Siivapyörän pyörimisnopeus
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kolminkertainen välitys siinä on. Ulosoton kierroksilla 550 pyörii jotain 1500.ylioyja kirjoitti:Tässä on vissiin voimaottotappiin laitettava hihnopyörämötikkä?
Mikä on mötikän sisällä olevan kulmavaihteen välityssuhde?
Takaraivossa kutittaa aavistus, että V361:n hihnapyörä pyöris tuplat voimanoton nopeutta. Tätä vahvistaa muistikuva, että puimakoneen hihnapyörä olis ollu suunnilleen Vallun hihnapyörän kokonen ja vanhanajan puimakone pyörii "tuhatta ja sataa".
Tutkikaa te, joilla moinen vekotin on.
Muuten ajattelisin asian niin, että jotta nopeus puolittuu pitää halkaisijan tuplaantua.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Re: Siivapyörän pyörimisnopeus
puhutaaks tässä mitään kulmavaihteesta ja ratas välityksistäJahvetti kirjoitti:Heittäkääs laskukaavaa miten sai tuon pyörimisnopeuden laskettua.
Eli jos pyörittää traktorin ulosotolla nopeus n.550r/min ja siivapyörän halkaisija 200mm nii mikä pitäs olla toisiopyörän halkaisija että saisi nopeuden puolitettua tai lähelle 300r/min.
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Kaikella kunnioituksella, Velu, olen asiasta eri mieltä ja mikä pahinta, Valmetin ohjekirjakin on.
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf
HIHNAPYÖRÄKONEISTON PÄÄMITAT JA ARVOT:
- VOIMANOTTOAKSELIN KIERROSLUKU 550 R/MIN (VAST.MOOTT. 1500 R/MIN)
- VOIMANOTTOAKSELIN LÄPIMITTA 1 3/8
- HIHNAPYÖRÄ:
A) LEVEYS 165 MM
B) LÄPIMITTA 225 MM
C) KIERROSLUKU 1100 R/MIN (VAST.MOOTT.1500 R/MIN)
D) HIHNAN NOPEUS 12,96 M/SEK
SUOSITELTAVA PUIMAKONEEN
HIHNAPYÖRÄN LÄPIMITTA 220 MM
Luulis muuten, että toi hihnan nopeus olis standardoitu? Mitä lukee muitten raktoreitten ohjekirjoissa?
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf
HIHNAPYÖRÄKONEISTON PÄÄMITAT JA ARVOT:
- VOIMANOTTOAKSELIN KIERROSLUKU 550 R/MIN (VAST.MOOTT. 1500 R/MIN)
- VOIMANOTTOAKSELIN LÄPIMITTA 1 3/8
- HIHNAPYÖRÄ:
A) LEVEYS 165 MM
B) LÄPIMITTA 225 MM
C) KIERROSLUKU 1100 R/MIN (VAST.MOOTT.1500 R/MIN)
D) HIHNAN NOPEUS 12,96 M/SEK
SUOSITELTAVA PUIMAKONEEN
HIHNAPYÖRÄN LÄPIMITTA 220 MM
Luulis muuten, että toi hihnan nopeus olis standardoitu? Mitä lukee muitten raktoreitten ohjekirjoissa?
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
- Paikkakunta: Joutsa
- Viesti:
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 2:28 pm
- Paikkakunta: Punkaharju
- Viesti:
En kysellyt kulmavaihteesta mitää,ei kai se ketään haittaa vaikka tukeekin mukaan keskusteluun. Ei tule takapyörä eteen jos näin,traktorin ulosottoakseli->nivelakseli->akseli/laakerointi+siivapyörä+erillinen runko (kolmipistekiinnityksellä traktoriin) jossa toinen siivapyörä jolle nopeudeksi n.300r/minylioyja kirjoitti:Topik: Totta puhut, ei kysytty kulmavaihteista mitään, mutta olis pitäny kysyä, muuten on takapyörä pahasti hihnan välissä.
Tars Jahvetin sanoo, oliko kulmavaihdekeskustelu tarpeellista.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
ylioyja kirjoitti:Kaikella kunnioituksella, Velu, olen asiasta eri mieltä ja mikä pahinta, Valmetin ohjekirjakin on.
