Ajovalot
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Enenevissä määrin näkee niitä jotka eivät osaa. Nyt on trendinä noi ylikirkkaat ledilisäpitkät, ja tääläpäin kun pitkille on käyttöä ainoastaan sivuteillä niin silloin tällöin tulee vastaan niitä idiootteja jotka valottaa niillä ihan sadan metrin päähän koska harmittaahan se kun ei niitä pysty käyttämään juuri yhtään ja lähivalot on surkeat. Ja mutkan tai mäennyppylän takaa tullessa vaihtavat lyhyille vasta kun ovat saaneet sokaistua vastaantulijan. No näille rävähtää aina pitkät silmille 50 metriä ennen kohtaamista. Kannattaa sisäistää se että jos autossa on surkeat valot niin ylitehokkaat lisäpitkät ei sitä korjaa.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ajovalot
Juuri näin! ...ei lisättävää, eikä mitään pois jätettävää8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 9:08 pm Enenevissä määrin näkee niitä jotka eivät osaa. Nyt on trendinä noi ylikirkkaat ledilisäpitkät, ja tääläpäin kun pitkille on käyttöä ainoastaan sivuteillä niin silloin tällöin tulee vastaan niitä idiootteja jotka valottaa niillä ihan sadan metrin päähän koska harmittaahan se kun ei niitä pysty käyttämään juuri yhtään ja lähivalot on surkeat. Ja mutkan tai mäennyppylän takaa tullessa vaihtavat lyhyille vasta kun ovat saaneet sokaistua vastaantulijan. No näille rävähtää aina pitkät silmille 50 metriä ennen kohtaamista. Kannattaa sisäistää se että jos autossa on surkeat valot niin ylitehokkaat lisäpitkät ei sitä korjaa.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Ajovalot
.....ja hyvätkin lähivalot tuntuvat surkeilta jos pitkien tehoa on lisätty superhyperxenonpower+ valopatterilla. Liian hyvät kaukovalot tekevät käyttäjänsäkin silmille karhunpalveluksen lähivaloille vaihdettaessa.
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Ajovalot
Ja sitten on niitä ketkä pudottavat lähivaloille kun vastaantulijan valot alkaa kaukaa kajastaa...
Kylätiellä oli kerran ruttu lähellä kun pudotin hetkeksi lyhyille ennen kurvia ja totesin ettei sieltä ketään tule...
Erehdyin, sieltä tulikin joku pöljä lyhyillä kuin puskista
Kylätiellä oli kerran ruttu lähellä kun pudotin hetkeksi lyhyille ennen kurvia ja totesin ettei sieltä ketään tule...
Erehdyin, sieltä tulikin joku pöljä lyhyillä kuin puskista
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Ei todellakaan näin! Tähän on paljonkin lisättävää. Teillä ei taida olla kummallakaan kokemusta ledivaloista ajajan paikalta vaan ainoastaan vastaantulijana. Ja ymmärrän että se voi olla ongelma. Mutta ledin sävy on huomattavasti kirkkaampi kuin halogeenin n.4500 vs. 6000. Tämän valon sävyn vuoksi kaikissa olosuhteissa halogeenin kajastus ei näy ledillä ajavalle. Ja jos vielä halogeenit tiputetaan puoikkaille ennen kuin ledillä ajava on vähentänyt omiaan niin niitä halogeeneja ei ole mitään mahdollisuuksia nähdä ennen kuin ne palaa siinä näkyvillä. Siis älä vaihda halogeeneja lyhyille ennen kuin ledillä ajava on vaihtanut. Joissain olosuhteissa ei välttämättä kajasta ne pitkätkään kunnolla. Tuskin monikaan haluaa häikäistä sitä vastaan tulijaa. Eikä nuo yperät, lapselliset ja vaaralliset viimehetken häikäitykset opeta kenellekkään mitään, kertoo vain häikäisijän sielunelämätä jotain. Keskustelkaa jonkun ledeillä ajavan kanssa asiasta niin se ehkä selvenee. Itse käytän noin keskitehoista (8000 l) valoa joka näyttää leveälle eikä näin ollen tee pistemmäistä valoa kilometrin päähän.