Enduropyöräjuttua

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Se on ihan totta mitä NH haastaa enskahommien osalta.
Kaasukahvalla saa kyllä säädettyä tehoa mutta homma on hiukka monimutkaisempaa kuin tasaisella tiellä. Muutaman kerran kun pikku horjahduksen jälkeen on tahtomattaan pyytänyt moninkertaisen määrän voimaa suhteessa siihen mitä siinä tilanteessa pystyy pitelemään, alkaa takki tyhjetä vauhdilla.
Modernit 450:t ja 500:t kin alkaa olla kohtuu hallittavia kaasuvasteeltaan ja löytyy laimeampia tehokarttoja sun muita. Kaasarikauden pelit on helposti vähän repivämpiä. Kotarin vanha 400, Husabergin ja Betan 390:t on tehty sellasiksi välimalleiksi että vääntöä on kivasti mutta tulee helposti hallittavassa muodossa. Kotarin nykyinen 350 myös. Tuoreet enska 2T:t on myös aika nöyriä, monessa voi säätää pakoaukonsäädintä ja löytyy kaasuvastekarttoja, en niitäkään vierastaisi, silti nelari on lineaarisempi.
Ihan oikeaan enskaan tämä siis.
Jos homma on enemmän soratierallia jne, sitä tehoa on helpompi käyttää eikä pienet annosteluvirheet aiheuta suurempaa draamaa.
Eepee
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Tuossahan jo tietoa on rutkasti.

Itse olen köpsä enskakuski, lähinnä liikkumiseni on rauhallista retkeilyä. Aiemmin minulla oli (nojoo, on yksi vieläkin) isohkoja matkaenskoja ja on ne mukavia matkapyöriä...mutta kyllä tuli taas ahaa-elämys kun tuli kaverilta ostettua vanha kaksipuolikas nelarienska, Hondan XR250R. Ihan sikasikasika hauska ajaa pikkuteitä ja polkuja, paljon hauskempaa ja ennen kaikkea helpompaa, kuin jollakin 250 kiloisella möröllä. Kulkee pikkuteillä ihan tarpeeksi, pidemmälle asfalttisiirtymälle ei kyllä helpolla lähde. Uponneen laitteen nostaa tosta vaan ja kaatuminen ei ole katastrofi. Entinen kilpurihan tuo on ja vaati pientä askaretta, valkokilpinen kyllä. Vilkkuja ei ole, pitäs olla -84 jälkeen rekisteröidyssä...ehkä jotkut pienet siihen vielä askartelen. Tuo taitaa olla vuosimallia 1994.

Hondassa on nyt kesärenkaina Heidenau K60, joka on minulle sopiva kompromissirengas. Talveksi on enskapiikit, kuluneena epätalvena en jaksanut niitä alle virittää.
The idea is to die young as late as possible
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja poweri »

Missäköhän kohtaa Induktanssi on ollut lähdössä ajamaan enduroa?? hän kysyi esim 450 kotarin soveltuvuutta liikenteeseen ym yleismaailmallista räppäilyä Kainuun rajamailla ja millä varusteilla. NH tulokulma on tyypillistä hänen onoff vastakkainasettelua. Tässä topicissa ei käsitella enduron ajotekniikkaa eri pyörävariaatioilla.
Luulen että oma enska ja crossikokemukseni riittää näille tietäjille. Katupyörän suurta tehoa käsiteltiin vain siksi että Induktanssi ajelee 170hv pyörällä kadulla niin on tod näk mahdollista hallita 450 enska nelari toisin kuin NH.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo on kyllä ihan totta.
Kattelisin tuollaiseen hommaan kyllä mieluummin jotain 650-luokan lupsuttajaa tuolta DR/XR/XT/LC4/610/XChallenge/jnejne osastolta. On rennompia ajaa matkaa ja hoitavat tuon muun räppäilyn melkolailla yhtä hyvin.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Mää ottasin vaihtoehdon kanada. Eli Tenere :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kun en näistä soraräppäilyistä mitään ymmärrä
Suomi kuuluu länsimaihin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Induktanssi kirjoitti: Ke Huhti 01, 2020 10:22 am 😂😂😂 Kadota avaruuteen...
Mulla on siis Superblackbird (myynnissä, ostakaa pois ni saan ruokaa😉) mutta mietityttäny tosiaan se keveys ja käsiteltävyys.
Siis jotain Afrikatwinejä, tms en käsitä ollenkaan. (Seuraa henkilökohtainen mielipide. Suodattimet sieraimiin) Mun mielestä ne on kauheen rumia ja painopiste korkealla...ei tulis pieneen mieleenkään ikinä sellasta alleen ottaa...
Tottakai enskan painopiste on korkealla, siksihän se on vakaa menijä maastossakin.
Jos sen painopiste olisi alhaalla, olisi se kiikkerä ja mahdoton pideltävä maastossa.
Sporttiahan nakkelee radalla puolelta toiselle nopeestikkin, mutta koitappa endurolla samaa.
Toisaalta endurolla voi ajaa ilman käsiä huonollakin tiellä, vaikka torkut ottais.
Saman voi varmaan Blackbirdilläkin tehdä, mutta eihän se sportti olekkaan,
vaan jykevä matkapyörä.
Painopisteen korkeuden merkitystä vakauteen, voi havainnollistaa vasaralla.
Kummin päin vasaraa on helpompi pitää sormen päällä pystyssä,
varsi ylös-, vai alaspäin?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja NH »

