Lasin leikkaaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Lasin leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Velman »

Toises aihees puhuttiin lasinhionnasta, minä kyselen leikkaamisesta.
Milläs lasin saa nykyään leikattua näppärästi ja onko niitä "veitsiä" myynnis missä?
Myös kaikki niksit miten homma onnistuu on tervetulleita.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Jaa enpä oo lasiveistä ostanu,ollut vaan ikkunatehtaalla töissä, mutta muutama vinkki leikkaamiseen tulee:

-Tehtaalla käytettiin veitsiä joissa laitettiin jotain ainetta sisälle, oliko grafolia, terä pyörii paremmin.
-Viivottimena oli joko lattarauta tai puulista, johon toiselle puolelle oli vedetty parikolme 2mm lasitiivistettä koko matkalle, ei tuu naarmuja ja pysyy paremmin paikallaan.
-Reunaan voi nykertää ihan pikkusen aloituskolon,MUTTA
-sen jälkeen veitsen vedon on oltava jatkuvaa, ja veitsi on pidettävä samassa asennossa melkein kohtisuorassa lasia vasten.

-Lasia voi pikkuisen kopauttaa leikkausjäljen toiselle puolelle, vaikka sillä veitsen toisella päällä
-Sitten taitetaan lasi leikkuujäljestä poispäin

Ylivoimaisesti tärkeintä on tuo veitsen tasainen kuljetus, 3mm lasi ei muuta vaadikkaan, nuo muut kikat on sitten paksummille laseille.
Näin minä oon leikannu kymmeniä laseja, erimieltä saa asiasta olla, jos lasit on menossa ikkunoihin niin lisävinkkejäkin voidaan lasittamisesta antaa.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Tureq tietää. Minä olen antanut itselleni opettaa, että kun laittaa suoran kaasuhitsauslangan pöydälle, ja sitten sen viilletyn kohdan sen päälle, niin napsahtaa helposti irti. eikä ole vaikeutta kopin saamisessa.

Mene ostamaan veitsi mistä tahansa hilpetööri -marketista. Hinnat alk. 1 €.

Suunnilleen puolet lasinleikkauksista onnistunut...
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

l

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Minulla oli "perintökalulasiveitsi", mutta teki mieli uudempaa ja ostin tilpehööriveitsen. Puolet lasinleikkauksista onnistui minultakin. Heitin tilpehöörin pitkälle ja palasin perintökaluuni. Ja taas onnistui yli puolet. Hetimiten ostin kohtuuhintaisen ja nyt onnistuu ei ihan kaikki.
Saunatonttu
Viestit: 42
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 4:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saunatonttu »

Joo, leikkausjäljen kohdasta toisen puolen kopauttelukikka on hyvä keino, varsinkin sillon ku ei ole mitään hyvää paikkaa minkä päällä taittaa.

Onhan se ku kahtoo akkunafirmasa ammattilaisen leikkausta ja lasien käsittelyä vierestä ja aattelee että helpon näköstä mutta sitte ku ihte koitat muutaman palan johonkin leikata kotosalla niin ei meinaa tulla muuta ku sirpaleita...

ja euron veihtet ei oo mitään ku on kerran päässy leikkaan kunnon veihtellä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Leikkailen lasia suoralla pöydällä jossa on lastulevypinta. Ihan halvimpia veitsiä en osta ja tapaan pistää tipan "ompelukoneöljyä" terään niin pysyy kauemmin leikkuukunnossa.

Taululasia kun leikkailen, niin on tärkeetä katsoa ettei tuu naarmuja kun lasia siirtää pöydällä. Laseista mattalasi on kivempaa leikattavaa kuin kirkas.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

mää oon antanu ittelleni kertoo, että VANHA lasi on pahaa leikata, uusi menee hallitummin.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

ylioyja kirjoitti:mää oon antanu ittelleni kertoo, että VANHA lasi on pahaa leikata, uusi menee hallitummin.
Totta, etenkin kun puhutaan tällaisista "loimuilevista" laseista, silloin pitää olla huippuveitset ja tasainen pinta mitä vasten lasia yritetään halkaista, noita uusia kun olen tehnyt niin helpot yli 10cm pienennökset yms menevät kuhan nyt on jonkunlainen pinta mitä vasten työntää.
Mutta periaatteessa lasi on melko arvaamaton materiaali, koskaan ei tule kaikki leikkaukset onnistumaan, eli jos yks ei onnistu niin siitä ei välttämättä pidä lannistua. Myös jokin vaikeasti havaittavissa oleva naarmu saattaa pistää leikkuut piloille, on sitä käynyt sellaisiakin että suoran veitsenjäljen sijasta on tullut kauniin pyöreitä ysikymppisiä mutkia pari kappaletta..
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Lasin leikkuu

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Ammattimiehen lasinleikkuuta on hieno katsella. Vuonna -70 oli asuinrakennuksen ikkunoiden lasitus ikkunoita paljon ja kolmilassia
homma meni niin että leikkaaja nosti lasin pokan päälle ja veti vapaalla kädellä ilman ohjureita . Muistaakseni ei tullut susia. Ja se oli varsinainen
taidon näyte. kun ulkooveen tuli sellainen 100 kertaa 20 sm pullonpuhjalasi
olin antanut mitat niin että se lasi ei mahtunut leveydestä niin se veti siitä
20 mm siirun pois ilman jyrsimistä. Kahden miehen porukka leikkasi ja kittasi 140 m2 asunnon ikkunat päivässä. Sitä osaa arvostaa, kun on itsekin vähän leikannut.
esko
Yrittänyttä ei laiteta
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Halpaveitset on viheliäisiä. Aikani tapeltuani ostin ammattileikkaajalta kunnon veitsen, sen jälkeen sujuu kuin leikiten. maksoi aikanaan n. 100 mk. Leikkaaja neuvoi että laita vähän öljyä sinne veitsipurkin pohjalla olevaan vaahtomuoviin.
VeeKoo
Viestit: 501
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VeeKoo »

Ohuen, tuollaisen tavallisen ikkunalasin kuvioleikkaus onnistuu peltisaksillakin. Lasi on vain oltava veteen upotettuna ja koko homma tehtävä 'sukellustyönä'. Leikkaamisesta ei kyllä ole kyse, vaan pikemminkin kovertamisesta, tehdä erilaisia muotoja. Vesi vaimentaa lasin värähtelyt ja sallii tällä tavoin tehdä varovaista mekaanista leikkausta. Menetelmä käy esim. lyijylasitöihin.

VeeKoo
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

Kiitoksia vastauksista. Olen kyllä vuosia sitten leikannut laseja ikkunaremontin yhteydessä. Leikkasin äskettin vanhaa lasia ja muutama meni piloille, siksi kyselin olisko tullut uusia niksejä. Lasin jota laikkasin oli ikivanhaa, samentunutta ja ohutta, siksi kai löi hanttiin.
Taidanpa koeilla vielä uudella lasilla, kunhan kerkiää (lue viitsii) :lol:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], tumpeloko ja 56 vierailijaa