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 11:10 pmJuuri näin! ...ei lisättävää, eikä mitään pois jätettävää8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 9:08 pm Enenevissä määrin näkee niitä jotka eivät osaa. Nyt on trendinä noi ylikirkkaat ledilisäpitkät, ja tääläpäin kun pitkille on käyttöä ainoastaan sivuteillä niin silloin tällöin tulee vastaan niitä idiootteja jotka valottaa niillä ihan sadan metrin päähän koska harmittaahan se kun ei niitä pysty käyttämään juuri yhtään ja lähivalot on surkeat. Ja mutkan tai mäennyppylän takaa tullessa vaihtavat lyhyille vasta kun ovat saaneet sokaistua vastaantulijan. No näille rävähtää aina pitkät silmille 50 metriä ennen kohtaamista. Kannattaa sisäistää se että jos autossa on surkeat valot niin ylitehokkaat lisäpitkät ei sitä korjaa.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ajovalot
No vaikka perusteluksi se, että todella iso osa näistä ”kuningasledeistä” ajaa kuin pullopersesiat ja jos halogeeni ”häviäjä” ei vaihda ensin lyhkäisille (siinä vaiheessa, kun tulee häikäistyksi häiritsevästi) ei se ledikingi vaihda lyhkäisille ollenkaan....koska HÄNELLÄ on millä päteä ja tien kunkku! (Liekö sitten ennen ledibaria ollut se ainoalla ajovalolla ajava, ja sekin ollut harmiksi 24v poltin 12v systeemissä ja nyt antaa takaisin korkojen kanssa?)
Todellisuudessa tuntuu että suurin osa todella kirkkailla lisäpitkillä ajavavista ei tajua ollenkaan miten helvetin kaukaa ne HÄNEN pitkät alkaa häikäisemään...siksi sitä yritetään kertoa tuollaisen kohdatessa vaihtamalla itse lyhkäiset silloin, kun tahtoisi vastaantulijankin vaihtavan lyhkäisille...mutta EI, kun sitten vasta kun vastaantulijan rekisterkilpi on luettavissa
Todellisuudessa tuntuu että suurin osa todella kirkkailla lisäpitkillä ajavavista ei tajua ollenkaan miten helvetin kaukaa ne HÄNEN pitkät alkaa häikäisemään...siksi sitä yritetään kertoa tuollaisen kohdatessa vaihtamalla itse lyhkäiset silloin, kun tahtoisi vastaantulijankin vaihtavan lyhkäisille...mutta EI, kun sitten vasta kun vastaantulijan rekisterkilpi on luettavissa
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Ajovalot
Henkkoht. mielipide että tuon artikkelin asiantuntija on ns. audimies. Audimiehellä tarkoitan käyttäytymismallia. Minäminäminä..
Tunnustan. En osaa käyttää ajovaloja. En mm. aja perseeseen kiinni pitkät päällä. En myöskään heitä vastaantulevalle pitkiä silmille viime sekunneilla saatikka aja pitkillä vastaan tappituntumalle asti. Outoja ohjeistuksia jos ne oikein ymmärsin.
Tunnustan. En osaa käyttää ajovaloja. En mm. aja perseeseen kiinni pitkät päällä. En myöskään heitä vastaantulevalle pitkiä silmille viime sekunneilla saatikka aja pitkillä vastaan tappituntumalle asti. Outoja ohjeistuksia jos ne oikein ymmärsin.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ajovalot
"2) Vieressä: Vaihda takaisin kaukovaloille vähän ennen vastaantulevan ajoneuvon kohtaamista tai viimeistään tämän rinnalla. Näin saat täyden näkyvyyden heti eteenpäin."
Tämmöisiä ohjeita ei pitäisi jakaa missään. Monelle on vaikea käsittää mitä ohjeen antaja on tarkoittanut "vähän ennen". Se ei ole 50 metriä, kuten tapana tuntuu olevan.
Omasta autosta löytyy jalkatilasta katkaisija, jolla voi pudottaa lisäpitkät pois, kun niiden käytölle ei ole tarvetta. Sen verran hyvät H7 pitkät, on ihan auton omissakin umpioissa.
