Helsingissä kaaos

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 21:19

PuuhaPate kirjoitti:
20.10.2019, 00:46
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 22:22
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Kyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.
Siis jos k.o. autot vetää samaa massaa sarjassa eli jonossa kuten veturit, pitää vetäjillä olla just sama nopeus. Muussa tapauksessa toinen jarruttaa. Huippunopeuksia tai tehoja ei pysty molemmista samaan aikaan ottaa.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8145
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 21.10.2019, 21:27

sköne kirjoitti:
21.10.2019, 21:19
Siis jos k.o. autot vetää samaa massaa sarjassa eli jonossa kuten veturit, pitää vetäjillä olla just sama nopeus. Muussa tapauksessa toinen jarruttaa. Huippunopeuksia tai tehoja ei pysty molemmista samaan aikaan ottaa.
Tottakai niillä on sama nopeus, nehän on kytketty toisiinsa kiinni! 8)
Aivan kuten veturitkin. Niissäkään ei pysty ottamaan just samoja tehoja yhtäaikaa ulos.
Sinun logiikallasi, jos toinen jarruttaisi menoa, niin juna kulkisi sillä nopeammalla veturilla yksistään vedettäessä
nopeampaa. :D

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 21:36

Parempi olisi kai puhua hitaudesta, kun on kyse ihmisten aikaansaannoksista :shock: ulkoavaruutessa tapahtuu asioita, joissa voidaan puhua nopeuksista.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8145
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 21.10.2019, 21:40

sköne kirjoitti:
21.10.2019, 21:36
Parempi olisi kai puhua hitaudesta, kun on kyse ihmisten aikaansaannoksista :shock: ulkoavaruutessa tapahtuu asioita, joissa voidaan puhua nopeuksista.
Aha.

Ajomies
Viestit: 18913
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 21.10.2019, 21:48

Pitäisikö alkaa jarruttamaan kellon "pyörimistä" kerkeäisi vähemmällä vauhdilla perille?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 22:10

Samaa hitautta/nopeutta tuottavat vetäjät antaa + merkkistä tulosta hommaan. Sitten kun toinen menee kovemmin niin osa lisävauhdista menee hitaamman auttamiaeen.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8145
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 21.10.2019, 22:12

sköne kirjoitti:
21.10.2019, 22:10
Samaa hitautta/nopeutta tuottavat vetäjät antaa + merkkistä tulosta hommaan. Sitten kun toinen menee kovemmin niin osa lisävauhdista menee hitaamman auttamiaeen.
Sekö juna kulkis sitten lujempaa yksin tuolla nopeammalla veturilla, kun ei hitaampi veturi olisi jarruttamassa?

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 22:14

Ajomies kirjoitti:
21.10.2019, 21:48
Pitäisikö alkaa jarruttamaan kellon "pyörimistä" kerkeäisi vähemmällä vauhdilla perille?
Olisi monessa hommassa nykyään tarpeen, esim. rakentamisessa :roll:
oppia ikä kaikki

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 22:39

PuuhaPate kirjoitti:
21.10.2019, 22:12
sköne kirjoitti:
21.10.2019, 22:10
Samaa hitautta/nopeutta tuottavat vetäjät antaa + merkkistä tulosta hommaan. Sitten kun toinen menee kovemmin niin osa lisävauhdista menee hitaamman auttamiaeen.
Sekö juna kulkis sitten lujempaa yksin tuolla nopeammalla veturilla, kun ei hitaampi veturi olisi jarruttamassa?
Ei kulje yksin nopeammin. Sen jälkeen kun toinen ylittää yhteisen nopeuden, menee siitä tehonlisäyksestä osa sen hitaamman vetämiseen.

Jos vetäjät olisi kytketty kiinteillä aisoilla ja pyörissä olisi 100% pito niin nopeuden lisäys toisella yksiköllä menis osittain hitaamman auttamiseen. Eli niin kauan, kun molemmat pystyy samaan nopeuteen, tehot menee yhteiseen työhön. Toisen kasvattaessa nopeutta joutuu se myös nopeuserolla jelppimään hitaampaa. Kun toinen putoaa kokonaan pois, häviää myös sen osuus yhteisestä työstä eli koko kuorma jää yhdelle vetäjälle ja "nopeus" romahtaa alle yhteisen työn.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8145
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 21.10.2019, 22:45

Aikaisemmin sanoit:
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 22:22
. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin.
Ja nyt sitten ei jarrutakkaan... :roll:

Hyvä että sisäistit asian. :wink:

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 23:26

Siis jarruttaa, kun toinen alkaa mennä nopeammin. Eli se nopeampi joutuu jelppaamaan hitaampaa jarruttavaa. Kohta asiasta syntyy rautalangasta tehty installaatio ja siihen saatu apuraha korvaa ainoastaan luomisen tuskan. Tulkinta on jokaisen omalla kustannuksella ja vastuulla.
oppia ikä kaikki

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 21.10.2019, 23:38

Raitiovaunun toimintaperiaatteen on kansantaiteilija M,A. Numminen selvittänyt tarkasti laulussaan: Raitiovaunu
"Voima tulee ylhäältä, hallelujaa. Kiskot juoksee pyörien alle lujaa..."
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8145
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 22.10.2019, 01:12

sköne kirjoitti:
21.10.2019, 23:26
Siis jarruttaa, kun toinen alkaa mennä nopeammin. Eli se nopeampi joutuu jelppaamaan hitaampaa jarruttavaa. Kohta asiasta syntyy rautalangasta tehty installaatio ja siihen saatu apuraha korvaa ainoastaan luomisen tuskan. Tulkinta on jokaisen omalla kustannuksella ja vastuulla.
Että silleen..
varmaan liittyy jotenkin niihin kertomiisi ulkoavaruuden tapahtumiin? 8)

ylioyja
Viestit: 6773
Liittynyt: 17.12.2005, 20:41
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja ylioyja » 22.10.2019, 15:54

Ehdotan, että laitetaan hinatessa vakionopeussäädin pois päältä ja ajetaan kaasupolkimen epätarkkuudella.
Varsnkin Wartburg sopisi ryhmähinaajaksi hyvin, koska siinä kaasupolkimella säädetään lähinnä tehoa, ei niinkään kierroksia eli nopeutta.
Etsin kuuklella veturiasiaa.
https://sfnet.harrastus.rautatiet.narki ... nkronointi
ja ote sieltä:
Selvennettynä: Veturia ei ohjata kulkemaan niinkään tiettyä vauhtia
vaan tietyllä vetovoimalla (teholla). Nopeus riippuu sitten vedettävän
junan painosta, radan nousuista, ilmanvastuksesta yms. (Veturin
ohjauslaitteistossa *saattaa* olla toiminto, jolla vetovoimaa
pudotetaan automaattisesti halutussa nopeudessa ja siten rajoitetaan
nopeutta, mutta se on eri asia.)

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, EKo, havi, Jäärä, Matsikka, Mika 82, pepe, PuuhaPate ja 43 vierailijaa