Ilmalämpönpumppu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kauanhan se vie aikaa ennenkuin sähkölaskun kautta pumppu itsensä "tienaa". harvaa kotiin liittyvää härveliä ajatellaan edes että sen pitäisi tienata itsensä takaisin. tämmönen pumppu,muut lämmitysmuodot ja aurinkopaneelit tuntuu olevan sellaisia. halvemmaksi pumpun käyttö tulee kuin sähköpattereiden se on itse todettu. mutta tottakai jos on aikaa ja puut kasvaa vieressä niin tottakai se on kannattavampi ratkaisu.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja SamiT »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Maalis 18, 2020 12:24 pm kauanhan se vie aikaa ennenkuin sähkölaskun kautta pumppu itsensä "tienaa". harvaa kotiin liittyvää härveliä ajatellaan edes että sen pitäisi tienata itsensä takaisin. tämmönen pumppu,muut lämmitysmuodot ja aurinkopaneelit tuntuu olevan sellaisia. halvemmaksi pumpun käyttö tulee kuin sähköpattereiden se on itse todettu. mutta tottakai jos on aikaa ja puut kasvaa vieressä niin tottakai se on kannattavampi ratkaisu.
Tuo aika se on puun kanssa ongelma, ei niinkään se puun pilkonta ja rangan teko samalla metsää parantaen vaan tuo jokapäiväinen puunpolttoon kuluva aika ja tarve olla paikalla käy välillä hankalaksi. Halvemmalla ei varmastikaan vanhoja rakennuksia muuten saa lämpimäksi kuin omalla puulla. Toki moderni kattilateknologia ja isommat polttoerät helpottaisivat mutta kun pitää sitten rakentaa ainakin meillä pannuhuoneesta ja hormeista alkaen kaikki uusiksi niin palaa rahaa useamman VILPin verran jo siinä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

niin karulta kuin tämä kuulostaa niin mekin taktikoitiin noi pumput sen takia että puunpoltto tulee varmasti jossain vaiheessa loppumaan. mun vanhemmilta olen sopurahalla saanu ostaa valmiita halkoja, mutta sitten kun aika jättää tai he saavat unelmansa toteutettua, ellei korona pilaa sitä, niin halvan puun saanti loppuun. noi halkojen myyjät aika kovia hintoja pitävät.. yhden heittomotin hinnalla varmasti saa aika paljon pumppuja huudatella ennen kuin sama hinta menee sähkölaskuun.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Joordis »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Maalis 18, 2020 8:22 pm niin karulta kuin tämä kuulostaa niin mekin taktikoitiin noi pumput sen takia että puunpoltto tulee varmasti jossain vaiheessa loppumaan. mun vanhemmilta olen sopurahalla saanu ostaa valmiita halkoja, mutta sitten kun aika jättää tai he saavat unelmansa toteutettua, ellei korona pilaa sitä, niin halvan puun saanti loppuun. noi halkojen myyjät aika kovia hintoja pitävät.. yhden heittomotin hinnalla varmasti saa aika paljon pumppuja huudatella ennen kuin sama hinta menee sähkölaskuun.
Tuo on kyllä totta, ostohinta klapeilla mielestäni aika suolainen - aikoinaan (90-luvun alkuvuosiin asti) isä myi ja kuskas halkoja traktorilla 100km säteellä ja hinta tais loppuvaiheessa olla koivuhaloilla n. 40mk pinomotti... nyt on hinta jo kuusinkertainen...

Itse olen jonkin verran myynyt tuttavapiirissä klapeja - ei noilla voittoa tavoitella; 20€ pinomotti (1m halko sirklattu klapeiksi), polttoainerahat periaatteessa.

Voihan se olla joltain pois, mutta itseäni ei haittaa...

Jos nuo polttopuut pitäis jostain ostaa, niin veikkaanpa, että jäis ostamatta... näin perstuntumalta...
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Jollain se täytyy puukauppiaan maksaa alvit, verot, kaluston ja muut kulut ja jotain siitä kai pitäis jäädä sille itelleenkin., ellei ole myyjänä aiti teresa. Mielestäni polttopuun markkinahinta on aika linjassaan.

Jos sitä puuta ei itellä ole tai ehdi tehdä, eikai sen kuulukaan olla sen halvempaa kuin muut lämmitysmuodot?
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

täällähä sitä puulämmitystä niin hehkutetaan halpuudellaan.kelle on kelle ei? siinä kohtaa ilmalämpöpumppu on vahvoilla kakkosena, jos ei oo rahaa laittaa isompiin investointeihin, eikä oo järkeä puita ostaa kun se ei ole halvin vaihtoehto siinä kohtaa.
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja ILU »

Mun mielestäni puulla lämmittämisen idea on se, että omasta mettästä
ne puut hoitaa metsän hoidon sivutuotteena. Lisäksi mielellään pitää
olla semmoinen ulkoilmaihminen, joka kaipaa aina jotain puuhastelua.
Toki pitää olla kunnon puukattila ja isoo varaaja. Jos puut pitää ostaa,
niin parempi on silloin se ilma- tai maalämpöpumppusysteemi.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Joordis »