Tämmöisiä ohjeita ei pitäisi jakaa missään. Monelle on vaikea käsittää mitä ohjeen antaja on tarkoittanut "vähän ennen". Se ei ole 50 metriä, kuten tapana tuntuu olevan.
Omasta autosta löytyy jalkatilasta katkaisija, jolla voi pudottaa lisäpitkät pois, kun niiden käytölle ei ole tarvetta. Sen verran hyvät H7 pitkät, on ihan auton omissakin umpioissa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ajovalot
Minustakin juuri näin.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 11:10 pmJuuri näin! ...ei lisättävää, eikä mitään pois jätettävää8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 9:08 pm Enenevissä määrin näkee niitä jotka eivät osaa. Nyt on trendinä noi ylikirkkaat ledilisäpitkät, ja tääläpäin kun pitkille on käyttöä ainoastaan sivuteillä niin silloin tällöin tulee vastaan niitä idiootteja jotka valottaa niillä ihan sadan metrin päähän koska harmittaahan se kun ei niitä pysty käyttämään juuri yhtään ja lähivalot on surkeat. Ja mutkan tai mäennyppylän takaa tullessa vaihtavat lyhyille vasta kun ovat saaneet sokaistua vastaantulijan. No näille rävähtää aina pitkät silmille 50 metriä ennen kohtaamista. Kannattaa sisäistää se että jos autossa on surkeat valot niin ylitehokkaat lisäpitkät ei sitä korjaa.
Valoja ei kannta liian aikaisin vaihtaa lähivaloille. Muuten ei tule valaistua sitä vaarallisinta kohtaamispaikkaa, joka jäisi muuten pimeäksi.
Samoin valot on syytä vaihtaa ajoissa takaisin. Jopa hiukan ennen kohtaamista. Siinäkin olen aivan samaa mieltä. Sehän on se vaarallisin hetki, kun kohdatessa joudutaan ajamaan riskialttiisti aivan reunassa lähivaloilla.
Niin ja se valojen tuijotus. Kannattaa lopettaa se vastaantulijan valojen ihailu ja suunnata katse sinne oikeaan reunaan. Siellä se vaara on.
Eilen vaihdoin mahdollisimman tehokkaat LED lisäpitkät halogenien paikalle pakuun. Huomenna henkilöauto saa vastaavan arsenaalin halogeenien paikalla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
kyl noi ledilisävalot on hajavaloja ei kunnon pitkiä
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ajovalot
Hajavalojapa hyvinkin. Niin ovat kyllä vanhat halogenitkin.
Täällä päin pitää valo saada levitetyksi tien reunoille, kun on peuroja kaikki paikat täynnä. Hyvin erottuu elukat 40 metrin matkalta pellon puolelta. LED valon kantama on tehokkaana joku 300 m, ja se hajavalo menee johonkin 600 m paikkeille.
Valojen on turha näyttää kohtuuttoman pitkälle, vaan ainoastaan riittävän pitkälle sivulle ja eteen. Se on ihan sama, näenkö sen esteen 300 m, tai 600 m päästä. Auton saa aina pysähtymään jo 100 m matkallakin, ellei nyt ihan rekalla ajele liukkaalla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Ajovalot
Tätä ei oikein ymmärtänyt, minkä takia se ruttu oli lähellä? Vai oletettiinko, ettei sieltä ketään tule ja leikattiin vastaantulijan kaistalle?nuhvi46063 kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 11:46 pm Ja sitten on niitä ketkä pudottavat lähivaloille kun vastaantulijan valot alkaa kaukaa kajastaa...
Kylätiellä oli kerran ruttu lähellä kun pudotin hetkeksi lyhyille ennen kurvia ja totesin ettei sieltä ketään tule...
Erehdyin, sieltä tulikin joku pöljä lyhyillä kuin puskista
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Poliisi saisi kyllä alkaa perkkaamaan noita vit....sin 1metrin mittasi Gaybareja pois keuloilta. Oikeen veetuttaa kun ajattelee 20v takaperin kun omassa Jetassa oli kolme 180mm halogeenilisävaloa ja skoudet laski referenssejä. Olihan niissä ny kumminki 17,5 jokaisessa.
