Siivapyörän pyörimisnopeus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kenny: Sen yhtälönratkasutavan mää yritin tossa tarjota valmiina.
Vasta 35 vuatta kun se mulle opetettiin.
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

no ni näköjään.. mä en lukenut ku va ton keskustelun avauksen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

niin minäkin sen tarjosin valmiina.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

ylioyja kirjoitti:Tässä on vissiin voimaottotappiin laitettava hihnopyörämötikkä?
Mikä on mötikän sisällä olevan kulmavaihteen välityssuhde?

Takaraivossa kutittaa aavistus, että V361:n hihnapyörä pyöris tuplat voimanoton nopeutta. Tätä vahvistaa muistikuva, että puimakoneen hihnapyörä olis ollu suunnilleen Vallun hihnapyörän kokonen ja vanhanajan puimakone pyörii "tuhatta ja sataa".

Tutkikaa te, joilla moinen vekotin on.

Muuten ajattelisin asian niin, että jotta nopeus puolittuu pitää halkaisijan tuplaantua.
Kolminkertainen välitys siinä on. Ulosoton kierroksilla 550 pyörii jotain 1500.
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Re: Siivapyörän pyörimisnopeus

Viesti Kirjoittaja topik »

Jahvetti kirjoitti:Heittäkääs laskukaavaa miten sai tuon pyörimisnopeuden laskettua.
Eli jos pyörittää traktorin ulosotolla nopeus n.550r/min ja siivapyörän halkaisija 200mm nii mikä pitäs olla toisiopyörän halkaisija että saisi nopeuden puolitettua tai lähelle 300r/min.
puhutaaks tässä mitään kulmavaihteesta ja ratas välityksistä
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kaikella kunnioituksella, Velu, olen asiasta eri mieltä ja mikä pahinta, Valmetin ohjekirjakin on.
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf

HIHNAPYÖRÄKONEISTON PÄÄMITAT JA ARVOT:
- VOIMANOTTOAKSELIN KIERROSLUKU 550 R/MIN (VAST.MOOTT. 1500 R/MIN)
- VOIMANOTTOAKSELIN LÄPIMITTA 1 3/8
- HIHNAPYÖRÄ:
A) LEVEYS 165 MM
B) LÄPIMITTA 225 MM
C) KIERROSLUKU 1100 R/MIN (VAST.MOOTT.1500 R/MIN)
D) HIHNAN NOPEUS 12,96 M/SEK
SUOSITELTAVA PUIMAKONEEN
HIHNAPYÖRÄN LÄPIMITTA 220 MM

Luulis muuten, että toi hihnan nopeus olis standardoitu? Mitä lukee muitten raktoreitten ohjekirjoissa?
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Topik: Totta puhut, ei kysytty kulmavaihteista mitään, mutta olis pitäny kysyä, muuten on takapyörä pahasti hihnan välissä.
Tars Jahvetin sanoo, oliko kulmavaihdekeskustelu tarpeellista.
MF 135 vm-67
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF 135 vm-67 »

Joku standardi noissa hihnapyörissä varmaankin on. Verkussa moottorinnopeudella 1685 pyörii ulosotto 540 ja hihnapyörä 985 kierr/min.
Hihnapyörän halkaisija 226,8 mm ja hihnanopeus 11,81 m/s. Ohjekirjasta poimittu tieto. Se MF hihnapyörävaihteen välityssuhde on 1,824: 1.
Jahvetti
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 2:28 pm
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jahvetti »

ylioyja kirjoitti:Topik: Totta puhut, ei kysytty kulmavaihteista mitään, mutta olis pitäny kysyä, muuten on takapyörä pahasti hihnan välissä.
Tars Jahvetin sanoo, oliko kulmavaihdekeskustelu tarpeellista.
En kysellyt kulmavaihteesta mitää,ei kai se ketään haittaa vaikka tukeekin mukaan keskusteluun. Ei tule takapyörä eteen jos näin,traktorin ulosottoakseli->nivelakseli->akseli/laakerointi+siivapyörä+erillinen runko (kolmipistekiinnityksellä traktoriin) jossa toinen siivapyörä jolle nopeudeksi n.300r/min
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

ylioyja kirjoitti:Kaikella kunnioituksella, Velu, olen asiasta eri mieltä ja mikä pahinta, Valmetin ohjekirjakin on.
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/f ... et361D.pdf

