Luotetuin auto
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Paras vakkari mitä olen käyttänyt löytyi Leafista. Osaa pysähtyä ja seurata kääntymisen jälkeen mihinkään koskematta.
Volvossahan on tuo seuraava toiminto, mutta kun lavetti on toinen tapa liikkua Volvolla niin mikään ei enää jaksa innostaa tuossa merkissä. Nyt Volovolla etsitään öljylähdettä tuossa D4 koneessa 2000km välein alkaa herjata öljystä ja sitä on liikaa.
Eli kun Volskilla häviää öljyt niin Volvon ongelma on, että lisääntyy. Volvosshan ei ole öljytikkua, josta tuota tasoa voisi seurata pelkkä merkkivalo.
Volvossahan on tuo seuraava toiminto, mutta kun lavetti on toinen tapa liikkua Volvolla niin mikään ei enää jaksa innostaa tuossa merkissä. Nyt Volovolla etsitään öljylähdettä tuossa D4 koneessa 2000km välein alkaa herjata öljystä ja sitä on liikaa.
Eli kun Volskilla häviää öljyt niin Volvon ongelma on, että lisääntyy. Volvosshan ei ole öljytikkua, josta tuota tasoa voisi seurata pelkkä merkkivalo.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 5141
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Mitäs nuo Korealaiset tekee tuolla miinuslistoilla? Nähän ylistettiin viattomiksi tälläkin palstalla.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 10:34 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sak ... #gs.dktjil
Kas kummaa kun sähköviat autoissa lisääntyneet? Eikä taida korjaantua sähköautojen lisääntyessä?
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Alkaa olla yleisempiä korealaisia autoja jo olla sen verran iäkääntyneitä että viat tulevat esiin.Ferkku kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 10:00 pmMitäs nuo Korealaiset tekee tuolla miinuslistoilla? Nähän ylistettiin viattomiksi tälläkin palstalla.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 10:34 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sak ... #gs.dktjil
Kas kummaa kun sähköviat autoissa lisääntyneet? Eikä taida korjaantua sähköautojen lisääntyessä?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 5141
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Samanikäisiä kuin muutkin tutkimuksen autot. (2009-2016)SamiT kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 10:03 pmAlkaa olla yleisempiä korealaisia autoja jo olla sen verran iäkääntyneitä että viat tulevat esiin.Ferkku kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 10:00 pmMitäs nuo Korealaiset tekee tuolla miinuslistoilla? Nähän ylistettiin viattomiksi tälläkin palstalla.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 10:34 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sak ... #gs.dktjil
Kas kummaa kun sähköviat autoissa lisääntyneet? Eikä taida korjaantua sähköautojen lisääntyessä?
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Noo volvoilla tullu ajettua viimeset 14v ja about 300tkm eikä oo lavettia tai hinuria tarvittu, lie tuuria sitten.Sähkömasinisti kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 9:26 pm Paras vakkari mitä olen käyttänyt löytyi Leafista. Osaa pysähtyä ja seurata kääntymisen jälkeen mihinkään koskematta.
Volvossahan on tuo seuraava toiminto, mutta kun lavetti on toinen tapa liikkua Volvolla niin mikään ei enää jaksa innostaa tuossa merkissä. Nyt Volovolla etsitään öljylähdettä tuossa D4 koneessa 2000km välein alkaa herjata öljystä ja sitä on liikaa.
Eli kun Volskilla häviää öljyt niin Volvon ongelma on, että lisääntyy. Volvosshan ei ole öljytikkua, josta tuota tasoa voisi seurata pelkkä merkkivalo.
Öljytikku löytyy minun 2.5t koneesta ja sähköinen näyttö myös.
Oma syö öljyä n. 0,5l/10tkm. Vikana kampiakselin etustefa, joka vioittui todnäk kun huohotin meni rikki (tyyppivika).
Belarus 825 turbo shitbox
- Aakku
- Viestit: 8293
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Kyllä se pitää imussa ajaa, jos vain pysyy.Matsikka kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 8:41 am Meilläpäin auttaa asiaa kun jättää erellä ajavahan autohon reippaan turvavälin, jos väli tuntuu pienenevän niin pikku painallukset -nappulasta kasvattaa pikkuhiljaa väliä, jos erellä ajava tuntuu menevän kovempaa niin napsaus +nappulasta lisää nopeutta 1 km/h kerrallaan. Ei oo vaikeeta.
Kun on väliä erellä ajavaan tarpeeksi, niin etummaisen väliaikaiset nopeuren muutokset ei ittelle aiheuta juurikaan toimenpiteitä.
Ei oo mikään pakko ajaa toisen puskuris kiinni, eikä edes suurinta sallittua nopeutta.
