmässä, mikä on akun itsepurkautumisen kannalta paras säilytyspaikka. Jos akun varastoi irrallaan, niin ei sisälle lämpimään, vaan kylmään kuivaan varastotilaan ja ylläpitovaraus silti kerran kuussa tai kahdessa.
Vanha tai sulfatoitunut akku taas tekee sen, että napajännite nousee ja virrankulku vähenee nopeasti, vaikka akkunesteen (elektrolyytin) ominaispaino ei olekaan vielä täyden akun lukemissa. Jokin akun lataamiseen käytetty automaattilaturi näkee akun tällöin täytenä, koska napajännitteen arvo ja sen nousunopeus on ainoat asiat, mitä se akusta "näkee". Jos vajaa akku taas ottaa Ah-määräänsä (kokoonsa) nähden virtaa hyvin vastaan, mutta nesteen ominaispaino ei vaan päivän lataamisen jälkeenkään ole noussut, lienee sitä pohjasakkaa tai muuta oikosulkua kennoissa.
Jos pidempi lataus paljastaa, että osa kennoista kuplii enemmän kuin muut, niin joko ne kuplivat kennot on sulfatoituneet tai sitten muissa kennoissa on pohjasakkaa tai muu oikosulku. Vuorokauden irti oltuaan tällainen joistakin kennoista oikoisessa oleva akku on napajännitteeltään tyhjän lukemissa tai jopa alle.
Jos uudehko akku on huonon pidon vuoksi, eli ei ladattu vähintään 2-3kk välein täyteen, päässyt sulfatoitumaan, saa sen joskus rääkkäämällä elvytettyä vielä henkiin. Useamman akun olen onnistunut tällä tapaa pelastamaan. Paras tulos oli kun yksi 2 vuoden iässä elvytetty 105Ah akku on vielä käytössä, 11. vuosi alkaa kohta. Akku oli silloin joskus lähes koko talven lämminvarastossa ja unohtui lataaminen. Keväällä nesteen ominaispaino kertoi akun olevan tyhjä. Laturiin kiinni ja napajännite kiipesi puolessa tunnissa 15 volttiin, ei vaikutusta ominaispainoon. Annoin olla kiinni useamman vuorokauden laturissa (6A halpamarketin peruslaturi) pihalla ja lisäsin vettä sitä mukaa kun sitä kului. Virtaa ei mennyt läpi kuin jotakin 0.5-1A paikkeilla, mutta ominaispaino kasvoi pikkuhiljaa. Lopulta virtamittari alkoi näyttää isompia lukemia ja nesteen ominaispaino nousi täyden akun lukemiin. Napajännite oli 15-16V paikkeilla ja kennot kupli kyllä aika reippaasti ja vettä meni, mutta kuntoon tuli.
Nykyisin on kaupan automaattilatureita, joilla saa laiskempikin latauksen valvoja akun täyteen ja ylläpidettyä. Niillä akkuun ajetaan maksimivirtaa tiettyyn jännitetason asti (yleensä 14.4-14.7V), sitten jännite pidetään siinä tasossa, kunnes virta putoaa riittävän pieneksi ja lataaminen katkaistaan automaattisesti siitä. Sen jälkeen alkaa ylläpitovaraustila, jossa akku on irti laturista (rele kai siellä on) jonkin aikaa, 10min-tunti tms. ja napajännite mitataan. Jos jännite on pudonnut jonkin tietyn arvon alle, aloitetaan lataussykli uudestaan alusta. Näin napajännite nostetaan ylös katkaisurajaan toistuvasti ja akku saadaan varmasti täyteen.
Koneen/auton latausjännite pitäisi olla mielellään 14.2-14.5 volttia, että akku latautuu pakkasellakin. Jos on alle 14V, menee akku pikkuhiljaa huonoon kuontoon. Harvemmin ajettavien harrastekoneiden tai lyhyitä jaksoja käyvien koneiden akkuja kannattaa ladata ainakin kerran kuussa erillisellä laturilla, vaikka ovatkin talvella kylmässä, mikä on akun itsepurkautumisen kannalta paras säilytyspaikka. Jos akun varastoi irrallaan, niin ei sisälle lämpimään, vaan kylmään kuivaan varastotilaan ja ylläpitovaraus silti kerran kuussa tai kahdessa.
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
No ei nyt näytä pahemmin ainakaan reikiä tulleen.Velman kirjoitti:Entäs ne haalarit?
Toisaalta ei niitä happojakaan ole pakko syliin kaataa.
