Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
JP kirjoitti: ↑To Loka 31, 2019 8:35 pm
Mielestäni aika ihmeellinen toteutus
Aurinkopanelien kilowattimäärä kun on aika pieni ja dieselgeneraattori puolestaan aivan valtava 30kW, kuten tuo hintakin
Taisi uudessa jutussa mainita, että tuolla onnistuu sähköauton lataaminen. Kestää kyllä maailman tappiin yksityiskäytössä tuollainen nelisylinterinen ilmajäähdytyskone, kun ei ole ontot vesikanavat ohentamassa koneen valurautalohkoa. Pikku-Listerillä saa nyt toki valot palamaan mutta auton latauksessa taitaisi mennä kuukausi ellei kaksikin.
Pari hehtaaria rypsiä kasvamaan niin saa omasta takaa öljytkin.
Kannattaako öjyllä käyttää generaattoria, että saa sähköauton ladattua
-säästyy tietysti se dieselauton vuosittainen käyttömaksu, kun ei aja polttomoottorilla..
Eikös tuollaiseen kannattaisi asentaa tippaletku paneelien yläpäähän, niin olisi helpompi putsata?
Tai sadetin
Mutta arvostan kyllä, että joku tekee ja testaa tällaista. Itse kyllä liittäisin generaattorin lämmitysjärjestelmään, jotta hukkalämpö saadaan talteen. Toki pitää olla vesijäähdytteinen moottori.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
juha kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 12:30 pm
Kannattaako öjyllä käyttää generaattoria, että saa sähköauton ladattua
-säästyy tietysti se dieselauton vuosittainen käyttömaksu, kun ei aja polttomoottorilla..
Tämä aloituksen uutis-linkin "Heinonen päätti kokeilla, voisiko skenaarion energiaomavaraisesta omakotitalosta oikeasti toteuttaa."
No eihän tuo näytä onnistuvan sitten millään. Ei vaikka sähköliittymän irtisanoisi, koska eihän sähköliittymän puuttuminen pelkästään tee talosta energiaomavaraista.
Maksaako tuo sijoitus joskus muka takaisin itsensä? Löpönkulutus? akkujen vaihdot? Agrekaatin elinikä/huollot? Kun mainittiin ettei elinaikana, luulen ettei koskaan.
Onhan se ihan hauska utopia tuo off the grid ajattelu, mutta ei se täällä pohjolassa tule onnistumaan, tai ainakin joutuu talvella olemaan pimeässä ja kylmässäkin torpassa, kynttilöitä poltellen ja pökköä pesään aina kun on kotona.
Viimeksi muokannut Major58, La Marras 02, 2019 3:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Takaisinmaksuaikoja miettiessä pitää muistaa miettiä mitä ne siirtohinnat ja sähkön hinnat on 20 tai 30 vuoden päästä. Tai jopa viiden ja kymmenen vuoden päästä? Alemmatko kuin nyt?
Sähkön ja varsinkin sähkönsiirron hintaa on helppo haarukoida tulevaisuuteen, kun laskee vaikka että siirron hinta nousee maltilliset 10% vuodessa niin siitä vaan laskemaan mitä se nykytahdilla on vaikka 10 tai 20 vuoden päästä.
Meille hommattiin vajaa kymmenen vuotta sitten kolme aurinkokeräintä (tyhjiöputki) markkinoiden suurimmat ja pinta alaa jotain 18 neliötä, ne lämmittää 1000 litran varaajaa ja jo hankkiessa laskettiin että 7 vuodessa ovat maksaneet itsensä eli jo kolme vuotta ollaan menty plussalla, nuo hoitaa lämmityksen ja lämpimän käyttöveden nykyään suunnilleen huhtikuun alusta lokakuun alkuun ja jo helmikuun alussa tuottavat ihan hyvin, mutta eivät toki tarpeeksi.
Tämän ketjun aloituksen tuota linkkiä pidän ihan hyvänä siinä mielessä että jahka useampi irtaantuu siitä sähköverkosta ja ryhtyy omavaraiseksi niin se auttaa muitakin sitä kautta että kustannuksia ei voida tuhottamasti sysätä enää kuluttajalle, koska aina vaara että tämä ilmoittaa verkon haltijalle että saa tulla keräämään ne piuhat pois tontilta.