Tein nuorena empiirisiä tutkimuksia Tunturi mopolla ja kyllä se mielestäni vaikutti polttoaineen kulutukseen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Luotetuin auto
Kyllä peesissä pääsee paljon vähemmällä, sen huomaa parhaiten fillarilla!
Vanhan kertausta: https://youtu.be/iO7_Fq56g2c?t=3
Vanhan kertausta: https://youtu.be/iO7_Fq56g2c?t=3
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 3:02 pm
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Vakionopeudensäätimestä...
Koskahan joku toteuttaa homman siten että naviin reitti ja säädin päälle ja nopeus säätyy automaattisesti sijainnin mukaan?
Vai onko joku jo toteuttanut tämän? Siis jos näistä itseohjaavista autousta ei puhuta.
Koskahan joku toteuttaa homman siten että naviin reitti ja säädin päälle ja nopeus säätyy automaattisesti sijainnin mukaan?
Vai onko joku jo toteuttanut tämän? Siis jos näistä itseohjaavista autousta ei puhuta.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Muistelen lukeneeni että raskaassa kalustossa olisi moista käytössä. Vieläpä sillä idealla että kelaa vähän vauhtia ennen mäkiä ja antaa hiukka hyytyä nousussa, rullatakseen alamäessä takaisin. Liekkö todellisuudessa moisia?
Vakkarivalituksesta: meillä on -04 BMW ja -98 Volkkari. En tiedä miksi ne on VAG:lla jättäneet sen off-napin pois. Bemarilla on leppoisa ajella kehätien kamerahelvetissäkin kun säätää kerran vauhdin ja sitten naksuttelee offia kun hidastaa ja muistilla kiihdytys. Volkkarissa pitää aina hipaista poljinta jos ei halua että muisti tyhjenee.
Pieni asia mutta ärsyttää silti.
Vakkarivalituksesta: meillä on -04 BMW ja -98 Volkkari. En tiedä miksi ne on VAG:lla jättäneet sen off-napin pois. Bemarilla on leppoisa ajella kehätien kamerahelvetissäkin kun säätää kerran vauhdin ja sitten naksuttelee offia kun hidastaa ja muistilla kiihdytys. Volkkarissa pitää aina hipaista poljinta jos ei halua että muisti tyhjenee.
Pieni asia mutta ärsyttää silti.
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Aikoinaan (1980 luvulla) tuli kokeiltua miten toisen ajoneuvon imussa ajaminen vaikuttaa polttonesteen kulutukseen. Autossani oli jälkiasentamani alkeellinen ajotietokone joka otti polttoaineenkulutustiedon kaasuttimelle tulevaan bensaletkuun asennetusta anturista (polttoainevirtaus pyöritti helmeä mittauskanavassa ja optinen anturi laski kierrokset), matkatieto saatiin vetoakselille asennetuista magneeteista + kelasta, lisäksi laitteessa oli sisäinen kello. Näistä sai sitten näyttöön mm polttoaineen hetkellisen sekä keskikulutuksen, keskikulutuksen sai 0,1 l/100 km resoluutiolla, mutta hetkellisen vain 1 l/100 km.
Kalibrointi tehtiin tankkaamalla vakioidulla tavalla sekä ajamalla tielaitoksen mittausmatka ja syöttämällä nämä laitteelle.
Moottoritiellä kokeilin, kun ajoi riittävän lähelle +100 km/h ajavaa pikavuorobussia niin hetkellinen kulutus tipahti 9 ---> 7 l/100 km.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Hlö ja pakettiautoissa on ilmanvastuksella iso merkitys. Jos ajattelee että 60 tonnin yhdistelmä menee jopa 45 litran keskikulutuksella niin 1,5 tonnin henkilöauto ei mene todellakaan reilulla litralla
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Tuota peesihyötyä myytinmurtajat selvittivät ja kyllä toimii, ainoa vaan että etäisyys on äärettömän lyhyt, että käytännössä todella hankala ja vaarallinen "harrastus"!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Näin on, ei sitä kauan viitsi siinä perässä roikkua, kokeilumielessä minäkin.
Muistaakseni 20 -30 metriä riitti tuohon kahden litran "säästöön".
Niin, se pikavuorobussi on huomattavasti mukavampi peesattava kuin tukkirekka, tukki- tai kuitupuurekasta kun jatkuvasti irtoaa jotain kaarnan- ja oksankappaleita tai muuta moskaa vaikka kuinka motarilla mentäisiin.
Muistaakseni 20 -30 metriä riitti tuohon kahden litran "säästöön".
Niin, se pikavuorobussi on huomattavasti mukavampi peesattava kuin tukkirekka, tukki- tai kuitupuurekasta kun jatkuvasti irtoaa jotain kaarnan- ja oksankappaleita tai muuta moskaa vaikka kuinka motarilla mentäisiin.
