Abloy lukon purkaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Onkos täällä lukkoseppiä tai muita tiirikkamiehiä? On muutamia Abloy lukkoja oviin ilman avaimia ja tekisi mieli sarjoittaa uudet avainpesät noihin ja ihan ite. Kuinkas tuo avainosa puretaan (avaimen lovetun osan mitalta se sylinterin sisus)ja missä järjestyksessä ne ns. haittalevyt tms. kuuluu laittaa? Yksi avain ja nuo levyt on yhdestä muusta ulko-oven lukosta tallessa ja siitä saisi johonkin toiseen lukkoon avainpesän.
Tekemällä virheistä oppii.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Okkei, siinä pesän perässä onkin seegerirengas lukkona sisäurassa, ettei sisus pääse peruuttamaan. Pitikin tiirata tarkkaan, ennen kuin erotin silmällä ja piti onkia reiät pihdin kärjille paremmin näkyviin. Eli onnistuin purkamaan paikoiltaan ja sain myös jopa takaisin, ennen kuin kylvin osat lattialle.. Siinä päällä on urassaan ja reiässään pikkuruinen kuusiokulma-avaimen tapainen ja sen alla ihan pikkuriikkinen jousen pätkä. Pienempi kuin nuppineulan pää. Hyvä etten hävittänyt, kun putosi pöydälle tuon kuusiokulma-avaimen kanssa sisuksen kyljestä. Mikä lie lukitustanko.

Mutta pystyykös tuon sisuksen perusteella valmistuttamaan uusia avaimia?
Tekemällä virheistä oppii.
valtsu864
Viestit: 1536
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Ainakin lukkoliike pystyy tekemään avaimen tai sarjoittamaan jo valmiina olevalle avaimelle.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Onhan tästäkin aiheesta joskus näköjään keskustelua viritelty: viewtopic.php?t=50063
Tavoitteena olisi saada avaimettomiin lukkoihin jotenkin selvitettyä numerokoodit sisuslevyjen perusteella, että saisi avaimet lukkoihin.
Perusavain maksaa 6-9 euroa yleensä.
Tekemällä virheistä oppii.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Lukkojen tiirikointihan on ihan kunniallinen ja hyvä harrastus.
Ilman lukkoon sopivaa avaintakin.
Asian suhteen on kansainvälisiä messujakin yms.
Elikäs englanniksi asiaan löytyy neuvoja hurumycke ja muistaakseni suomalainen kunnollinen ja asiantunteva foorumikin.

Olen sarjoittanut noita joskus,vaikken lukkoseppä olekaan; mutta jos sinulla on se sanomasi lukko levyinä "nenän edessä pöydällä",niin siitähän näkee miten se "aukeaa" ?
Jos et nää asiaa,ni sitten olet purkanut sen väärin/sekoittanut ne levyt/sinulla ei ole avainta.
Tosin siinä on sekin mahdollisuus,et ensiks pitää kokeilla/harjoitella asiaa.
Purin minäkin pari lukkoa tai ainaki yhden useampaan otteeseen,ennenkuin asia alkoi selviämään.
Ja;tuskimpa muistan enää sitäkään,vaan se pitäis opetella uudelleen...

Mut sen tiedän,että niin se onnistuu.
Pura semmonen lukko mihin sinulla on avain ja katso asia.
Nikke
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Muutaman lukon olen sarjoittanut, viimeksi nyt talvella. Haittalevyn ulkokehän kolon pitää tulla avainta käännettäessä siihen sisäsylinterin uran kohtaan, jotta se L-muotoinen rauta sopii putoamaan uraansa ja sisäsylinteri pääsee pyörähtämään. Hyvin yksinkertainen rakenne.
Joskus voi käydä tuuri ja vanhasta sarjasta löytyy useampikin sopiva levy halutulle avaimelle järjestystä vaihtamalla, mutta useimmiten johonkin levyyn joutuu tekemään viilalla uuden kolon. Tällöin siihen lukkoon sopii tietysti muunkinlainen avain, mutta todennäköisyys siihen että väärällä henkilöllä on oikeanlainen avain, on aika pieni.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Ja lukkoliikkeet on sitten niin kateellisia "amatöörisepille", että varaosina eivät myö noita haittalevyjä vaikka tietäisit numerot antaa. Eli kuten Nikke mainitsikin niin kapeaa viilaa, rautasahaa tai Dremeliä kouraan ja uutta koloa haittalevyyn. Harvoin kahta kolmea enempää tarvii modifioida.
Whitworth
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Whitworth »