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf
HIHNAPYÖRÄKONEISTON PÄÄMITAT JA ARVOT:
- VOIMANOTTOAKSELIN KIERROSLUKU 550 R/MIN (VAST.MOOTT. 1500 R/MIN)
- VOIMANOTTOAKSELIN LÄPIMITTA 1 3/8
- HIHNAPYÖRÄ:
A) LEVEYS 165 MM
B) LÄPIMITTA 225 MM
C) KIERROSLUKU 1100 R/MIN (VAST.MOOTT.1500 R/MIN)
D) HIHNAN NOPEUS 12,96 M/SEK
SUOSITELTAVA PUIMAKONEEN
HIHNAPYÖRÄN LÄPIMITTA 220 MM
Luulis muuten, että toi hihnan nopeus olis standardoitu? Mitä lukee muitten raktoreitten ohjekirjoissa?
Niinhän se olikin. Muistin väärin. Oli päässyt tuo moottorin 1500 kierrosta karkaamaan myös ulosoton kierroksiin. Välitys on siis 1:2.
Jos tässä jotain puolustusta itselle keksisi, niin kyllä se siiva pyörii sen 1500:kin, mutta vasta moottorin kierroksilla 2050.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Monille on kai tuttu tuo traktorin hihnapyörän pyörimissuunta. kun traktorilla aikanaan pyöritettiin puimakonetta ensinnäkin traktorin hinnapyörä on halkaisijaltaan pienenpi kuin puimakoneen vastaava. Meni kauan ennenkuin traktorin käyttäjä uskoi että traktorilla on oltava isommat kierrokset että puimakone pyörii oikeilla kierroksilla. Ammattikoulussa tuli vielä esille millä saadaan kiertosuuntaa muutettua. Ja traktorissa se tapahtui että remmi asetetaan ristiin. Hihnapyörän kai saa ainakin Fortissa ja fergussa asentaa myös toiselle puolelle vetoakseliinsa nähden jolloin kiertosuunta muuttuu. Sähköinsinööri ei uskonut tuota hihnan laittamista ristiinja kiertosuunnan muuttumista muuten kuin hän piirsi vihapäissään 2 kpl n.1m läpimitaltaan olevaa pyörää ja hihna ristiin ja joka mutkaa nuolen kulkusuuntaansa ja yritti todistaa asian todenperäisyyden ja uskoi lopulta kun nuolet oaoitti tämän.Käytin tahallani tätä esimerkkiä koska sähkötekniikassahan tätä ei kannata tehdä vaan suunta muuttuu kytkentää muuttamalla.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
ei se mitään haittaa vaikka keskustellaankin kulmavaihteista.Jahvetti kirjoitti:En kysellyt kulmavaihteesta mitää,ei kai se ketään haittaa vaikka tukeekin mukaan keskusteluun. Ei tule takapyörä eteen jos näin,traktorin ulosottoakseli->nivelakseli->akseli/laakerointi+siivapyörä+erillinen runko (kolmipistekiinnityksellä traktoriin) jossa toinen siivapyörä jolle nopeudeksi n.300r/minylioyja kirjoitti:Topik: Totta puhut, ei kysytty kulmavaihteista mitään, mutta olis pitäny kysyä, muuten on takapyörä pahasti hihnan välissä.
Tars Jahvetin sanoo, oliko kulmavaihdekeskustelu tarpeellista.
se ei vaan ole vastaus esittämääsi kysymykseen.
minä aattelin sen pyörityksen juuri noin kuin kirjoitit.
sen pystyy kyllä laskeen monella tapaa yksinertaisesti tai
vähän pitemmän kaavan mukaan,mutta lopputulos sama 366mm
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
- Viesti:
M:Remmi
asian sivusta mutta muistin että minulla on käyttämätön remmi varstossa
pärehöylä kaupassa aikanan tuli.
mutta en ole käyttänyt koskan kuin uusi pärehöylän sopiva pituus
tarjouksi tai hinta arvio mitä kannataa pyytä kiinostaa
också på svenska
xxxxxx1@hotmail.com
pärehöylä kaupassa aikanan tuli.
mutta en ole käyttänyt koskan kuin uusi pärehöylän sopiva pituus
tarjouksi tai hinta arvio mitä kannataa pyytä kiinostaa
också på svenska
xxxxxx1@hotmail.com
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 47 vierailijaa