Luotetuin auto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

PuuhaPate kirjoitti: Su Touko 26, 2019 2:26 pm
Fiatman kirjoitti: Su Touko 26, 2019 1:59 pm oulu helsinki välillä matkasta
Jopa yli 30 % riippuen kuskista.
Melko säästöjä kulutuksessa.
Eli rullaus=vaihde vapaalla.
Oulu-Helsinki välimatka on 600km.
Ettäkö muka yli 200km tuosta rekka
rullaisi?!
Siis joka kolmannen kilometrin.
En usko.
Ja miten se on rekalla rullaaminen vaihde vapaalla,
oliko se peräti kielletty?
Vaikko vain "ei koskaan"- opetettu ja suositeltu tapa, turvallisuuden vuoksi?
Ainakin Sisun ohjekirja kieltää kokonaan vapaalla rullaamisen ZF16S221-vaihteistolla jota on monen muunkin merkkisessä autossa, laatikon voitelu ei manuaalin mukaan toimi kunnolla jos ei pykälää pesässä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Lajittelija
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Touko 04, 2018 6:26 am
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Lajittelija »

Yhdessä vanhassa autossani oli kojelaudassa imusarjan alipainemittari. Sen mukaan moottorin kuorma keveni selvästi kun ajoi ison auton imussa eikä tarvinnut olla ihan puskurissa kiinni.
Kunhan kokeilin.

Jäin vain miettimään mitä tapahtuu 'vetoauton' kulutukselle jos peesaaja roikkuu ahterissa? Nouseeko vastaavasti, onko ihan sama vai laskeeko jopa kun on pyörteitä vähentävä spoileri hännänhuippuna?
Kommentteja, kiitos!
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SamiT kirjoitti: Su Touko 26, 2019 5:47 pm Ainakin Sisun ohjekirja kieltää kokonaan vapaalla rullaamisen ZF16S221-vaihteistolla jota on monen muunkin merkkisessä autossa, laatikon voitelu ei manuaalin mukaan toimi kunnolla jos ei pykälää pesässä.
Nykyiakaiset kuorma-autot rullaavat vapaalla mäet alas.
Automaattivaihteisto hoitaa homman ja tarvittaessa hidastimet, ja sähköinen jarrujärjestelmä säätää nopeutta.
Vanhat opit rullaamisen vaaroista liittyi lähinnä vanhoihin manuaalivaihteistoihin. Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja mauri »

Etummaisen auton kulutus laskee jos peesaaja on lähellä.

En ole myytinmurtajien ko jaksoa nähnyt. Omasta mittauksestani sain tulokseksi noin 2 l/100 km hetkellisen kulutuksen aleneman nopeuden ollessa yli 100 km/h. Eikä tosiaan tarvinnut metrin - kahden päässä olla, arviolta noin 4 -5 henkilöautonmittaa, siis parikymmentä metriä oli täysin riittävä etäisyys. Mitatkaa itse jos ette usko, nykyisinhän on melkein jokaisessa autossa kulutusmittari.

Kuorma-auton vapaalla alamäet laskemisesta muistan lukeneeni "Ajokokelaan opas" tai jostain sen nimisestä vihkosta (-60 luvulla) että se on kielletty, en tiedä onko ollut laki tai asetus silloin noin. Syynä varmaankin se että sen aikakauden autossa moottorin mahdollisesti sammuessa menetetään jarrujen ja ohjauksen tehostukset. Ne toimi osassa autoja silloin toisin kuin nyt.