poweri kirjoitti: Ke Huhti 01, 2020 11:44 am Missäköhän kohtaa Induktanssi on ollut lähdössä ajamaan enduroa?? hän kysyi esim 450 kotarin soveltuvuutta liikenteeseen ym yleismaailmallista räppäilyä Kainuun rajamailla ja millä varusteilla. NH tulokulma on tyypillistä hänen onoff vastakkainasettelua. Tässä topicissa ei käsitella enduron ajotekniikkaa eri pyörävariaatioilla.
Luulen että oma enska ja crossikokemukseni riittää näille tietäjille. Katupyörän suurta tehoa käsiteltiin vain siksi että Induktanssi ajelee 170hv pyörällä kadulla niin on tod näk mahdollista hallita 450 enska nelari toisin kuin NH.
Olet jälleen ihan oikeassa, etenkin siinä että NH ei ymmärrä juuri mitään, ei edes sitä että alkuperäisessä kysymyksessä ajopaikaksi määritetty " rallia metsässä " ei toki tarkoita maastoajoa metsässä, vaan tietysti soveltuvuutta liikenteeseen ym. :D

Tuossa onoffissakin on meikäläiselle liikaa ajattelemista, koska siinä on toinen vaihtoehto liikaa. :wink:

Onneksi powerin tieto taito riittää tässäkin asiassa muille palstalaisille? :shock:

Niille, joita ei jaskanpauhanta kiinnosta, vaan kokemusperäinen tieto asiasta kannattaa lukea tarmasti mm nimimerkkien Hsippe, Skuikka ja Mika82 sekä Rextan tiivistelmät.
Viimeksi muokannut NH, Ke Huhti 01, 2020 1:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja poweri »

Ei kyse ole NH siitä että et tietäisi mitään vaan ärsyttävä asioiden käsittely äärimmäisyyksistä toiseen. Se näyttää olevan vuodesta toiseen samanlaista ja liittyy sinun kypärääsi. En varmasti ole yksin joka tämän huomannu ja ärsyttää joskus.
Olet aivan liian taipuvainen kinaamaan ja perustelet omasta mielestäsi upeasti. No nyt sanot aivan varmasti että itse olet jnejne eli lumi pallo pyörii....ei kuitenkaan loputtomiin koska minä luovutan sinun kohdallasi. On muutakin tekemistä vaikka ajaa oikeesti jollain vehkeellä.
timberi
Viestit: 461
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja timberi »