HIHNAPYÖRÄKONEISTON PÄÄMITAT JA ARVOT:
- VOIMANOTTOAKSELIN KIERROSLUKU 550 R/MIN (VAST.MOOTT. 1500 R/MIN)
- VOIMANOTTOAKSELIN LÄPIMITTA 1 3/8
- HIHNAPYÖRÄ:
A) LEVEYS 165 MM
B) LÄPIMITTA 225 MM
C) KIERROSLUKU 1100 R/MIN (VAST.MOOTT.1500 R/MIN)
D) HIHNAN NOPEUS 12,96 M/SEK
SUOSITELTAVA PUIMAKONEEN
HIHNAPYÖRÄN LÄPIMITTA 220 MM

Luulis muuten, että toi hihnan nopeus olis standardoitu? Mitä lukee muitten raktoreitten ohjekirjoissa?

Niinhän se olikin. Muistin väärin. Oli päässyt tuo moottorin 1500 kierrosta karkaamaan myös ulosoton kierroksiin. Välitys on siis 1:2.

Jos tässä jotain puolustusta itselle keksisi, niin kyllä se siiva pyörii sen 1500:kin, mutta vasta moottorin kierroksilla 2050.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Monille on kai tuttu tuo traktorin hihnapyörän pyörimissuunta. kun traktorilla aikanaan pyöritettiin puimakonetta ensinnäkin traktorin hinnapyörä on halkaisijaltaan pienenpi kuin puimakoneen vastaava. Meni kauan ennenkuin traktorin käyttäjä uskoi että traktorilla on oltava isommat kierrokset että puimakone pyörii oikeilla kierroksilla. Ammattikoulussa tuli vielä esille millä saadaan kiertosuuntaa muutettua. Ja traktorissa se tapahtui että remmi asetetaan ristiin. Hihnapyörän kai saa ainakin Fortissa ja fergussa asentaa myös toiselle puolelle vetoakseliinsa nähden jolloin kiertosuunta muuttuu. Sähköinsinööri ei uskonut tuota hihnan laittamista ristiinja kiertosuunnan muuttumista muuten kuin hän piirsi vihapäissään 2 kpl n.1m läpimitaltaan olevaa pyörää ja hihna ristiin ja joka mutkaa nuolen kulkusuuntaansa ja yritti todistaa asian todenperäisyyden ja uskoi lopulta kun nuolet oaoitti tämän.Käytin tahallani tätä esimerkkiä koska sähkötekniikassahan tätä ei kannata tehdä vaan suunta muuttuu kytkentää muuttamalla.
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Jahvetti kirjoitti:
ylioyja kirjoitti:Topik: Totta puhut, ei kysytty kulmavaihteista mitään, mutta olis pitäny kysyä, muuten on takapyörä pahasti hihnan välissä.
Tars Jahvetin sanoo, oliko kulmavaihdekeskustelu tarpeellista.
En kysellyt kulmavaihteesta mitää,ei kai se ketään haittaa vaikka tukeekin mukaan keskusteluun. Ei tule takapyörä eteen jos näin,traktorin ulosottoakseli->nivelakseli->akseli/laakerointi+siivapyörä+erillinen runko (kolmipistekiinnityksellä traktoriin) jossa toinen siivapyörä jolle nopeudeksi n.300r/min
ei se mitään haittaa vaikka keskustellaankin kulmavaihteista.
se ei vaan ole vastaus esittämääsi kysymykseen.
minä aattelin sen pyörityksen juuri noin kuin kirjoitit.

sen pystyy kyllä laskeen monella tapaa yksinertaisesti tai
vähän pitemmän kaavan mukaan,mutta lopputulos sama 366mm
kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

M:Remmi

Viesti Kirjoittaja kokkola »

asian sivusta mutta muistin että minulla on käyttämätön remmi varstossa

pärehöylä kaupassa aikanan tuli.

mutta en ole käyttänyt koskan kuin uusi pärehöylän sopiva pituus

tarjouksi tai hinta arvio mitä kannataa pyytä kiinostaa

också på svenska

xxxxxx1@hotmail.com
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], juntunen, m_kane, Ratty, Semrush [Bot] ja 38 vierailijaa