Täältä löytyy mielestäni perusteelliset ohjeet ja kuvia, näillä ainakin minä onnistuin omat lukot sarjoittamaan.

http://haittalevy.blogspot.com/2008/08/ ... o.html?m=1
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Whitworth kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 9:02 am Täältä löytyy mielestäni perusteelliset ohjeet ja kuvia, näillä ainakin minä onnistuin omat lukot sarjoittamaan.

http://haittalevy.blogspot.com/2008/08/ ... o.html?m=1
Tuohan olikin hyvä linkki. Keskustelussa mainittiin tuolla haittalevyjä löytyvän riippulukoistakin särkemällä ne, eli eikait tässä sitten muuta kun kulmahiomakonetta käsiin ja lukkoa ruuvipenkkiin.

Toinen astetta vaikeampi kysymys, mitenkäs ns. turva-avaimen eli nykyaikaisemman ura-avaimen pesän rakenne, löytyykö netistä. Tuossa kun lukkoseppä kävi vuokralaisen ulko-oven lukon vaihtamassa rivitalo-osakkeeseen meinasi viedä sisukset haittalevyineen mennessään ennen kuin sain antamaan ne takaisin ja samalla menivät mysteerisesti ihan sekaisin :roll: Vanhoja turva-avaimia on samaan lukkoon useampia ja niiden tekeminenhän maksaa jo useamman kympin per kappale niin meinasivat jäädä turhiksi.
Tekemällä virheistä oppii.
Vexi
Viestit: 792
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Entä riippulukot? Minulla olisi pari hyvää isokokoista Abloy-riippulukkoa joista puuttuu avaimet.

Näitä ei pääse sarjoittamaan. Ihan se classic avainpesä näissä.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

En tiedä osaako/saako osata lukkoliike tehdä avaimen ilman mallia?

Sarjoitusmahdollisuus riippuu ihan lukosta. Toiset saa ja toiset ei. Tai kaikki varmaan voisi jos saisi ehjänä auki. Mutta esim tämä on kasattu prässäämällä takalevy kiinni, niin sitä ei ehjänä saa auki.
https://turvakauppa.if.fi/abloy_classic ... ko_pl3020c
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Vexi kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 7:45 pm Entä riippulukot? Minulla olisi pari hyvää isokokoista Abloy-riippulukkoa joista puuttuu avaimet.

Näitä ei pääse sarjoittamaan. Ihan se classic avainpesä näissä.
Osa on sarjoitettavissa...
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Whitworth kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 9:02 am Täältä löytyy mielestäni perusteelliset ohjeet ja kuvia, näillä ainakin minä onnistuin omat lukot sarjoittamaan.

http://haittalevy.blogspot.com/2008/08/ ... o.html?m=1
Nyt ollaan tekemässä ns villiä sarjaa, joka ei ole sääntöjen mukaista. Minulle ihan sama, mutta noin vain tiedoksi.
Okaho
Viestit: 469
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 6:02 am
Paikkakunta: 40420
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Okaho »