Ja uskon myös että jos vastaava toiminta yleistyy niin kaupallisia järjestelmiä tulee markkinoille kiihtyvällä tahdilla jotka oikeasti mahdollistavat ainakin sähköyhtiöistä riippumattomuuden.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Aatelkaapa jotakin isoa, tiheään rakennettua omakotitaloaluetta jossa kaikilla on oma eko-sähköntuotanto dieselillä varmistettuna, kovana pakkaspäivänä kun kaikkien dieselit puksuttaa sähköä tuottamassa...
Siellä smogin keskellä sitten mennään vihreidenarvojen mukaan fillarilla ja bussilla.
Mika 82 kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 12:57 pm
Itse kyllä liittäisin generaattorin lämmitysjärjestelmään, jotta hukkalämpö saadaan talteen. Toki pitää olla vesijäähdytteinen moottori.
Energia otetaan talteen savukaasuista ja jäähdytyksestä tuleva lämpö käytetään imuilman lämmittämiseen.
Esim. lämpöpumpputekniikalla järjestelmästä ulos puhallettavien savukaasujen lämpötila saadaan pudotettua halutessa alemmaksi kuin ottoilman lämpötila.
Kuinka paljon tuota generaattoria nyt sitten oikeesti tarvii käyttää?
Tuolleenko että koko tienoo savussa, vai vain silloin tällöin?
Jos vain silloin tällöin, niin eipä taida kannattaa kovin paljon panostaa
jäähdytysvedenlämmön talteenottoon? Vai?
PuuhaPate kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 5:53 pm
Kuinka paljon tuota generaattoria nyt sitten oikeesti tarvii käyttää?
Tuolleenko että koko tienoo savussa, vai vain silloin tällöin?
Jos vain silloin tällöin, niin eipä taida kannattaa kovin paljon panostaa
jäähdytysvedenlämmön talteenottoon? Vai?
No tuossa jutussa mainittiin että tunti-kaksi päivässä talvella. Mutta talossa öljylämmitys. Varaaja ja sähkövastus öljykattilan tilalle, niin pääsee generaattorikin töihin. Ja generaattorin hyötysuhde nousee roimasti, jos lämpö saadaan talteen.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Miksi näihin aurinkopaneeliasennuksiin ei käytetä sellaista asennustelinettä joka mahdollistaisi paneelien noston pystyasentoon talven ajaksi? Pysyisi ainakin suurimmat lumet pois itsestään.
PuuhaPate kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 5:53 pm
Kuinka paljon tuota generaattoria nyt sitten oikeesti tarvii käyttää?
Tuolleenko että koko tienoo savussa, vai vain silloin tällöin?
Jos vain silloin tällöin, niin eipä taida kannattaa kovin paljon panostaa
jäähdytysvedenlämmön talteenottoon? Vai?
No tuossa jutussa mainittiin että tunti-kaksi päivässä talvella. Mutta talossa öljylämmitys. Varaaja ja sähkövastus öljykattilan tilalle, niin pääsee generaattorikin töihin. Ja generaattorin hyötysuhde nousee roimasti, jos lämpö saadaan talteen.
Alle 30% dieselin tekemästä työstä menee sinne jäähdytysjärjestelmään. Ei sillä ihmeitä tehdä. Ja jos diesel puksuttaa vähänkin kauempana lämmön tarpeen käyttöpisteestä. Tuskin kukaan pientalon kellariin moista tahtoo?
Vexi kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 6:31 pm
Miksi näihin aurinkopaneeliasennuksiin ei käytetä sellaista asennustelinettä joka mahdollistaisi paneelien noston pystyasentoon talven ajaksi? Pysyisi ainakin suurimmat lumet pois itsestään.
Olisiko ne rivit silloin varjoina taaempana oleville? Pitäsi jättää rivien väliin kattokaltevuuden määräämän verran tyhjää, että lähes pystyyn nostettuihin paneeleihin saisi taivaanrannan tasolta paistavasta vähästä auringosta tehoa.
PuuhaPate kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 5:53 pm
Kuinka paljon tuota generaattoria nyt sitten oikeesti tarvii käyttää?