ILU kirjoitti: To Maalis 19, 2020 12:38 pm Mun mielestäni puulla lämmittämisen idea on se, että omasta mettästä
ne puut hoitaa metsän hoidon sivutuotteena. Lisäksi mielellään pitää
olla semmoinen ulkoilmaihminen, joka kaipaa aina jotain puuhastelua.
Toki pitää olla kunnon puukattila ja isoo varaaja. Jos puut pitää ostaa,
niin parempi on silloin se ilma- tai maalämpöpumppusysteemi.
Enpä olisi itse paremmmin voinut sanoa.. eli juurikin näin omalla kohdalla

Ja ilmalämpöpumppu on sitten varoina, jos ei jostais syystä pysty/pääse puilla lämmittämään.
Sen tuuletinkin sekoittaa tuota lämpöä pattereilta muualle huoneeseen, niin on tasainen lämpö joka nurkassa.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja olliki »

Mitsun LN25 pyörii lisärakennetussa tilassa ja sähkönkulutus on kasvanut noin 10€ kuukaudessa rahaksi muutettuna. Ilmaisella puulla tapahtuu varsinainen lämmitys, mutta tuo Mitsu lisää asumismukavuutta hyvinkin kuluttamansa rahamäärän edestä, kun ennen lattialla vaikuttanut vedon tunne on pois. Vajaan parin tonnin investointi on onnistunut, enkä enää antaisi pois. Pian saa Mitsunkin kytkeä kesätauolle odottamaan seuraavaa syksyä.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Kovasti on ilmalämpöpumput kehittyneet kun jo viruksia ilmasta tuhoavat. Ainakin noin kertoo porilaisen liikkeen mainos... :shock:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Avatar
Refy
Viestit: 3839
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Refy »

Meillä lämmitetään ilpillä plussakelit.
Kattilan lämmityskerta tuo n. 100 kWh. Plussakeleillä kun COP on nelosen pintaan, ilpilla sama maksaa kolmisen euroa => ei kannata nähdä puulämmityksen vaivaa.
Pakkasen kiristyessä ilpin hyötysuhde heikkenee niin että pesällisen hinnaksi tulee 13 euroa => jo kannattaa.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja 429 »

Refy kirjoitti: Ma Elo 24, 2020 11:02 am Meillä lämmitetään ilpillä plussakelit.
Kattilan lämmityskerta tuo n. 100 kWh. Plussakeleillä kun COP on nelosen pintaan, ilpilla sama maksaa kolmisen euroa => ei kannata nähdä puulämmityksen vaivaa.
Pakkasen kiristyessä ilpin hyötysuhde heikkenee niin että pesällisen hinnaksi tulee 13 euroa => jo kannattaa.
Noissa uusimmissa ilpeissä luvataan COP 2 vielä -20 ulkolämmöissä. Sellaset kelit alkaa Etelä-Suomessa olla aika harvassa että hyvä ilp ei kannattaisi.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kompura sökö sanoi asentaja, kun kävi mitsua uudelleen tutkimassa. Takuuseen kyllä tulee uusi kompura, mutta asennus ei mene takuuseen. Tästä nyt alkaa sitten vääntäminen ja kyseleminen meneekö tuotevastuun piikkiin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minä olen pohtinut puulämmityksen ja VILP:n yhteiskäyttöä siitä lähtökohdasta, kun pitäisi talon öljylämmitys vaihtaa johonkin muuhun. Valtion energia-avustus toki houkuttaa osaltaan sekin. Avustusta saa enemmän VILPpiin (heh) kuin puukattilasysteemiin. Jos laittaisi molemmat, niin voisi pakkasilla lämmitää varaajaa puilla ja plussakelillä VILPillä. Sähkövastukset toki lisäksi.

Lämmönjako on lattiassa, eli varaajaa ei sen puolesta tarvitsisi kovin kuumana pitää. Käyttövesi esilämpenisi varaajan yläkierukassa ja tulistettaisiin sitten käyttökuumaksi pienessä sähkövaraajassa.

Saako toimivan systeemin aikaan, jos VILP olisi vaikka monoblokki, joka lämmittäisi varaajaa alakierukalla? Kattila ja vastukset sitten lämmittäisivät varaajaa perinteisesti. Meneekö tällaisessa ratkaisussa VILPin käytön hyötysuhde huonoksi verrattuna johonkin all-in-one valmispakettiin, jossa on se sellainen pystypakastimen kokoinen pömpeli sisäyksikkönä? Valmispakettiin ei kai oikein puukatilaa liitetä ilman lisävaraajaa?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja PS »

jiipee kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 9:15 am Minä olen pohtinut puulämmityksen ja VILP:n yhteiskäyttöä siitä lähtökohdasta, kun pitäisi talon öljylämmitys vaihtaa johonkin muuhun. Valtion energia-avustus toki houkuttaa osaltaan sekin. Avustusta saa enemmän VILPpiin (heh) kuin puukattilasysteemiin. Jos laittaisi molemmat, niin voisi pakkasilla lämmitää varaajaa puilla ja plussakelillä VILPillä. Sähkövastukset toki lisäksi.