Noi saakelin Gaybar valot on niin ylikirkkaita ja niiden käyttäjät ei lainkaan tajua kuinka paljon ne häikäsee.
Taidanpa kaivella jostain vanhan 7” H4 lisävalot ja ruuvata ne auton keulaan. Alkaapa lyhyilläkin nähdä.
Noi saakelin Gaybar valot on niin ylikirkkaita ja niiden käyttäjät ei lainkaan tajua kuinka paljon ne häikäsee.
Taidanpa kaivella jostain vanhan 7” H4 lisävalot ja ruuvata ne auton keulaan. Alkaapa lyhyilläkin nähdä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Minä oon aina suunnannu lisävalot hiukan pientareille. Ei siihen keskelle kaistaa tartte niin paljoa valoa. Parempi kun kirkastuttaa tienvierimetikön nii pysyy hirvieläimet paremmin siellä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Täällä joku nimesi Ledbarin uudelleen
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Ajovalot
Tuossa sepostuksessa nyt ei ollut mitään järkeä. Jos on niin tehokas ledi keulalla ettei sen valosta näe esim pikku nyppylän takaa vastaantulijan valaisemia puunlatvoja tms niin kyllä siinä vaiheessa kannattaa heittää roskiin koko kapistus ja palata maanpinnalle. Tai voin minäkin sen akkurälläkällä sipaista irti, lähtee nopeesti.337 kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2019 12:50 amEi todellakaan näin! Tähän on paljonkin lisättävää. Teillä ei taida olla kummallakaan kokemusta ledivaloista ajajan paikalta vaan ainoastaan vastaantulijana. Ja ymmärrän että se voi olla ongelma. Mutta ledin sävy on huomattavasti kirkkaampi kuin halogeenin n.4500 vs. 6000. Tämän valon sävyn vuoksi kaikissa olosuhteissa halogeenin kajastus ei näy ledillä ajavalle. Ja jos vielä halogeenit tiputetaan puoikkaille ennen kuin ledillä ajava on vähentänyt omiaan niin niitä halogeeneja ei ole mitään mahdollisuuksia nähdä ennen kuin ne palaa siinä näkyvillä. Siis älä vaihda halogeeneja lyhyille ennen kuin ledillä ajava on vaihtanut. Joissain olosuhteissa ei välttämättä kajasta ne pitkätkään kunnolla. Tuskin monikaan haluaa häikäistä sitä vastaan tulijaa. Eikä nuo yperät, lapselliset ja vaaralliset viimehetken häikäitykset opeta kenellekkään mitään, kertoo vain häikäisijän sielunelämätä jotain. Keskustelkaa jonkun ledeillä ajavan kanssa asiasta niin se ehkä selvenee. Itse käytän noin keskitehoista (8000 l) valoa joka näyttää leveälle eikä näin ollen tee pistemmäistä valoa kilometrin päähän.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 11:10 pmJuuri näin! ...ei lisättävää, eikä mitään pois jätettävää8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 9:08 pm Enenevissä määrin näkee niitä jotka eivät osaa. Nyt on trendinä noi ylikirkkaat ledilisäpitkät, ja tääläpäin kun pitkille on käyttöä ainoastaan sivuteillä niin silloin tällöin tulee vastaan niitä idiootteja jotka valottaa niillä ihan sadan metrin päähän koska harmittaahan se kun ei niitä pysty käyttämään juuri yhtään ja lähivalot on surkeat. Ja mutkan tai mäennyppylän takaa tullessa vaihtavat lyhyille vasta kun ovat saaneet sokaistua vastaantulijan. No näille rävähtää aina pitkät silmille 50 metriä ennen kohtaamista. Kannattaa sisäistää se että jos autossa on surkeat valot niin ylitehokkaat lisäpitkät ei sitä korjaa.
Eikä toi toisten häikäisy ole se ainut joka niissä ärsyttää, vaan se kun ei se kuski itsekkään näe niillä lyhkäisillä yhtään mitään, ja tulee se tilanne että niitä ledejä haluaa sitten valottaa viimeiseen asti toisten kustannuksella.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], blues, ekolandia, Jounie ja 41 vierailijaa