Tuolleenko että koko tienoo savussa, vai vain silloin tällöin?
Jos vain silloin tällöin, niin eipä taida kannattaa kovin paljon panostaa
jäähdytysvedenlämmön talteenottoon? Vai?
No tuossa jutussa mainittiin että tunti-kaksi päivässä talvella. Mutta talossa öljylämmitys. Varaaja ja sähkövastus öljykattilan tilalle, niin pääsee generaattorikin töihin. Ja generaattorin hyötysuhde nousee roimasti, jos lämpö saadaan talteen.
Alle 30% dieselin tekemästä työstä menee sinne jäähdytysjärjestelmään. Ei sillä ihmeitä tehdä. Ja jos diesel puksuttaa vähänkin kauempana lämmön tarpeen käyttöpisteestä. Tuskin kukaan pientalon kellariin moista tahtoo?
No toki myös pakokaasusta pitäisi pyrkiä ottamaan lämpö talteen. Vesijäähdytetty pakosarja nyt ainakin.
Voimalaitoksissa saatu dieselmoottori hyötysuhde parhaimmillaan yli 85%. Juurikin lämmön talteenotolla.
Ja tällaisella systeemillä ylipäätään aika marginaalinen kohderyhmä. Taajama-alueella saattaisi naapurisopu olla koetuksella.
Mutta siis teorian asteella mielenkiintoinen ajatus. Ja toki sulo wilen hengessä polttoaineet haalitaan nakkikioskin takapihalta vanhoista paistinrasvoista.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mika 82 kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 7:47 pm
No toki myös pakokaasusta pitäisi pyrkiä ottamaan lämpö talteen. Vesijäähdytetty pakosarja nyt ainakin.
Voimalaitoksissa saatu dieselmoottori hyötysuhde parhaimmillaan yli 85%. Juurikin lämmön talteenotolla.
Ja tällaisella systeemillä ylipäätään aika marginaalinen kohderyhmä. Taajama-alueella saattaisi naapurisopu olla koetuksella.
Mutta siis teorian asteella mielenkiintoinen ajatus.
Varmaan ei kannata edes kuvitella "autotallin" agrella päästävän "voimalaitoksen parhaimmillaan" hyötysuhteisiin.
Ei edes teoriassa. Voimalaitoksen kalliit "huippuunsa viritetyt" vehkeet laulaa yötäpäivää kuumana, kun taas tämä
kyseessä oleva vain pörisee parituntia päivässä. Joka päiväiset ns.ylösajot ja alasajot vievät oman osansa.
No tuohan on vain mitoituskysymys, 2-5Kw generaattorilla saadaan käyntijaksot pitkiksi. Siis tässä tapauksessa akusto hoitaisi kulutuspiikit.
Syssyllä käymään ja keväällä sammutetaan
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mika 82 kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 12:57 pm
Itse kyllä liittäisin generaattorin lämmitysjärjestelmään, jotta hukkalämpö saadaan talteen. Toki pitää olla vesijäähdytteinen moottori.
Energia otetaan talteen savukaasuista ja jäähdytyksestä tuleva lämpö käytetään imuilman lämmittämiseen.
Esim. lämpöpumpputekniikalla järjestelmästä ulos puhallettavien savukaasujen lämpötila saadaan pudotettua halutessa alemmaksi kuin ottoilman lämpötila.
Lattialämmitys on näiden kanssa poikaa.
Omassa 2 krs. kotitalossa 70-luvun alusta on alakerran autotallin päätyseinä maata vasten. Tallissa on yläkerran kylmiön kylmäkone käytännössä ilmalämpöpumppuna lämmittämässä samalla tallia. Yläpuolella olohuonetta ja keittiö. Selvästi lämpimästä tallista on lämpövaikutusta yläkertaankin lattian kautta. Kesällä talli on jo liiankin lämmin ja sokkelin läpi päätyy lämpöä vissiin talon päädyn maahankin jonkun verran. Päätyseinän patteri ei ole talvella koskaan lämmin, vaikka on säädetty 20 asteeseen. Samalla tavallahan lehtijutun generaattori lämmittää autotallia jäähdytysilmallaan. Kyllä se tallin lämpö tuossakin tapauksessa on hyödyksi koko talolle.