Ruuvinastat autonrenkaisiin

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mh82
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:32 pm
Viesti:

Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja mh82 »

Tuli tuossa ajatus, että tilaisi aliexpressistä 14 eurolla 200kpl ruuvattavia nastoja autonrenkaisiin. Kuinkahan paljon auton renkaan kumin paksuus on, jos nasta uppoaa mallista riippuen 0,9 tai 1,1cm renkaan sisälle? Ettei vaan käy vanhanaikaisesti ja heti ensimmäistä nastaa ruuvatessa rengas puhkeaa... Meinaa rinnepiha olla niin jäässä, ettei vanhat Nokialaiset enää tarjoa riittävää pitoa ja saisi muutenkin enemmän pitoa ennen uusien renkaiden ostoa.
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Taitaa rengas puheta jos kuluneetkin vielä on. Pienkuormaajan renkaisiin ei saanu bestgrippejä taakuuna laitettua kun olis voinu mennä läpi. Oli uudet renkaat ja noin 12mm rivassa pintaa. Kuorma-auton nastat laitatin ja nekin vähän epäilytti asentajaa mitenkähän käy.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Onkos tämä ihan käyttöauton ongelma? En kyllä uskaltais noin syviä nastoja pistää. Ajattelin, jos joku piharassi olisi ollut kyseessä, niin rengaspaineet alas, niin voi auttaa, luokkaa 0,5-1 bar.
Mutta nuo nastat kiinnostaa, onko linkkiä heittää? Suomessahan taitaa olla melkein euron kappale.
Vai onkohan nämäkin jotain etelän nastoja, joilla ei pohjolan jäisillä teillä tee mitään? :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Ensimmäisenä tuli mieleen.
Kestääkö ruuvinasta kiinni talvirenkaan lamelleista koostuvasta kulutuspinnassa?
Ja heittääkö keskipakovoima nastat irti auton renkaasta. Kun auton nopeus on
2 - 3 kertainen traktorin vauhtiin verrattuna.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Major58 »

En usko että pysyy kiinni. Ei ne välttämättä puhkase rengasta, mulla meni kerran peltikattoruuvi renkaaseen kantaa myöten, ei tullu ilmat pihalle, napsu vaan ku ajeli ja kotona sitten tutkin ja otin irti ja ei se rengas ollut moksiskaan, en tainnu ees paikata vaikka aattelin että olis rassannu reiän siihen ja työntäny paikan siihen.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja voortit »

Näin yleensä! NASTOILLA EI OLE TIELIIKENNEASETUKSIEN MUKAISTA KÄYTTÖHYVÄKSYNTÄÄ
Antsuko
Viestit: 1424
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Biltemasta saa lumiketjuja edullisesti.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

En lähtisi seikkailemaan tuollaisilla ruuvivirityksillä muun liikenteen sekaan.

Ja nuo renkaaseen ruuvattavat piikit pitävät luultavasti sulalla asvaltilla ja
jäisellä tiellä melkoista melua.
Tuollaiset piikkipyörät tarvivat myös voimaa pyöriäkseen, ja lisäävät siis poltto-
aineen kulutusta.

Tarina kertoi, että 1200 kuutioisesta Ladasta loppui 4vaihteella voima, kun
sen alle pistettiin pitkäpiikkiset rallirenkaat.

Porukka siis koitti miten Lada kulkisi jäällä ralliautoon tarkoitetuilla piikki-'
pyörillä. Ja meinasi ajella viikonloppuna huvikseen jäällä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Laittomiahan nuo ruuvattavat ovat. Nastojen pistovoimakin on tarkkaan määritelty.

Voihan sinne alle laittaa vaikka sirkkelin terät, jos siltä tuntuu. Sekin on testattu.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

pienitalli kirjoitti: La Tammi 25, 2020 12:13 pm En lähtisi seikkailemaan tuollaisilla ruuvivirityksillä muun liikenteen sekaan.

Ja nuo renkaaseen ruuvattavat piikit pitävät luultavasti sulalla asvaltilla ja
jäisellä tiellä melkoista melua.
Tuollaiset piikkipyörät tarvivat myös voimaa pyöriäkseen, ja lisäävät siis poltto-
aineen kulutusta.

Tarina kertoi, että 1200 kuutioisesta Ladasta loppui 4vaihteella voima, kun
sen alle pistettiin pitkäpiikkiset rallirenkaat.

Porukka siis koitti miten Lada kulkisi jäällä ralliautoon tarkoitetuilla piikki-'
pyörillä. Ja meinasi ajella viikonloppuna huvikseen jäällä.
mulla on kokemusta piikkipyörillä ajamisesta sulalla asfaltilla. max nopeus mitä uskalti ajaa jää sinne 60-70 kohille. pito aivan surkee, sitte helpotti ku tuli tietä missä oli reunat jäässää ni voi ajaa osittain toiset puolen pyörät jäänpäällä.
Paalari
Viestit: 2029
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Joskus ruuvasin noita kaiken lyhyempiä kummisaappaiden pohjaan. Tuli sieltä joku piikin kärki sisäpuolellekkin.
Paksu pohjallinen lopetti piikin pistelyn. Vesirapakossa ei kärsinyt pidempään seistä.
Pito oli mahtava talvikaljamalla , parketilla ei kannata tuollaisilla isosti saapastella.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jääratarenkailla ajelin joskus huvikseni normaali liikenteessä. Ei niissä kummoiset ajo/ pito-ominaisuudet ole sulalla pinnalla. Lumella tietenkin jäi kaikki muut autoilijat nelivetokuskeja myöden ihmettelemään tavallisen etuvetoauton menoa.
mh82
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Marras 06, 2017 12:32 pm
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja mh82 »

