Sivu 2/3

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 18.10.2019, 22:15
Kirjoittaja Ferkku
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 18.10.2019, 22:26
Kirjoittaja jiipee
Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 18.10.2019, 22:31
Kirjoittaja Ferkku
jiipee kirjoitti:
18.10.2019, 22:26
Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Polttaa sitten rengasta. :wink:

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 00:27
Kirjoittaja C20
Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
Antakaa minulle kiintopiste niin sysään koko maapallon radaltaan "rautakangen" avulla. Totesi jo aikoinaan keskivertoihmistä huomattavasti fiksumpi ihminen. Taisi olla Arkhimedes joka noin tuumasi.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 07:31
Kirjoittaja ihmehitsari
No johan se traktori ratikkaa liikkeelle kiskoo kun ihminenkin voimillaan 250 tonnia kiskoilla liikuttaa..

http://www.youtube.com/watch?v=ebHLKahLyx4

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 09:29
Kirjoittaja traktori754
Stadin ratikat voi jäädä sutii ylämäessä ihan sadekelillääkin.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 17:40
Kirjoittaja sköne
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 17:53
Kirjoittaja PuuhaPate
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 18:27
Kirjoittaja jiipee
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Noin ainakin perinteiset junat. Jarruttaessa vaunujen välykset menevät kiinni ja uudestaan liikkelle lähtiessä liikkeelle lähdetään vaunu kerrallaan välyksen antamalla löysällä. On siis tavallaan tukkireen tapainen nytkälaite joka vaunussa.

Noissa junia ja lentokoneita hinaavissa Unimogeissa on momentinmuunnin moottorin ja mekaanisen kytkimen välissä. Muuntimen öljy kiertää omaa piiriään pumpulla jäähdyttimen, säiliön ja suodattimen kautta. Tuollaisessa käytössä ilman ulkoista jäähdytystä tulisi äkkiä öljyn lämpöongelmia. Vaidetta vaihdetaan kytkimellä, mutta liikkelle voi periaatteessa lähteä millä vaan vaihteella.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 20:52
Kirjoittaja insinööri
Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 21:17
Kirjoittaja PuuhaPate
insinööri kirjoitti:
19.10.2019, 20:52
Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...
Ihan totta! Tuollaine 8WD veturi ei ihan helposti kipanne selälleen?
Vaikka "kettingin" avulla joskus junia vetävätkin.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 21:31
Kirjoittaja sköne
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 17:53
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
Aivan nykyaika on nykyaikaa. Täytyy ne moottorivaunut hyvin olla synkassa toistensa kanssa, että ei hukata tehoja. Ja saadaahan niitä vetäviä telejä alle vähän enemmän tuolla systeemillä. Samaa juuri joku päivä mietin, kun kaksi DR-veturia kiskoivat happosäiliöitä. Joskus on kolmekin veturia mustaa piipusta pukaten kiskoneet koivupölleillä lastattuja vaunuja. Taisi olla yli 30 vaunua. Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 21:43
Kirjoittaja PuuhaPate
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 22:22
Kirjoittaja sköne
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 23:16
Kirjoittaja imppu
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Droopattu?

Samat parametrit ja sama ohje molemmille ja molemmilla sama jousto-ohje. Tasan menee kuormanjako.
Mones paikas saanu tätäkin selittää.
Mut eiku.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 19.10.2019, 23:31
Kirjoittaja hth
Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 20.10.2019, 00:35
Kirjoittaja sköne
hth kirjoitti:
19.10.2019, 23:31
Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
Niinpä jos laakerit ja muut vierintäpinnat on kunnossa, niin ei kai se lepokitkakaan kovin raskaaksi muodostu. Vr:n järjestelypihalla, joissa vaunujonoja järjestellään "heittämällä" vaunuja on radan kaltevuus luokkaa 1% tai alle.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 20.10.2019, 00:46
Kirjoittaja PuuhaPate
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 22:22
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Kyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 20.10.2019, 00:52
Kirjoittaja sköne
Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.

Re: Helsingissä kaaos

Lähetetty: 20.10.2019, 00:55
Kirjoittaja PuuhaPate
sköne kirjoitti:
20.10.2019, 00:52
Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.
Onko tässä jompi kumpi jossakin vaiheessa vedettävänä, jos molemmista laitetaan veto päälle?
Kumpi jarruttaa menoa?
https://youtu.be/9DsK0SH0h9s?t=68

Joten, miksi Transiitti on muka muiden vedettävänä?