Riippulukon haittalevyt yleensä läpimitaltaan pienempiä verrattuna ovipesiin.
Varasto-ovien pintalukoissa isompia verrattuna saapaspesän haittalevyihin.
Samannäköisestä pesästä saa varmimmin sopivia haittalevyjä.
hamsteri
Viestit: 2784
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

hyvä se nyt on lukea kun tammikuussa kikottelin hukkasin purin ja kasasin lukon ja jopa toimii tai siis sarjoitin avaimelle
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Itse olen purkanut yhden ainoan kerran Abloy-lukkopesän. Silloin katkaisin pesään avaimen, jossa oli tyvessä maksimikolo ja lukkorunko oli sellainen, jossa molemmat lukonkielet toimivat avaimella ja lukko oli avatesssa tosi tiukka. Pesää ei tarvinnut purkaa kuin sen verran että sai pihdit avaimen katkenneeseen päähän ja pätkän ulos. Mutta kuitenkin ensimmäinen ja onnistunut kerta koko hommaa.
Kyllä se siitä.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jäärä kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 9:17 pm Itse olen purkanut yhden ainoan kerran Abloy-lukkopesän. Silloin katkaisin pesään avaimen, jossa oli tyvessä maksimikolo ja lukkorunko oli sellainen, jossa molemmat lukonkielet toimivat avaimella ja lukko oli avatesssa tosi tiukka. Pesää ei tarvinnut purkaa kuin sen verran että sai pihdit avaimen katkenneeseen päähän ja pätkän ulos. Mutta kuitenkin ensimmäinen ja onnistunut kerta koko hommaa.
Täällä myös ensimmäinen purkukerta oli, kun katkaisin avaimen lukkoon. Avaimessa oli maksimikolo puolivälissä ja siitä katkesi. Iski kohta rippikouluikäiselle vähän paniikki päälle, kun kotiovi olikin avaamattomassa kunnossa siitä avaimen pätkästä johtuen. Lukkosylinteri oli onneksi kääntynyt sen verran ennen katkeamista, että ovi aukesi ja pääsin sisälle.

Purin lukkoasennelmaa ovesta ja sitten keittiön pöydän ääressä sylinterin kimppuun. Tarkasti haitta kerrallaan poistaen ja järjestyksestä huolen pitäen alkoi avaimen pätkä paljastua lukon sisuksista. Pätkän poistamisen jälkeen haitat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Vara-avaimella kokeilun jälkeen sylinteripaketti paikalleen lukkorunkoon ja ruuvit kiinni.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja Aakku »

sähömies kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 8:33 pm Nyt ollaan tekemässä ns villiä sarjaa, joka ei ole sääntöjen mukaista. Minulle ihan sama, mutta noin vain tiedoksi.
Mitä tarkoittaa villi sarja?

Itse sarjoitin haitat uudelleen vanhaan varastonoven lukkoon. Sillä tavalla sama avain sopii, mitä käytän muissakin lukoissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Aakku kirjoitti: Ti Huhti 07, 2020 7:53 am
sähömies kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 8:33 pm Nyt ollaan tekemässä ns villiä sarjaa, joka ei ole sääntöjen mukaista. Minulle ihan sama, mutta noin vain tiedoksi.
Mitä tarkoittaa villi sarja?

Itse sarjoitin haitat uudelleen vanhaan varastonoven lukkoon. Sillä tavalla sama avain sopii, mitä käytän muissakin lukoissa.
Luukoja, jotka eivät ole samaa lukostoa, mutta niihin käy sama avain. Tällöin jossain siihen tekemääsi lukkoon voi käydä jonkun muunkin avain...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Abloy lukon purkaminen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

sähömies kirjoitti: Ti Huhti 07, 2020 10:55 pm
Aakku kirjoitti: Ti Huhti 07, 2020 7:53 am Mitä tarkoittaa villi sarja?

Itse sarjoitin haitat uudelleen vanhaan varastonoven lukkoon. Sillä tavalla sama avain sopii, mitä käytän muissakin lukoissa.
Luukoja, jotka eivät ole samaa lukostoa, mutta niihin käy sama avain. Tällöin jossain siihen tekemääsi lukkoon voi käydä jonkun muunkin avain...
Niinhän niihin kaikkiin vanhoihin. Erilaisia avainyhdistelmiä on rajallinen määrä, jotain 300miljoonaa erilaista...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ihmehitsari ja 30 vierailijaa