ps kulkuneuvon aiheuttama ilmapyörre "näkyy" varsin kaukanakin/kauan sen takana. Esimerkiksi lentokoneiden minimietäisyyksille on rajansa koska ison matkustajakoneen vaikutus näkyy pitkään, niinpä lentoonlähdössä peräkkäisille nousuille on minimirajat ettei jäljessä lähtevä pienempi kone joudu vaikeuksiin
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Talvella on helposti nähtävissä se "imu" ison auton perässä. Ei sitä enää monen metrin etäisyydellä ole, kyllä se lumi siihen peräseinään "imeytyy" lyhyellä etäisyydellä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Aakku kirjoitti: Su Touko 26, 2019 6:13 pm
SamiT kirjoitti: Su Touko 26, 2019 5:47 pm Ainakin Sisun ohjekirja kieltää kokonaan vapaalla rullaamisen ZF16S221-vaihteistolla jota on monen muunkin merkkisessä autossa, laatikon voitelu ei manuaalin mukaan toimi kunnolla jos ei pykälää pesässä.
Nykyiakaiset kuorma-autot rullaavat vapaalla mäet alas.
Automaattivaihteisto hoitaa homman ja tarvittaessa hidastimet, ja sähköinen jarrujärjestelmä säätää nopeutta.
Vanhat opit rullaamisen vaaroista liittyi lähinnä vanhoihin manuaalivaihteistoihin. Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy.
Taitaa tässäkin Sisussa jo commonrail-kone katkaista polttoaineen syötön alamäessä ainakin automaattipakokaasujarrun ollessa päällä, saattaa syöttö olla kokonaan poikki muutenkin alamäessä, en tunne DCI11 koneen sielunelämää sen tarkemmin kuitenkaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SamiT kirjoitti: Su Touko 26, 2019 9:07 pm
Aakku kirjoitti: Su Touko 26, 2019 6:13 pm
SamiT kirjoitti: Su Touko 26, 2019 5:47 pm Ainakin Sisun ohjekirja kieltää kokonaan vapaalla rullaamisen ZF16S221-vaihteistolla jota on monen muunkin merkkisessä autossa, laatikon voitelu ei manuaalin mukaan toimi kunnolla jos ei pykälää pesässä.
Nykyiakaiset kuorma-autot rullaavat vapaalla mäet alas.
Automaattivaihteisto hoitaa homman ja tarvittaessa hidastimet, ja sähköinen jarrujärjestelmä säätää nopeutta.
Vanhat opit rullaamisen vaaroista liittyi lähinnä vanhoihin manuaalivaihteistoihin. Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy.
Taitaa tässäkin Sisussa jo commonrail-kone katkaista polttoaineen syötön alamäessä ainakin automaattipakokaasujarrun ollessa päällä, saattaa syöttö olla kokonaan poikki muutenkin alamäessä, en tunne DCI11 koneen sielunelämää sen tarkemmin kuitenkaan.
Syötön katkaisu ja vapaalla lienee vallan eri asioita.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Meneehän se kulutusmittari moottorijarrulla nollaan perinteisemmällä mackillakin. Kyllä sitä pirusti saa moottorijarrutuksella rullailla täysperän kanssa. 80 vauhtiin kiihdyttäminenkin ottaa monta kilometriä niin ei se ihan heti pysähdy. Ja vaikuttaa paljon kulutukseen. Oikeassa kohtaa ennen mäen huippua kaasu pois, alamäessä tulee vauhti takaisin ja taas vakkari päälle. Risteys jos on tulossa niin tosi aikaisin saa ruveta moottorijarrulla rullaamaan jos haluaa ettei tarvi jarrutella paljoa.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

On se tuo hybridi ja sähköauto tässä ylivoimaisia. Kun tarvitaan jarrutusta energiat talteen ja mäessä takaisin käyttöön. Nythän kuorma-autoissakin tämä on jo käytössä. Ei mitään naurettavia "lepuutuksia" vaan aitoa talteenottoa ja säästöä.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mutta on se talteenotto aika vähäistä oikeassa liikenteessä.
Tietysti vähänkin lienee parempi kuin ei mitään?
Riippuu tietenkin talteenoton teknologian hiilijalanjäljestä jne...
Fiatman
Viestit: 53
Liittynyt: Su Kesä 17, 2018 12:07 am
Paikkakunta: pohojois-pohojammaa
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Fiatman »

kyllä se vaan rullaa niin paljon. jopa minä olen päässyt 25%. en minäkään uskonut sitä mutta on totta.
vaati vaan melkoisen muutoksen ajotyyliin.

Ennen kun ei ollut robottilaatikoita autoissa niin vapaalla ei muistaakseni saanut mennä vaihteiston voitelun takia.
nykyiset robottilaatikot laittavat heti vapaalle kun nostat kaasun.Siinähän sitä rullaamista äkkiä kertyy. volvo muistaakseni laittaa aluevaihteen vapaalle.
68t rullaa 2,5 km ja pitää vielä jarruttaa pysähtymiseen.
sisuhan on tehnyt hybridi kuorma-auton jossa moottorijarrutus kerätään kondensaattoreihin ja ovat käytettävissä kun tarvitaan voimaa.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja toyopet »

ENtisessä työpaikassa testailin, kun oli uusia ajotietokoneellisia autoja käytössä, niin sen ajotietokoneen keskikulutuksen mukaan pumppaava ajotyyli vei vähiten polttoainetta.
Eli reipas kiihdytys hiukan yli tavoitenopeuden ja sitten moottorijarrutuksella isolla vaihteella rullaten ja taas samaa toistaen.
Noissa kun katkeaa polttoaineen ruiskutus aina moottorijarrutuksella.

Ihan järjetön ajotyyli mutta tosiaan sen tietokoneen mukaan pieni kulutus.
Käytännössä en mittaillut, kun olisi pitänyt olla itsellä aina sama auto. Taisi jolla 2.0TDI octavialla mennä 4.3l/100, kun yleensä muiden jäljiltä oli 5.1l/100 mittarissa.


Omalla autolla nyt yritin pisaralla pisimmälle tyyliä, niin meni nyt hiukan vajaa 20l/100. Talvella 28l/100.
Mitattuna, kun ei tuommoisessa antiikkivehkeessä ole mitään sähköjä.