Mutta takaisin varsinaiseen asiaan.
18 tunnin seisomisen jälkeen jaksoi pyörittää ihan hyvin käyntiin.
Testimielessä sitten heti perään pelkällä startilla pyöritystä. Reilun kymmenen sekunnin jälkeen alkoi puhti loppua. Muutaman kymmenen sekunnin odotus ja jaksoi vielä pyöräyttää käyntiin.
Eli: Huuhtomisesta oli hyötyä aika paljonkin, mutta eihän sillä tietysti uutta vastaavaa akkua saanut. Eipä sitä tietenkään voinut kyllä odottaakaan.
Mutta jos tuollaisenaan pysyy pidemmän aikaa niin säilyy akkurahat lompakossa ainakin kesän yli.
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
No sillä on tuskin merkitystä jos akusta valuu pihalle mututuntumalta reilummanpuoleinen kourallinen hienoa mönkkiä. Kuin jotain erittäin hienoa hiekkaa. Lyijyä tuo kai on, kun painuu vedessä pohjaan ja ei sekoitu juurikaan akkunesteisiin vaikka astiaa heiluttaa.Harre kirjoitti:ja vesijohto-/metallin kanssa tekemisissä ollut vesi olisi pahasta akulle. vesijohtoputkista kait irtoaa metallihiukkasia jotka akussa edesauttaa oikosulkua.
Toisekseen veden mukana tuli ulos ja samaten happoja kaataessa jo (tai huomasin vasta siinä vaiheessa kun kaadoin niitä takaisin) pieniä lyijylastuja. Paperinohuita, parin-kolmen tulitikunpään kokoisia. Näitä ei kumminkaan paljoa ollut, olisinko puolenkymmentä niitä huomannut.
Että ei siinä vesijohtoputken pienet metallihiukkaset enää taida paljoa vaikuttaa. Uusi akku on tietysti aivan eriasia mutta tämän akun kohdalla sillä ei ole mitään merkitystä.
Mutta onhan surkeita akkuja. Kyljessä vielä muka lukee että "heavy duty" ts. "raskaaseen käyttöön".
No onhan tuo tietenkin raskasta raahata tuota hiton murikkaa.
Mutta tuota tuskin tuolla "heavy duty":llä tarkoitetaan.
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
Ai niin. Arvauskilpailunkin pistin pystyyn. Oikeita vastauksia antoivat nimimerkit Jarkko, topik ja jiipee. Tällä palstalla on yleensä kilpailuissa ollut palkintoina lippalakki, tässä ei, mutta oikein vastanneet saa tingata Tikkurilan muovilippaisen lippalakin kaupantekijäisistä seuraavan kerran rautakaupassa tai vastaavassa käydessään.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 7:37 pm
- Paikkakunta: Lappträsk
- Viesti:
Meillä oli nuorina poikina 80-luvun alussa vanha viva, ja siinä oli huono akku. Sillo oli raha kortilla, hyvä riitti pensaa. Sitten kävi niin että tartatessa kuului vain vou. Autoa ei yksin jaksanut pehmeällä soralla työntää. Jostain vain hokasin että huljuttaa ja pyöritetään ylös alasin sitä akkua, kun siellä pohjalla näkyi jotain moskaa. Alkuperäinen musta bakeliiti akku oli ihan mykkä ja se oli korvattu jollain muovikuorisella akulla. Operaation jälken akku "eräsi", tartti lauloi ja motti lähti tulille. Sen jälkeen akku oli vain kumilenkillä ja painetuilla kaapelikengillä kiinni. Ravistus tehtiin aina tarvittaessa.
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
On vähän samaa sarjaa kun me kaverin Tippa-Rellua aina pihassa heiluteltiin
ja toinen kuunteli tankin putkesta,että vieläkö yhtään hölskyy.Lopulta sen isäukko kyllästyi ja sano ettei viitti pihassaan kattella tommosia auton keikuttajia ja anto Shellin luottokortin ja jerykannunkin vielä ja meinas
että jollei tolla satsilla likkoja löydy niin vaihtakaa autoa
ja toinen kuunteli tankin putkesta,että vieläkö yhtään hölskyy.Lopulta sen isäukko kyllästyi ja sano ettei viitti pihassaan kattella tommosia auton keikuttajia ja anto Shellin luottokortin ja jerykannunkin vielä ja meinas
että jollei tolla satsilla likkoja löydy niin vaihtakaa autoa
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Tjsal ja 32 vierailijaa