Mulla pyöränä -12 mallin husqvarna te630,kevyt käsitellä,tehoakin on sopivasti(ainakin nyt).
Ajot on 60/40 soraa,polkua/asfalttia. Renkaat on crossirenkaat,kuluvat mutta on halvat 60e kpl.
Vakuutus osakaskolla 400e vuodessa,läpi vuoden vakuutuksessa kun talvella tulee ajettua piikeillä.
Huoltoväli pitkä verrattuna kireeseen 450:seen
2 kertaa tein remontin tuohon 450 seen,niin maksaa.
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Okei...
Tuo talvikäyttö kiinnostas kanssa endurohommassa.
Paljos noilla crossinakeilla ajaa asfaltilla? Tyyliin 500km ja vaihto?
Ja pitääkö ne yhtään? Aiemmin ainakin niillä vesikelille suurinpiirtein kiellettiin menemästä🤔
Jos kone kaatuu, PIDÄ KIINNI NÄPPÄIMISTÖSTÄ!!!
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Talvienska on kivaa, etenkin alueilla joissa on talvi.
Isompinappulaisillla krossikumeilla, Mitas C02 esimerkiksi, jotkut ajaa matkaakin. Kestää tonneja jos ei sudittele älyttömästi. Isolla tiellä reilummin rengaspainetta niin kuluu vähemmän.
Onhan se märkäpito huono etenkin uutena mutta kyllä niillä matkaillaan sateessakin. Sanoisin että osaa yllättää jos on juuri ajanut katurenkaalla mutta kyllä niillä siirtymät ajaa sateessakin.
timberi
Viestit: 461
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja timberi »

Kyllä se mulla on ollu että takanen n.500km ja etunen 1500km,kyllä niillä asvaltillakin ajaa hyvin. Heti uutena kyllä asvaltilla liukas.
Juho

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Juho »

Joo.
Ei ihan induktanssin toivealueelle mene, mutta tässä kokemuksiani matkaenduroinnista:
Ajauduin endurolinjalle matkapyörästä BW K100LT, joka oli vähän niinkuin mersu, mutta Suomen tiet alkoi tuntuman jo tutuilta.
Matkaenduroksi hankin Yamaha Super Teneren. Siinä oli puolensa: Katetta senverran että pikkukuuron selvitti kunnialla. Kantoi 2 henkilöä, eli rouvankin voi ottaa mukaan ja jousitus hyvä Suomen teille.
Ajelin Tenerellä Kainuun syrjäpolkuja, ja Venäjääkin Muurmanskia myöten. Olen sukuni miehistä pisimmälle Venäjälle päässyt. Toiseksi pisimmälle päässyt setäni sai rautaa selkäänsä Pistojoella muutamia kymmeniä kilometrejä Uhtualta länteen.
Teneressä pidin nappularenkaita (mallia en enää muista) Rengaskerralla pääsi n.4000 km.
Toki Tenere ei ole mikään maastopyörä, paremminkin huonojen teitten pyorä.
U140
Viestit: 539
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja U140 »

Ei muuta kun koeajolle, itselle oli silmiä avaava kokemus koeajaa KTM-jälleenmyyjän tilaisuudessa eri malleja.

Iso katuenduro 950 adv tuntui normaalilla hiekkatiellä ketterämmältä kuin huomattavasti kevyempi 640lc4.

Historiaa, aloitin Yamaha XT350-llä, josta sitten K-sarjan BMW-matkapyöriin. Nyt pyörättömänä xx vuotta.

Hauskana muistona kun tuon XT-n tilalle haeskelin isompaa niin kävin Honda Africa twiniä testaamassa, ja hiekkatie tuntui jotenkin kapealta, vauhtia vaan 60 mittarin mukaan. Koeajon jälkeen myyjä totesi että huomasitko että siinä on mailimittaristo.. :lol:
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja poweri »