Nyt taas varmaan on hirveät lukemat, kun la-iltana vaihteisto ei suostunut yhteistyöhön ja tultiin 10km ykkösvaihteella.
It has three speed: here, there and gone...
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Meillä ennakoivan ja taloudellisen ajon koulutuksessa mittailtiin pa- kulutuksia. Ensin ajettiin lenkki "omalla tyylillä" ja toinen lenkki opettajan ohjeilla. 3 l/100 km oli omalla kohdalla ero. Joillakin yli 10 l/100 km, ja silti eivät päässeet siihen kulutukseen minkä sain ekalla kerralla. Mutta oma suoritus ei ollut lähelläkään parasta suoritusta, vaikka kolmanneksi 120 kuljettajan joukossa selvisinkin. Osoitti vaan tuo testi kuinka paljon kuljettaja pystyy siihen kulutukseen vaikuttamaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

toyopet kirjoitti: Ma Touko 27, 2019 10:40 am ENtisessä työpaikassa testailin, kun oli uusia ajotietokoneellisia autoja käytössä, niin sen ajotietokoneen keskikulutuksen mukaan pumppaava ajotyyli vei vähiten polttoainetta.
Eli reipas kiihdytys hiukan yli tavoitenopeuden ja sitten moottorijarrutuksella isolla vaihteella rullaten ja taas samaa toistaen.
Noissa kun katkeaa polttoaineen ruiskutus aina moottorijarrutuksella.

Ihan järjetön ajotyyli mutta tosiaan sen tietokoneen mukaan pieni kulutus.
Käytännössä en mittaillut, kun olisi pitänyt olla itsellä aina sama auto. Taisi jolla 2.0TDI octavialla mennä 4.3l/100, kun yleensä muiden jäljiltä oli 5.1l/100 mittarissa.


Omalla autolla nyt yritin pisaralla pisimmälle tyyliä, niin meni nyt hiukan vajaa 20l/100. Talvella 28l/100.
Mitattuna, kun ei tuommoisessa antiikkivehkeessä ole mitään sähköjä.

Nyt taas varmaan on hirveät lukemat, kun la-iltana vaihteisto ei suostunut yhteistyöhön ja tultiin 10km ykkösvaihteella.
Noissa pisaralla pisimmälle-kisoissahan käytetään juuri tuota tekniikkaa. Ensin kiihdytetään täydellä kuormituksella ja sitten sammutetaan moottori ja rullataan. Ja taas käynnistys ja sykli uudelleen. Ei toki liikenteeseen oikein sovelias tapa.

Onko näissä nykydieseleissä joku systeemi joka jättää venttiilit auki moottorijarrutuksessa? Kun tämä klonksvaageni rullaa kuin olis kytkin pohjassa kun nostaa kaasulta jalan. Tavallaan ärsyttävä ominaisuus kun ei moottorilla voi enää jarruttaa.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

xx
Viimeksi muokannut Sähkömasinisti, Pe Loka 04, 2019 3:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se saabin vapaakytkin on 2t-moottorin peruja, 2t moottori saattaa pitkässä moottorijarrutuksessa leikata kiinni kun moottori pyörii lujaa eikä voitelevaa bensaseosta tule tarpeeksi.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ferkku kirjoitti: Ma Touko 27, 2019 9:48 pm ...Onko näissä nykydieseleissä joku systeemi joka jättää venttiilit auki moottorijarrutuksessa? Kun tämä klonksvaageni rullaa kuin olis kytkin pohjassa kun nostaa kaasulta jalan. Tavallaan ärsyttävä ominaisuus kun ei moottorilla voi enää jarruttaa.
Samaa ihmettelin kun diesel-Skodalla ajoin, masinistitkaan eivät selittäneet. Mää epäilen imusarjan sulkevaa läppää, en tosin tiedä onko semmoista.
jpeltoma

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja skuikka »

ylioyja kirjoitti: Ti Touko 28, 2019 8:17 am
Ferkku kirjoitti: Ma Touko 27, 2019 9:48 pm ...Onko näissä nykydieseleissä joku systeemi joka jättää venttiilit auki moottorijarrutuksessa? Kun tämä klonksvaageni rullaa kuin olis kytkin pohjassa kun nostaa kaasulta jalan. Tavallaan ärsyttävä ominaisuus kun ei moottorilla voi enää jarruttaa.
Samaa ihmettelin kun diesel-Skodalla ajoin, masinistitkaan eivät selittäneet. Mää epäilen imusarjan sulkevaa läppää, en tosin tiedä onko semmoista.
Läppä on. EGR tarvitsee sitä ja kyllähän siitä tuonkin hyödyn saa. En kyllä tiedä käytetäänkö sitä niin.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Luotetuin auto

Viesti Kirjoittaja 361 »

Sähkömasinisti kirjoitti: Ma Touko 27, 2019 11:16 pm Eikös 96 Saabissa ollut vapaakytkin juuri rullaamista varten.
96:sen vapaakytkin oli jäänne 2-t ajoilta. Niille kun ei moottorijarrutus tehnyt hyvää, siksi vapaakytkin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 57 vierailijaa