- Aakku
- Viestit: 8293
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
On ollut jo jonkin aikaa.
I-See – älykäs vakionopeudensäädin
https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/alykas ... -isee.html
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Myytinmurtajien mittauksissa se säästöä tuova etäisyys taisi olla parin metrin luokaa.mauri kirjoitti: ↑Su Touko 26, 2019 1:47 pm Näin on, ei sitä kauan viitsi siinä perässä roikkua, kokeilumielessä minäkin.
Muistaakseni 20 -30 metriä riitti tuohon kahden litran "säästöön".
Niin, se pikavuorobussi on huomattavasti mukavampi peesattava kuin tukkirekka, tukki- tai kuitupuurekasta kun jatkuvasti irtoaa jotain kaarnan- ja oksankappaleita tai muuta moskaa vaikka kuinka motarilla mentäisiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Luotetuin auto
Mitä lähempänä peesaa, sitä enemmän auttaa. Ja peesaamista hyötyvät molemmat!
Niin edellä ajava kuin perässä tulevakin.
Jos kulkineet on samanlaiset, niin lähes 10% hyötyy edellä avaja ja takana tuleva noin 30%.
Rekan ja pakun perässä imuapu useamman metrin mittaisellaalueella, riippuen nopeudesta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.dxf7av
Niin edellä ajava kuin perässä tulevakin.
Jos kulkineet on samanlaiset, niin lähes 10% hyötyy edellä avaja ja takana tuleva noin 30%.
Rekan ja pakun perässä imuapu useamman metrin mittaisellaalueella, riippuen nopeudesta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.dxf7av
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2018 12:07 am
- Paikkakunta: pohojois-pohojammaa
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Muistelen lukeneeni että raskaassa kalustossa olisi moista käytössä. Vieläpä sillä idealla että kelaa vähän vauhtia ennen mäkiä ja antaa hiukka hyytyä nousussa, rullatakseen alamäessä takaisin. Liekkö todellisuudessa moisia?
On olemassa.
Ja kehittyvät kokoajan.
Sillä säästää paljon polttoaineessa.
Ei toki vielä voita ihmis silmää mutta toimii kokoajan toisin kuin ihminen herpaantuu välillä..
Jos ajelee vaikka 4 tiellä niin huomaa kuinka paljon rekat nykyään rullaavat. Vauhti seilaa 60-95 välillä. Kun sillai antaa mennä niin 60t rullaa oulu helsinki välillä matkasta
Jopa yli 30 % riippuen kuskista.
Melko säästöjä kulutuksessa.
Eli rullaus=vaihde vapaalla.
On olemassa.
Ja kehittyvät kokoajan.
Sillä säästää paljon polttoaineessa.
Ei toki vielä voita ihmis silmää mutta toimii kokoajan toisin kuin ihminen herpaantuu välillä..
Jos ajelee vaikka 4 tiellä niin huomaa kuinka paljon rekat nykyään rullaavat. Vauhti seilaa 60-95 välillä. Kun sillai antaa mennä niin 60t rullaa oulu helsinki välillä matkasta
Jopa yli 30 % riippuen kuskista.
Melko säästöjä kulutuksessa.
Eli rullaus=vaihde vapaalla.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Kevarilla aikoinaan kun pääsi rekan tms imuun niin kyllä siinä sai kaasua melkopaljon vähentää eikä siinä edes ihan persiiseen kiinni tarvinnut ajaa. Jos oli kova vastatuuli niin oli oikeinkin mukava ajaa ison auton perässä.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Luotetuin auto
Oulu-Helsinki välimatka on 600km.
Ettäkö muka yli 200km tuosta rekka
rullaisi?!
Siis joka kolmannen kilometrin.
En usko.
Ja miten se on rekalla rullaaminen vaihde vapaalla,
oliko se peräti kielletty?
Vaikko vain "ei koskaan"- opetettu ja suositeltu tapa, turvallisuuden vuoksi?
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Luotetuin auto
Tulevassa autossani on sylinterin lepuutus jos ei tarvi tehoa ja sammuttaa moottorin kokonaan rullatessa, ilmeisesti kytkee myös vaihteen vapaalle itsestään. Saa nähdä säästääkö nuo vai aiheuttaako ylimääräistä remonttia. Ei tartte muuta kuin vakkari säätää niin pienelle etäisyydelle kuin pystyy ja ajaa rekkojen perässä, automaattinen jarrutus huolehtii siitä ettei tuu peräänajoa vaikka äkkijarrutus tuliskin
VALLU ON PARAS!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot], Mönni, rautakasa, rölli ja 45 vierailijaa