Mika 82 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 9:33 am Onkos tämä ihan käyttöauton ongelma? En kyllä uskaltais noin syviä nastoja pistää. Ajattelin, jos joku piharassi olisi ollut kyseessä, niin rengaspaineet alas, niin voi auttaa, luokkaa 0,5-1 bar.
Mutta nuo nastat kiinnostaa, onko linkkiä heittää? Suomessahan taitaa olla melkein euron kappale.
Vai onkohan nämäkin jotain etelän nastoja, joilla ei pohjolan jäisillä teillä tee mitään? :mrgreen:
Tässä esimerkiksi, noin 14e toimituskuluineen 200kpl ruuvinastoja: https://m.aliexpress.com/item/100000676 ... 969&is_c=N

Noita on tuolla monenlaisia, mm. 9mm, 12mm ja 18mm ym.
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

361 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 1:41 pm Jääratarenkailla ajelin joskus huvikseni normaali liikenteessä. Ei niissä kummoiset ajo/ pito-ominaisuudet ole sulalla pinnalla. Lumella tietenkin jäi kaikki muut autoilijat nelivetokuskeja myöden ihmettelemään tavallisen etuvetoauton menoa.
pitkäpiikiselläkö jokka tulee yli 20mm kulutuspinnan yläpuolelle?
ettei ollut vain ralli piikipyörä ;)
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sisäpuolelle voi laittaa lisää kumia ja sitten vielä sisuskumi niin pysyy ilmat.

Ketjuista sen verran että tein Mätänetin mönkijäketjuista 740 alle sopivat. Nastaketjuilla loppui kyllä kuskista menohalut ennen kuin autosta, vaikka avoin perä. Kontissa oli painona kettinkiä ja taljavehkeet jos tulee sellanen oja mistä ei enää nouse.
60 km/h niillä kehtasi päästellä, sitten alkoi rapista kaariin.

Jouten olisivat nyt, kun tuli se kelkka myytyä. 175/80/14 renkaalla sovitetut.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja 361 »

jake74 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 5:05 pm
361 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 1:41 pm Jääratarenkailla ajelin joskus huvikseni normaali liikenteessä. Ei niissä kummoiset ajo/ pito-ominaisuudet ole sulalla pinnalla. Lumella tietenkin jäi kaikki muut autoilijat nelivetokuskeja myöden ihmettelemään tavallisen etuvetoauton menoa.
pitkäpiikiselläkö jokka tulee yli 20mm kulutuspinnan yläpuolelle?
ettei ollut vain ralli piikipyörä ;)
Kyllä ne jääratarenkaat oli mutta ei silloin noin pitkiä piikkejä ollut niissäkään.
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

361 kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 8:08 am
jake74 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 5:05 pm
361 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 1:41 pm Jääratarenkailla ajelin joskus huvikseni normaali liikenteessä. Ei niissä kummoiset ajo/ pito-ominaisuudet ole sulalla pinnalla. Lumella tietenkin jäi kaikki muut autoilijat nelivetokuskeja myöden ihmettelemään tavallisen etuvetoauton menoa.
pitkäpiikiselläkö jokka tulee yli 20mm kulutuspinnan yläpuolelle?
ettei ollut vain ralli piikipyörä ;)
Kyllä ne jääratarenkaat oli mutta ei silloin noin pitkiä piikkejä ollut niissäkään.
pitkäpiikkisiä jääratarenkaita käytetty jo varmaa 70 luvulta asti, muuten ne on rallipyöriä jos piikki on on 7-10mm kulutuspinnan yläpuolella, jäälä ajetaa 2 eri luokaa, pitkäpiikkisillä ja rallipyörillä. yhteen väliin sorvattiin rallipyörän piikkiä että se soveltu jäälle paremin mutta sitte ne katkeilivat
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ruuvinastat autonrenkaisiin

Viesti Kirjoittaja 361 »

jake74 kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 12:23 pm
361 kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 8:08 am
jake74 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 5:05 pm
361 kirjoitti: La Tammi 25, 2020 1:41 pm Jääratarenkailla ajelin joskus huvikseni normaali liikenteessä. Ei niissä kummoiset ajo/ pito-ominaisuudet ole sulalla pinnalla. Lumella tietenkin jäi kaikki muut autoilijat nelivetokuskeja myöden ihmettelemään tavallisen etuvetoauton menoa.
pitkäpiikiselläkö jokka tulee yli 20mm kulutuspinnan yläpuolelle?
ettei ollut vain ralli piikipyörä ;)
Kyllä ne jääratarenkaat oli mutta ei silloin noin pitkiä piikkejä ollut niissäkään.
pitkäpiikkisiä jääratarenkaita käytetty jo varmaa 70 luvulta asti, muuten ne on rallipyöriä jos piikki on on 7-10mm kulutuspinnan yläpuolella, jäälä ajetaa 2 eri luokaa, pitkäpiikkisillä ja rallipyörillä. yhteen väliin sorvattiin rallipyörän piikkiä että se soveltu jäälle paremin mutta sitte ne katkeilivat
Ne renkaat olivat perua 80-luvun alun jäärata kahinoista kapeat ja melkoiset piikit, mutta sanoisin ettei kuitenkaan 2 senttiset. En tiedä mihin kategoriaan ne "virallisesti" kuuluivat. Rallirenkaista ei sen kummempaa tietoa mitä jossain peltovehkeissä joskus nähnyt.

Mutta niin tai näin, melko hyvää vauhtia pystyi turvallisesti ylläpitämään kelissä joissa tavallisilla renkailla varustetuilla autoilla oli liikkeelle pääsykin hankalaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa