Pohjoissuomen lavettimersu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Pate
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Pohjoissuomen lavettimersu

Viesti Kirjoittaja Pate »

Kun arvon Masinisteissa on varmasti myös pohjoisessa asuvia ja siellä reissanneita niin en malta olla kysymättä:Näin 90 luvun puolivälin paikkeilla Kittilän kirkonkylässä vihreän 60 luvun nelivetoisen ns pullanokkamersun lavetti perässä.Lavetilla iso Allis tai Pillari oja-auran kanssa.Autossa oli synkronoimaton laatikko ja moottorikaan tuskin alkuperäinen,ainakin mahtavat oli äänet.Muutenkin niin hyväkuntoinen että oli varmaan restauroitu hiljakkoin.Tietääkö kukaan enempää ko autosta tai omistajasta.Soille tai metsäänhän sillä vietiin konetta ojittamaan,varmasti liikkunut ainakin pohjosessa hyvinkin laajalla alueella.Kaikessa komeudessaan yhdistelmä jäi mieleen ja eritoten ne äänet yhdistettynä välikaasuvaihtoihin!!
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Itse muistelen nähneeni 90-luvun alkupuolella Torniojokivarressa eräällä murskalla syöttöautoina LAK 2626 pyöreänokkia (6x6). Olisikohan ollut saman yrittäjän vehkeitä..nuo raskaammat Mersut kun ovat olleet täällä aika harvinaisia (yleinen linja Volvo, Scania ja Sisu) Nykyään tilanne hieman muuttunut Actroksen myötä
Suorahampaiset laatikot on tietääkseni kadonneet Mersun valikoimista jo 50-luvulla piikkinokkamallien mukana. Ainakin pakkosynkronointia on mainostettu jo v.57 suurena uutuutena (tosin omani on -57 ja se on tuolla vaihdettaessa rusahtelevalla pomminvarmalla lootalla).
Välikaasua käytetään monesti Synkro-laatikoissakin moottorijarrutuksen yhteydessä tasaamaan koneen ja laatikon kierroksia alaspäin vaihdettaessa (ei se ole yksistään Sisu-miesten etuoikeus).

Taas pikkuisen ohi aiheesta...
Minäkö Muka Romunkerääjä??
roope
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roope »

Onko sisuun ollut saatavilla synkronoitua laatikkoa? Taitaa suurimmassaosassa olla synkronoimaton wullerin laatikko.
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Kyllähän nuissa ReSu:issa (Renault-Sisu) alkaa olemaan jo ihan Syncroaskejakin tuolta Renun puolelta..mutta taitaa vieläkin olla suosituin tuo Fuller RTO siellä Sisun runkopalkkien välissä. Sisu SK:ssa ja SL:ssä on ollut ZF:n 8-lovinen aluevaihteisto synkrolla Valmetin koneen perässä jo 80-luvulta saakka tai Allisonin automaatti valinnaisvarusteena.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

roope kirjoitti:Onko sisuun ollut saatavilla synkronoitua laatikkoa? Taitaa suurimmassaosassa olla synkronoimaton wullerin laatikko.
Ainakin 1962 Kontio-Sisu K-138SV ja K-134SV:n esite puhuu symkronoidusta vaihteistosta. On tuolla pihalla Leukkukoneinen Jyrykin 70-luvulta ZF:n synkrolaatikolla, eli onhan noita..
roope
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roope »

Customi kirjoitti:
roope kirjoitti:Onko sisuun ollut saatavilla synkronoitua laatikkoa? Taitaa suurimmassaosassa olla synkronoimaton wullerin laatikko.
Ainakin 1962 Kontio-Sisu K-138SV ja K-134SV:n esite puhuu symkronoidusta vaihteistosta. On tuolla pihalla Leukkukoneinen Jyrykin 70-luvulta ZF:n synkrolaatikolla, eli onhan noita..
Entä uudemmissa onko miten yleinen?
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

roope kirjoitti:
Customi kirjoitti:
roope kirjoitti:Onko sisuun ollut saatavilla synkronoitua laatikkoa? Taitaa suurimmassaosassa olla synkronoimaton wullerin laatikko.
Ainakin 1962 Kontio-Sisu K-138SV ja K-134SV:n esite puhuu symkronoidusta vaihteistosta. On tuolla pihalla Leukkukoneinen Jyrykin 70-luvulta ZF:n synkrolaatikolla, eli onhan noita..
Entä uudemmissa onko miten yleinen?
Kontio-Sisuissa, Karhu-Sisuissa ja kaikissa Valmet-moottorilla olevissa SK ja SL-Sisuissa on synkronoidut vaihteistot. Lisäksi synkronoituja ZF-vaihteistoja on käytetty Fullerin rinnalla valinnaisena Jyry Sisujen R- ja M-sarjoissa. Sama pätee myös linja-autoja.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Ferkku, Mazaman ja 46 vierailijaa