Lämmönjako on lattiassa, eli varaajaa ei sen puolesta tarvitsisi kovin kuumana pitää. Käyttövesi esilämpenisi varaajan yläkierukassa ja tulistettaisiin sitten käyttökuumaksi pienessä sähkövaraajassa.

Saako toimivan systeemin aikaan, jos VILP olisi vaikka monoblokki, joka lämmittäisi varaajaa alakierukalla? Kattila ja vastukset sitten lämmittäisivät varaajaa perinteisesti. Meneekö tällaisessa ratkaisussa VILPin käytön hyötysuhde huonoksi verrattuna johonkin all-in-one valmispakettiin, jossa on se sellainen pystypakastimen kokoinen pömpeli sisäyksikkönä? Valmispakettiin ei kai oikein puukatilaa liitetä ilman lisävaraajaa?
Meillä on 2400 litrainen Jäspin sähköovali varaaja yösähköllä ja vesikiertoinen lämmönjako lattiassa. Varaajassa on kolme kierukkaa, joista keskimmäisessä ja ylimmässä käyttövesi esilämpeää, alin kierukka vapaana. Oli ihan sama ajatus laittaa alimpaan kierukkaan VILP (oikeammin vissiin UVLP) puskemaan. Olen nyt saanut kolme tarjousta, joista kaksi sanoi ettei onnistu kierukan kautta ja hyötysuhteen kannalta paras olisi purkaa varaaja pois. Kuulemma iso massa on lämpöpumpulle hankala ja toiseksi kierukassa ei riitä teho etenkään pienellä lämpötilaerolla. Yksi sanoi, että varaajan voi jättää, mutta lämmin ajettaisiin vain varaajan puoliväliin. Tarjoukset olleet VILP noin 15 ke ja maalämpö noin 25 ke. Melko kallista, onkohan energia-avustukset siirtyneet jo täysimääräisesti hintoihin?

Edit: Ja meidän tapauksessa ei saa avustusta, koska sähkölämmitys.
PS
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja ZET »

Minulla myös turhan iso varaaja (1800ltr) ja vesi-ilmapumppu (LG) käytössä. Ollut nyt noin 8 vuotta. Aiemmassa postissa karkeita kulutuslukemia. Miksi pitäisi kierukalla viedä teho varaajaan? Minä kierrätän varaajan vettä pumpun sisäyksikön kautta. Veden otto pytyn alaosasta ja paluu tietty ylös. Käyttöveden esilämmitys kierukalla ja lopullinen lämmitys erillisessä 300ltr käyttövesivaraajassa. Ison varaajan lämpötila vain sen mitä lattialämmitys vaatii.
nyffikaakoo
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 12:19 am
Paikkakunta: pori
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Meillä ollut 6 vuotta ilppi ja vaikkei se olisikaan mikään sijoitus niin sanonpa vain että minun tapauksessani ja vaivoillani on kyllä valtava tarve viilentää hiukan huoneilman lämpötilaa kun noin 27 asteen helteitä kestää jonkusen päivän... Kumma juttu, ei syytä ole kukaan keksinyt mutta tulen hiljaksiin todella pahoinvoivaksi helteillä ja ikäänkuin veto loppuu. On tutkittu... Aikoinaan ei haitannut yhtään, tein jopa ihan fyysisiä töitäkin jonkin vuoden oloissa joissa työpaikan lämpötila oli pahimmoilleen +37 astetta. Ajat ja kaikki muukin muuttuu. Sanovat että vanhemmiten tulee herkemmäksi lämpötilan vaihteluille. Saas nährä. :shock:
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ilmalämpönpumppu

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

nyffikaakoo kirjoitti: Ti Tammi 26, 2021 12:26 pm Meillä ollut 6 vuotta ilppi ja vaikkei se olisikaan mikään sijoitus niin sanonpa vain että minun tapauksessani ja vaivoillani on kyllä valtava tarve viilentää hiukan huoneilman lämpötilaa kun noin 27 asteen helteitä kestää jonkusen päivän... Kumma juttu, ei syytä ole kukaan keksinyt mutta tulen hiljaksiin todella pahoinvoivaksi helteillä ja ikäänkuin veto loppuu. On tutkittu... Aikoinaan ei haitannut yhtään, tein jopa ihan fyysisiä töitäkin jonkin vuoden oloissa joissa työpaikan lämpötila oli pahimmoilleen +37 astetta. Ajat ja kaikki muukin muuttuu. Sanovat että vanhemmiten tulee herkemmäksi lämpötilan vaihteluille. Saas nährä. :shock:
Kyllä se varmaa ikä jotenkin vaikuttaa yhdessä muunkin terveysongelmien kanssa tuohon asian. Itse palelen ulkona jo alle + 10 asteen lämmössä, mutta kunnon helteessä on mukavampaa touhuta. Jossain vaiheessa oli niin ettei hiki irronnut vaikka kuinka olisi ollut lämmintä, mutta se ongelma on nyt mennyt niin että hiki tulee jo pienestäkin ponnistelusta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EVP.huru-UKKO, Majestic-12 [Bot] ja 34 vierailijaa