Induktanssi taisi aprillipäivän kunniaksi piristää päivää ja nauraa vedet silmissä innokkaimpien jutuille :)
Kannattaako Hondaa myydä saako niin paljon...minkävuotinen pääskynen on? Laitat ne sun liituasiat kondikseen ja hommaat sitten vasta kunnollisen enskapyörän valkokilvellä, voi ajella missä lystää. Toivottavasti asetut ruotuun ja pääset takaisin entisiin hommiin ja ansioihin.
Kuten edellä mainitaan jos asut pohjoisessa on sulla kunnollinen talvi käytössä. Talvienska spoorilla on mukavaa ja riittää kuntoilijalle haastetta. Itse ajoin noin 70% talvella koska pidän talvella ajosta, enska hommasta luovuin toistaiseksi koska täällä ei ole talvea. Talvella käytin Trelleborg Mitas virallisia enska renkaita suurella nastamäärällä, kestää todella hyvin. Jäisellä hiekalla hajoo mutta lumessa ja maastossa kestää.
Sen verran lisää hämmennystä, jos liitua riittää pyörään on uudet tän päivän enskamalliset katupyörät kovia vehkeitä kannattaa käydä testaamassa. Jokin sikavanha kaasari pommi seikkailuenskamöhkö voi kiristää hermoa turhaan.
Otat jonkun hyvän ison enskanelarin niin on ilo lasketella metsäteillä siellä Kainuun korvessa. Isolla nelarilla on ilo ns pamauttaa maapatin tai pikkuojan yli.....
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Nappularenkaita olen ajellut maanteillä jokusen. Pyörinä kesyjä mm XR 250, LC4 ja GS 1150. Renkaina mm Not-Highway, Mitas 09, Unicross, TKC80.
Takarenkailla +3000...+´7000, etusilla yleensä enempi. Ja ei yli 1000 km päivässä asfalttia Mitas 09/Unicrossilla paha ollut. Mutu-tietoa nappularenkaista lienee liikkeellä enempi kuin kokemusperäistä.,
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Superblackbird myydään jokatapauksessa nyt ja pari-kolme kuukautta siittä kun työt alkaa ni pitäs olla rahnaa ostaa jonkinnäkönen peli🙂
Jos kone kaatuu, PIDÄ KIINNI NÄPPÄIMISTÖSTÄ!!!
Urbo
Viestit: 120
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 2:26 pm
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Urbo »

Renkaissa on eroja. Jotkut pitää sadekelilläkin asvaltilla ihan kohtuudella, esim. Unicrossi ja Dunlopin MX32. Misukan Starcross 5 Hard on edessä pätevä vaikka isommassakin 650 endurossa.
Pirellin XC Hard taas oli niin liukas sateella että hirvitti.
Takasia kuluu mutta kulukoon. Kun nappula on puolessa välissä, niin uutta tilalle ja entinen halvalla mopopojille. Varmaan tuo etusella pari tonnia ja siihen aikaan kolme takasta on tahti jos vähäkään kaasuttelee...
Jos aju on tiepainotteista, ehdottomasti 450. Teho on mukavaa tiellä. Metsässä sitten riittää äkkinäiselle alkuun vaikka piikki.
Ford 5000 -74
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Omat ajelut on ollut jääradalla, ihan omatekoisella omaksi huviksi ja perus räppäilyä muksuna.
Jos nyt pitäsi enduroa alkaa harrastaa, olisi valinta varmaan 250 2 tahti tai nelitahti.
Piikkistä 2 tahtia en metsään ottaisi tällä kokemuksella, ennemmin se 450cc nelari.

Rajuin peli, mitä tällä hetkellä löytyy, on 80 xr. Suosittelen :D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
S-13
Viestit: 922
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 8:28 pm
Paikkakunta: K-P
Viesti:

Re: Enduropyöräjuttua

Viesti Kirjoittaja S-13 »

Oma enduroharrastus alkoi siitä, kun muun veteraanimopoharrastuksen yhteydessä vuonna 2007 löytyi naapurikylältä täysin ehjä ja alkuperäinen keltainen -87 Tunturi Tiger Puchin koneella. Ilostus oli suuri kun huomasi että tällähän voi kiertää kaikki nurkat mihin ei pappatunturilla pääse :D

Nälkä kasvoi syödessä ja Tiger vaihtui aikanaan Suzuki TS 125R:ään, kaksitahtinen pikkuenska josta oli pakoaukon säätimet rikki sillä seurauksella että bensa maistui liiankin hyvin, kovin pitkiä taipaleita ei päässyt ilman varakannua tarakalla.

Pyörähommissa on ollut aina jonkinlainen reissaamisen ajatus taustalla, eli vähintään kerran kesässä olisi päästävä kauas kotoa telttailemaan ja retkeilemään muutamaksi päiväksi, siispä painopisteenä ovat matkaendurot, tosi rypemiseen tulee ehkä vielä joskus pienempi ja kevyempi pyörä kunhan rahatilanne sallii. Kulkineena on tällä hetkellä -97 Africa Twin.

Kuvassa ollaan entisellä DR Bigillä Hyrynsalmi-Kuusamo kenttäradalla, kolmen päivän retki ja n. 1400 km tuli ajeltua.


Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Arpe, kkuula, Mika 82 ja 48 vierailijaa